Hoe verder ontwikkelen? Zowel persoon als paard.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:24

De moeilijkheid zit 'm in de finesse. Dat ontwikkelen van het gevoel kost nu eenmaal enorm veel tijd als je maar over een gemiddeld talent beschikt. Zo veel tijd dat je nu denkt dat je stil staat [wat denk ik niet waar is] .
Toen Lois ooit in een steiger en staak fase zat riep mijn instructrice: Je moet hier echt zelf door heen, wij gaan er niet op zitten. Als wij je problemen oplossen heb je zelf nog niets geleerd. En natuurlijk kreeg ze gelijk
Dit is je eerste paard in het Z1 en natuurlijk kom je nu voor nieuwe problemen te staan. Eerst denk je dat je keertwendingen prima zijn totdat je instructrice je vraagt ze met extreem veel buiging te rijden. Als dan alles in de soep draait lijkt het net alsof je geen keertwending meer kunt rijden [stukje eigen ervaring Schijnheilig ] Die keertwending lukt dan wel, alleen heb je geen kontrole over de mate van buiging.
De kunst is om wel alles in de juiste proporties te blijven beoordelen en jezelf niet onnodig in de put te praten. Er zijn altijd wel kleine dingetjes die nu beter gaan dan 2 maanden terug. Het is beter je daar op te concentreren dan op de dingen die niet goed gaan [want die laatste lijst is veel groter en dus chaotischer] Hou het simpel en overzichtelijk Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:52

Volgens mij valt je probleem een beetje uiteen in 2 delen (die wel weer met elkaar te maken hebben trouwens)

Allereerst het 'er komt altijd wat tussen' Volgens mij heb je daar zelf veel meer hand in dan je denkt. Ziek zijn kun je niks aan doen, maar weersomstandigheden moet je toch het hoofd kunnen bieden? Je hebt een grote auto en een trailer voor de deur staan, kun je niet ergens naartoe om te rijden? Zet dagelijks Zep op de trailer met afwisselend 1 van de andere en rijd er 2 in de binnenbak van Macroix of waar dan ook. Kost iets meer tijd dan thuis rijden natuurlijk, maar dan ríjd je tenminste! Als je er niet gewoon op gaat zitten wordt het echt niet beter hoor! Dat is voor een deel ook een kwestie van jezelf een schop onder je togus verkopen namelijk. (sorry voor het vermanende vingertje, maar ik spreek uit ervaring)

Probeer uit te zoeken waar je knelpunten precies liggen. Een beetje zoals Jippie aangeeft met het verhaal over buiging in een keertwending. Zet het idee van winstpunten rijden even uit je hoofd en ga gewoon aan de slag met de het oplossen van de problemen die je gevonden hebt. Als je daar doorheen kunt rijden garandeer ik je dat de punten je om de oren vliegen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:18

Wat ik uit je verhaal kan halen is dat je gewoon graag eens op een wat meer ervaren paard wil zitten. Gewoon om 'het gevoel' een keer te krijgen.

Is er niemand in je buurt die zo'n paard heeft? Misschien iemand op Bokt?
En anders, ik weet niet of je ook die jonge paarden verkoopt, maar een wat ouder paard, dat wel meer gelopen heeft, hoeft toch niet duur te zijn?!
Als je dan een jong paard inruild tegen een bijvoorbeeld 15-jarige..
Maar het is maar wat je wilt... Haha!

Zelf heb ik 1x op een Prix St George paard gezet. Maar dat was absoluut geen succes. Deels omdat hij gewoon niet voorwaarts was. Dus ook zo'n paard is niet alles.

En dan over mijn eigen paardje. Die dip die jullie hebben duurt bij mij meestal niet zo lang. Maar ja, als het lekker gaat raakt Magic wel weer geblesseerd, en kan ik toch niet verder. Zit er ook geen dip aan te komen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 22:04

Een ervaren paard aanschaffen is geen optie,
je koopt toch altijd 'ellende' van een ander.
Een kant en klaar paard is niet zaligmakend.
Ook zal mijn vader daar nooit mee instemmen, mijn vader wil dat ik ze zelf aanrijdt, hij heeft een hekel aan meisjes welke met kant en klaar spul op concours aankomen. Hij zegt het wel niet, maar hij is er trots op dat ik het met jong materiaal probeer.

Maar ik ga iig een keertje bij Katja rijden, ik denk dat ik daar heel veel aan zal hebben.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:08

Dat zou leuk zijn!!
Zelf zou ik ook geen ervaren paard willen hebben. Ik heb Magic ook zelf beleerd (samen met zus dan) en het is het fijnste paard dat ik ooit gereden heb. Gewoon omdat ik haar door en door ken, heb het er zelf ingestopt Haha!

Verder heb ik geen respect voor mensen die alleen maar met ervaren paarden op wedstrijd gaan. Tuurlijk goed om te leren, maar je hebt meer eer van je werk als je het zelf gedaan hebt.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:49

Hoe verder je komt hoe moeilijker het wordt en hoe minder snel het gaat. Het heeft idd te maken met het "potje" ervaring. Op het moment dat je hier niets/niet veel meer kan uithalen gaat het niet zo snel meer. Op zulke momenten moet je het eerst zelf leren en daarna aan je paard. Dat duurt nou eenmaal langer. Het gaat allemaal wat minder vanzelf sprekend.