Pony zakt door benen bij vandoorgaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Re: Pony zakt door benen bij vandoorgaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:05

Op de handelstal had ik ook een pony die constant struikelde, terwijl ik toch niet te zwaar ben.
Hij moest er eventjes doorheen, misschien die van jou ook?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:19

Kan trouwens ook komen door een zware bak (met dit weer zijn de meeste buitenbakken enorm zwaar) en een niet zo goed evenwichtsgevoel van je paard. Dan zijn ze zo bezig hun evenwicht te behouden, vooral in een zware bak, dat ze als het ware vergeten op hun benen te letten. Mijn lespaard struikelt nu ook heel vaak, terwijl ik prima op hem pas (hij: 1.80, ik 1.65), omdat de bak zo zwaar is. Bij een betere bak struikelt hij ook een stuk minder, of meestal zelfs helemaal niet. Wel goed aan het been houden!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 09:44

De bak is goed. het is echt de beste bak waar ik tot nu toe in heb gereden. dus daar ligt het niet aan.
Het er even doorheen bijten gaat ten koste van hem.
En voor zonder zadel ben ik zeker ook wel te zwaar. Het zou voor even niet uitmaken, en voor in stap niet. Maar met galop en draf zou dat op de lange termijn gewoon niet goed voor zijn rug zijn.

Ik zou juist met mijn gewicht een goed zadel/drukverdeler moeten hebben.

Ik denk dat het hem niet gaat worden... aangezien een zadel al te snel te groot voor zijn korte rugje is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:29

Geen uitvluchten zoeken hé.
Ik begrijp best da je zelf liever op een zadel zit, das heel begrijpelijk en veel confortabeler, maar het is een uitvlucht te zeggen dat het voor het paard te ontlasten is da je zoiets niet wil doen.
Zo'n Ijlander kan echt wel meer dragen dan jouw gewicht hoor.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 01:03

Ik heb een soort gelijke situatie gehad met mijn ex bijrijdpaardje. Lange tijd was er niets mee gedaan toen ik met haar begon. Eerst heb ik een poos gewandeld, gelongeerd en grondwerk gedaan voordat ik erop ging. Maar het zadel bleek totaal niet te passen en het paardje kreeg al snel een hekel aan het zadel. Ik heb toen ook besloten te stoppen met het rijden, omdat ik rugblessures niet op mijn geweten wilde hebben.

Over het struikelen....doet jouw paardje dit alleen tijdens het rijden of ook weleens in de wei? Als ze het namelijk erg vaak doet zou ik er eens een da naar laten kijken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 11:14

aeolusnr1 schreef:
Geen uitvluchten zoeken hé.
Ik begrijp best da je zelf liever op een zadel zit, das heel begrijpelijk en veel confortabeler, maar het is een uitvlucht te zeggen dat het voor het paard te ontlasten is da je zoiets niet wil doen.
Zo'n Ijlander kan echt wel meer dragen dan jouw gewicht hoor.

Sorry?
Ik vind zonder zadel 1000x leuker en lekkerder rijden dan met zadel.
De eigenaresse zegt alleen dat het probleem dan nog erger word, omdat de druk op zijn rug niet verdeeld word.
En ik denk dat het op de lange termijn ook niet goed is inderdaad. Een groter zadel zou nou eenmaal beter zijn.
Voor een korte periode of af en toe is zonder zadel rijden geen ramp natuurlijk. Maar we denken even lange termijn.

Edit: en voor je denkt dat ik nu aan het doorrijden ben met een te klein zadel, dat ben ik dus niet Knipoog Ik rij op het moment niet...
Laatst bijgewerkt door Diaz op 25-11-08 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 11:18

rissa schreef:
Ik heb een soort gelijke situatie gehad met mijn ex bijrijdpaardje. Lange tijd was er niets mee gedaan toen ik met haar begon. Eerst heb ik een poos gewandeld, gelongeerd en grondwerk gedaan voordat ik erop ging. Maar het zadel bleek totaal niet te passen en het paardje kreeg al snel een hekel aan het zadel. Ik heb toen ook besloten te stoppen met het rijden, omdat ik rugblessures niet op mijn geweten wilde hebben.

Over het struikelen....doet jouw paardje dit alleen tijdens het rijden of ook weleens in de wei? Als ze het namelijk erg vaak doet zou ik er eens een da naar laten kijken.

Alleen tijdens het rijden. Ik ik heb dus dezelfde situatie. Het paardje heeft absoluut geen hekel aan me, we hebben ook echt een klik en zelfs wel een band om het zo te noemen doordat ik juist eerst zo'n tijd dingen naast hem heb gedaan.
Ik vind het echt jammer! Gelukkig is de eigenaresse het met me eens dat het zadel te klein is, dus hoef ik niet vanuit mezelf te stoppen, maar kunnen we eerst kijken of er een andere oplossing is, en anders dan samen besluiten dat ik stop.

Even buiten dit. Ik zat te denken aan een barebackpad? (zonder beugels) Die schijnen toch ook wat druk te verdelen? Het zou wel een tussentijdse oplossing kunnen zijn misschien? Maar ik heb absoluut geen ervaring met die dingen Tong uitsteken

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:00

Barebackpad rijdt heerlijk, maar doet weinig om de druk te verdelen. Er heeft vorig jaar in een tijdschrift (denk bit) een informatief stukje over zonder zadel rijden gestaan. Ze hebben dat destijds onderzocht met Thermografie, waar drukplekken e.d. ontstonden. Uit dat onderzoek bleek dat bijv. iemand van 60kg twintig min. maximaal zonder zadel kan rijden, en iemand van 40kg, een kind dus, onbeperkt. Ik vond daar nogal een groot verschil inzitten. Voor zwaardere mensen stond er dacht ik niets bij, maar misschien is het artikel nog ergens op te vragen/ te zoeken. Zou evt. een wat breder zadel, wat dan toch niet veel langer is, een oplossing kunnen zijn? Wat voor zadel ligt er nu op, merk bedoel ik?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:54

Bedankt Lachen
Nou, ik ben 85 kilo, dus dan zou 20 min dus al te veel zijn!
Ik heb geen idee wat voor merk zadel erop ligt. Het gaat ook echt om de lengte van het zit-gedeeldte. Het is een heel kort zadeltje, want ijslanders zijn maar korte paardjes.

De eigenaresse heeft een groter zadel erop gelegd, maar deze kwam tot de kont van het paardje! Dus dat ging niet Boos!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:57

En bovendien zit je met een bareback toch minder stevig, mocht hij weer bokkensprongen maken.
Ik geef je hieronder de link van een zadelservice, speciaal voor IJslanders. Als ik jou was zou ik haar toch even om advies vragen, ze is heel aardig en kundig. Als de eigenaresse van het paard een beetje ingevoerd is in de ijslanderwereld kent ze haar misschien al. http://www.marktplaza.nl/winkel.php?shop_nr=73818

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 15:08

mysa schreef:
En bovendien zit je met een bareback toch minder stevig, mocht hij weer bokkensprongen maken.
Ik geef je hieronder de link van een zadelservice, speciaal voor IJslanders. Als ik jou was zou ik haar toch even om advies vragen, ze is heel aardig en kundig. Als de eigenaresse van het paard een beetje ingevoerd is in de ijslanderwereld kent ze haar misschien al. http://www.marktplaza.nl/winkel.php?shop_nr=73818

Een nieuw zadel kopen of passen word denk ik echt niet gedaan, aangezien de eigenaresse er zelf wel in past Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:55

Nou misschien is het dan tijd om op zoek te gaan naar een ander verzorg paard. Persoonlijk zou ik toch wel willen rijden op mijn verzorg paard en niet altijd zonder zadel. Ik denk dat hij jou zonder zadel ook wel makkelijk kan houden maar dat zou ik persoonlijk toch niet voor altijd willen. En dit zadel wat hij nu heeft is echt te klein voor jou en dan word de druk helemaal niet goed verdeeld. Dat is toch wel het nadeel van een verzorg paard dat je er verder niets over te vertellen hebt. En ik kan me ook wel weer voorstellen dat als jij zelf wel goed op het zadel past je niet een andere gaat kopen alleen voor je bijrijdster.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:31

nee precies,
Ik ga erover kletsen met de eigenaar. Misschien dat ik op haar andere paardje ga rijden Lachen