Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mick75 schreef:Paard kan ook geen respect hebben voor de zweep, of vinden dat er te snel naar de zweep wordt gegrepen. Mijn eigen miep bokt ook naar de zweep als je die in haar ogen onterecht gebruikt. Als ze zelf weet dat ze hem verdient heeft reageert ze normaal. Zo'n paard is heel leerzaam wat betreft zweepgebruik, dat kan ik garanderen. Elke onterechte tik wordt meteen afgestraft.
Verder heeft madam meer dan genoeg respect voor me (zal me nooit omver lopen of voor me proberen te komen of de baas over me te spelen en luistert perfect naar me) en vertrouwen in me (bij de meest enge dingen die ze kent, trekkers en graafmachines loopt ze gewoon met me mee, met haar neus in mijn haar alsof ze om bescherming vraagt), ze heeft alleen een eigen mening over zweepgebruik en dat is haar goed recht!
danneke80 schreef:ik vind bokken niet eens een rare reactie. Als jij een tik op je hand krijgt trek je ook je hand terug.
Mijn zweep gebruik ik niet vaak, maar wel wanneer nodig. Als mijn miepje daar knorrig op wil reageren door een bok te geven dan doet ze dat maar. Zolang ik de verdere gewenste reactie maar krijg.
Harder of meer slaan vind ik inderdaad geen optie. Je krijgt dan inderdaad een gevecht wat het oorspronkelijke doel ver voorbij schiet.

Maar ik denk heus niet alleen aan mezelf hoor, ik doe ook zat dingen wat ze fijner vind . Maar buiten rijden kan met zoveel wind nog gevaarlijk zijn ook. Takken die naar beneden vallen. En ik rijd met veel wind sowieso niet buiten omdat ik behoorlijk snel tranen krijgt als ik al zonder wind in draf of galop ga. En dan met tegenwind al helemaal. Vind het zelf erg gevaarlijk als je niet ziet wat je doet. Zie dit niet als een excuus maar wel een reden meer om met dat slechte weer gewoon in de bak te rijden.. 
CarolShadow schreef:Ik snap er niets van dat mensen naar sporen en zwepen grijpen, ppffffff

Mitchall schreef:Als je een paard voorwaarts wil hebben moet je op de kont slaan, in de nek heeft dus geen zin
Probeer is goed met je stem commando's te geven, als hij niet luistert moet je je kuiten goed aandrukken
en nogmaals het commando geven.
Werkt prima, je moet natuurlijk wel streng en overtuigend overkomen als hij niet luistert ?!
CarolShadow schreef:Nou, mijn pony doet alles op stem, heb daar geen zweep of spoor voor nodig.
Misschien ligt het wel aan de persoon die rijdt hoe een dier is?

xkimmx schreef:Ik weet nu echt niet wat ik moet doen, er worden zoveel verschillende meningen gegeven, de een zegt dat ik gewoon als ze niet luisterd naar mijn been een tik moet geven. De ander zegt dat ik mijn zweep niet moet gebruiken omdat ze dan juist in protest gaat..
Het liefst doe ik het zonder geweld natuurlijk, maar als ze zo echt niet luisterd? Hoe moet ik het dan anders aan haar vertelllen dat gewoon been betekend dat ze moet draven ?