Youri @ rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bren79

Re: Youri @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:37

Hey

Ik dacht de omgeving wel te kennen, zou ik mogen weten waar je woont?(mag ook via pb), want wie weet, weet ik misschien wel instructie voor jou(heb je zelf een bak waar je kan rijden, en anders 1 dicht bij jou in de buurt?)
Buitenritten die je maakt zijn oke, maar vrees dat ze het niet altijd snapt wat de bedoeling is en dan dus maar dit gaat doen(omdat je ook zegt als de moeder erbij is het dan beter gaat) en daarbij is het wel handig om ook in de bak te gaan oefenen, evenals te longeren Knipoog

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:42

Allereerst, goed dat je deze foto's plaatst, in plaats van alleen de mooie plaatjes ook de wat mindere plaatjes Lachen

En wat een prachtig paard en wat een mooie combi zijn jullie Haha!

Vind het ook top dat je gewoon lekker veel buiten rijdt. Zoals anderen adviseren om in de bak te gaan trainen, ben ik het niet mee eens. Buiten kun je dit er ook prima uit krijgen en is veel minder belastend voor je paardje.

Ik lees dat een aantal mensen adviseren om je paardje te laten checken. Helemaal mee eens. Laat het zadel, tanden, rug en beenwerk controleren.
Het advies van de martingaal vind ik wat minder. Dit paardje reageert al slecht op het bit, als ze nu met d'r hoofd gooit met een martingaal om, krijgt ze een flinke ruk in d'r bit. Daardoor creëer je nou niet een situatie waardoor ze het bit beter gaat accepteren. Liefst zonder dus!

Als laatst wil je ik je adviseren om een keer bitloos te proberen. Probeer iets van het Dr. Cook systeem, dit geeft net zoveel controle als een gewoon trensje. Ze zijn al te koop vanaf € 50,- ongeveer. Je kunt ook zelf proberen iets te maken. Hier kun je vinden hoe Lachen Als je meer wil weten over bitloos en de gevolgen van een bit mag je me pb-en Knipoog (Geen zin in reltopic hier Tong uitsteken )

Ik wens je heel veel succes met je paardje en hoop dat jullie snel een oplossing voor dit probleem kunnen vinden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:43

Hoi

Ik zou zeggen, probeer eerst een goede en ontspannen basis in de bak te creeeren. Dit is een plek waar je de teugels gewoon los kan laten, als ze wat harder gaat en je haar dus niet gaat tegenwerken in haar mond.

Probeer eerst haar te rijden op je zit, daar zijn paarden heel gevoelig voor. Als jij gespannen zit en je vervolgens als zij harder gaat ook nog in haar mond gaat zitten, dan lijkt me het me alleen een logische reactie van hat paard.

En inderdaad is het nooit vekeerd om je zadel ook een goed te laten nakijken. Probeer misschien ook eens een andere tandarts. Eigenaar van mijn paarden is tandarts en komt in de praktijk helaas teveel tandartsen tegen die niet verder kijken dan hun neus lang is 9(betekend niet dat die van jou ook zo is hoor).

En heb je wel eens aan bitloos gedacht???

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:45

Hey Anneloes,
Bedankt voor je reactie! Ja het is totaal wat anders dan Gina. Ik ben ook echt een springruiter en Gina geen dressuurpaard. Het klopt dat ze constant onder me vandaan loopt. Dan ga ik trekken om haar te houden. Dit probleem heb ik ook met Gina gehad, die deed precies hetzelfde. Dat gaat nu al heel lang super goed. We voelen elkaar goed aan.
Dit is met Youri dus nog niet zo. Ze is helaas net zo hyper actief als haar moeder......
Als je een keer zin hebt om te komen rijden, ben je van harte welkom!

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:47

Bren 79 ik woon in Exloo. We hebben een rijbak, maar die is in de winter niet berijdbaar, het is niet gedraineerd en dus nu een zwembad. Ik ben op zoek naar dressuur les met Youri. Voor mijn andere paard zoek ik springles. Ik hou me zeer aanbevolen als je iets weet!!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:47

Laura0303 schreef:
Hey Anneloes,
Bedankt voor je reactie! Ja het is totaal wat anders dan Gina. Ik ben ook echt een springruiter en Gina geen dressuurpaard. Het klopt dat ze constant onder me vandaan loopt. Dan ga ik trekken om haar te houden. Dit probleem heb ik ook met Gina gehad, die deed precies hetzelfde. Dat gaat nu al heel lang super goed. We voelen elkaar goed aan.
Dit is met Youri dus nog niet zo. Ze is helaas net zo hyper actief als haar moeder......
Als je een keer zin hebt om te komen rijden, ben je van harte welkom!

Doen we!! Haha!

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:49

Nelleke, bitloos hoofdstel heb ik er hangen. 1x geprobeerd en ik weet niet wat dat was, maar ze sloeg gigantisch op hol en ging midden door een bouwland heen. Ik had er totaal geen controle meer over. Ik kan het natuurlijk nog een keer proberen, maar echt heel veel vertrouwen heb ik er niet in....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:50

wat een leuke pony zeg loopt ook erg lekker zo te zien

enkel zou ik dat uitrijden even aan de kant zetten en zorgen voor de ontspanning in de bak
ook even een martingaal eraan doen zodat ze het hoofd niet zo kan weg gooien en dat ze begrenst word voordat jij geen tanden meer hebt.

verder lekker in de bak aan de slag en lekker gaan aanvoelen
hoe je haar nageefelijk kunt rijden en dat zo opbouwen naar buiten toe

mijn paard deed dit ook enn zette een dikke hals erop tijdens het uitrijden dit heb ik opgelost door middel van in de bak mee aan de slag te gaan en zorgen dat die ontspanning erin komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:50

Dapper dat je zulke foto's gewoon plaatst en om advies vraagt OK dan!

Ik zou beginnen met je zadel te laten nakijken, dan weet je in elk geval zeker dat ze lichamelijk nergens last van heeft. Ook is een martingaal misschien wel een goed idee. Ik ben helemaal niet zo van de hulpteugels bij jonge paarden, maar het is ook niet de bedoeling dat jij straks een paar tanden mist. Gewoon heel los omdoen dus, zodat het haar alleen tegenhoud als ze echt omhoog slaat met haar hoofd.
Doet je paard dit ook als je longeert? Als dat niet zo is is de kans namelijk groot dat het door jou teugelhulpen komt, zoals je zelf al zegt ben je best streng in je hand. Probeer haar dus wat losser te laten. Het lijkt misschien eng, je eerste reactie is dat ze dan nog harder/wilder gaat doen, maar meestal krijg je er juist meer rust door. Ik heb ook een tijdje een pony gereden die dit deed (manegepony met tempo waar nogal eens flink aan getrokken werd) en die ontspande helemaal toen ik geen contact hield. Vanuit de ontspanning heb ik rustig weer opgebouwd totdat ik weer gwoon contact kon houden.
Nog een laatste tip: Zing eens een liedje als je aan het rijden bent! Ik weet dat dit heel raar klinkt, maar door te zingen concentreer je je even (mede) op iets anders en daardoor verkramp je minder. Ook moet je diep ademhalen, dat helpt ook tegen verkrampt zitten. Als jij minder verkrampt zal je paard dat ook minder doen. Een meisje dat ik wel lesgaf zat ook altijd heel verkrampt maar als ik haar liedjes liet zingen ging ze ineens veel losser zitten, en beter rijden. Werkt echt dus, ook al wordt je misschien een beetje raar aangekeken in het bos Clown

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:03

Met welke optoming heb je gereden? Dat wil nog weleens verschil maken. Bovendien ook hoe je 'm vastmaakt Knipoog

Als het verschil enorm is, en je paard gaat verschrikkelijk met je aan de haal bitloos, dan zegt dat m.i. niet iets over het bit/bitloze, maar over dat er flink iets aan de hand is met je paardje.
Rennen/op hol slaan zonder aanleiding is meestal een gevolg van pijn. Met een bitloos hoofdstel kan je minder makkelijk een pijnprikkel veroorzaken dan met een bit. Waarschijnlijk kun je haar dus met bit wel tegenhouden omdat er pijnprikkel over pijnprikkel komt en het paard zich 'overgeeft'.
Ik zou dus in dit geval niet snel weer het bit erin hangen omdat dit makkelijker is en ze hier beter op reageert, maar eerst kijken waarom je paard zo reageert. Hiermee suggereer ik dus niet dat de pijn uit de mond komt hoor.
Voorbeeldje: (misschien een beetje raar voorbeeld, maar om mijn standpunt te verduidelijken) Stel je paard heeft pijn vanuit zijn rug, paarden zijn vluchtdieren dus bij pijn zal het vluchten. (Denk maar aan een leeuw die de klauwen in de kont van een gazelle zet, die zal gaan rennen...) Met een bitloos hoofdstel kan je haar niet (als het goed is) nog een extra pijnprikkel geven, dus zal je paard blijven vluchten. Met een bit kan dit wel. Op dit moment geeft je paard zich over. (Even terug naar de gazelle Knipoog 2e leeuw komt eraan, pakt gazelle bij de schouder, gazelle leeft nog, maar geeft zich over.)
Het is op dit moment heel makkelijk om te grijpen naar hulpteugels o.i.d., maar zo los je m.i. niet de oorzaak van het probleem op.

Dus, eerst op zoek naar de oorzaak, dan naar een oplossing voor het probleem. Succes! Lachen

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:42

Naomi_unique schreef:
Ik zou denken om een martingaal om te doen en die goed los af te stellen, zodat ze haar hoofd niet meer zo enorm hoog als op de laatste foto kan doen, want dat is ook niet goed voor haar..

mee eens
ik heb ook een martingaal gebruikt, faro deed het ook op jonge leeftijd
steeds wild met zijn hoofd op en neer, t helpt wel Lachen
verder leuk beesje, kan mooi lopen!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:17

Sorry maar dit lijkt me een klassiek geval van rennen voor druk. Vooral omdat de TS zegt dat het paardje een beetje schrikkerig is buiten en zijzelf snel verstijfd/verkrampt. Paard doet daar wat mee.
Ik zie op de foto's namelijk geen boos of geirriteerd paard. Noch eentje die pijn uitstraalt (kijk maar naar de lichaamstaal) wel eentje die niet weet waar ze met haar benen heen moet en eentje die loperig word door een wat starre ruiter (ab-so-luut geen aanval op de TS) De TS heeft dit in een eerdere post ook bevestigd. Je kunt het wel eeuwig gaan schuiven op ziektes, problemen etc en als je lang genoeg zoekt heeft ieder paard wel iets, maar dit lijkt me een puur rijtechnisch probleempje (paard slaat immers niet 'op hol' maar loopt 'onder haar vandaan' das toch wat anders). Niks ernstigs maar wel iets waar op geoefend moet worden. En iemand voor mij zegt 'je moet lekker buiten blijven rijden en niet in de bak' als je het nou een beetje spannend vind om los te laten als je paard 'aanpakt' dan kun je dat voor je eigen vertrouwen veel beter in een afgesloten omgeving doen. Tuurlijk zou het het mooist zijn als dat buiten ook kan, maar die knop moet eerst om.
Martingaal lijkt me imo niet nodig want daarmee onderdruk je de symptomen maar los je het probleem niet op...

(lees net iets over liedjes zingen, goede tip, doe ik ook met een jong paard, of monotoon door praten. juist als je langs iets engs miet, alvast gaan praten en op 1 toon doorratelen, dus niets in je stem veranderen)

verabobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:18

leuk paardje !

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 16:07

Bedankt Bonita_Bon. Het is beter om eerst dat te gaan proberen dan om een fysiotherapeut, tandarts, zadelmaker enz. te laten komen. Youri is ook heel vrolijk en ze heeft voor mijn gevoel geen pijn o.i.d. Voel ook gewoon dat ze onder me vandaan loopt. Ik verkramp me tijdens het rijden, omdat ik denk dat ik er anders zo afval, ze springt namelijk alle kanten op. Ik ga proberen me meer te ontspannen enz. en als dat allemaal niet werkt, dan naar andere oorzaken kijken. Bedankt allemaal!!!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:24

Buiten rijden is natuurlijk altijd goed voor een paard, lekker ontspannen lange rechte stukken rijden, maar ik zie hier op de foto's een paard dat heel gespannen loopt en zijn rug wegdrukt.
De hele basis van het africhten zit er volgens mij niet in en dat zeg je eigenlijkzelf ook al. Longeren ging niet omdat hij dan heel druk werd en dat is toch echt het begin van de africhting.
Mijn advies...ga terug naar de basis van het longeren en ga pas verder als daar alles in orde is. Dan in de bak zorgen dat je controlle krijgt zonder in zijn mond te moeten hangen en ga dan pas weer denken aan buiten rijden.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:13

ik snap niet dat hier zoveel mensen roepen ga ik in de bak rijden.. het beste voor een jong paard is lekker naar buiten.. vele lange rechte stukken rijden. is veel beter dan die rondjes in de bak, en worden ze daar nou echt zoveel wijzer van?
als je in de bak naar de ontspanning toe wilt werken, zeg ik ok.. maar waarom niet buiten??

mayteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:34

Het lijkt erop dat jij in haar mond trekt maar volgens mij is het gewoon dat ze met de'r hoofd trekt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:25

Bonita_Bon schreef:
Sorry maar dit lijkt me een klassiek geval van rennen voor druk. Vooral omdat de TS zegt dat het paardje een beetje schrikkerig is buiten en zijzelf snel verstijfd/verkrampt. Paard doet daar wat mee.
Ik zie op de foto's namelijk geen boos of geirriteerd paard. Noch eentje die pijn uitstraalt (kijk maar naar de lichaamstaal) wel eentje die niet weet waar ze met haar benen heen moet en eentje die loperig word door een wat starre ruiter (ab-so-luut geen aanval op de TS) De TS heeft dit in een eerdere post ook bevestigd. Je kunt het wel eeuwig gaan schuiven op ziektes, problemen etc en als je lang genoeg zoekt heeft ieder paard wel iets, maar dit lijkt me een puur rijtechnisch probleempje (paard slaat immers niet 'op hol' maar loopt 'onder haar vandaan' das toch wat anders). Niks ernstigs maar wel iets waar op geoefend moet worden. En iemand voor mij zegt 'je moet lekker buiten blijven rijden en niet in de bak' als je het nou een beetje spannend vind om los te laten als je paard 'aanpakt' dan kun je dat voor je eigen vertrouwen veel beter in een afgesloten omgeving doen. Tuurlijk zou het het mooist zijn als dat buiten ook kan, maar die knop moet eerst om.
Martingaal lijkt me imo niet nodig want daarmee onderdruk je de symptomen maar los je het probleem niet op...

(lees net iets over liedjes zingen, goede tip, doe ik ook met een jong paard, of monotoon door praten. juist als je langs iets engs miet, alvast gaan praten en op 1 toon doorratelen, dus niets in je stem veranderen)

Dankjewel Lachen Ik krijg vaak reacties dat het echt onzin is om te zingen op je paard, maar het werkt echt Lachen Gelukkig zijn er meer mensen die het geloven, je hoeft het ook maar één keer te proberen en je weet dat het werkt Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:48

brigitta1987 schreef:
Dankjewel Lachen Ik krijg vaak reacties dat het echt onzin is om te zingen op je paard, maar het werkt echt Lachen Gelukkig zijn er meer mensen die het geloven, je hoeft het ook maar één keer te proberen en je weet dat het werkt Lachen

Het werkt! *LOL* doe ik ook al jaren!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:17

Als je zelf niet bang bent en geen drukke wegen over moet met een paard dat je niet onder controle hebt dan kun je prima buiten gaan rijden.
Als je het eng vindt buiten dan heeft het geen zin, maar die indruk heb ik helemaal niet. Ik ben het grotendeels met Bonita_Bon eens voor de rest, je paard lijkt geen pijn te hebben, hoewel ik het zadel niet geweldig vind liggen. Alleen een martingaal is misschien wel een goed idee. Zeker niet om het probleem te onderdrukken, want zo strak moet ie absoluut niet. Dan gaat je paard alleen maar meer verzetten en andere manieren zoeken om eronderuit te komen. Maar als je hem zo vastmaakt dat het hoofd nog een heel eind omhoog kan maar dat ze jou in ieder geval niet kan raken dan kan het zeker geen kwaad om een martingaal te gebruiken. Je zou niet de eerste zijn die zijn of haar neus breekt of een paar tanden mist zo door zoiets.

Wat de oplossing betreft voor het gooien met het hoofd: Ik heb het idee dat je je paard constant vast houdt tijdens het rijden. Zodra je haar loslaat gaat ze weer onder je vandaan rennen, of niet?
Ik zou gewoon lekker buiten blijven rijden als je dat niet eng vindt. Leer haar om te beginnen dat ze nooit zelf een overgang naar een andere gang mag maken. Dus laat haar stappen in haar eigen tempo, blijf zelf lekker ontspannen en hou haar niet tegen als ze harder gaat. Ga vooral goed mee met je hand maar houdt zeker in het begin wel contact zodat je meteen in kan grijpen als ze schrikt of aandraaft. Steeds als ze aandraaft neem je haar terug naar stap en laat je haar daarna weer lekker los. Als ze snapt dat ze moet blijven stappen kun je hier altijd naar terug om opnieuw de ontspanning te vinden. Je hoeft haar dan niet constant tegen te houden.
In draf kies je 1 bepaald tempo dat jij wil rijden. Als ze dat tempo loopt mag je haar niet in haar mond zitten. Wel gewoon normaal licht contact houden, maar het mag absoluut niet onprettig zijn voor haar. Als ze harder gaat hou je haar tegen tot ze weer het oude tempo loopt en dan laat je haar weer los. Je mag in dat geval best een keer een hardere ophouding maken als ze niet meteen luistert maar zodra ze weer jou tempo loopt moet je meteen loslaten en weer terug naar het lichte prettige contact. Maar als jij langzamer wil moet je eisen dat ze dat meteen doet. Dus niet een half uur trekken, jij maakt een ophouding en zij gaat langzamer, zo niet dan wordt je boos.
Het loslaten is hierbij wel het allerbelangrijkste, je moet er altijd constant voor zorgen dat er geen langdurig getrek ontstaat.

Door de constante druk roep je een hoop spanning op bij je paard die eruit komt door het gooien met het hoofd. Het probleem zit dus niet in het gooien met het hoofd, het echte probleem is dat je haar tempo niet op een goede manier kan beheersen. Dat gooien met haar hoofd kun je dus gewoon negeren.
Let er vooral op dat je heel consequent ben wat het tempo betreft, dan zal het vanzelf wel beter gaan.

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:20

Leuk om ook eens wat buiten-rij foto's te zien in dit topic (ikzelf rij altijd alleen maar buiten omdat er in de wijde omtrek geen bak is te vinden Knipoog Ik denk dat het in jouw geval wel kan helpen om af en toe in de bak te rijden, misschien dat je dan wat meer ontspannen kan gaan zitten. Je lijkt ook wat ver achterin het zadel te zitten, probeer meer rechtop en in het midden van het zadel te gaan zitten. Je beugels 1 of 2 gaatjes korter kan helpen bij een betere beenligging. Succes nog!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:24

Het is echt een prachtig paard! Lachen en wat eden heerlijke omgeving heb je daar!
Je geeft aan dat je paard onrustig is met bit in de mond, misschien een ongebroken trens wat? Dat ligt rustiger in de mond dan een dubbelgebroken bit Lachen

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:41

Het hoofd omhoog gooien wat je paard doet, deed die van mij ook erg. En het onrustig zijn in de mond komt me ook niet ombekend voor Knipoog Ikzelf dacht een tijd lang dat het 'jongigheid' was en maakte me er niet zo druk om, maar ik heb mijn mening moeten bijstellen, omdat het bij mijn paard dus wel degelijk een probleem was vanuit mijn zadel.
Hoeft bij jouw paard absoluut niet zo te zijn, maar ik wil je toch als tip geven om het heel goed in de gaten te houden!
Wat ik je zou willen adviseren is om een dagboekje bij te houden. Schrijf daarin iedere keer als je gereden hebt op, waar je tegenaan bent gelopen. Wat wel hielp of juist niet. Daardoor kan je teruglezen of bepaalde problemen meer voorkomen. Mocht dit dan zo blijken, zou je evt. actie kunnen ondernemen.
Misschien zou je haar met een correctiebitje kunnen rijden, die zijn het minst onrustig in de mond, mijn paard verbeterde daar ontzettend op! Maar dan is een stille/ lichte hand erg belangrijk!
Wat je ook nog zou kunnen doen om te bekijken of het wellicht je zadel is, is om (buiten en vakkundige zadelmaker te laten kijken) eens een paar dagen met metacam te rijden. Metacam is een lichte pijnstiller. Mocht ze evt. last hebben van haar rug (of zadel) dan zou je verbetering moeten merken als je haar met een lichte pijntiller rijdt.
Ik vind dat je echt een mooi paard hebt om te zien, en ik denk dat je met les nog ver met haar kan komen. Maar hou daarbij wel je paard goed in de gaten, want hoe ze nu doet, is echt niet alleen vervelend zijn hoor, het kan heel goed zijn dat ze je toch iets probeert duidelijk te maken.
Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:38

Metacam is ook een lichte drugs, dus paard reageerd sowieso minder heftig op alles. Buiten dat kun je onmogelijk achterhalen of het dan uit de rug kwam of de mond, of de nek, of de benen etc.
Bovendien is het raadzaam om de bijsluiter van metacam eens te lezen en op de hoogte te raken de eventuele bijverschijnselen, als je die hebt gelezen zou ik er niet zo 123 mee aan de slag gaan zonder duidelijk aanwijsbare reden...

Er zit o.a bloedverdunner in

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:09

Laura0303 schreef:
Het klopt dat ze constant onder me vandaan loopt. Dan ga ik trekken om haar te houden. Dit probleem heb ik ook met Gina gehad, die deed precies hetzelfde. Dat gaat nu al heel lang super goed. We voelen elkaar goed aan.

volgens mij geef je hier zelf al aan waar het grootste probleem weg komt.
heb al aardig wat tips gelezen die ik zelf ook veel toepas (zoals zingen,praten, op je zit rijden etc)
ben je ook 'bang' om er af te vallen als ze wegspringt? in dat geval zou ik eens gaan rijden met een 'halsband'.
dit geeft mij altijd net dat beetje meer zelfvertrouwen. gewoon een beugelriem/(halster)touw losjes om haar hals en met bijvoorbeeld een sporenriempje aan je zadel vastzetten. op momenten dat je je zit niet meer vertouwd pak je gewoon de band vast.

of ga eens gewoon in stap, halthouden wegstappen en zo door. lukt dit goed met minimale hulpen. draven->stappen, en draven->halthouden. en dat in jouw tempo! niet gaan trekken als ze sneller wil, terug rijden op je zit (langzaam (zwaar) lichtrijden)

enne rug recht, benen lang handen in 1 lijn met de teugels!
(je zadel lijkt idd wat naar voren te liggen)
succes