WiseGuy M @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Re: WiseGuy M @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:24

Als ik jou was, zou ik even onder zijn tempo gaan rijden.. vaak als ze harder gaan, maken ze zich snel ook strakker.. ga is in een shetlanderdrafje in de ronte.. gewoon even RUST... geen gekkigheid.. vraag hem dan rustig wat lager.. ga voltes openen en verkleinen.. focus je niet teveel op stelling en lb, maar negeer t ook niet. niet gaan forceren..

wat ook een fijne is, vind ik zelf, op de makkelijke hand contra stelling.. op die hand heeft ie al meer balans en vinden ze het vaak dan ook wat makkelijker..

Martii_L_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:47

Probeer hem lager te laten lopen.

Verder vind ik het er netjes uitzien

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:15

Is een masseuze een keer misshcien een optie?
Als hij zich aan 1 kant helemaal vast/stijf probeert te houden dan zit er wellicht ergens een blokkade?

Ik heb kort geleden 2x een masseuze bij Pride gehad (zat wat vast in de borst en de lendenen, precies haar moeilijke punten qua rijden idd) en dat heeft ze helemaal los gemaakt.

Succes ermee! Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:26

Ja tuigers .... die zijn niet het makkelijkst te rijden onder het zadel.
Probeer met het lichtrijden niet je handen mee omhoog te nemen, dan geef je hem juist de ruimte om weer om hoog te komen.
In stap beginnen en kleine stukje draven; zodra hij zijn rug weer wegdrukt en zijn hoofd omhoog doet, gelijk weer gaan stappen en opnieuw beginnen. In het begin kun je maar een paar pasjes draven, maar dat zal steeds beter gaan.
Veel stappen en laag laten lopen (veel figuren stappen en schijnovergangen rijden (stap, halthouden).

Laat hem in draf niet over zijn tempo lopen maar hou het onder controle, tuigers lopen het liefst met een weg gedrukte rug en hoe harder ze gaan hoe sneller ze hun rug wegdrukken.

Veel oefenen en dan komt het best goed hoor!!

edit: veel loslaten van voren, hoe harder jij trekt hoe hoger hij zijn hoofd zal doen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 14:30

joycie 81: In het oude topic zijn de foto's niet van het losrijden gemaakt. Hij heeft echt een half uur nodig voor hij op gang komt en zich een beetje gaat ontspannen in zijn rug. Deze foto's zijn gemaakt van het eerste half uur waar de problemen het duidelijkst naar voren komen. Het probleem van stelling en lengtebuiging is voor mijn gevoel ook wel iets erger als bij mijn vorige topic. Waar dit aan ligt weet ik eigenlijk niet....

Sodeletuut: Als ik de teugels los gooi.. Denk dat het een beetje aan het moment ligt, maar verwacht dat hij zijn hoofd zo hoog mogelijk gaat houden en misschien wat nara rechts draai. (dit doet hij als ik het contact kwijt raak iig)

vilouma : Ja, is een KWPN tuigpaard

ankem :
Citaat:
Hoe is het gesteld met de ligging van het zadel? Ik zie allereerst een bontje, daarnaast een dikke pad en ik zie het vastzitten aan borsttuig. Past het zadel goed? Want als ze pijn hebben van het zadel, kunnen ze ook zo gespannen gaan lopen.

Dit klopt inderdaad. Zijn rugspieren (bij de lendenen) zijn nog erg slecht ontwikkelt omdat hij nog niet heel lang onder het zadel is en alleen voor de kar gereden. Dit moet ontwikkelt worden, nu is het inderdaar nog gevoelig als hij net van stal komt en ik erop ga zitten, zeker met lichtrijden.
Ook licht mijn zadel niet perfect, zadelmaker heeft hiernaar gekeken (en aangepast). Het zadel schuift naar achter, dit komt door zijn bouw. Ipv van een ronde buik loopt zijn buik echt af, waardoor de singel dus zijn weg naar achter zoekt en het hele zadel dus meeneemt.
Mijn zadel gaat dan voorover liggen en gaat achter 'meewippen'. Om deze reden en zijn last van zijn rug heb ik dus een dikke pad en een bontje eronder liggen.
Nu rijdt ik sinds kort met het borsttuig, en blijft mijn zadel gewoon op zijn plaats liggen (eindelijk). Heb het bontje er wel tussen laten liggen, maar als eht goed is, heeft deze nu dus geen nut meer.

Ook longeer ik hem voor het rijden zodat zijn spieren al wat warm zijn.

MaaikeMo : Contrastelling heb ik laatste keer veel aangewerkt. Hier reageert hij goed op, beter eigenlijk als gewoon op de linkerhand. Goed idee dus, bedankt Lachen

Pink_horizon: Dat is inderdaad een goed idee, even overleg gaan plegen met eigenaar Knipoog

Brainless: Hij is juist zo sloom.. Ik heb soms echt moeite hem vooruit, voorwaarts te houden. Zeker als het hem moeilijk word, bijvoorbeeld bij een volte sluiten, dan valt hij heel erg terug in zijn tempo. Dit laat ik meestal wel toe, zolang hij wel gewoon blijft draven.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:42

ik neem aan dat alle medische oorzaken uitgesloten zijn.. (Dus ook tandarts..)

ik zou eerst gaan werken aan de gehoorzaakheid. Je zegt dat zodra je de ene teugel erbij neemt hij naar de andere kant uitbreekt. Begin met beide teugels aannemen op zo gelijk mogelijke druk. Dan eerst voltes stappen, wanneer hij weg wil lopen over de schouder tik je hem bij met de zweep tegen zijn schouder. Bij het sturen moet hij meteen 'om' gaan.

Op dat moment kun je met een gehoorzaam paard aan de ontspanning gaan werken, veel 8tjes rijden door de bak. Niet je hand omhoog doen daarmee nodig je hem juist uit om zijn hoofd verder omhoog te doen, maar opzij en veel stelling vragen.

wanneer de druk op de teugels nog wat meer gelijk is geworden en hij echt gehoorzaamt naar beide kanten voltes gaan sluiten en weer openen en hem langzaam steeds verder neerwaarts vragen.

Zo zou ik het aanpakken als ik het paardje zo zie.. Ohja, en vaker rijden dan 2x per week.. Het liefst minimaal 4x, veel spieren sterker maken!!

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:45

Is het misschien een idee om eerst even los te stappen en draven, niet te veel aandacht te schenken aan hoe dat ie met z'n hoofd loopt.
en alleen maar te werken aan een actief (binnen) achter been, doormiddel van grote 8en te rijden en bij elke keer dat je omsteld naar de andere hand goed van je binnen been naar je buiten hand te rijden.
Let wel op dat je goed je buiten hand er aan houd zodat hij niet over de buitenkant weg kan zakken!
waarschijnlijk zal ie dit op het begin erg moeilijk vinden..
ga af en toe ook even stappen en stel 'm dan een keer naar buiten en naar binnen (niet zagen) en probeer doormiddel van te spelen 'm dan te laten ontspannen, zodat ie met z'n hoofd daalt (wel contact houden) en probeer dan op een ontspannen moment aan te draven en probeer die hoofd hals houding te houden.

en probeer je handen rechtstandig te houden..

Ik hoop dat je er iets mee kan..

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:52

Gisteren nog een foto van zn vader in de IDS gzien Lachen
Gelijkenis is er wel, alleen heeft Wiseguy nog een wat dunne nek.
Tipje: Probeer je handen op één plek te houden, op elke foto zijn je handen weer ergens anders geplaatst (hoger, lager, breder uit elkaar) en dat maakt het voor een paard erg lastig ook om te ontspannen en nagevelijk te worden. Je zegt wel dat 't 'm helpt, maar een stille en consequente hand is ook noodzakelijk.
Tijdens het protest waarbij je het linkerteugelcontact verliest, zou je 'm op een volte kunnen draaien om gelijk het contact weer terug te vragen.
Ik zou veel figuren rijden om 'm losser in zn gehele lijf te krijgen. Zet een paar pionnen in de bak om de slalom te doen en verander vaak van hand en draai op elke hand regelmatig voltes en doe aan tempowisselingen. Rustig aan, maar wel regelmatig. Ik denk dat het hem wel zal helpen.
Ik rij zelf ook op tuigers en ze vinden het allemaal veel makkelijker om te gaan buigen wanneer je veel tempowisselingen en figuren rijdt.

Edit: de tempowisselingen zullen er ook voor zorgen dat hij minder sloom is. Het is wellicht veel werk, maar als je het goed doet dan zal hij echt beter aan het been worden!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 14:57

Casca schreef:

ik zou eerst gaan werken aan de gehoorzaakheid. Je zegt dat zodra je de ene teugel erbij neemt hij naar de andere kant uitbreekt. Begin met beide teugels aannemen op zo gelijk mogelijke druk. Dan eerst voltes stappen, wanneer hij weg wil lopen over de schouder tik je hem bij met de zweep tegen zijn schouder. Bij het sturen moet hij meteen 'om' gaan.

Op dat moment kun je met een gehoorzaam paard aan de ontspanning gaan werken, veel 8tjes rijden door de bak. Niet je hand omhoog doen daarmee nodig je hem juist uit om zijn hoofd verder omhoog te doen, maar opzij en veel stelling vragen.

wanneer de druk op de teugels nog wat meer gelijk is geworden en hij echt gehoorzaamt naar beide kanten voltes gaan sluiten en weer openen en hem langzaam steeds verder neerwaarts vragen.

Zo zou ik het aanpakken als ik het paardje zo zie.. Ohja, en vaker rijden dan 2x per week.. Het liefst minimaal 4x, veel spieren sterker maken!!

Tandarts is vorige week geweest, kwam ook niks uit. Is ook al dierenarts en kraker bij geweeest.
Gelijke druk op 2 teugels, dat probeer ik constant. Maar is echt best wel moeilijk. Als ik hem bijvoorbeeld op de linkerhand een volte instuur, maakt hij zich recht en valt door mijn linker been heen. Hij draait gewoon direct linksaf, waardoor ik dus weer meer druk op rechts krijg om hem toch de kant op te krijgen wat hij wil.
Ik kan niet meer keer in de week rijden, hij staat namelijk ook nog voor de kar bij zijn eigenaar. Dus kan ik hem maar 2 of soms 3 keer in de week rijden.

sSanne schreef:
Is het misschien een idee om eerst even los te stappen en draven, niet te veel aandacht te schenken aan hoe dat ie met z'n hoofd loopt.
en alleen maar te werken aan een actief (binnen) achter been, doormiddel van grote 8en te rijden en bij elke keer dat je omsteld naar de andere hand goed van je binnen been naar je buiten hand te rijden.
Let wel op dat je goed je buiten hand er aan houd zodat hij niet over de buitenkant weg kan zakken!
ga af en toe ook even stappen en stel 'm dan een keer naar buiten en naar binnen (niet zagen) en probeer doormiddel van te spelen 'm dan te laten ontspannen, zodat ie met z'n hoofd daalt (wel contact houden) en probeer dan op een ontspannen moment aan te draven en probeer die hoofd hals houding te houden.

Bedankt voor je reactie, sommige dingen doe ik al veel, veel stappen en volte's rijden. Maar zal de 8en en actieviteit ook is wat meer benadrukken.
Bedankt.

Steefjevos schreef:
Tipje: Probeer je handen op één plek te houden, op elke foto zijn je handen weer ergens anders geplaatst (hoger, lager, breder uit elkaar) en dat maakt het voor een paard erg lastig ook om te ontspannen en nagevelijk te worden. Je zegt wel dat 't 'm helpt, maar een stille en consequente hand is ook noodzakelijk.
Tijdens het protest waarbij je het linkerteugelcontact verliest, zou je 'm op een volte kunnen draaien om gelijk het contact weer terug te vragen.
Ik zou veel figuren rijden om 'm losser in zn gehele lijf te krijgen. Zet een paar pionnen in de bak om de slalom te doen en verander vaak van hand en draai op elke hand regelmatig voltes en doe aan tempowisselingen. Rustig aan, maar wel regelmatig. Ik denk dat het hem wel zal helpen.
Ik rij zelf ook op tuigers en ze vinden het allemaal veel makkelijker om te gaan buigen wanneer je veel tempowisselingen en figuren rijdt.

Edit: de tempowisselingen zullen er ook voor zorgen dat hij minder sloom is. Het is wellicht veel werk, maar als je het goed doet dan zal hij echt beter aan het been worden!

Ja, nu je het zegt Bloos Nog meer werkpunten, handen stil !
Verder bedankt voor je reactie, zal het is proberen een volte te draaien wanneer hij in 'protest' gaat.

Moet denk ik echt iemand langs de bak zetten met mijn verbeterpunten op een briefje Knipoog
Haha, nee super dat jullie met me mee proberen te denken, zit soms echt met mijn handen in het haar (cap).

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:18

renee16 schreef:
Casca schreef:

Tandarts is vorige week geweest, kwam ook niks uit. Is ook al dierenarts en kraker bij geweeest.
Gelijke druk op 2 teugels, dat probeer ik constant. Maar is echt best wel moeilijk. Als ik hem bijvoorbeeld op de linkerhand een volte instuur, maakt hij zich recht en valt door mijn linker been heen. Hij draait gewoon direct linksaf, waardoor ik dus weer meer druk op rechts krijg om hem toch de kant op te krijgen wat hij wil.
Ik kan niet meer keer in de week rijden, hij staat namelijk ook nog voor de kar bij zijn eigenaar. Dus kan ik hem maar 2 of soms 3 keer in de week rijden.

sSanne schreef:

Bedankt voor je reactie, sommige dingen doe ik al veel, veel stappen en volte's rijden. Maar zal de 8en en actieviteit ook is wat meer benadrukken.
Bedankt.

Steefjevos schreef:

Ja, nu je het zegt Bloos Nog meer werkpunten, handen stil !
Verder bedankt voor je reactie, zal het is proberen een volte te draaien wanneer hij in 'protest' gaat.

Moet denk ik echt iemand langs de bak zetten met mijn verbeterpunten op een briefje Knipoog
Haha, nee super dat jullie met me mee proberen te denken, zit soms echt met mijn handen in het haar (cap).

Fijn dat het je het zo goed oppakt Lachen
Je kunt het natuurlijk altijd proberen, misschien reageert hij niet als hij een volte wilt draaien, maar je moet dan wel éven doorzetten hoor. Jíj bent de baas Lachen Niet dat je gelijk met je zweep aan de gang moet gaan maar gewoon je teugel dan íets meer naar binnen brengen net zolang totdat hij wel gaat. Meestal werkt dat prima!

Voordat je paard mooi nagevelijk kan gaan lopen, moet hij totaal ontspannen zijn, jou vertrouwen en lekker los in zn lijf zitten. Dat kan alleen door veel figuren, tempowisselingen te rijden en door zelf zo goed mogelijk op je paard te zitten (stil e.d. (lukt mij ook niet altijd)). Ik wens je veel succes! Het zou zowieso niet slecht zijn om iemand in de bak te zetten die op je kan 'letten'. Het is altijd goed wanneer er iemand vanaf de grond kan beoordelen hoe jij aan het rijden bent en diegene kan je misschien ook wel tips geven!
Heb je ook les met je paard? Eén keer per week zou wel goed zijn en ook leuk, als je merkt dat het echt werkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:24

Renee en Wise Lovers

Mijn tips: probeer zelf niet teveel te focussen op dat hoofdje! Zodra jij wat meer gevoel hebt in je handen voor die contactteugel en in je lijf niet meer stoort, zal dat vanzelf komen!

Het gaat echt al niet verkeerd hoor, probeer echt gewoon op te stappen met het idee van: we zien het allemaal wel.
niet al verwachtingen te hebben!

Ik heb dezelfde problemen gehad, en zodra ik dat uit mijn eigen systeem had, ging het echt super!
Natuurlijk nog wel eens een dagje niet, maar dat kan altijd natuurlijk!

Je bent al een heeeel eind gekomen en hebt al super veel geleerd, en Wise ook Ja

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:58

Probeer als eerst aan je tempo te werken. Zoek een tempo waarbij je paard zich fijn voelt, dat de balans in orde is. Als dat zo is, kan je gelijk druk proberen te nemen en daarna kan je pas stelling gaan vragen.
Waarschijnlijk(zoals het eruit zit) heeft je paardje nog niet echt de spieren of zitten de spieren goed vast.
Eerst moet de basis goed zijn, dan kan je verder met de rest.
Uit het ander topic zie je wel dat jullie het kunnen, dus het zit er zeker weten in jullie.. Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:29

renee16 schreef:
Kraker is 2 a 3 maanden terug geweest. Het leek toen even een stuk beter te gaan, maar nu is het eigenlijk weer hetzelfde.
Aanspringen doet hij overigens goed beide kanten in, hij springt eigenlijk nooit in de verkeerde galop aan.

Uiteraard kan een kraker of iets dergelijks nooit kwaad, maar zolang de oorzaak niet word aangepakt kan je de kraker blijven uitnodigen.
Je paard moet naar mijn idee goed worden rechtgericht, hierin ga ik mee met de tips van Betteke Knipoog
kijk anders eens hier www.paardenbegrijpen.nl

Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:33

Goed van je dat je zo open staat voor advies !

Ik zie ook genoeg verbeterpunten, en ik zou graag een hoop dingen roepen (lesgeven zit in het bloed, kun je niks aan doen Huilen van het lachen )
Maar ik denk dat jij veel meer gebaat bent bij een goede instructie.
Die kan meteen inspelen op jou en je paard.
Tips zijn leuk en aardig, maar ik zie een plaatje waarbij paard en ruiter tegenover elkaar staan, ipv samenwerken met elkaar.

Jij en je paard liggen nu niet op een lijn, en zijn niet met elkaar mee in de beweging.

Neem dus een goede instructie in de hand, die jou en je paard leert samenwerken!

Want ik zie veel potentie in deze combi!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:44

leuk beestje. Probeer wat meer voorwaarts-neerwaarts te rijden, zodat ie zijn rug ontspant