Wat doen met mijn 2 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_M_arieke

Re: Wat doen met mijn 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:32

Joke_x_Remy schreef:
En daarmee bedoel ik het grondwerk van Natural Horsemanship..

kan je daar wat meer informatie / een link van geven??:)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:33

Joke_x_Remy schreef:
Volgens mij is de beste manier om een jong paard te laten wennen en een band op te bouwen: Grondwerk. En daarmee bedoel ik het grondwerk van Natural Horsemanship. Vertrouwen en respect-spelletjes. Leuk om te doen, je leert er zelf van bij en je kan het eigenlijk al doen met een veulen! Lachen
Wandelen kan volgens mij ook al vrij snel, als je je paardje een beetje kent en weet hoe hij reageert Knipoog
Longeren ben ik sowiso tegen, dus dat raad ik niet aan.

Jij bent tegen longeren? Dat is wel het meest stompzinnige wat k in lange tyd heb gehoord. Ik bedoel, iedereen zijn mening maar hoe kun je daar nu op tegen zijn? Niets zo goed als een regelmatige correcte training aan de longe, zonder het gewicht van de ruiter.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:52

vippiekippie, ik ben het helemaal met je eens,we delen dezelfde mening. en dat gezeur over dat longeren niet goed is. als je het maar met mate doet!!! als ik zie hoe mijn 2.5 reageert tijdens het longeren. echt geweldig! en ik longeer niet langer dan 20 min en aan een lange lijn! moet kunnen hoor!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:57

leren aan de hand fatsoenlijk mee lopen, wat longeren en voor de rest lekker in de wei

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:59

_M_arieke schreef:
Joke_x_Remy schreef:
En daarmee bedoel ik het grondwerk van Natural Horsemanship..

kan je daar wat meer informatie / een link van geven??:)

Ik zou hele pagina's vol kunnen typen, maar daar heb ik nu niet echt zo'n zin in Huilen van het lachen
en om de oefeningen echt juist te doen en alles goed onder de knie te krijgen, raad ik je aan om enkele praktijklessen NH te volgen. Ik zou het wel kunnen uitleggen, maar dan sta je daar en weet je niet hoe je moet reageren op een bepaald moment en dan sta je daar Knipoog
Een link naar de ranch waar ik lessen NH volg is http://www.27ranch.be
Het is in België en daarom misschien niet zo kortbij voor jou. Maar ze hebben ook een forum, misschien kun je daar je vraag stellen over welke oefeningen je het beste kunt doen Lachen

Ik heb wel pas 1 oefening uitgetypt voor iemand anders, oefening op respect. Als je daar intresse in zou hebben, pm me dan even, dan stuur ik 'm Knipoog
Alvast veel plezier met je paardje! Lachen

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:10

Lekker met andere jonge paarden in de wei. Een aantal x-en per week uit de wei halen, stukje wandelen, poetsen etc. Lekker laten groeien, vooral niet te vroeg beginnen.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:15

VIPPIEKIPPIE schreef:
Jij bent tegen longeren? Dat is wel het meest stompzinnige wat k in lange tyd heb gehoord. Ik bedoel, iedereen zijn mening maar hoe kun je daar nu op tegen zijn?

Ik heb zelf ook mijn pony's gelongeerd en had daar zelf geen problemen mee. Behalve dat mijn ene pony steeds steigerde als ze rechtsom moest, maar dat terzijde Lachen
Waarom ik er op tegen ben?
Wel, ik heb tijdens mijn lessen Natural Horsemanship geleerd om te kijken vanuit het standpunt van een paard. Bij het longeren is het zo dat je je paard eigenlijk wegjaagt door de longeerzweep te gebruiken. Een paard is een vluchtdier, dus zijn instinct zegt: "Vluchten!" Hij wilt weglopen van het "gevaar", in dit geval is dat de trainer die in het midden staat. Maar hij kan niet weg! Omdat hij tegengehouden wordt door de longeerlijn. Moest je het paard nu los laten en hem zo laten lopen, dan kan hij nog niet weg omdat er nergens een uitgang is. Het paard (zeker een jong paard) zal enkel lopen omdat hij bang is van de persoon met de zweep in het midden.
Nu moet je weten, ik laat mijn pony's ook werken op de cirkel. Maar ik werk met lichaamstaal en jaag hen niet weg met een zweep. Ik wijs waar ze heen moeten en als ze sneller moeten, dan wijs ik nog eens en dan gaan ze wat sneller. Als mijn pony nou stopt op de cirkel, dan straf ik hem niet, omdat hij mij een vraag stelt! Hij vraagt: "Moet ik nou echt lopen?". Als trainer kan ik hierop antwoorden "Ja, je moet nog lopen" door mijn lichaamstaal te gebruiken en hem weer op de cirkel te sturen. Ik kan ook zeggen "Wel nee, je hebt genoeg gewerkt" en dan laat ik hem naar me toe komen.
Hoop dat dit een beetje duidelijk is uitgelegd, want ik ben niet zo goed in uitleggen Clown

VIPPIEKIPPIE schreef:
Niets zo goed als een regelmatige correcte training aan de longe, zonder het gewicht van de ruiter.

Helemaal mee akkoord, maar dan met gebruik van lichaamstaal Lachen

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:26

ik snap niet, hoe je een paard kan laten werken OP EEN VOLTE. in een normale bak (rechthoek dus)
als mijn doel is vertrouwen te winnen, dus dat paard zal niet uit zichzelf een rondje om mij heen gaan lopen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:35

Ik ben ook 'tegen' longeren op jonge leeftijd! Leer het paard eerst maar eens lekker rechtuit lopen! Een jong paard kan niet genoeg km rechtuit maken..hoeveel mensen lopen niet tegen het probleem aan dat hun paard 'scheef' is of dat hun paard niet op twee teugels loopt! Waarom een 2 jarige dan al 20 (!!) min laten lopen aan een longeerlijn? Ik snap dat echt niet! Die van mij sjouwt lekker de bak door, neus over de grond, los door dr lichaam..laat haar zo maar de km maken! Straks kan ze nog vaak genoeg op een volte lopen!

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:47

Afbeelding

Foto van mijn bijna toekomstige paardje!:)

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:50

ik zou ook lekker gaan wandelen en wat grond werk, op het gebied van "enge" dingen leren kennen en respect krijgen aan de hand.
ik heb het met mijn paard ook gedaan, en heb er nu veel profijt van! ze is super verkeersmak! Haha!

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:54

johanna84 schreef:
op het gebied van "enge" dingen leren kennen

Een schriktraining is inderdaad heel ideaal voor een jong paard! Lachen
Zolang je dit met geduld doet en niets forceert natuurlijk Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:01

Wat een sexy paard _M_arieke! En wat een body al voor zo'n jonkie!

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:13

_M_arieke schreef:
ik snap niet, hoe je een paard kan laten werken OP EEN VOLTE. in een normale bak (rechthoek dus)
als mijn doel is vertrouwen te winnen, dus dat paard zal niet uit zichzelf een rondje om mij heen gaan lopen?

Wel, in het beginstadium van longeren (op mijn manier Knipoog) is het inderdaad onmogelijk, dus dan werken ze bij ons nog met een 4meter touw, later wordt dat er een van 7 meter en nog later los. En jawel hoor, ook als ze los lopen, lopen ze een rondje rond hun trainer!
Hoe dat komt?
Trainer en paard zijn samen 1 kudde en de trainer is de leider. Daarom wilt het paard dichtbij zijn leider zijn.
Ik heb hier een heel mooi filmpje van! Ik zoek het even op en dan edit ik wel ff ^^

EDIT: Dit is dus het filmpje. Het is één van de eigenaars van de ranch waar ik rijd met haar paard Cody.
http://27ranch.be/index.php?section=85
Wat zij samen al bereikt hebben, is mijn doel Haha!

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:06

Ik ga mee met Joke_x_Remy. Longeren met lichaamstaal kan best, ook aan de longe, dat moet zeker niet altijd in vrijheid zijn. Longeren met een zweep gaat tegen de lichaamstaal en verstandhouding met je paard in, omdat het paard dan enkel loopt voor de zweep.
Natuurlijk is dit niet in alle gevallen zo!

Maar dit topic gaat niet over longeren^^

Schriktraining is hetgeen ik (zoals velen hierboven) ook aanraad. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het gebruiken als schriktraining. Neem bijvoorbeeld steeds twee vreemde voorwerpen en laat je paard ertussendoor lopen. Dat is een super vertrouwensoefening.
Verder ook veel wandelen en poetsen enzo...achja ik val in herhaling, hé Knipoog

Beleef er maar veel plezier aan nu ze nog niet gereden mag worden. Je hebt nu tijd in overvloed om een verstandhouding op te bouwen^^

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:18

Lonely schreef:
Ik ga mee met Joke_x_Remy. Longeren met lichaamstaal kan best, ook aan de longe, dat moet zeker niet altijd in vrijheid zijn. Longeren met een zweep gaat tegen de lichaamstaal en verstandhouding met je paard in, omdat het paard dan enkel loopt voor de zweep.
Natuurlijk is dit niet in alle gevallen zo!

Maar dit topic gaat niet over longeren^^

Schriktraining is hetgeen ik (zoals velen hierboven) ook aanraad. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het gebruiken als schriktraining. Neem bijvoorbeeld steeds twee vreemde voorwerpen en laat je paard ertussendoor lopen. Dat is een super vertrouwensoefening.
Verder ook veel wandelen en poetsen enzo...achja ik val in herhaling, hé Knipoog

Beleef er maar veel plezier aan nu ze nog niet gereden mag worden. Je hebt nu tijd in overvloed om een verstandhouding op te bouwen^^

Wat goed geformuleerd! Kan me er helemaal in vinden Knipoog
Wou dat ik dingen ook zo bondig en goed kon vertellen Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:46

Ik heb ook een 2 1/2 jarige, ik wandel lekker met hem en freestyle af en toe, leer hem wijken voor druk , pak hem zo maar 1 x in de week, want verder mag hij gewoon nog de komende tijd lekker jong zijn, ik ga hem trainen via de accademische methode www.paardenbegrijpen.nl
Bouw lekker een band op met je jonge paard, dat geeft zoveel vertrouwen dat je waarschijnlijk straks gewoon zo kan opstappen zonder problemen.
Lekker wandelen en de straat op , trailer laden, hoefjes geven enz, ja er zijn zoveel dingen die je kan doen,maar hou het leuk en vooral niet te lang en te veel
Ook zet ik hem af en toe wel eens aan een lijntje en leer hem netjes in stap om mijn heen te lopen, allemaal voorbereidend werk doen zodat niets meer raar en vreemd is, scheelt echt zoveel , ik heb mijn 5 jarige ook zo groot gebracht en dat is echt een bomproef paard wat graag wil leren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:41

Tja , ik kan je idd zeker een aantal dingen vertellen die ik zou doen.
Je mag je paard idd niet gaan overbelasten, maar een beetje aan het werk zetten kan zeker geen kwaad, en hoe meer het nu al kent hoe makkelijker je er later mee zal werken, fysiek is je paard in vergelijking met mensen ongeveer een acht à negen jaar oud, en een jongere van die leeftijd mag toch ook best al een beetje een uitdaging aangaan wat sport betreft hé.

Maar eerst moet er idd vertrouwen zijn gecombineerd met een soort van leiderschap, en zo'n jong paard zal je echt wel trachten uit te dagen en gekke dingen uitproberen, wees steeds heel consequent, rechtlijnig, zwart-wit denken want paarden kennen die grijze zone die bij mensen eigenlijk de bovenhand heeft niet, daar worden ze onzeker van en brengt alleen maar ongewenst gedrag mee.
Als je iets probeert met je paard moet het wel haalbaar zijn, stel je doelen zeker niet te hoog en vooral hou ze gescheiden, ik bedoel niet te veel doelen in één keer, paarden kunnen best wel leren maar kunnen de dingen niet overdenken zoals mensen dat doen.
Een voorbeeld zou kunnen zijn aan het halster meestappen en stoppen wanneer je het vraagt, klinkt mssn een beetje een stom voorbeeld want meestal in de ogen van de meeste mensen lukt dit soms al aardig na een beetje proberen en zeggen ze fier das niks moeilijk tis een paard en hij is jong hij heeft af en toe eens zijn kuren en jaaaaa daar had hij ineens even geen zin en daar jaaaa daar wou hij een beetje gras eten en zo van die onzin.
Dit moet je echt als een opdracht zien waar geen discusie in mag zijn het paard mag daar zelf niet in meebeslissen , als de leider van de groep zegt we vertrekken dan is dat ook vetrekken en wel onmiddelijk......... en zo is dat met het stoppen natuurlijk ook en eigenlijk met bijna alles wat je vraagt, let wel op het woord vraagt het moet steeds wel met respekt zijn, paarden zijn daar bijzonder gevoelig voor, geef ze ook steeds een losse halsterlijn of teugel, met los bedoel ik ook echt doorhangend, loopt het even mis direkt corrigeren maar weer loslaten, op deze manier heeft het paard steeds weer de keuze van ofwel meewerken of het op een andere manier te doen, bij het meewerken ben je ui!teraard tevreden en laat je dat ook blijken aan je paard ( even kroelen en lieve woordjes ) en bij het andere gewoon blijven doorvragen en aan het werk zetten tot het beoogde resultaat bereikt is en soms kan het echt wel even duren maar hou vol, niet afgeven het paard verstaat niet wat mensen zeggen ze begrijpen geen woorden dus zullen gewoon proberen en proberen en het moment dat ze de rust krijgen gaan ze assosieren met aaaaaahhhhhh dat was dus de vraag nu deed ik het goed.

Als je nog nooit echt met paarden gewerkt hebt of het opleiden van paarden hebt gedaan zou ik er zeker niet onbegeleid aan beginnen, neem echt een goede trainer ter hand die dan om de zoveel tijd eens een lesje komt doen en die je dan huiswerk geeft, want het is zeker soms wel eens een riskante opdracht hoor, en slechte gewoonten er nadien dan weer gaan uithalen zijn moeilijker dan het ineens goed aanleren.

Ik hoop je zeker hiermee een beetje bruikbare uitleg gegeven te hebben.
ik zag idd ook dat hij nu ineens 2,5 j is, dat verschilt al merkelijk das dus zeker het moment om al zeker wat meer te gaan vragen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:30

Joke×Remy. Ik snap wel wat je zegt, maar ben het hier absoluut niet mee eens. Sinds wanneer is longeren het wegjagen van paarden? Ik zal nooit een paard laten vluchten voor de zweep, en vanuit een goede opvoeding leer je je paard ook dat je zweep een hulpmiddel is, evenals lichaam en stem. Geen voorwerp om een dier mee op te jagen, bang voor te zijn en voor te vluchten. Wanneer jij een correcte longeur bent zul je hier nooit last van hebben.

Verder ben ik gewoon een groot voorstander van longeren, ik begin al met longeren op het moment dat ze een jaar zijn, niet vaker dan 1x in de week, 3 tot 5 minuten. Niemand die mij verteld dat dit kwaad kan. Bovendien is dit een bijzonder goede oefening, zo leren ze op jonge leeftijd naar jou lichaam en stem te luisteren, wat meer op eigen benen te lopen een bovendien vinden ze het ook leuk! Mijn jaarling heb ik nu 2x aan de longe gehad, en heeft niet eenmaal gevlucht, hij liep zelfs ontspannen met een mooie zelfhouding. Maar goed, ieder zijn ding.

Natural Horsemanship is sowieso niet mijn ding, maar dat terzijde. Lief gedoe allemaal, het paard is jaren geleden al gedomesticeerd, en ik vindt het onnodig daar nu ineens weer tegenin te gaan.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 13:25

NOG 3 DAGEN! Lachen

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:24

VIPPIEKIPPIE schreef:
Joke×Remy. Ik snap wel wat je zegt, maar ben het hier absoluut niet mee eens. Sinds wanneer is longeren het wegjagen van paarden? Ik zal nooit een paard laten vluchten voor de zweep, en vanuit een goede opvoeding leer je je paard ook dat je zweep een hulpmiddel is, evenals lichaam en stem. Geen voorwerp om een dier mee op te jagen, bang voor te zijn en voor te vluchten. Wanneer jij een correcte longeur bent zul je hier nooit last van hebben.
In vele gevallen is een paard doodsbang van een zweep, omdat hij vaak verkeerd gebruikt wordt. Als jij als correcte longeur je zweep nooit misbruikt en je paard weet dat een zweep niets is om bang van te zijn, dan kan ik erin komen dat longeren niet wegjagen is.
Maar in mijn geval, mijn pony is doodsbang van de longeerzweep en begint vaak te steigeren, ik vrees dat ze hier ooit iets mee meegemaakt heeft Boos! Maar dus, in dat geval ga ik mijn pony echt niet longeren, het bezorgt haar alleen maar stress. En dit is in vele situaties het geval.

VIPPIEKIPPIE schreef:
Natural Horsemanship is sowieso niet mijn ding, maar dat terzijde. Lief gedoe allemaal, het paard is jaren geleden al gedomesticeerd, en ik vindt het onnodig daar nu ineens weer tegenin te gaan.
Even zeggen dat jij het algemene beeld in je hoofd heb van NH, beetje lief doen tegen je paard en dat is het. Maar NH houdt veel meer in, ook daar wordt een paard gestraft hoor.. En bij NH domesticeren ze de paarden eigenlijk ook, maar ze laten hen ook de ruimte om nog te communiceren. Zo kunnen veel problemen opgelost worden.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:21

Als je te snel begint kan dat schade bij je paard aanrichten. Als je het rustig aan doet weet je dus wel zeker dat je hem zelf geen schade toebrengt.
Lekker vertrouwensoefeningen doen en aan een halster gaan wandelen buiten. das toch heerlijk. Beginnen met trainen kan altijd nog
Voor elk jaar dat het paard oud is mag je hem 1 dag inspanning laten doen. Dus sowieso max 2 dagen per week longeren

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:51

Joke_x_Remy schreef:
VIPPIEKIPPIE schreef:
In vele gevallen is een paard doodsbang van een zweep, omdat hij vaak verkeerd gebruikt wordt. Als jij als correcte longeur je zweep nooit misbruikt en je paard weet dat een zweep niets is om bang van te zijn, dan kan ik erin komen dat longeren niet wegjagen is.
Maar in mijn geval, mijn pony is doodsbang van de longeerzweep en begint vaak te steigeren, ik vrees dat ze hier ooit iets mee meegemaakt heeft Boos! Maar dus, in dat geval ga ik mijn pony echt niet longeren, het bezorgt haar alleen maar stress. En dit is in vele situaties het geval.

VIPPIEKIPPIE schreef:
Even zeggen dat jij het algemene beeld in je hoofd heb van NH, beetje lief doen tegen je paard en dat is het. Maar NH houdt veel meer in, ook daar wordt een paard gestraft hoor.. En bij NH domesticeren ze de paarden eigenlijk ook, maar ze laten hen ook de ruimte om nog te communiceren. Zo kunnen veel problemen opgelost worden.

Hier wil ik wel een discussie over voeren, maar helaas is dit niet het juiste topic. Koe

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:09

Wat fijn dat je een leuk paard hebt gevonden!
Als ik jou was zou ik je paard nog een paar maanden in de wei laten staan en dan heel rustig beginnen met grondwerk. Denk eraan dat je een paard niet voor ''even'' gebruikt. Dus dat je met rustig aan, en idd een band opbouwen meer bereikt!
Ik vind een goed idee dat je er zo over nadenkt.

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:11

Grondwerk kan altijd. Kijk eens op het internet of ik boeken
wat je allemaal kunt doen. En dan bedoel ik niet gelijk longeren.
Probeer bijvoorbeeld wijken voor druk etc etc. Heb ik ook gedaan
met mijn nu 3.5 jarige merrie. Zo bouw je gelijk een band op
en leer je je paard gelijk belangrijke dingen die geen kwaad kunnen.
Succes ermee!