los in de bak met 1ste x zadel op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summertjee

Re: los in de bak met 1ste x zadel op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:28

wij laten ze ook los in de bak met een oud zadeltje... als ze echt aan de kletter gaan kun je ze aan de longeerlijn toch niet houden en wordt het alleen maar gevaarlijker.. ook doen we ze dan gewoon met een halstertje om Lachen als ze uit zijn gebokt kan je gewoon aan de lijn longeren!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:40

Bij ons gaan ze ook los in de bak nadat ze op stal een aantal keer een zadel op hebben gehad Lachen

Daar hebben we tot nu toe veel betere ervaringen mee dan aan de longe, heb al genoeg geskied Haha!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:21

LiSSy schreef:
ik doe het ook wel eens als ik verwacht dat ze uit hun dak gaan. dan kunnen ze beter los zijn dan dat ik er achteraan sleep of het touw moet loslaten. dat vind ik nog veel gevaarlijker.

kijk dit is nu ook mijn idee erover. ben heel blij met zoveel reacties, nou ik ben overtuigd hoor, mijn paardje gaat los in de bak met zadel op! nu moet ik nog op zoek naar een oud zadel, gooi mijn passier er maar niet op voor de 1ste x...... bedankt iedereen voor jullie leuke reacties, meer reacties altijd welkom hoor!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:26

bromfiets schreef:
Bij ons gaan ze ook los in de bak nadat ze op stal een aantal keer een zadel op hebben gehad Lachen

Daar hebben we tot nu toe veel betere ervaringen mee dan aan de longe, heb al genoeg geskied Haha!

Hier doen we het ook op deze manier, tot nu toe altijd prima gewerkt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:32

criollolover schreef:
LiSSy schreef:
ik doe het ook wel eens als ik verwacht dat ze uit hun dak gaan. dan kunnen ze beter los zijn dan dat ik er achteraan sleep of het touw moet loslaten. dat vind ik nog veel gevaarlijker.

kijk dit is nu ook mijn idee erover. ben heel blij met zoveel reacties, nou ik ben overtuigd hoor, mijn paardje gaat los in de bak met zadel op! nu moet ik nog op zoek naar een oud zadel, gooi mijn passier er maar niet op voor de 1ste x...... bedankt iedereen voor jullie leuke reacties, meer reacties altijd welkom hoor!!

Goed plan!!! het mag ook absoluut een kapot zadel zijn hoor........... boom gebroken weet ik veel wat voor een sjit Lachen Lachen zolang je er niet op gaat zitten is de pasvorm/heelheid van het zadel niet echt een probleem Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:32

Overigens haal ik wel altijd de teugels van het hoofdstel, je kunt ze nog zo goed opbinden maar bij een bokkend paard slingeren er altijd snel teugels in de rondte. Om problemen voor te zijn haal ik ze er daarom maar gewoon af, vind het veel te eng om zo'n bokkend paard rond te zien gaan met een teugel er slingerend aan en maar angstig zijn om wat er kan gebeuren maar niets kunnen doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:34

criollolover schreef:

Ik heb evt nog wel een oud vzzadel voor je, wel helemaal heel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:35

Zeker Anneliesdj............ teugels eraf halen.............

tis nog geen halve minuut werk, en je loopt een hoop minder risicog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:38

Teugels idnerdaad van het hoofdstel af, ook niet door de keelriem, gewoon er echt af.
Oud zadeltje opdoen, en dan of aan de longe laten bokken, of gewoon los.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:44

Wij deden ze eigenlijk ook altijd de eerste keer los met zadel in de bak. Maar afgelopen jaar ging dat voor het eerst mis, in 9 jaar tijd, dus ben nog aan het twijfelen hoe we het nu volgend jaar gaan doen. Paardje dat we afgelopen jaar zadelmak gingen maken, flipte hem zo, dat ze steeds over de bakrand wilde klimmen. Echt levensgevaarlijk gezien en daarnaast boxen staan en het gangpad 1,5m breed is. Uiteindelijk is het goed gegaan, maar was echt gevaarlijk. Daarna aan de longe gedaan en toen ging alles goed, gelukkig..

Lucinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:53

Ik ben er eigenlijk niet voor om een paard dat de eerste keer een zadel op krijgt los te laten lopen.
Ik heb mijn beide arabische volbloeden op dezelfde manier zadelmak gemaakt en heb nooit wat meegemaakt.
Ik ben er op 3 jarige leeftijd een eerste keer gaan opzitten, zonder zadel. Dit enkele malen herhalen telkens 5 minuten gewoon in stilstand. Zo leren ze gewicht te verdragen. Daarna ook eens gaan stappen, weer zonder zadel. Iemand hield ze vast aan het touw. Zo hebben ze steeds ook een vertrouwd iemand bij zich en in geval van paniek ben je er als ruiter ook onmiddellijk af, zonder dat er een zadel blijft klepperen. Nadien heb ik een oud zadel op hen gelegd (beugels goed opgebonden, zonder dekensingel) en ben hen beginnen longeren. Eerst stappen daarna ook draven, eens ze dit verdroegen, deed ik de beugels omlaag. Beugels enkele malen tegen hun lichaam laten bengelen, gewoon in stilstand. Hier reageerden ze zelfs niet op, omdat ze weten dat ik hen niets wil misdoen. Vertrouwen is heel belangrijk! Daarna met loshangende beugels laten stappen en eens ze dit accepteerden ook zachtjes laten draven. Nadien ben ik er gewoon opgekropen en ben ik beginnen stappen. Het zadel kenden ze, het gewicht en de ruiter die plots hoger is dan hen, kenden ze al van het eropzitten in stilstand. Dus dat vormde geen probleem. Eens ik er de eerste keer opgezeten had, heb ik hen niet meer gelongeerd voor het rijden. Wel eens gewoon als werk, maar niets meer. Als ik mijn zadel erop leg, is dat om te rijden, niet om te longeren.
Het sturen kenden ze ook al omdat ik vanaf hun 2 jaar en 8 maand ongeveer buiten ging wandelen aan de lange lijnen. Ook daarbij leren ze ook al vele dingen,omdat je als 'menner' je achter het paard bevindt en ze dus vooruit moeten gaan op stemhulpen. Het vertrouwen wordt daarbij heel erg versterkt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:55

Nou dat is echt super dat dat je gelukt is bij je twee paardjes. Maar dat zou mij echt niet lukken, met de paarden bij ons op stal. Denk echt dat ik m'n nek ga breken als ik daar zonder zadel op 3-jarige leeftijd op ga zitten..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:58

op de stal waar ik gewerkt hebt deden we het met de echt moeilijke paarden ook.
Ik heb hem met veel paarden geholpen om ze zadel mak te maken en in sommige gevallen is los een stuk minder gevaarlijk als vast.
En in al die jaren is het daar ook nog nooit mis gegaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:59

Uppojono schreef:
Wij deden ze eigenlijk ook altijd de eerste keer los met zadel in de bak. Maar afgelopen jaar ging dat voor het eerst mis, in 9 jaar tijd, dus ben nog aan het twijfelen hoe we het nu volgend jaar gaan doen. Paardje dat we afgelopen jaar zadelmak gingen maken, flipte hem zo, dat ze steeds over de bakrand wilde klimmen. Echt levensgevaarlijk gezien en daarnaast boxen staan en het gangpad 1,5m breed is. Uiteindelijk is het goed gegaan, maar was echt gevaarlijk. Daarna aan de longe gedaan en toen ging alles goed, gelukkig..

Bij ALLE methodes bij ALLE manieren zijn echt wel dingen die mis gaan Lachen er is er geen een waterdicht Lachen als dat wel zo zou zijn dan is het hele paardrijden gesneden koek Lachen Lachen

kwestie van risico's afwegen......... er gaan er een op de 1000 over de bakwand heen........ er gaan er 500 op de 1000 een zooitje van maken aan de lijn Lachen Lachen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:59

ik heb er nog nooit problemen mee gehad,
mijn tinker had ik het zadel erop gelecht en hupsakee erop hij wsa daar heel makelijk in en heeft geen kik gegeven,
daarbij heb ik er een tijdje eerder opgezeten en dat ging ook goed geen prbleme mee gehad

me kwpn zadeltje eraf entoe in de stal of bak en op een gegeven moment zadel er op los in de bak nou die wou ik niet aan de lijn hebben die was echt gek pfff....... even laten razen uitstappen aan de hand toen i klaar was dat nog 2 keer gedaan week later ofzo en darnaar longeren met zaedl ging perfect, helaas heb ik er maar een keer opgezeten ben er afgegooit op nieuw erop paar rondjes gestapt en afgezadelt savonds belt de eigenaar van stal op of ik kon komen en de DA kon waarschuwen koliek uit eindelijk was het geen koliek maar een gat in het hart helaas niet meer erop gegaan nog een jaartje laten lopen toen inlaten slapen omdat het niet meer kon......

nog verschillende paarden zo zadelmak gemaakt en altijd tevreden over.

nou ik zie er niet echt ene probleem in tenzij je een gevaarlijke bak rand hebt waar die aan kan blijven hangen maar dit lijkt me ook niet erg veilig als je gaat rijden

ik denk dat er ook genoeg paarden zijn die met het zadel op gelongeerd worden en dan met een hoef over de longeer lijn geraken nou ik wil de gevolgen niet zien hoor

veel suc6 met het zadel !!

Merel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:51

Zammie schreef:
Ik doe nadat ze al een paar keer gelongeerd te zijn altijd eerst een longeersingel erop. Gewoon los laten en laten lopen. Uitstappen aan de longeerlijn en de volgende keer meteen buiten in de bak de singel er weer op en op een bepaald moment komt er bij mij ook een wat ouder zadel op en doe ik de paarden los in de bak. Jut ze lekker op en heb nog nooit meegemaakt dat er een ongeluk mee gebeurde. Ik zie juist de longeerlijn dan als belemmering, aangezien ze dan niet verder kunnen als de lijn lang is en dan juist kans hebt op onverwacht getrek/gehang. Ook hier weer: als het paard weer rustig is lekker uitstappen aan de longeerlijn en de volgende keer het zadel er meteen weer op. Ik vind ook dat je dit werk alleen kunt doen in een goede bak/bodem en een goede omheining!
Hoofdstel doe ik wel om, maar geen teugels, de beugels maak ik vast aan het zadel en na een paar keer gaan deze los.

Zo doen wij het ook, eerst longeren, daarna met een longeertuigje erbij . Daarna met zadel en losse beugels. We later ze echter nooit met iets op hun rug los lopen!

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:13

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:16

Als je hem 'uit wil laten razen' met een zadel op kan ik je wel aanraden de beugels er gewoon helemaal af te halen ipv alleen op te binden. Dat heb ik zelf een keer gedaan met gewoon longeren, maar toen zakte er een beugel af... Mijn paard is het gewend en ze stopte, maar als ze was doorgelopen had ze best ergens achter kunnen blijven hangen...

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:43

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:46

criollolover schreef:
ik kom wel eens foto's tegen op bokt van paarden los in de bak met zadel en hoofdstel om. dan vraag ik mij altijd af oei is dat niet link? nou heb ik een 2 en een half jarige, ben al begonnen met longeren,( nog niet aan het hoofdstel) met longeersingel en dekje, en dat pakt ze goed op. maar heel vaak laat ik haar eerst ff los rondlopen en dan longeren. aan de longe is ze toch altijd wat 'fel' in het begin. maar verder is ze heel braaf. nou wil ik eigenlijk wel een x het zadel op doen, en dan kom ik foto's tegen dus van paarden los in de bak met zadel en hoofdstel. nou ben ik heel benieuwd naar ervaringen van mensen die dat ook hebben gedaan, dus bokkers brand maar los, de voordelen en nadelen van 1ste x zadel op en dan los ik de bak. ik vraag me wel af is dat eigenlijk wel normaal.....

Waarom zou het niet kunnen je gaat og niet gelijk inrijden dat is weer een ander verhaal zolang je alleen zadel erop doet is tog ke:)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:48

Summertjee schreef:
wij laten ze ook los in de bak met een oud zadeltje... als ze echt aan de kletter gaan kun je ze aan de longeerlijn toch niet houden en wordt het alleen maar gevaarlijker.. ook doen we ze dan gewoon met een halstertje om Lachen als ze uit zijn gebokt kan je gewoon aan de lijn longeren!

Daarom is het ook beter om te longeren in een longeercirkel Knipoog Ik longeer zelf nooit als ik geen cirkel heb.
Ik heb zelf ook mijn haflinger toen ze voor het eerst een longeersingel om kreeg, los laten lopen, omdat ik toen geen bak of longeercirkel had, en toen wist ik meteen waarom dat geen goed idee was. Na een paar tellen ging ze met haar hoofd omlaat en 4 benen in de lucht bokken, zo de hele wei door. Het had niet veel gescheeld of ze was tegen een boom en door een hek gesprongen. Als je ze in een longeercirkel aan de longe houd, kunnen ze niet veel kanten op, en de kans is kleiner dat ze zichzelf tegen de rand te pletter lopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:08

Nou Hinke... Ook in een longeerbak kunnen ze veel kwaad. Had een pony voor het eerst een zadel (waarvan we overigens dachtte dat het niet de eerste keer was, maar ws ergens mis is gegaan) en die flipte compleet! Ik stond in het midden en kon er alleen maar naar kijken en zorgen dat ze zich niet zo verstrikte in de longeerlijn dat ze onderuit ging. Ze had al een paar keer een zadeltje opgehad en was dodelijk braaf. Ding was beetje té braaf. Mijn instructrice en ik deden samen het zadel op en ik hield hem vast. Op het aan de longe moest lopen (we hebben er ook naast gelopen, niks aan het handje) kwam hij steil overeind en begon gelijk te tollen. Dat ding was echt vliegensvlug. Dus ook bij een longeerring kan er veel misgaan Knipoog.

Zoals kiwiko zegt is het een afweging die je maakt Lachen

Overigens hebben wij zat paarden met zadel en al de losgooibak ingestuurd om even te kijken hoe ze reageerden Ja. Dit waren dan al paardjes die zogezegd dodelijk braaf waren (maar daar schort heeeeel veel aan en menig paard doet niet onder van niet-zadelmak Knipoog). Dus om even te testen of het ding wel echt zadelmak is gooiden we ze altijd even los voordat wij ons nek braken Ja. Nog nooit problemen gehad!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:49

En daarom doe ik het dus ook altijd, heb ook meerdere paarden gehad die heel braaf leken en ook aan de longeerlijn heel rustig waren. Tot je ze losgooit, dan gaan alle remmen eraf en breekt de hel los, meestal kun je daarna zonder problemen opstijgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 02:15

criollolover schreef:
LiSSy schreef:

Waar zit je in Noord Drenthe?? Ik heb nog wel een liggen, boom kapot en heeft hier al heel wat paarden gezien met zadelmak maken Haha! Ik wil em alleen graag naderhand weer terug. Wie weet wat er nog komt aan in te rijden paard, en daarbij heb ik altijd gezegt dat dat zadel of in stukjes gesneden in de container zou komen of het hier bleef liggen Haha! Knipoog Das geen die ooit nog verkocht word.
Ehh zit me nu te bedenken dat ik er nog 1 heb liggen Bloos krijg je als je overstapt op westernzadels, je vergeet wat er verder nog in de zadelkamer ligt Clown Die boom is nog heel, maar tis zon goedkoop dingetje. Die mag wel verkocht voor een prikkie. Bij interesse moet je me maar PB-en.

Ik doe het net als Kiwiko en Zammie. Ik begin met een longeersingel en daarna een oud zadeltje en los in de bak. Longe kan idd ernstig link zijn als het paard giga uit z'n dak gaat. En ik hou dus ook al niet van waterskieen Clown Ook wat al geschreven is dat het paard aan de longe kan inhouden omdat het zich belemmerd voelt. Nee dan heb ik liever dat ze los gaan. Alles wat de er daar uitspringen doen ze onder het zadel niet meer. Beugels en teugels eraf en gaan met die banaan Clown

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 06:33

wij gooien ze met zadel het land in.. (niet te lang en we blijven erbij) Altijd goed gegaan 3x rondje door het land bokken en dan gaan de meesten al eten