niet stilstaan bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Re: niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:55

Mijn paard doet dit ook . Heeeeel vervelend. Toch kwam ik erachter dat het aan het zadel gelegen heeft want de boom was gebroken. Dit heeft hem dus al die tijd pijn gedaan en ik schaam me dood dat ik niet naar hem geluisterd heb. Ik had ook gelezen dat je een paard wat niet stil wilde staan in zijn achteruit moest zetten en deed dit dus. Zodra hij liep zette ik hem in zijn achteruit. Hij begon te trappen en raakte helemaal in paniek....Ik zou dus eerst eens heel goed nagaan waarom hij dit "ineens"doet terwijl hij dit voorheen nooit deed. Zit er geen wervel of spier knel? Is je zadel nog wel goed? Kijk daar eerst eens naar.
Ik las hier dat iemand het paard snoepjes gaf tijdens het opstijgen zodat hij dan stil blijft staan? Sorry hoor maar dan beloon je het gedrag toch? Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:06

Claudia, ben met je eens dat je altijd moet kijken waarom een paard zich zo gedraagt. Jouw paard gaf heel duidelijk aan dat er echt iets niet goed was. Goed dat je verder keek en de oorzaak vond, zodat je er wat aan kon doen.

Snoepjes geven zou bij mijn paard ook echt niet werken. Haha!
Ik doe niet aan snoep, ik vind dat persoonlijk onzin.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:09

En zn zadel enzo zit wel goed?
succes ermee Knipoog

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 15:56

Ja het zadel is niks mis mee, dat dacht ik ook eerst maar dat is het dus niet

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:41

ik heb dit ook..
toen ik hem nog had als hengst(jep geruind,spijt van) deed hij dit ook niet, in het begin toen ik hem terug reed na zijn castratie ook niet maar sinds augustus ongeveer denk ik of september wél. wij hebben stands buiten en dan zet ik hem altijd tege een stand aan en dan doet hij het meestal goed.
maar het is idd heel vervelend.
ik heb er opzich mee lere omgaan, ik heb er nu niet echt veel probleme nog mee, maaar als ik het echt weer beu word verhef ik mijn stem eens goed en staat ie daar zo te kijke, van huh? en dan blijft ie staan:p

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 06:58

dit probleem herken ik echt , samen met de oplossingen die worden gegeven, ik zal het even vertellen.

Ik rijd een fries bij en die wil ook niet stilstaan bij het opstijgen, hij draait rondjes en zo gauw als jij bij zijn linker kant komt, komt ie omhoog, nou dan is nogal leip,dus dan was ik ook niet van plan er op te komen! ik ben er een paar keer op te komen door aan de goeie kant te komen en dan gewoon meelopen en erop klimmen maar dat was ook nog niet zo makkelijk!

Toen kwam mijn nieuwe instructrice met een manier, dat ik ergens waar ze amper ruimte heeft moet opstappen, iik stap nu bij een springstal op , ( op hetzelfde terrein ) en daar zetten hun normaal de paarden tussen de touwen, maar het is daar wel 3,5 meter hoog dus ik zal mijn kop ook niet stoten.

Maar het verbaasde mij de eerste keer dat ik daar opstapte, wel is waar met een paardensnoepje maar toch, bleef hij keurig stilstaan! Nou stap ik nog steeds daarop, hopend dat het binnenkort wat beter gaat,

Ik zit steeds te denken wat nou d oorzaak van dit gedrag zou kunnen zijn, ze heeft wel exceem en dat is in de zomer wel heel erg, dus ik hoop niet dat het in de zomer weer gebeurt, want daar is het dus begonnen!

zo zou ik het bij jou dan ook oplossen in een kleine ruimte opstappen, en iemand ervoor, anders is het een beetje link!

Succes

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:26

ga jij dan maar is een uurlang op en af stappen tot hij t doet in plaats van rijden Tong uitsteken
dit probleem heb ik ook gehad;)

Bloemetje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:20

Mijn paardje deed dit ook een tijdje. Best lastig, want je hangt dan half aan het zadel en meneer begint al te wandelen! Boos!
Bij mij was het een kwestie van wie heeft de langste adem.
Ik wachtte geduldig tot hij wel stil kon staan, en ging er dan pas op.
Ik bleef consequent, hij moest stilstaan tijdens het opstijgen. Anders bleven we gewoon wachten, desnoods de hele middag. Tong uitsteken

Als het echt niet lukt, zou ik hem inderdaad (wat ik hierboven al las) in een hoek zetten, dan kan hij er in ieder geval niet direct met je vandoor.
En verder uitbundig belonen he als ie blijft staan! Dan weet hij dat het zo wel moet!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:26

Ik ben inmiddels door de tips al verder gekomen, in de hoek staat hij heel braaf stil. In het midden helaas nog niet.
Het gekke is dat als ik al eventjes aan het rijden ben en er dan dus weer eens op en af ga hij superbraaf blijft staan.
Ik weet nu ook dat hij door een proffesioneel bedrijf is beleerd, dan is het toch gek dat hij niet kan stilstaan????

Bloemetje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:37

berdien85 schreef:
Ik ben inmiddels door de tips al verder gekomen, in de hoek staat hij heel braaf stil. In het midden helaas nog niet.
Het gekke is dat als ik al eventjes aan het rijden ben en er dan dus weer eens op en af ga hij superbraaf blijft staan.
Ik weet nu ook dat hij door een proffesioneel bedrijf is beleerd, dan is het toch gek dat hij niet kan stilstaan????

Ja dan zou het wel goed moeten zitten, zou je denken.
Misschien omdat ze bij dat bedrijf het liefst zoveel mogelijk paarden in korte tijd beleren, dat er te weinig aandacht aan het stilstaan geschonken is? (zou wel stom zijn als dat zo is)
Ik zou het anders ook niet weten!
Dat hij na een tijdje rijden wel blijft staan als je weer opstijgt, komt misschien doordat ie dan lekker heeft gelopen en wat meer ontspannen is.

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:21

Goed voor jou ,nu kan je beginnen met elke keer een klein beetje verder uit de hoek op te stappen.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:28

berdien85 schreef:

Er is een groot verschil tussen kunnen, willen en doen :p
Misschien is het m gewoon goed aangeleerd maar denk hij; daar heb k helemaal geen zin in!
Hij hoeft t ook niet altijd gedaan te hebben natuurlijk....

Mooi dat je verder bent gekomen door de tips! Vork k moet zeggen dat die van mij ook stilstaat hoor als k een poosje heb gereden, maar dat is omdat zij altijd zo iets heeft van; schiet nou oh-hop! kwil lopen! Maar het is ook een stukje eigenwijzigheid, en dat is er meestal na een stukje rijden uit, omdat ze dan wat energie kwijt is....
Misschien is dat bij jouwe ook zo??

In het midden staat ie nog niet stil, zeg je, welke methode gebruik je?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:32

Op dit moment staat ie gewoon in de hoek (waar de bak ook open gaat) ik denk dat hij zo hoopt dat ie er nog uit mag Haha!
En verder teugels beetje aannemen. Als hij ook maar 1 stap doet ga ik er niet op... Ik wil dat ie gewoon netjes stil staat!
Het zou ongeduldigheid kunnen zijn, dat durf ik niet in te schatten, want tijdens het rijden op en af stijgen kan ik zo vaak doen als ik wil en dan nog blijft ie netjes staan.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:34

eveline_86 schreef:
Mijn bijrijd-paardje deed dit ook heel erg.
Steeds weglopen en op een gegeven moment ook achteruit lopen en slaan met t achterbeen, heel irritant, ik kwam er soms echt niet op.
Na een tijdje waren we het zat en hebben we haar een cursusje stilstaan gegeven.
Ten eerste moest ze gewoon naast me stil staan. Daarna ging ik ernaast staan, met 1 hand op t zadel, dan begon ze vaak al achteruit te lopen. Ze mocht ze niet slaan met dat achterbeen en niet achteruit lopen, dus kreeg ze een klap op dr kont als ze dat deed. Als ze vooruit weg wilde lopen of (wat ze ook vaak deed) opzij naar mij toe liep, tikte ik haar bij met m'n zweepje. Als ze dan rustig stond, deed k m'n voet in de beugel, en weer het zelfde verhaal, niet weg/achteruit lopen of andere fratsen, want dan kreeg ze op haar kop en begon k overnieuw. In het begin werd ze daar erg boos van en kwam ze af en toe om hoog. Ik gebruik het woord; staan! en ze weet heel goed wat dit betekend, (haar eigenaresse zegt dat ook tegen haar) k heb het wel een miljoen keer gebruikt :p Als ze stil stond terwijl k m'n voet in de beugel had, aaide ik haar over haar kont, en zei k braaf ofzo. Uiteindelijk bleef ze dan staan zodat k m'n been over het zadel kon zwaaien. Als ze gelijk wegliep, zette ik haar alsnog stil, gewoon staan, duidelijk en streng zijn! We hebben dit echt een week of twee elke dag herhaald, net zo lang tot ze normaal stil bleef staan. Af en toe doet ze t nog wel eens maar dan corrigeer ik haar en dan denkt ze; ow ja :p
Ze loopt soms wel een paar pasjes als k m'n been over t zadel sla, maar daarna zet ik haar meteen stil en voor haar doen, is dit echt hardstikke goed!

Had je mijn stukje gelezen?
Heeft echt gewerkt hoor Bloos ook in t midden :p
Hij moet toch zeker ook in t midden stilstaan Vork stout paard Knipoog Koe

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:37

berdien85 schreef:
Op dit moment staat ie gewoon in de hoek (waar de bak ook open gaat) ik denk dat hij zo hoopt dat ie er nog uit mag Haha!

Nagelbijten / Gniffelen wel slim Tong uitsteken

weet trouwens ook niet zeker of t ongeduldigheid is hoor, maar t klinkt opzich wel logisch....

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:45

Wachten tot hij geheel stilstaat.. Rustig je voet in de beugel en dat rustig opstappen. Wanneer die wilt lopen gewoon wachten tot hij geheel stil staat..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:50

Citaat:
Heeft echt gewerkt hoor ook in t midden :p
Hij moet toch zeker ook in t midden stilstaan stout paard

Nee dat had ik nog niet gelezen... Bloos Misschien idd ook nog de moeite waard om te proberen.
Ik ben er inmiddels achter dat hij niet de enigste paard is daar die dat doet... Alle paarden waar op gereden wordt kunnen niet stil staan, zucht... Scheve mond

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:51

berdien85 schreef:
Citaat:
Heeft echt gewerkt hoor ook in t midden :p
Hij moet toch zeker ook in t midden stilstaan stout paard

Nee dat had ik nog niet gelezen... Bloos Misschien idd ook nog de moeite waard om te proberen.
Ik ben er inmiddels achter dat hij niet de enigste paard is daar die dat doet... Alle paarden waar op gereden wordt kunnen niet stil staan, zucht... Scheve mond

zit ik hier keihard m'n best te doen om iets nuttigs te schrijven voor je Boos!
ghehehe Knipoog

k zou t gewoon eens proberen, kan geen kwaad toch?

maar dat al die paarden dat doen is wel erg raar Verward

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:53

Haha sorry Knipoog
Ja vind ik ook raar... Ik denk dat ze daar gewoon niet veel waarde aan hechten. Want, ik heb ook een vriendin die zo rijdt in de les, dat manegepaard staat ook niet stil en zij stijgt dan gewoon op terwijl ie begint te lopen, sja hoe moet 't paard dan weten dat ie dat niet mag doen..

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:00

Nou vooruit Knipoog

Ja maar tis toch zowieso al vreemd dat al die paarden dat doen? Over t algemeen doen sommige paarden dat en niet de hele stal toch?
Ja daar ken k ook een paar mensen van, als t je niet stoort moet je dat vooral doen, maar ik irriteerde me eraan en van mij mag t nie.... dus heb k er wat aan gedaan. Bovendien ging ze elke keer op m'n teen staan als ze opzij stapte en kwam k er nauwelijks op, werd k gek van :p

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:04

hey bekend probleem de mijne staat ook niet stil, ik heb er alleen niet zo heel veel problemen mee. beter is het uiteraard dat ze stil staan als een ruiter opstijgt maar goed..........ik heb er geen problemen mee. Ik zou wel heel graag willen leren om op te stappen via een krukje, dit om een paard zijn rug te ontlasten. Niet dat ik zwaar ben (slechts 55 kilo) maar toch elke x dat "gehang" aan een rug lijkt em soweiso niet goed, of ze nou stil staan of stappen. dus dat wil ik tzt gaan oefenen......met een trapje of via de bakrand.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:06

Mijn pony liep in het begin ook heel vaak weg. Nu is het probleem opgelost en staat ze netjes stil. Als er veel paarden in de bak zijn word ze nog weleens afgeleid en wil ze nog weleens weglopen maar dit is echt minimaal.

Geduld en consequent zijn is het belangrijkste hierbij.
Zet je paard eerst in de hoek zodat hij niet weg kan. Probeer dan op te stijgen. Mijn pony ging dan gewoon achteruit en gaf ik dr een klein tikje op haar kont. Je mag echt pas opstappen als je paard stil staat. Dus dit moet je misschien echt een aantal keer herhalen. Als je aan het rijden bent of als je bijna klaar bent kan je ook een keer op en afstappen. Staat je paard dan goed stil (die van mij wel) heel uitvoerig belonen en stoppen.

Succes!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:24

vilouma schreef:
ga jij dan maar is een uurlang op en af stappen tot hij t doet in plaats van rijden Tong uitsteken
dit probleem heb ik ook gehad;)

een beetje gezond verstand weet dat dit niet te doen is,
consequent zijn, en geduldig blijven.. blijft hij braaf staan, beloon hem uitgebreid.
Mijn paarden vinden het ook moeilijk, maar ze weten dat ze moeten wachten, als ze gaan lopen terwijl ik mijn voet in de beugel zet, dan zet ik ze halt en wacht ik tot ze braaf stil staan, en doen we het nog een keer.
Maar een UUR lang op en af stappen is een beetje misdadig .. (opstappen is ook totaal geen fijn gevoel voor je paard hoor! Je trekt met je volle gewicht aan 1 kant van je paard..)

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:14

Nee is is inderdaad niet de oplossing. Als je bijna klaar bent met rijden gewoon nog een keer op en afstappen en uitvoerig belonen als het goed gaat. Daarna zou ik gewoon lekker stoppen.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:15

wie zegt er dan dat je een uur op en af moet gaan stappen? want dat volg k ff nie helemaal Bloos