KoudbloedKim schreef:Bij de uitgang voorwaarts houden is een groot probleem.
Ik heb haar al erg hard aangedreven en harde tikken met de zweep gegeven, waar ik me later schuldig om voelde.
Maar ze blijft stilstaan, wat je ook doet.
Ze heeft het zelf een keer gepresteerd om te staan slapen.
Naast de bak, op het gras, is wel weer erg voorwaarts.
Eén tikje en ze zit al in uitgestrekte draf.
Waar ik ook last van heb met haar, is hetzelfde tempo houden in draf.
Ze gaat steeds harder of zachter.
Je moet je zeker niet schuldig voelen omdat je je paard een keer een paar tikken geeft. Het is heel belangrijk dat je paard weet wie de baas is en dat ze doet wat jij zegt. Zeker bij zo'n enorm paard is het voor ieders veiligheid noodzakelijk dat ze luistert.
Paarden slaan elkaar ook en nog veel harder, dus het is niet meer dan natuurlijk dat ze een keer een tik krijgt als ze niet doet wat er gevraagd wordt.
Wat wel jammer is is dat het niet het gewenste resultaat heeft. Snapt ze wel dat ze stout is als je de zweep gebruikt? Anders kun je misschien met een boze stem tegen haar praten om het duidelijk te maken.
Verder lijkt het een beetje alsof ze de bak niet leuk vindt, alsof ze overal liever wil zijn dan in de bak ofzo. Je zou kunnen proberen om haar eens in de bak te poetsen of om een spelletje met haar te doen. Leer haar wat vrijheidsdressuur dingen bijvoorbeeld en beloon haar daarbij met heel veel lekkers als ze haar best doet zodat ze werken gaat koppelen aan leuke dingen. Als ze dan gaat staan slapen negeer je haar gewoon en verdient ze dus nx lekkers en ook geen aandacht.
Zo kun je wat afwisselen en uitproberen om dingen te vinden waardoor ze de bak leuk gaat vinden en waardoor ze graag voor jou wil werken, ook in de bak.
De problemen met het tempo is een kwestie van consequent zijn en blijven, zeker met zo'n jong paard heeft dat wat tijd nodig. Dat zal vanzelf wel goedkomen denk ik.