Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Harlekijntje

Re: Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:01

Flexmir, en dan wordt het van kwaad tot erger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:03

Ik zal het nog even nader uitleggen, ga je bij dit "slag volk" stapje voor stapje te werk, dan krijgen ze tijd om van alles uit te vreten. Doorpakken is dus echt bitter noodzaak.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:11

suleilitha schreef:
Ik zal het nog even nader uitleggen, ga je bij dit "slag volk" stapje voor stapje te werk, dan krijgen ze tijd om van alles uit te vreten. Doorpakken is dus echt bitter noodzaak.

Bij elk paard moet je als leider zorgen dat het paard het werk leuk vind en zich niet verveelt om gekke dingen uit te halen... Een paard wat eerst normaal reageerde en ineens om slaat in z'n gedrag, met een capabele ruiter doet dat (99%) met een reden...

Ruiterfouten kunnen wel veel schade aanrichten en dan is imo doorpakken door een capabele soms wel gewenst.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:13

Harlekijntje schreef:
superwoman: sommige 'gevallen' moet je eerst persoonlijk meegemaakt hebben, voordat je er een mening over kan geven.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar imo denken veel mensen te snel dat hun paard die uitzondering is.
Een beetje doorzoeken om pijn uit te sluiten is imo niet teveel gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:14

Hm, zeker niet bekend met tuigpaarden? Verder is mij wel duidelijk dat de TS wel degelijk bezig is te kijken of het paard ergens last van heeft.
Maar een tuiger is niet vergelijkbaar met een KWPN-rijpaard.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:19

Voor het rijden met en zonder pijnstillers kan je het beste in overleg doen met Hoffland. Denk dat hij heel open staat om dit te proberen en dat je dan bij hun gaat rijden. Kunnen ze zelf zien wat ze doet zonder en met pijnstiller. Daarnaast kan je via hun naar een fysio gaan om advies van haar in te winnen. Zij kan je ook helpen met tips voor rijden/longeren.
Vitamine E, melkzuurafdrijvers en dergelijk zou ik niet doen als niet zeker is dat verzuring het probleem is. Dat kan je ook nog simpel testen met bloedproeven, dus eerst dat voor je aan extra supplementen begint.

Daarnaast misschien van instructie wisselen? Kan me namelijk ook voorstellen dat jij nu gespannen op haar gaat zitten en als het ware gaat afwachten tot het fout gaat. Die spanning kan ook averechts werken.

ps. mijn vorige paard was een halve tuiger. Niets mis mee, streken bestaan gewoonweg niet omdat paarden niet denken om een ruiter in de zeik te nemen zonder dat er wat is. Ze kunnen wel heter zijn, maar dat is niet gelijk gemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:22

Streken bestaan helaas wel, Eleonoor.......
Gelukkig had die vorige van jou die dus niet.
Ik ken een merrie die probeert mensen tegen de handen te schoppen zodra ze de singel willen pakken, om een tuig of zadel aan te singelen. Het is madam 1x gelukt mijn hele hand open te trappen.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:23

Tja, zo kan je het ook zien. Ik denk juist dat er tegenwoordig een hoop minder kapale ruiters zijn die bij een rijtechnisch probleem (van de ruiter) te gauw gaan zoeken naar een medisch probleem (bij het paard).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:26

Jij noemt het streken, maar die merrie wil dus overduidelijk aangeven dat het haar zeer doet. De ene hapt, de andere gromt, de derde slaat de vierde krop op en doet niets.... Reacties op pijn zijn verschillend, maar dan is het niet een bewuste streek, maar een reactie op een pijnprikkel.

Ik ken een paard met een zwaar rug probleem. Wordt toch op Z2 niveau gereden. Maar als ze hem echt zeer doen, dan gaat de ruiter er hoe dan ook eraf. Zijn dat streken? Nee, dat is een duidelijk signaal dat het zeer deed. Ok, niet netjes, is zijn manier van reageren, maar zeker geen streek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:28

Ja, in mijn ogen gebeurt dat ook. Ik ben vaak aangesproken en bekritiseerd dat de merrie waar ik het over heb, iets zou mankeren. Nou, fysiek is er totaal niks mee aan de hand, psychisch eerder Nagelbijten / Gniffelen
Ik kan naar waarheid vertellen dat er veel mensen wegrennen bij het zien van een tuiger die naar de smid moet, moet worden ingeladen of door een dierenarts moet worden behandeld. Er zitten legio tussen die niet schromen om een mens aan te vliegen.
Eleonoor, verdiep je nog maar eens grondig in de karaktereigenschappen van een aantal tuigpaardlijnen...
en dit soort merries willen vaak maar één ding aangeven en dat is dit: "Ik doe het niet, doe het zelf maar en blijf vooral een heeeeeeeeeeeeeel eind uit mijn buurt".

'k Heb jarenlang tussen deze monsters verkeerd en niemand maakt me wijs dat ze allemaal pijn hebben Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:59

Harlekijntje schreef:
Tja, zo kan je het ook zien. Ik denk juist dat er tegenwoordig een hoop minder kapale ruiters zijn die bij een rijtechnisch probleem (van de ruiter) te gauw gaan zoeken naar een medisch probleem (bij het paard).

Dat ook ja.
Helaas wordt toch zeker 80% van de blessures door hun baasjes veroorzaakt.
Een slechte ruiter rijdt z'n paard vast, waardoor het paard dus last krijgt van z'n lijf

(Nu denk ik niet dat dat hier het geval is)

@ suleilitha, ik heb idd niet veel ervaring met tuigers, maar degene die ik ken, zijn in omgang niet anders dan een kwpn-rijpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:01

Dacht ik al Superwoman maar onderschat deze schatjes maar niet.... er zitten heus wel wat makkere dieren tussen maar het gros is gewoon niet te vergelijken met een rijpaardtype.
En staken is bij tuigers eerder schering en inslag dan een uitzondering. Net als meppen, bijten en zaken zoals een stal of trailer half in elkaar stampen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:10

suleilitha schreef:
Dacht ik al Superwoman maar onderschat deze schatjes maar niet.... er zitten heus wel wat makkere dieren tussen maar het gros is gewoon niet te vergelijken met een rijpaardtype.
En staken is bij tuigers eerder schering en inslag dan een uitzondering. Net als meppen, bijten en zaken zoals een stal of trailer half in elkaar stampen Knipoog

Heeft dat ook niet met opvoeding te maken?
Degene die ik ken met 'problemen', zijn nu ook niet zo geweldig opgevoed.

Als ik ook kijk naar andere rassen, hebben sommige idd wat veel voorkomende "problemen", maar imo vaak terug te leiden naar opvoeding en kundige baasjes.
Bijv shetlanders zijn ook 'slimmmer' (egoistischer) dan de meeste kwpn-rijpaarden, toch als je er goed mee om gaat kan dat in je voordeel werken.

Edit - ik vind het maar makkelijk om het gelijk op het ras te goooien. Zoals je zegt zijn er ook 'makkere dieren' tussen en ook daarom vind ik dat je eerst pijn moet uitsluiten.

(fijn ook dat de ts dat eerst wil doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:19

Het heeft niks met opvoeding te maken, hoor Knipoog
Echt niet. Vooral de nafok van bepaalde hengsten staan er om bekend Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:31

Ik ken ook wel wat tuigers die niet bepaald makkelijk zijn, vooral dit klonk mij direct erg bekend in de oren;

Citaat:
"Ik doe het niet, doe het zelf maar en blijf vooral een heeeeeeeeeeeeeel eind uit mijn buurt".

Ik geloof ook niet dat alles maar direct met pijn moet worden gelinkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:36

Klopt ook hoor Klomp. Neem nou dat voorbeeld van die merrie die je tot bloedens toe tegen de knokkels trapt...... bijten kan ze ook heel lief, met de oortjes naar voren en als ze moet worden gewassen is het niet veilig om dat in je eentje te doen Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:39

Hihi, zulke merries (tuigers uiteraard) ken ik dus ook.
De ene dag is het een schatje, de andere dag trappen ze je de stal uit o.i.d. Ik vind sommige erg onvoorspelbaar en dat maakt het ook weer soms link. Ook met rijden kunnen ze een hele trucendoos opentrekken, zo ben ik dus wat jaren terug een keer klem geraakt tussen een dikke tuiger en de bakrand, die besloot ineens met losstappen om te gaan steigeren en klapte achterover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:41

Herkenbaar Haha!
Ik heb een keer net niet het leven gelaten tijdens het invlechten Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:49

Fijne beesten, die tuigers. Nu ik dit zo lees wil ik er ook een. Haha!

Nog even terug op het probleem van de TS:

Omdat ik hier in de draad van meerderen lees die na zwangerschapsverlof het paard weer wilden oppakken en deze klachten hadden: zou het niet ook in de ruiter zelf kunnen zitten?

Je zit na een zwangerschap natuurlijk soms wel wat ehhh.... wiebelig, en alleen al het idee dat nu een klein, zwak menselijk wezentje van je afhankelijk is, kan je heel veel voorzichtiger maken. (Been there Knipoog )

Zou er sprake kunnen zijn van angst bij de ruiter die of is omgeslagen in angst bij het paard, of in misbruik van de situatie maken?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:50

reactie op Suleilita: ook errrug fijn!! Haha!
Sja, ik kan hier nog wel 100 verhalen neerzetten. De handelstal-eigenaar waar ik reed "vroegah" had altijd veel tuigers, vond ie een mooi ras, omdat ze net zo stout waren als hem, zei hij altijd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:52

Randalinpony, het is vaak het probleem om zo'n apekop na een tijd van vakantie weer aan het werk te krijgen, ik denk dat daar de kneep zit. Het zijn ware meesters om onder het werk vandaan te komen.
Misbruik maken ergens van is voor de meesten ook dagelijkse kost, vooral als ze weten dat ze iemand hebben bang gemaakt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:16

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat dit probleem komt puur omdat het een tuiger is. Mijn paard is geen tuiger, maar doet toch echt hetzelfde! Misschien heeft hij wel pijn of komt het door onwennigheid van de ruiter (na een zwangerschap).

Ik ken genoeg tuigers en heb ze ook beleerd, ze zijn allemaal schatten. 1 tuiger die ik ken (nakomeling Wouter) is wat gemener, maar dit komt puur omdat ze jaren lang slecht is behandeld. Ze is op haar 8e gekocht door een meid die er heel liefdevol mee omgaat en het paard is helemaal omgeslagen, ze is nu lief en goed te vertrouwen!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:41

ik vind het ergens raar om te lezen, ik begrijp dat elke fok lijn karakters heeft, net als bij het kwpn. Maar zo staken, lijkt mij niet normaal. Ik heb een kwpn paard gereden die iedereen er af gooide en gevaarlijk was met rijden. Omdat hij ineens kon gaan stijgeren enzo. Dit hebben we opgelost om te zorgen dat hij geen druk kreeg op de teugels en en heel lang en laag te laten lopen. Slof er aan en die zo lang mogelijk en dan het paard naar beneden vragen, geen teugel druk, alleen op de slof, zo heeft hij vertrouwen gekregen in mijn hand en ging de rug pijn die er mischien wel zat, dierenartsen zeiden van niet. mischien tussen zijn oren. weg! Slof hangt als je het goed doet ook los, als het paard zo leerd ontspannen kan je steeds iets meer druk in je hand gaan opbouwen. en hem hoger instellen, zonder strijd. Hou haar wel goed voorwaarts, als ze dat niet doet, laat dan iemand met verstand in de bak staan met een lange zweep. Het duurd wel een half jaar ofzo, zorg wel dat jij de baas bent en altijd conceqent! 1 keer been, en dan moet ze in 1 tempo door lopen, anders duidelijker zijn! Begint trouwens al op de grond. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zeg dus niet dat dit de enige manier is, maar het heeft ons paard goed geholpen. succes!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:48

Het is jammer dat je zo ver weg woont. Ik ken iemand die wonderen verricht met paarden en die je heel snel kan zeggen of het een lichamelijk probleem is. Dat is iemand die ook paarden op topstallen behandeld, en die heel veel kennis en kunde heeft bij problemen bij paarden waar andere mensen niet meer wisten wat ze ermee moesten.
Als je mee info wilt graag per pb.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 19:03

Bedankt iedereen voor de reacties!
Het is niet mijn eigen paard, maar ik zal het topic aan die vriendin laten lezen, morgen ga ik naar haar toe.

Ik heb me vergist, de merrie haar moeder is niet van Fabricius, maar van Gibraltar, dat via de vaderlijn teruggaat naar Renovo, en dat is weer een Cambridge Cole. Net wat Suleilitha al zei...

Dit is haar stamboom;
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=361267

De merrie waarom het gaat staat (nog) niet op deze site. Maar de vader is Iglesias, iedereen wel bekend denk ik.