Joke_x_Remy schreef:En daarmee bedoel ik het grondwerk van Natural Horsemanship..
kan je daar wat meer informatie / een link van geven??:)
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joke_x_Remy schreef:En daarmee bedoel ik het grondwerk van Natural Horsemanship..
Joke_x_Remy schreef:Volgens mij is de beste manier om een jong paard te laten wennen en een band op te bouwen: Grondwerk. En daarmee bedoel ik het grondwerk van Natural Horsemanship. Vertrouwen en respect-spelletjes. Leuk om te doen, je leert er zelf van bij en je kan het eigenlijk al doen met een veulen!
Wandelen kan volgens mij ook al vrij snel, als je je paardje een beetje kent en weet hoe hij reageert
Longeren ben ik sowiso tegen, dus dat raad ik niet aan.
_M_arieke schreef:Joke_x_Remy schreef:En daarmee bedoel ik het grondwerk van Natural Horsemanship..
kan je daar wat meer informatie / een link van geven??:)

VIPPIEKIPPIE schreef:Jij bent tegen longeren? Dat is wel het meest stompzinnige wat k in lange tyd heb gehoord. Ik bedoel, iedereen zijn mening maar hoe kun je daar nu op tegen zijn?

VIPPIEKIPPIE schreef:Niets zo goed als een regelmatige correcte training aan de longe, zonder het gewicht van de ruiter.

johanna84 schreef:op het gebied van "enge" dingen leren kennen
_M_arieke schreef:ik snap niet, hoe je een paard kan laten werken OP EEN VOLTE. in een normale bak (rechthoek dus)
als mijn doel is vertrouwen te winnen, dus dat paard zal niet uit zichzelf een rondje om mij heen gaan lopen?
) is het inderdaad onmogelijk, dus dan werken ze bij ons nog met een 4meter touw, later wordt dat er een van 7 meter en nog later los. En jawel hoor, ook als ze los lopen, lopen ze een rondje rond hun trainer!

Lonely schreef:Ik ga mee met Joke_x_Remy. Longeren met lichaamstaal kan best, ook aan de longe, dat moet zeker niet altijd in vrijheid zijn. Longeren met een zweep gaat tegen de lichaamstaal en verstandhouding met je paard in, omdat het paard dan enkel loopt voor de zweep.
Natuurlijk is dit niet in alle gevallen zo!
Maar dit topic gaat niet over longeren^^
Schriktraining is hetgeen ik (zoals velen hierboven) ook aanraad. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het gebruiken als schriktraining. Neem bijvoorbeeld steeds twee vreemde voorwerpen en laat je paard ertussendoor lopen. Dat is een super vertrouwensoefening.
Verder ook veel wandelen en poetsen enzo...achja ik val in herhaling, hé
Beleef er maar veel plezier aan nu ze nog niet gereden mag worden. Je hebt nu tijd in overvloed om een verstandhouding op te bouwen^^
VIPPIEKIPPIE schreef:In vele gevallen is een paard doodsbang van een zweep, omdat hij vaak verkeerd gebruikt wordt. Als jij als correcte longeur je zweep nooit misbruikt en je paard weet dat een zweep niets is om bang van te zijn, dan kan ik erin komen dat longeren niet wegjagen is.Joke×Remy. Ik snap wel wat je zegt, maar ben het hier absoluut niet mee eens. Sinds wanneer is longeren het wegjagen van paarden? Ik zal nooit een paard laten vluchten voor de zweep, en vanuit een goede opvoeding leer je je paard ook dat je zweep een hulpmiddel is, evenals lichaam en stem. Geen voorwerp om een dier mee op te jagen, bang voor te zijn en voor te vluchten. Wanneer jij een correcte longeur bent zul je hier nooit last van hebben.
Maar dus, in dat geval ga ik mijn pony echt niet longeren, het bezorgt haar alleen maar stress. En dit is in vele situaties het geval.VIPPIEKIPPIE schreef:Even zeggen dat jij het algemene beeld in je hoofd heb van NH, beetje lief doen tegen je paard en dat is het. Maar NH houdt veel meer in, ook daar wordt een paard gestraft hoor.. En bij NH domesticeren ze de paarden eigenlijk ook, maar ze laten hen ook de ruimte om nog te communiceren. Zo kunnen veel problemen opgelost worden.Natural Horsemanship is sowieso niet mijn ding, maar dat terzijde. Lief gedoe allemaal, het paard is jaren geleden al gedomesticeerd, en ik vindt het onnodig daar nu ineens weer tegenin te gaan.
Joke_x_Remy schreef:VIPPIEKIPPIE schreef:In vele gevallen is een paard doodsbang van een zweep, omdat hij vaak verkeerd gebruikt wordt. Als jij als correcte longeur je zweep nooit misbruikt en je paard weet dat een zweep niets is om bang van te zijn, dan kan ik erin komen dat longeren niet wegjagen is.Joke×Remy. Ik snap wel wat je zegt, maar ben het hier absoluut niet mee eens. Sinds wanneer is longeren het wegjagen van paarden? Ik zal nooit een paard laten vluchten voor de zweep, en vanuit een goede opvoeding leer je je paard ook dat je zweep een hulpmiddel is, evenals lichaam en stem. Geen voorwerp om een dier mee op te jagen, bang voor te zijn en voor te vluchten. Wanneer jij een correcte longeur bent zul je hier nooit last van hebben.
Maar in mijn geval, mijn pony is doodsbang van de longeerzweep en begint vaak te steigeren, ik vrees dat ze hier ooit iets mee meegemaakt heeftMaar dus, in dat geval ga ik mijn pony echt niet longeren, het bezorgt haar alleen maar stress. En dit is in vele situaties het geval.
VIPPIEKIPPIE schreef:Even zeggen dat jij het algemene beeld in je hoofd heb van NH, beetje lief doen tegen je paard en dat is het. Maar NH houdt veel meer in, ook daar wordt een paard gestraft hoor.. En bij NH domesticeren ze de paarden eigenlijk ook, maar ze laten hen ook de ruimte om nog te communiceren. Zo kunnen veel problemen opgelost worden.Natural Horsemanship is sowieso niet mijn ding, maar dat terzijde. Lief gedoe allemaal, het paard is jaren geleden al gedomesticeerd, en ik vindt het onnodig daar nu ineens weer tegenin te gaan.