Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Hoe is het gesteld met de ligging van het zadel? Ik zie allereerst een bontje, daarnaast een dikke pad en ik zie het vastzitten aan borsttuig. Past het zadel goed? Want als ze pijn hebben van het zadel, kunnen ze ook zo gespannen gaan lopen.

Casca schreef:ik neem aan dat alle medische oorzaken uitgesloten zijn.. (Dus ook tandarts..)
ik zou eerst gaan werken aan de gehoorzaakheid. Je zegt dat zodra je de ene teugel erbij neemt hij naar de andere kant uitbreekt. Begin met beide teugels aannemen op zo gelijk mogelijke druk. Dan eerst voltes stappen, wanneer hij weg wil lopen over de schouder tik je hem bij met de zweep tegen zijn schouder. Bij het sturen moet hij meteen 'om' gaan.
Op dat moment kun je met een gehoorzaam paard aan de ontspanning gaan werken, veel 8tjes rijden door de bak. Niet je hand omhoog doen daarmee nodig je hem juist uit om zijn hoofd verder omhoog te doen, maar opzij en veel stelling vragen.
wanneer de druk op de teugels nog wat meer gelijk is geworden en hij echt gehoorzaamt naar beide kanten voltes gaan sluiten en weer openen en hem langzaam steeds verder neerwaarts vragen.
Zo zou ik het aanpakken als ik het paardje zo zie.. Ohja, en vaker rijden dan 2x per week.. Het liefst minimaal 4x, veel spieren sterker maken!!
sSanne schreef:Is het misschien een idee om eerst even los te stappen en draven, niet te veel aandacht te schenken aan hoe dat ie met z'n hoofd loopt.
en alleen maar te werken aan een actief (binnen) achter been, doormiddel van grote 8en te rijden en bij elke keer dat je omsteld naar de andere hand goed van je binnen been naar je buiten hand te rijden.
Let wel op dat je goed je buiten hand er aan houd zodat hij niet over de buitenkant weg kan zakken!
waarschijnlijk zal ie dit op het begin erg moeilijk vinden..
ga af en toe ook even stappen en stel 'm dan een keer naar buiten en naar binnen (niet zagen) en probeer doormiddel van te spelen 'm dan te laten ontspannen, zodat ie met z'n hoofd daalt (wel contact houden) en probeer dan op een ontspannen moment aan te draven en probeer die hoofd hals houding te houden.
en probeer je handen rechtstandig te houden..
Ik hoop dat je er iets mee kan..
Steefjevos schreef:Gisteren nog een foto van zn vader in de IDS gzien
Gelijkenis is er wel, alleen heeft Wiseguy nog een wat dunne nek.
Tipje: Probeer je handen op één plek te houden, op elke foto zijn je handen weer ergens anders geplaatst (hoger, lager, breder uit elkaar) en dat maakt het voor een paard erg lastig ook om te ontspannen en nagevelijk te worden. Je zegt wel dat 't 'm helpt, maar een stille en consequente hand is ook noodzakelijk.
Tijdens het protest waarbij je het linkerteugelcontact verliest, zou je 'm op een volte kunnen draaien om gelijk het contact weer terug te vragen.
Ik zou veel figuren rijden om 'm losser in zn gehele lijf te krijgen. Zet een paar pionnen in de bak om de slalom te doen en verander vaak van hand en draai op elke hand regelmatig voltes en doe aan tempowisselingen. Rustig aan, maar wel regelmatig. Ik denk dat het hem wel zal helpen.
Ik rij zelf ook op tuigers en ze vinden het allemaal veel makkelijker om te gaan buigen wanneer je veel tempowisselingen en figuren rijdt.
Edit: de tempowisselingen zullen er ook voor zorgen dat hij minder sloom is. Het is wellicht veel werk, maar als je het goed doet dan zal hij echt beter aan het been worden!
Nog meer werkpunten, handen stil !
renee16 schreef:Casca schreef:ik neem aan dat alle medische oorzaken uitgesloten zijn.. (Dus ook tandarts..)
ik zou eerst gaan werken aan de gehoorzaakheid. Je zegt dat zodra je de ene teugel erbij neemt hij naar de andere kant uitbreekt. Begin met beide teugels aannemen op zo gelijk mogelijke druk. Dan eerst voltes stappen, wanneer hij weg wil lopen over de schouder tik je hem bij met de zweep tegen zijn schouder. Bij het sturen moet hij meteen 'om' gaan.
Op dat moment kun je met een gehoorzaam paard aan de ontspanning gaan werken, veel 8tjes rijden door de bak. Niet je hand omhoog doen daarmee nodig je hem juist uit om zijn hoofd verder omhoog te doen, maar opzij en veel stelling vragen.
wanneer de druk op de teugels nog wat meer gelijk is geworden en hij echt gehoorzaamt naar beide kanten voltes gaan sluiten en weer openen en hem langzaam steeds verder neerwaarts vragen.
Zo zou ik het aanpakken als ik het paardje zo zie.. Ohja, en vaker rijden dan 2x per week.. Het liefst minimaal 4x, veel spieren sterker maken!!
Tandarts is vorige week geweest, kwam ook niks uit. Is ook al dierenarts en kraker bij geweeest.
Gelijke druk op 2 teugels, dat probeer ik constant. Maar is echt best wel moeilijk. Als ik hem bijvoorbeeld op de linkerhand een volte instuur, maakt hij zich recht en valt door mijn linker been heen. Hij draait gewoon direct linksaf, waardoor ik dus weer meer druk op rechts krijg om hem toch de kant op te krijgen wat hij wil.
Ik kan niet meer keer in de week rijden, hij staat namelijk ook nog voor de kar bij zijn eigenaar. Dus kan ik hem maar 2 of soms 3 keer in de week rijden.sSanne schreef:Is het misschien een idee om eerst even los te stappen en draven, niet te veel aandacht te schenken aan hoe dat ie met z'n hoofd loopt.
en alleen maar te werken aan een actief (binnen) achter been, doormiddel van grote 8en te rijden en bij elke keer dat je omsteld naar de andere hand goed van je binnen been naar je buiten hand te rijden.
Let wel op dat je goed je buiten hand er aan houd zodat hij niet over de buitenkant weg kan zakken!
waarschijnlijk zal ie dit op het begin erg moeilijk vinden..
ga af en toe ook even stappen en stel 'm dan een keer naar buiten en naar binnen (niet zagen) en probeer doormiddel van te spelen 'm dan te laten ontspannen, zodat ie met z'n hoofd daalt (wel contact houden) en probeer dan op een ontspannen moment aan te draven en probeer die hoofd hals houding te houden.
en probeer je handen rechtstandig te houden..
Ik hoop dat je er iets mee kan..
Bedankt voor je reactie, sommige dingen doe ik al veel, veel stappen en volte's rijden. Maar zal de 8en en actieviteit ook is wat meer benadrukken.
Bedankt.Steefjevos schreef:Gisteren nog een foto van zn vader in de IDS gzien
Gelijkenis is er wel, alleen heeft Wiseguy nog een wat dunne nek.
Tipje: Probeer je handen op één plek te houden, op elke foto zijn je handen weer ergens anders geplaatst (hoger, lager, breder uit elkaar) en dat maakt het voor een paard erg lastig ook om te ontspannen en nagevelijk te worden. Je zegt wel dat 't 'm helpt, maar een stille en consequente hand is ook noodzakelijk.
Tijdens het protest waarbij je het linkerteugelcontact verliest, zou je 'm op een volte kunnen draaien om gelijk het contact weer terug te vragen.
Ik zou veel figuren rijden om 'm losser in zn gehele lijf te krijgen. Zet een paar pionnen in de bak om de slalom te doen en verander vaak van hand en draai op elke hand regelmatig voltes en doe aan tempowisselingen. Rustig aan, maar wel regelmatig. Ik denk dat het hem wel zal helpen.
Ik rij zelf ook op tuigers en ze vinden het allemaal veel makkelijker om te gaan buigen wanneer je veel tempowisselingen en figuren rijdt.
Edit: de tempowisselingen zullen er ook voor zorgen dat hij minder sloom is. Het is wellicht veel werk, maar als je het goed doet dan zal hij echt beter aan het been worden!
Ja, nu je het zegtNog meer werkpunten, handen stil !
Verder bedankt voor je reactie, zal het is proberen een volte te draaien wanneer hij in 'protest' gaat.
Moet denk ik echt iemand langs de bak zetten met mijn verbeterpunten op een briefje
Haha, nee super dat jullie met me mee proberen te denken, zit soms echt met mijn handen in het haar (cap).

Niet dat je gelijk met je zweep aan de gang moet gaan
maar gewoon je teugel dan íets meer naar binnen brengen net zolang totdat hij wel gaat. Meestal werkt dat prima!

renee16 schreef:Kraker is 2 a 3 maanden terug geweest. Het leek toen even een stuk beter te gaan, maar nu is het eigenlijk weer hetzelfde.
Aanspringen doet hij overigens goed beide kanten in, hij springt eigenlijk nooit in de verkeerde galop aan.

)