Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ibalia schreef:lastig probleem..
Wij hebben op dit moment ook een 3.5 jarige waarmee het opstappen door 1 x een foutje, nu helemaal een probleem is.
De eigenaar ging op het paard zitten en het paard rende daarop zo door degene heen die hem vast hield. Singel niet goed vast en de hele boel hing er naast.
Nu rijdt mijn vriendin hem door omdat de eigenaar met vakantie is. Ze stapt met een krukje op (beHoud van de paardenrug) maar het paard vind het nog steeds lastig. Dus paps houdt hem vast (niet te strak)en laat los als mijn vriendin het zegt. En het wordt nu gelukkig steeds beter. EN aan het eind van de training nog even het op- en afstappen herhalen, even hangen en wiebelen zodat hij leerst dat dit niet eng is.
Ze deed laatst haar trui uit en hing deze op de bakrand. Heeeel erg eng.. aan het eind van de training had het paard de trui over het hoofd hangen en liep gewoon door de bak heen met de trui over zijn hoofd..
Daantjuh88 schreef:Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Mijn vorige paard ging er ook direct na het opstappen als een gek vandoor.. na 1 rondje kreeg je hem wel weer terug, maar fijn opstappen was anders! Ik longeerde hem dus altijd eerst een tijdje, vooral toen die net zadelmak was en knoopte hem met halster onder het hoofdstal vast aan zijn eigen stal. Wel een touw met zo veiligheidshaak, zodat als je echt in problemen kwam hem snel los kon trekken. Daarna ging ik op en afstappen, vastgeknoopt aan de stal. 1e keer vond ik het zelf ontzettend eng, aangezien hij lekker ging hangen. Hij stond toen nog op de africhtingsstal, ik werkte daar en ging dan de stallen afmesten en om het half uur liep ik naar hem toe en weer op en afstappen. 4 dagen, toen kon ik los in de bak opstappen zonder dat hij er vandoor ging.
suc6 ermee
KiWiKo schreef:ik vind dat inderdaad heel slecht.......... ik wil er niet eens over nadenken wat er verkeerd kan gaan.............
)Iorrr schreef:Als ik jou was zou ik heel relaxt opnieuw beginnen... Dus eerst hangen, gaat dit goed, zonder angst dan voorzichtig op zijn zij kloppen, terwijl je hangt. Op de plek waar je been komt kloppen en verder naar achter. Dan weer eraf. Dit een paar keer herhale en dan in de beugel gaan staan er er over heen hangen... daarna gaan staan in de beugel en heel voorzichtig been erover en gaan zitten. Ik heb ook een paar gehad, die heel angstig was met op en af stijgen en zij heeft het zo afgeleerd. Eventueel als je stal hooggenoeg is kun je dit gewoon in de stal doen.
listiglistje schreef:KiWiKo schreef:ik vind dat inderdaad heel slecht.......... ik wil er niet eens over nadenken wat er verkeerd kan gaan.............
Wat is er slecht aan, als het resultaat er is? (hij zet ze trouwens hoog vast, zodat er niets kan beschadigen)
Deze man heeft duizenden paarden zadelmak gemaakt en hij heeft nog alles klaargekregen.
Hij heeft in de paardenwereld een hele goede naam (hij krijgt echt alles klaar! ook de lastigste paarden)
Als ze het in Ermelo met hengsten niet meer weten dan bellen ze hem.
Ik kan nu igg veilig en alleen opstappen en fijn rondrijden, wat voorheen niet het geval was!
Hier een filmpje van het zadelmakmaken aan de paal.
opstappen en draven
http://www.vidster.nl/watch/0e813d90800 ... ven-171008
KiWiKo schreef:NAAAAAAAdat zou ik dus nooit nooit doen............ LEVENSgevaarlijk.........
YentlKG schreef:Ik zou als ik jou was heeleemaal overnieuw beginnen..
Ik loop nu sinds september bij Kim (Nimber@bokt) op stal en er staat ook een klant die zijn paard zadelmak wil hebben.
Dat zou een zogenaamd probleempaard zijn, maar als ik zie hoe dit paard zadelmak wordt gemaakt.. echt super.
Er wordt eerst op gehangen, overal op het lichaam van het paard geklopt, geaaid, het zadel werd heen en weer geduwd en gedaan, aan de beugels gehangen, gewoon hangen, op en af stappen en vooral met HEEL veel geduld!!!
Ik zou als ik jou was dus helemaal opnieuw beginnen, en alles in het begin gewoon extra doen..veel aan het zadel zitten en ook overal aan het lichaam zitten terwijl je hangt.
Klinkt heel erg overdreven maar als ik nu zie wat voor paard daar aan over blijft, zo mak als ik weet niet wat, en staat super stil met op en afstappen. En dit zie je eigelijk in alle paarden terug die bij haar op stal zadelmak zijn gemaakt en ingereden.
Denk dat als je er in 1 x weer op stapt en dat telkens opnieuw, dat je nooit op een pony als deze fatsoenlijk op kan stappen!!!
KiWiKo schreef:listiglistje schreef:
Wat is er slecht aan, als het resultaat er is? (hij zet ze trouwens hoog vast, zodat er niets kan beschadigen)
Deze man heeft duizenden paarden zadelmak gemaakt en hij heeft nog alles klaargekregen.
Hij heeft in de paardenwereld een hele goede naam (hij krijgt echt alles klaar! ook de lastigste paarden)
Als ze het in Ermelo met hengsten niet meer weten dan bellen ze hem.
Ik kan nu igg veilig en alleen opstappen en fijn rondrijden, wat voorheen niet het geval was!
Hier een filmpje van het zadelmakmaken aan de paal.
opstappen en draven
http://www.vidster.nl/watch/0e813d90800 ... ven-171008
en er is dus een reden waarom ik deze man niet ken......... want de meeste van mijn collega's ken ik wel........
IK vind het geen manier......... misschien is het de manier die in het onderste segment werkt, maar de paarden waar ik mee werkte moesten allemaal de sport in........... en hadden een toekomstplaatje......... en dat toekomstplaatje raakt aardig uit balans zo!!!
sorrie, ik kan hier helemaal niks mee
KiWiKo schreef:YentlKG schreef:Ik zou als ik jou was heeleemaal overnieuw beginnen..
Ik loop nu sinds september bij Kim (Nimber@bokt) op stal en er staat ook een klant die zijn paard zadelmak wil hebben.
Dat zou een zogenaamd probleempaard zijn, maar als ik zie hoe dit paard zadelmak wordt gemaakt.. echt super.
Er wordt eerst op gehangen, overal op het lichaam van het paard geklopt, geaaid, het zadel werd heen en weer geduwd en gedaan, aan de beugels gehangen, gewoon hangen, op en af stappen en vooral met HEEL veel geduld!!!
Ik zou als ik jou was dus helemaal opnieuw beginnen, en alles in het begin gewoon extra doen..veel aan het zadel zitten en ook overal aan het lichaam zitten terwijl je hangt.
Klinkt heel erg overdreven maar als ik nu zie wat voor paard daar aan over blijft, zo mak als ik weet niet wat, en staat super stil met op en afstappen. En dit zie je eigelijk in alle paarden terug die bij haar op stal zadelmak zijn gemaakt en ingereden.
Denk dat als je er in 1 x weer op stapt en dat telkens opnieuw, dat je nooit op een pony als deze fatsoenlijk op kan stappen!!!
er zit geen Cntr Alt Delete knop op een paard............
zoals Nimber het doet is het goed........... absoluut.............. maar soms moet je corrigeren wat een ander verkloot heeft
).
die geeft al veel vertrouwen vanaf de grond) laat ik zon beest staan, lok het hoofd met mijn hand opzij zodat het paard heel goed ziet dat ik daar ben. Ik beweeg expres behoorlijk met mijn armen zodat dat niet als een 'verrassing' komt.
Less schreef:Ts, je hebt je paard bij mensen in training gezet die een probleem als deze/of een paard als deze nog nooit hebben mee gemaakt. Voor mij zou dat reden zijn iemand anders te zoeken. Niet omdat ze niet goed hun werk doen maar om een situatie te voorkomen waarin mensen ook niet goed weten hoe op je paard te moeten reageren omdat ze het simpel weg nooit bij handen hebben gehad.
Klinkt misschien wat resoluut maar zo zou ik het doen.
Aan een paal je paard vast binden, vind ik levensgevaarlijk. Iederen kan zich er wel bij voorstellen wat er allemaal kan gebeuren. Ik zou dus mijn paard weg brengen-of hulp aan huis vragen, als ik er zelf niet uit kwam naar mensen waarvan ik weet dat ze de ervaring en het vertouwen in het paard hebben om mij en mijn paard te helpen.