tips voor beter leren wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: tips voor beter leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:07

in feite valt ze dus tegen je linkerbeen aan. Wat ik fijn vind werken is zodra je voelt dat ze over de schouder gaat wegvallen, een volte linksom inzetten. Je kunt dan de schouder weer plaatsen en respect voor je linkerbeen herhalen. Uit de volte een paar passen recht maken en dan weer het wijken inzetten.

Sowieso trouwens zorgen dat je haar heel recht houdt, dus goed de aanleuning op je buitenhand bevestigen in de wending, en kaarsrecht houden (denk zelfs maar aan linkerstelling) in het wijken.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-11-08 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:18

dat met die volte ga ik eens proberen, klinkt heel erg logisch Ja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:21

LiSSy schreef:
tempo verlagen doe ik al, dan gaat het vaak al ietsje makkelijker, stukje rechtstellen en dan weer verder doe ik ook al, maar zodra ik dan weer een pasje opzij wil schiet ze weer in de stress.
ik moet dan eerst een paar rondjes wat anders doen voordat ik weer een pasje opzij kan gaan op de rechterhand, een gestressed paard is natuurlijk ook niet de bedoeling

Rijd niet lekker idd.. Dat van de volte klinkt logisch idd, maar hoe doe je dat dan als je bijna bij de hoefslag bent? Clown Volte 2m draaien?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:22

patsur schreef:
LiSSy schreef:
tempo verlagen doe ik al, dan gaat het vaak al ietsje makkelijker, stukje rechtstellen en dan weer verder doe ik ook al, maar zodra ik dan weer een pasje opzij wil schiet ze weer in de stress.
ik moet dan eerst een paar rondjes wat anders doen voordat ik weer een pasje opzij kan gaan op de rechterhand, een gestressed paard is natuurlijk ook niet de bedoeling

Rijd niet lekker idd.. Dat van de volte klinkt logisch idd, maar hoe doe je dat dan als je bijna bij de hoefslag bent? Clown Volte 2m draaien?

dat gaat dus niet meer Haha! Dan gewoon rechtuit rijden, en evt een stukje terug wijken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:27

Haha! ik zag mn paard dr nek al helemaal breken over de bakrand als ik dat zou doen Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:30

ik kies er ook bijna altijd om recht te richten op de binnenhoefslag, juist omdat ze graag die laatste meter opzij vallen.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:40

Ik heb een klein beetje hetzelfde probleem. 7 m wijken gaat super, tot de laatste 3 m. Dan valt hij over de buitenschouder weg door mijn buitenteugel naar de hoefslag. Zodra ik dit aan voel komen moet ik hem omstellen en een paar pasjes terug wijken voor het andere been. Je haalt hem dan weer uit die buitenschouder. Uiteindelijk wordt hij sterker en kun je de hele 10 m wijken.
Verder tempowisselingen rijden in het wijken. (niet enorm grote, maar kleine, subtiele tempowisselingen rijden. Dit houdt ze scherp) Verder niet altijd de hele 10 m willen wijken, maar veel afwisselen met een paar pasjes opzij, paar pasjes vooruit, paar pasjes opzij, enz. vooral om ten alle tijde de controle te houden en dat het paard niet weet van 'bij a afwenden=wijken' Ook gebroken lijnen of kleine stukjes diagonaal wijken is een goede oefening. (Dus niet altijd op dezefde plaats beginnen)
Tijdens het losrijden veel voltes openen en verkleinen om hem scherp aan je binnenbeen te krijgen.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:47

Ik lees even mee hier, heb ook een paard dat problemen heeft met het wijken. Lachen

Die volte rijden als ze over de buitenschouder wegvallen vind ik wel een goed idee, dat ga ik in elk geval even proberen!

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:43

Ik ga dit ook even in de gaten houden, heb precies hetzelfde pobleem. Die van mij wijkt alleen wel super in stap... Alleen heb ik nog problemen hem voorwaarts te houden hierin, hij kan van de E naar de B wijken in een rechte lijn... Maar in draf wordt hij boos, gaat steigeren, rennen en stressen... Loopt hard weg over de buitenschouder enz enz

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:49

Voor mij ook even een stipje.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:41

Ook voor mij een stipje.

@ Lotte1990, hoe werk je dan eigenlijk aan de lange lijnen aan het wijken?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:42

Ik werk dus nooit met lange lijnen Tong uitsteken Maar wel gewoon aan de hand, eventueel met longeerlijn dr aan. Zweepje erbij en dan gewoon leren wijken voor druk, eventueel met commando er bij..
En dan veel afwisselen, recht op zij, schuin opzij, meer tempo, minder tempo..

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:12

Probeer ook eens naar binnen te wijken vanaf de hoefslag naar de middenlijn ipv vanaf de middenlijn naar de hoefslag.

Hierdoor valt je paard op het einde niet naar de hoefslag toe énn kan je je volte linksom nog gemakkelijk draaien als hij over de buitenschouder wegvalt.

Let ook goed op je eigen houding, die wil nog wel eens verkrampen als je teveel je best doet (eigen ervaring). Blijf goed op de binnenkant zitten en kijk waar je naar toe gaat.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:15

even stipje heb precies hetzelfde

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:23

Lotte1990 schreef:
LiSSy schreef:
midgie: rechtrichten ben ik altijd al mee bezig, dat vind ik zo ongeveer het belangrijkste punt.

patsur: niet naar rechts, maar voor het rechterbeen, dus naar links. ze valt dan bij het scherper willen wijken weg over de schouder en als ik daar wil begrenzen dmv mijn buitenteugel gaat ze spannen en huppelen. ze raakt dus eigenlijk een beetje in paniek

En wat als je begrenst met je buitenbeen ipv buitenteugel? Even rechtzetten en vervolgens weer door..

Mijn pony heeft dat ook wel eens ik steek dan onbewust mijn buitenbeen weg. Terwijl je die er natuurlijk aan moet houden Tong uitsteken Let hier maar eens op misschien komt het hierdoor ook bij jou. Dat van die volte is ook goed dat moet ik ook wel doen van mijn instructrice.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:09

Mijn paard gaat de eerste 5 meter ook super en daarna valt ze ook over het buitenschouder weg. Corrigeer het al met bovengenoemde oefeningen. Maar hoe los je dit op in de proef?
Jullie ervaring?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:59

in de proef ga ik er persoonlijk niet aan prutsen... dan maar een 4 op dat onderdeel.

ik ben inmiddels bezig met die kleine voltes en dat werkt erg goed!
nu moet ze alleen nog scherper gaan wijken, dus meer opzij

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:02

Mijn pony drukt met het wijken haar schouder eruit, zodat ze niet meer op de goede manier wijkt maar naar de hoefslag toetrekt. Idd, het zigzag wijken is een goede oefening, maar ik zuo dit niet te vaak doen want het is moeilijk. Dan raken ze alleen maar gefrustreerd en willen niet meer wijken (mijn pony gaat iig nukken als ik dit vaak oefen, omdat ie het moeilijk vind). Daarnaast moet ik haar hoofd er recht voor proberen te houden, dan kan ie al moeilijker haar schouder eruit gooien. Wendingen omde voorhand en schouderbinnenwaarts zijn idd ook goede oefeningen want daarmee leert hij/zij ook te scharen van achteren. Lachen