Niet willen werken, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: Niet willen werken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:21

ik vind bokken niet eens een rare reactie. Als jij een tik op je hand krijgt trek je ook je hand terug.
Mijn zweep gebruik ik niet vaak, maar wel wanneer nodig. Als mijn miepje daar knorrig op wil reageren door een bok te geven dan doet ze dat maar. Zolang ik de verdere gewenste reactie maar krijg.
Harder of meer slaan vind ik inderdaad geen optie. Je krijgt dan inderdaad een gevecht wat het oorspronkelijke doel ver voorbij schiet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:24

mick75 schreef:
Paard kan ook geen respect hebben voor de zweep, of vinden dat er te snel naar de zweep wordt gegrepen. Mijn eigen miep bokt ook naar de zweep als je die in haar ogen onterecht gebruikt. Als ze zelf weet dat ze hem verdient heeft reageert ze normaal. Zo'n paard is heel leerzaam wat betreft zweepgebruik, dat kan ik garanderen. Elke onterechte tik wordt meteen afgestraft.

Verder heeft madam meer dan genoeg respect voor me (zal me nooit omver lopen of voor me proberen te komen of de baas over me te spelen en luistert perfect naar me) en vertrouwen in me (bij de meest enge dingen die ze kent, trekkers en graafmachines loopt ze gewoon met me mee, met haar neus in mijn haar alsof ze om bescherming vraagt), ze heeft alleen een eigen mening over zweepgebruik en dat is haar goed recht!

Dus jij denkt dat een paard weet dat hij een tik verdient?
Dan zou ik toch wat meer in het paardzijn gaan verdiepen en wat meer erover lezen en leren.
Als hij zo zou denken en jou een trap vol in je gezicht zou geven omdat jij dat verdient wat dan??
Wees blij dat een paard niet zo denkt, want er zouden heel wat ruiters raak getrapt worden.

Ook vraagt een paard geen bescherming met zijn neus in je haar, denk dat je wat meer moet lezen over leiderschap in de paardenwereld,

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:28

een paard weet wel degelijk wanneer die je aan het uitproberen is. Dan is het voor het paard ook heel duidelijk waarom ie die tik krijgt.
als een paard niet snapt waarom ie die tik krijgt zal die eerder bokken daarop.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:35

Sterker nog, als ik een tik op mijn hand krijg geef ik diegene ook een rotschop.

Ik heb er vooral van geleerd preciezer met de hulpen te zijn, want ik gebruik de zweep alleen ter extra bekrachtiging van een hulp. Door de hulp preciezer (dus duidelijker voor Miep) te geven heb ik de zweep amper nog nodig. Miep staat voor een Fjord erg goed (scherp) aan de hulpen trouwens, daardoor ontstonden in het begin wel eens misverstanden.

En met het manegepaard merk ik dat doordat ik de hulpen beter kan geven hij ook beter reageert. Veel mensen krijgen die niet lang en laag ingesteld, bij mij gaat dat als vanzelf. Ook als ik later in de les wat meer oprichting vraag gaat dat als vanzelf, doordat ik dus geleerd heb hulpen precies en duidelijk te geven. Miep bokt je er echt af als je haar in haar ogen onrechtvaardig behandelt, dus dan leer je dat wel. En een gevecht met paardlief ga ik zowiezo niet aan, dat win je niet en je krijgt er hooguit een nukkig paard van!

En Midgie, miep begrijpt best dat als zij over mijn grenzen gaat (die ze inmiddels echt wel kent) ze een tik kan verwachten. Zo dom zijn paarden echt niet hoor!

En hoe miep om bescherming vraagt? Dat laat haar hele houding zien. Ik heb volgens iedereen die ik ken genoeg verstand van paarden, daarom wordt ik ook regelmatig gevraagd om andermans paarden te rijden of les te geven. Ook door ruiters die feitelijk veel beter zijn dan ik! Als ik niet zou weten wat ik zou doen zouden geen ZZ paarden aan me toevertrouwd worden of denk jij van wel?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:35

danneke80 schreef:
ik vind bokken niet eens een rare reactie. Als jij een tik op je hand krijgt trek je ook je hand terug.
Mijn zweep gebruik ik niet vaak, maar wel wanneer nodig. Als mijn miepje daar knorrig op wil reageren door een bok te geven dan doet ze dat maar. Zolang ik de verdere gewenste reactie maar krijg.
Harder of meer slaan vind ik inderdaad geen optie. Je krijgt dan inderdaad een gevecht wat het oorspronkelijke doel ver voorbij schiet.

Ja logisch trek je je hand terug, maar het punt is dat een paard dat niet kan doen , en als jij mij op mijn hand sla dan krijg je er een terug Knipoog
Dus duidelijk is dat ik dat niet accepteerd en zal je me geen tweede keer slaan lijkt me?? waarom moet een paard een tik met de zweep wel accepteren en mag niet laten merken dat het zeer doet of in elk geval niet fijn is??
Een juiste leider mept niet met de zweep , maar geeft er puur aanwijzingen mee, maar dat mag zeker geen pijnprikkel of naar gevoel geven zodat het paard er tegen gaat bokken, of zelfs met de staart zwiepen.
Sla jezelf eens hard met de zweep, dat doet zeker pijn.
Als je bedenkt dat een paard een vlieg voelt zitten dan voelt hij heus de aanwijzing van de zweep wel, dus waar draait het dan om , jij geeft geen juist eaanwijzing , of het paard snapt het niet, ja kun je de aanwijzing wel harder en pijnlijker maken.
Lijkt me juist dat het dier waar je gek op ben geen pijn wil doen, maar echt mee samen wil werken , dat kan echt met een paard,maar dan moet je zeker wel respect hebben voor het dier, want als jij dat al niet hebt , dan zal het dier het voor jou ook nooit en te nimmer gaan voelen.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:40

Misschien moet je je paard feller proberen te maken. Door korte overgangen te rijden, krijg ik mijn eigen (verzorg)paard feller en beter aan het been.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:43

Als een paard een vlieg voelt zitten voelt het ook mijn hulpen. Als het dan kiest om daar niet op te reageren kan ik 2 dingen doen: a) niets, en doen waar het paard zin in heeft. b) het duidelijker vragen.
Ik kies voor het 2e. Ik heb inderdaad de zweep weleens op mijzelf uitgeprobeerd om het effect te voelen. de echte tik zou ik niet graag ontvangen. het lichte aantikken wat ik zelf doe vind ik niet erg pijnlijk. Hard slaan zal je mij dus niet zien doen. Wel de hulp versterken dmv een tikje achter de kuit.
Dat mijn miepje daar soms al op bokt moet ze zelf weten. Het is mij duidelijk dat ik de vraag correct heb gesteld, want ze doet daarna wel wat ik vraag.
Tijdens het verdere rijden hoef ik dan mijn zweep eigenlijk niet meer te gebruiken.
Dat je respect voor elkaar moet hebben ben ik zeker met je eens. Wel moet duidelijk zijn dat ik degenen ben die beslist en niet zij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:06

Ja idd vragen, maar met vragen ben je aan het samenwerken en di esamenwerking moet je positief maken,
Maar zag eerder advies van iemand die rotmeppen uitdeelt, en een rotmep klinkt bij mij niet zacht in de oren;-)

Vaak word de fout bij het paard gezocht, maar als een paard bokt naar de zweep , vind ik dat een fout van de ruiter, de ruiter hoort een paard niet zover te krijgen dat hij bokt,
Zwiepen van de staart kan al een teken zijn van te veel impuls/hulp, dus dan juist je hulpen meer verfijnen of anders geven.
Als een paard niet reageert op verfijnde hulpen, is dat toch de fout van de ruiter en is het dan eerlijk om maar te gaan meppen??
Een paard legt linken , snappen is iets menselijks, dus belonen kan een link leggen naar iets goeds, straffen legt nooit een link naar iets goed, maar naar iets negatiefs, een paard is een vlucht dier dus zal of tegen de druk in komen of vluchten dus harder gaan.
Maar als je nu samen kan werken met je paard en het positieven belonen dan werkt dat echt 10 x fijner voor jou maar zeker ook voor het paard, want positief is leuk.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:14

ben ik het geheel mee eens.
met meppen zul je op korte termijn best resultaat behalen (paard gaat harder lopen), maar ik geloof nooit dat dit op de lange termijn werkt.
Nou geloof ik wel dat een paard niet altijd meteen op verfijnde hulpen reageert. Ik heb zelf een ex-manegeknol die erg afgestompt was toen ik haar kreeg. Paard was gewend meppen te krijgen, dus reageerde niet meer op fijne hulpen, de meppen kreeg ze toch wel, dus waarom zou ze dr best doen. Resultaat van 8 jaar lang slechte ruiters.
Ik heb echt veel geduld en consequentie op moeten brengen om haar op lichte hulpen te laten reageren en, eerlijk is eerlijk, zonder zweepje als extra aanwijsstok was me dat ook niet gelukt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:31

Ik train zelf ook al een aantal jaartjes mijn eigenwijze graag in zichzelf tinker, weet zeker dat ze bij een ander flinke meppen zou hebben gekregen;-)
Ik ben nu een behoorlijk tijdje bezig en we worden steeds beter en hebben ook echt plezier in het werk nu , zij geeft mij ook aan als ik te veel van haar vraag, dan gaat ze stil staan en moet ik het haar anders uitleggen en dan doet ze het wel.
Geef toe dat je echt heel veel geduld moet opbrengen, maar valt me op dat heel veel ruiters dat toch niet echt kunnen en vaak ook niet weten hoe ze het buiten de zweep of sporen kunen oplossen,.
Je kan zoveel van je paarden leren als je maar naar ze luistert en met respect behandelt, zeker moeten ze weten wie de leiding heeft, maar dat leer je ze vanaf de grond en niet vanuit het zadel, want dan heb je een hele andere tegen natuurlijke positie voor hen natuurlijk, als het vanaf de grond al niet duidelijk is dan gaat het vaak in het zadel ook erg mis.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:40

volgens mij zijn we behoorlijk off-topic aan het gaan Lachen

ik herken veel van wat je zegt. Laatst was ik met mijn paard alleen aan het buitenrijden, wil ze niet verder. Ik drijven, nog steeds wil mevrouw niet. Ik merkte niet aan haar dat ze echt bang van iets was.
Bijna kwaad geworden, op een gegeven moment begin ik tegen haar te praten, paard draait dr hoofd om en ik aai dr even op dr wang om aan te geven dat het ok is. Paard loopt hierna gewoon rustig verder.
Even een voorbeeldje van wat geduld en luisteren naar je paard kan doen.
Ik heb wel het idee dat TS hetzelfde soort karaktertje op stal heeft als wij. misschien dat ze toch iets hiermee kan.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:40

Bedankt voor de reacties.

Ik weet het soms echt niet meer hoor.
Natuurlijk wil ik geen geweld gebruiken bij een pony waar je van houd. Maar kijk een voorbeeld:
- Je wilt draven, je legt je kuit aan en gebruikt je stem; ze luisterd niet, je geeft harder been; ze luisterd niet.
Ik heb ook geprobeerd om het zonder de zweep te doen, maar met de zweep heeft het toch meer zin dan alleen
maar been.

Ik snap best dat jullie denken van dat het mijn schuld is en dat ik niet zo moet slaan. Het liefst sla ik ook niet, maar ik zie geen andere oplossing. Ik dacht ook dat het misschien
aan mezelf lag. Daardoor heb ik ook wat ervaren ruiters erop gezet waar ze precies hetzelfde bij doet. Het is niet alleen
bij mij dit gedrag, maar ook bij alle andere die erop rijden.

Ik denk dat ze gewoon toch geen zin heb en dat ze de bak niet leuk vind want ik ging vandaag even naar buiten en hier
luisterd ze wel beter naar m'n been, ze is buiten juist heel druk , vooral op de terug weg als ze terug naar stal wil. Maar ik
kan in de winter niet altijd buiten rijden ivm de weeromstandigheden. Ze zal dus toch in de bak leren rijden en als ze gewoon
lekker doorloopt is het denk voor haar én voor mij leuker dan dit gevecht dat ik aan moet met dr.
Afwisseling lijkt me idd zoals genoemt ook belangrijk. Ik wil ook wel springen met dr, maar als je wil springen moet je er wel met
een vlot drafje op af gaan om de sprong goed te springen. Als je er met een sukkeldrafje opaf gaat dan is de kans groot dat de balk eraf valt of ze voor de sprong gaat stappen en stil staan.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen, er worden zoveel verschillende meningen gegeven, de een zegt dat ik gewoon als ze niet luisterd naar mijn been een tik moet geven. De ander zegt dat ik mijn zweep niet moet gebruiken omdat ze dan juist in protest gaat..
Het liefst doe ik het zonder geweld natuurlijk, maar als ze zo echt niet luisterd? Hoe moet ik het dan anders aan haar vertelllen dat gewoon been betekend dat ze moet draven ?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:46

Als ik altijd buiten gereden zou worden, en ineens in een bak gereden wordt, zou ik ook niets doen.
Sorry, maar zo denk ik erover.
Misschien is je dier geen werkpaard?
En ik lees hier dingen waar mijn maag van omdraait.
Ok, je hoeft niet alles te pikken, maar sommige zijn gewoonweg een beestje voor het leuke werk, buitenritten e.d. bijvoorbeeld.
Maar dat is mijn mening maar.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:51

Maar wat had jij gedaan in mijn geval dan?
Altijd door weer en wind buiten rijden ?
Ik vraag ook niet veel van mijn paard, ik hoef ook niet dressuur matig te gaan rijden. Ik vind het gewoon genoeg om gewoon te rijden in de bak. Dus overgangen voltes van hand veranderen. Voor de rest vraag ik echt niet van dr om in de krul te lopen en te gaan wijken en al die oefeningen. Ze moet toch beweging krijgen en met regen , storm, sneeuw, veel wind rijd ik toch liever in de bak! En ik vind het ook weer zo zielig om dr op stal te laten staan. Dat beestje moet toch der stal eens uit..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:56

Dus je rijdt binnen voor jezelf.
En als jouw dier nou gewoon buiten fijner vindt?
Want zoals ik het nu begrijp rijdt je alleen maar binnen voor je eigen bestwil.
Ik vindt dat je na 2 kanten moet kijken.

In jouw geval, ik heb ook zo'n pony, al 10 jaar. Ik ben lekker altijd buiten gaan rijden, zoals zij dat wou.

Het moet geen strijd worden, daar heb ik een hekel aan. Dus dan maar een middenweg, en daar komt bij, ik was degene die wou rijden, nota bene wel op haar rug en via haar lichamelijke inspanningen, mag ik dan uit respect naar haar, dat zij dat toelaat lekker door weer en wind rijden, dan kleedt ik me wel beter.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:11

Nou mij lijkt het niet dat zelfs als het keihard regent en hard waait dat ze dan door de modder buiten wil rijden. Ze houd sowieso niet van water en modder. Dan gaat ze meestal door de bosjes. Clown Maar ik denk heus niet alleen aan mezelf hoor, ik doe ook zat dingen wat ze fijner vind . Maar buiten rijden kan met zoveel wind nog gevaarlijk zijn ook. Takken die naar beneden vallen. En ik rijd met veel wind sowieso niet buiten omdat ik behoorlijk snel tranen krijgt als ik al zonder wind in draf of galop ga. En dan met tegenwind al helemaal. Vind het zelf erg gevaarlijk als je niet ziet wat je doet. Zie dit niet als een excuus maar wel een reden meer om met dat slechte weer gewoon in de bak te rijden..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:53

Is paardrijden op zichzelf al niet gevaarlijk genoeg?
Het is maar net waar je zelf de grenzen legt.
Verder vindt ik dat je meer naar de afwisseling moet grijpen.
Ze is niet gek op water en modder zeg je, maar als jij vandaag de dag buiten gaat rijden, zal ze dan wel normaal te rijden zijn?
Ik bedoel, dat je dingen tegen elkaar moet gaan opwegen, beetje uittesten, misschien eerst wat anders in de bak doen i.p.v. rijden, zodat ze dit niet gaat associëren met rijden, als je me begrijpt.
En als het dan een keer erg snertweer is, een dagje overslaan? wandelen, longeren, er is nog zoveel meer te doen dan alleen rijden

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:00

Okee ga over op minimaal 3 kilo biks en veel minder hooi... De maismeel is voor vulling en als je wilt dat je paard aankomt (ik weet niet of je dat wilt?).

Om hem actiever te maken moet hij scherper worden voor je been. Dus scherpe(re) sporen om en lange zweep bij. Je geeft been, reageerd ie niet of gewoon niet voldoende sla hem dan net achter je been op zn "buik" dan vervangd de zweep je been voor meer effect.
Over dat bokken... Tja gewoon harder slaan als ie naar de zweep bokt. Blijkbaar heeft hij dan geen respect voor de zweep (het doet m niet genoeg zeer) en moet je hem dus gewoon harder slaan, als je dat niet kan, dan kan je hem inderdaad beter niet meer op zn kont slaan maar mijn eerste raad opvolgen Knipoog

Even voor de mensen die mij nu een mishandelaar gaan noemen. Uiteindelijk heeft het paard er ook baat bij als hij gewoon gaat luisteren want dan hoeft ze niet constant "boos" op hem te zijn en heel de tijd te schoppen en te tikken maar gewoon normaal rijden. Je kan m beter 1 x goed slaan dan 100x een beetje...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:02

Ik snap er niets van dat mensen naar sporen en zwepen grijpen, ppffffff

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:05

CarolShadow schreef:
Ik snap er niets van dat mensen naar sporen en zwepen grijpen, ppffffff

Wat wilde je dan doen? het paard liefjes vragen of die alsjeblieft harder wil lopen?

Ik rijd 10 paarden op een dag, ik rijd alles met spoor. Ik wil zoveel mogelijk impuls krijgen om op te vangen van voren om mijn paard goed te sluiten en aan elkaar te laten lopen. Aangezien ik geen zin heb gespannen op het paard te zitten omdat ik me dood erger dat ie niet op alleen mn kuit reageert en geen zin heb om na paard 3 helemaal dood op te zijn omdat ik heel de godganze tijd aan het schoppen ben gebruik ik liever een spoor of een zweep zodat de boodschap in 1 x overkomt.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:06

Als je een paard voorwaarts wil hebben moet je op de kont slaan, in de nek heeft dus geen zin Knipoog
Probeer is goed met je stem commando's te geven, als hij niet luistert moet je je kuiten goed aandrukken
en nogmaals het commando geven.
Werkt prima, je moet natuurlijk wel streng en overtuigend overkomen als hij niet luistert ?!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:08

Mitchall schreef:
Als je een paard voorwaarts wil hebben moet je op de kont slaan, in de nek heeft dus geen zin Knipoog
Probeer is goed met je stem commando's te geven, als hij niet luistert moet je je kuiten goed aandrukken
en nogmaals het commando geven.
Werkt prima, je moet natuurlijk wel streng en overtuigend overkomen als hij niet luistert ?!

Dus dan krijg je zon hondje die op commando's reageerd? Is te hopendat ze geen dressuurwedstrijden wil gaan rijden want dan mag je geen stem gebruiken..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:09

Nou, mijn pony doet alles op stem, heb daar geen zweep of spoor voor nodig.
Misschien ligt het wel aan de persoon die rijdt hoe een dier is?
Ok, ik rijdt dan ook geen wedstrijden.
Maar ik kan wel zeggen dat ik de regels allemaal niet zo snap.
Wat is er verkeerd aan het laten luisteren naar je stem?
Waarom een dier kwellen met al die materialen?
Steeds maar meer voer erin stoppen, in de hoop dat ze wat opgefokter worden?

Maar ik reageer maar niet meer, ik verpest zo het topic van de TS, zij wil graag tips, en geef eerlijk toe, die kan ik haar niet geven.
Mijn denkwijze en omgang is anders, dus vandaar.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:14

CarolShadow schreef:
Nou, mijn pony doet alles op stem, heb daar geen zweep of spoor voor nodig.
Misschien ligt het wel aan de persoon die rijdt hoe een dier is?

Wat ik hierboven al zei, op cc mag je geen stem gebruiken in je dressuurproef.

Bedoel loopt jouw paard ook helemaal fantastisch voor elkaar, aan elkaar recht op 2 benen en 2 teugels over de rug naar beneden, zet hij zn achterbenen er goed onder allemaal op stem? Dan ben jij echt mijn held.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:17

xkimmx schreef:
Ik weet nu echt niet wat ik moet doen, er worden zoveel verschillende meningen gegeven, de een zegt dat ik gewoon als ze niet luisterd naar mijn been een tik moet geven. De ander zegt dat ik mijn zweep niet moet gebruiken omdat ze dan juist in protest gaat..
Het liefst doe ik het zonder geweld natuurlijk, maar als ze zo echt niet luisterd? Hoe moet ik het dan anders aan haar vertelllen dat gewoon been betekend dat ze moet draven ?

Staat zweepgebruik meteeen gelijk aan geweld? Dat zou fraai zijn zeg. Zoals sommige mensen hun zweep hanteren, daar krijg ik echt kotsneigingen van, maar even aanraken achter je kuit is toch geen geweld gebruiken? Dat is gewoon de hulp versterken. Ik moet mijzelf er ook nog voor overtuigen dat mijn pony mij daar niet om zal gaan haten, maar als je een zweep met beleid hanteert, dan is er toch geen sprake van geweld?