Rijden jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Re: Rijden jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:20

Begin is altijd na het zadelmak maken: veilig de bak door komen.

Dan is het vaak werken aan de hulpen, actie-reactie.
Met mijn huidige jonkie is het nu vooral werken aan een nette aanleuning. Ze kruipt er vaak achter dus ben nu vooral bezig met het naar de hand toe rijden. Lukt nu aardig en volgende stap is dus ook een stille aanleuning.
Wat ik ook belangrijk vind is dat ze gelijk op twee teugels zijn, nu ik dat ook eindelijk voor elkaar heb is het rijden op de binnen hoefslag ons nieuwe dilemma.

Rechtrichten, tsja daar hou ik me nog niet zo mee bezig. Als een paard goed aan de hulpen staat komt dat vanzelf.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:29

Mijn jonge paard en ik zijn in afwachting van zijn nieuwe zadel dus het rijden ligt even stil.
Hiervoor waren we bezig met de ontspanning, het correct aan twee teugels lopen en vooral controle.
Hij reageert erg op de licht mogelijke druk in zijn mondje dus hier werken we ook aan, ik laat hem zoveel mogelijk los met licht contact zodat hij op eigen benen moet lopen.
verder wil ik straks weer veel naar buiten gaan om vooral lange rechte stukken te rijden ( bij het opmeten van zijn zadel bleek hij al iets scheef te zijn) en km maken. hij word overigens in mei 5.

verder nog twee jonge paarden die we aan het zadelmak maken zijn, denk dat de uitwerkings straks op het zadel bij beide verschillend zal zijn omdat het twee totaal verschillende karakters zijn.
1 ervan is zo en zo goedvoorwaarts op de hulpen, de merrie daarintegen is zo koppig als een ezel dus dat beloofd nog wat Lachen
beide 3.5 zodra er een stuur rem op zit en gaspedaal gaan ze weer een tijd de wei op om met 4 a 4.5 weer verder op te pakken.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:53

Bij een jong paard ben ik vooral bezig met ontspanning, vertouwen, gehoorzaamheid en het goed aan de hulpen staan. Dingen als rechtrichten en dergelijke komen later in de opleiding wel aan de orde Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:59

momenteel rijd ik geen jonge meer, alleen mijn eigen maar die is alweer jaar ouder Knipoog

wat ik met de jonge paarden deed zo'n beetje van begin af aan:

Eerst op eigen benen laten lopen, voorwaarts rijden, niet teveel aan de voorkant zitten, gewoon contact houden maar verder niks geen druk.
dus hand voor, en been eraan > vooruit.
sommigen gingen dan vrijwel meteen van hunzelf al de hand op zoeken, anderen nog niet.
nou als dat een beetje bevestigd was, begon ik ze op een iets rustiger tempo te rijden, zodat ze ook daar hun balans in konden vinden, nou en dan als ze de hand wat gingen opzoeken en je had wat aanleuning proberen of ze van achter naar voor over de rug wouden komen, en de hals verlengen/laten zakken. en zo de hand naar beneden wat volgen.
zodat ze lekker door los door hun lichaam liepen, en nergens vasthielden.

dan begon ik wat met lengtebuiging, en wat 'wegzetten' voor het been etc etc, maar dat gaat natuurlijk wel over een lange periode, niet over een weekje Knipoog

vond het altijd wel leuk om te zien, de een pakte dingen zo makelijk op, de ander heeft er meer moeite mee Lachen

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:32

Samen met een andere meisje maak ik op een stal jonge paarden best wel vaak zadelmak en rijden we ze door. We beginnen meestal met het longeren met zadel enz en kijken hoe ze reageren. Dan stappen we er eigenlijk ook al vrij snel op. In het begin stappen we aan de longe misschien 5 rondjes en stoppen dan weer. Dat doen we een paar keer en dan gaan we verder met draf enz. Asl het goed gaat gaat de de longe er na de 2e/3e keer ook al af. En als een pony dan allen gangen een beejte kan proberen we hem rechtgericht te laten lopen want meestal nog een hele opgave is om niet slingerend over de hoefslag te gaan. Tis ook maar net wat de pony zelf aangeeft.. Sommige duren de stappen heel lang bij andere kan je na een week al gewoon door de bak rijden. Zo beginnen we bij de een ook sneller met het nageven dan bij de ander. Je pony moet in ieder geval wel toe zijn aan de volgende stap.. Knipoog

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:43

ik zou als ik me paard door of veder zou moeten rijden eerst willen dat die op zijn eigen benen kan lopen en een goede reactie heeft op je beenhulp, dan dat buitenhand goed bevestig is dus dat die zelde meer weg loopt over zijn buitenhand, dan lekker rechtrichten dan komt het ontspannen van zelf wel.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:46

ik ben met mijn jong paard (3,5 jaar) vooral bezig met het voorwaarts rijden, zorgen dat hij aan mijn hulpen staat.
ik probeer ook veel te schakelen en overgangen te maken om zijn achterhand sterker te maken, want die stelt op dit moment echt niet veel voor Clown
ik probeer veel te gaan wandelen zodat hij verschillende dingen ziet (auto's, koeien, water...). wandelen doe ik wel altijd samen met een andere paard (mijn papa gaat dan met zijn paard mee), dit is voor de veiligheid & met 2 is altijd leuker dan alleen hé Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:51

Ik ben met mijn jonge paard vooral bezig om hem voorwaarts te rijden, het bit zoekt hij zelf fijn op, zonder dat ik daar iets voor hoef te doen, hij vind alleen het juiste tempo behouden wel vreselijk moeilijk.. Iemand daar tips voor...

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:59

Ik ben nu mijn 3 jarige aan het opleren met de hulp van mijn instructrice.
Eerst hebben we aan de volte's gewerkt,vooral om goed aan het been te reageren en nadien om stelling te krijgen.
Daarna zijn we begonnen met aan de teugel te rijden (paard gaf zelf aan dat hij dit al 'aankon'),en opnieuw veel volte's rijden door aan het been te 'buigen',stelling te krijgen enz..
Dit hebben we een tijdje verder gedaan en daarna zijn we aan het rechtrichten begonnen,op de binnenhoefslag rijden en hem zo recht houden,was ook een oefening op 'balans' zoeken aangezien hij altijd steun had v/d muur.
En op dit moment oefenen we dit zo'n beetje 'door elkaar'.
Nu ongeveer 4 maand aan het opleren en hij leert enorm veel & snel bij,best handig want dan is je paard snel opgeleerd.
Aan de teugel rijden gaat nu goed,hij is ook altijd ontspannen in de hals & in de kaak.
Hij moet enkel nog verder leren om actieve gangen te hebben,maar toch niet door te lopen of sneller te gaan.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:22

mijn jonge haflinger is bij mij instructeur aan de de dubbele longe bitwijs gemaakt en begin van balans.rechtrichten en nageeflijkheid.

daarna erop,hele kleine stukjes perfectie op de volte uitbreiden naar langere stukken en ook rechtuit en dan 8 tjes kunnen rijden.

nu ben ik bezig met eerst ontspanning/nageeflijkheid,rechtrichtoefeningen uiteraard op lange lijnen in de bak in stap en draf,daarna verschillende tempo's in draf en aanspringen/controle galop.hij is nu 4,5 jaar.

gisteren helaas door de frisheid misverstand gehad en nu gekneusde ribben en hij had even schrik te pakken..

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:34

Ik heb een paard van 8 jaar die ik momenteel beleer. Het betrefd een kruising fries/kwpn, ruin.
Hij kent geen zadel, geen verkeer etc. Mijn doel is hem afwisselend te longeren en langs de weg te lopen aan het verkeer wennen. Hier ben ik ruim een week mee bezig. Heel goed houd ik in de gaten hoe hij reageert, op mij en op afleiding en dan zijn aandacht erbij te halen met dezelfde commanda's. Gaat erg goed.
Het longeren doe ik 10 minuten per keer. Ho, stap, draf, stap etc.... De 10 minuten is om hem niet te laten overwerken, het leuk moet zijn en vooral een succes, na 3 keer longeren (om de dag) ging het vandaag de 3e keer foutloos.

Wanneer ik erop ga hangt helemaal af van zijn tempo van oppakken, conditie en het vertrouwen.

Ik houd jullie wel op de hoogte.

Groetjes Jarno.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:26

Reactie op de hulpen is iets waar ik heel consequent in train met een jong paard.
Daarnaast rechtrichten, buiging en tempocontrole.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:52

Mijn 4jarige loopt bijna een jaar onder het zadel. De takt en ontspanning zit goed en we werken nu aan de aanleuning. Ook moet mijn paard meer op de buitenteugel lopen en in de galop moet ze ondertussen van mijn hand af gereden worden. Om haar bezig te houden, doe ik best veel oefeningen: schakelen,overgangen, zijgangen enzovoort. En verder rijden we zeer veel buitenritten om conditie en spieren op te bouwen. Lachen