Snel paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieeee_

Re: Snel paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:10

Trouwens, wat me vandaag opviel; ze is de laatste tijd erg onrustig met haar hoofd! Ook tijdens het longeren in draf en galop (in stap niet) is ze de hele tijd met haar hoofd aan het schudden. Zou het kunnen dat ze aan het wisselen is? Vanwege haar leeftijd zou dit natuurlijk best kunnen. Zou het dan slim zijn om voorlopig helemaal over te stappen op bitloos (nu rijdt ik alleen buiten bitloos)? Dus dat ik voorlopig alleen met hackamore ga rijden? Of is dit af te raden.. Want ik ben bang dat als ik nu overstap op alleen hackamore, dat ze het bit niet meer zal accepteren. Of is dit een gekke gedachte.. Wat mij ook opviel vandaag, is dat ze een aantal (stuk of 15 Nagelbijten / Gniffelen ) bultjes heeft op de plek waar haar zadel ligt. Maar allemaal verspreidt, denk ook niet gelijk aan drukplekken. Maar wel alleen op de plekken waar het zadel op ligt. Zal ik anders nog een keer naar het zadel laten kijken, of weten jullie wat het anders kan zijn?

Zijn gewoon even een paar dingen die me opvielen aan haar. Hoop dat jullie hier antwoorden op kunnen geven Knipoog

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:58

heb je een fotootje van de bultjes?
trekken ze weg of blijven ze zitten? als je er op drukt, kun je er dan een kuiltje in drukken of zijn ze hard?
wat ligt er onder je zadel? wat voor materiaal ligt er direct op de vacht?

hoofdschudden kan allerlei oorzaken hebben... loopt ze in een hoog tempo of in een sukkel tempo? heb je haar bijgezet of niet? zoja, hoe strak? laat ze haar hoofd vallen of houdt ze haar hoofd hoog?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:42

Ik heb geen foto van de bultjes. Je ziet ze ook niet door haar wintervacht. Als je over haar huid aait dan voel je harde bultjes. Je ziet verder niks, ook niet als je de bultjes wat meer gaat bekijken. Onder mijn zadel ligt een Scapa dekje Haha! . Dat ligt dus ook op de vacht..

Ze loopt in een hoog tempo, niet bijgezet. Het hoofdschudden doet ze niet de hele tijd, ze gooit haar hoofd hoog op en dan draait ze er een beetje mee...

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:07

Hier hetzelfde, bij mijn 5 maanden drachtige merrie voelde ik 2 weken geleden aan
weerskanten van de schoft kleine bultjes, mijn eerste gedachte was eiwitbultjes,
maar begon toch te twijfelen, dus zadel erop gelegd en mijn eerste indruk (heb ook
stalgenoten ernaar laten kijken) was dat het niet aan't zadel lag. Voor alle zekerheid
toch maar mijn zadelmaker laten komen en die liet mij zien dat het idd niet door het
zadel veroorzaakt kan zijn, het zadel lag prima.
Heb dus al bijna 2 weken geen zadel erop gehad, wel gelongeerd, afgelopen weekend
vond ik dat de bultjes wat minder werden, maar op die plekken kwam, als ik erover heen
wreef per bultje 1 plukje van 3-5 haartjes los met een vettig zakje eronder, toen ik het
haar wegstreek lag er een klein rond plekje onder, de huid was mooi donker, geen schilfers
of rode kringen, niets, gewoon een klein kaal plekje, aan de oppervlakte zie je een lichtere
kleur haar, als een soort van "vlek" en dat heeft zij ook als zij van haar verwisseld, maar
dat kan ik mij nu toch ook niet meer voorstellen.
Yf heeft geen pijn aan die plekken, dat is zeker.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:02

als je paard nat is op de rug, gooi je dan de deken erop? of laat je 'm eerst helemaal opdrogen voordat de deken erop gaat?
(deken = staldeken of regendeken, geen zweetdeken)
je hebt namelijk kans dat het een reactie is op het gaan broeien onder de deken... of je deken is te dik/te warm...

hoofdschudden/gooien met het hoofd... loopt ze continu in hetzelfde tempo? het kan natuurlijk nog steeds meerdere "oorzaken" hebben, maar het kan ook compleet onschuldig zijn hoor... maar probeer eens wat meer haar aandacht bij de oefeningen te houden, door haar veel overgangen te laten maken, of bijna-overgangen... continu hetzelfde tempo kan verveling geven en dan gaan paarden zelf iets bedenken om te doen... en omdat je paard "gewend" is om zelf na te denken over het tempo onder het zadel (hard gaan), zal ie dat ook doen aan de longe... het is dus in alles waarin jij de leiding moet nemen... in de bak, buiten, aan de longe, wandelen op het erf, stilstaan met poetsen... continu dus!

Aleiida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:54

-

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:26

halve ophoudingen, je houd goed contact met beide teugels ten allen tijde! maar de buiten teugel neem je wat meer aan en dan wat losser, telkens afwisselend (+/- 1 sec aannemen dan los, je draf zal het ritme aangeven) dit doe je de hele tijd tot je je paard voelt vertragen dan geef je je paard wat meer ruimte (als beloning, maar direct aannemen als je je paard weer voelt versnellen)
ook is het denk ik best als je probeert door te zitten, probeer niet te botten in je zadel en je rustig te houden, als je eenmaal blijft zitten en je beenspieren ontspant gebruik je je zit om je paard tot rust te brengen. Lichtrijden bij een snel paard en zelf zenuwachtig zijn zorgt er alleen voor dat je paard sneller zal gaan.

hoop dat je het wat snapt men uitleg rond halve ophoudingen, Als je je zelf voelt blokeren en bang wordt laat je je paard in een als maar kleinere volte lopen tot deze stopt wat normaal gezien automatisch gebeurt. (ik had ook wat problemen om een paardje aan het stoppen te krijgen toen we voor het eerst met zweep werkte, toen ik de zweep aannam van de lesgever nam ze me altijd mee op een zeer snelle rit dan liet ik haar ook zo stoppen, het geeft je vertrouwen want je hebt altijd de macht om je paard te stoppen ook al is je paard dan sterker als jouw)

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:14

Ik dacht, laat ik eens wat doen met alle tips hier Lachen . En ik moet zeggen, het werkte Bloos! ! Ik heb eerst in stap allerlei oefeningen gedaan, dus halve ophouding om naar een langzame stap te gaan en weer wat been om naar snellere stap enz. In draf haar nét een tikkeltje meer ruimte gegeven en me geconcentreerd op mezelf en niet op haar snelheid. Ik heb geprobeert mijn benen zo stil mogelijk te houden en niet te veel te wiebelen in het zadel. Ook heel af en toe een halve ophouding met mijn buitenteugel. Ze was gelijk een stuk rustiger Bloos! ! Nog niet perfect, maar ze ging niet sneller dan dat ik wilde en was zó terug te nemen Lachen . Ze ging ook goed ontspannen, denk dat dat vooral kwam omdat ik dit keer er ontspannen op zat Nagelbijten / Gniffelen . Nogmaals, heel erg bedankt voor alle tips Lachen . Ik zal er zeker nog meer mee aan de slag gaan, maar het begin is er!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:39

hey wat fijn zeg! nou lekker zo door gaan, dan heb je straks een super rijpaard aan haar! denk dat ze erg blij was met dat jij de leiding op je nam en rustig was... daarop reageerde ze door ook rustig te worden Lachen goed bezig geweest dus!

Reindert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:42

Midasje schreef:
Pessade schreef:
Gewoon doorzetten en volhouden. Er komt een moment dat je de klik met je paard hebt gevonden en je heerlijk van het rijden kunt genieten. Geef het de tijd, het is een jong dier met een onzekere ruiter maar dat wil niet zeggen dat het niet goed gaat komen.
Je weet waar het probleem ligt en dat is al 50% van de oplossing. Wees je van je onzekerheid bewust als je aan het rijden bent.
Probeer jezelf om zulke momenten rustig te krijgen, wordt niet boos op je paardje en onthoud dat wat vandaag niet lukt, morgen misschien wel! Haha! Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.

Ik vind dit een super tip sluit ik me bij aan.
Geduld en blijven oefenen toch weer elke x terug nemen tot vervelends toe. Mijn paard is ook erug vlot met een speel bitje knabbelt ze wat en is ze rustiger mss een idee.

Welk bit is dat dan juist? want heb hetzelfde probleem...