Hallo, het is tijd om op te staan!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Re: Hallo, het is tijd om op te staan!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:56

Niemand die wil reageren......

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:50

Niet alles in topic gelezen

Maar als jij al een half uur aan het drijven bent betekend het gewoon dat die niet aan het been is.

Heb er zelf ook zo 1tje gehad en die is er snel van genezen

Op het moment dat hij dus niet meer reageert op jouw been doe je je hand naar voren en dan geef je hem toch een rotschop en dit doe je net zo vaak tot die wel reageert op je been

Doe je dit een 3 a 4 dagen goed Consiqent moet je dan eens gaan kijken hoe goed die op je been reageert en hoef je niet meer zo extreem lang te drijven

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:55

Kelnardo schreef:
Om nog even op de oefeningen van Kaka terug te komen... hebben jullie daar misschien voorbeelden van... Ik wijk nu meestal en ik probeer af en toe ook al een paar passen schouderbinnenwaarts en buitenwaarts. Hebben jullie verder nog ideeen daarover???

Dit zijn oefeningen waarin een paard naar mijn mening vaak de voorwaartse drang verliest. Ik denk dat het weinig zin heeft op dit moment een SB te rijden op een paard dat na enkele passen bijna stilvalt voor zover hij al voorwaarts was. Het enige wat je nu kan doen is een of enkele passen opzij zetten voor je been om de gehoorzaamheid te testen. Richt je eerst op het paard aan het been te krijgen en te houden, daarna kun je met dit soort oefeningen aan de slag. Je kan eventueel ook enkele passen stelling naar binnen en buiten vragen of met contrastelling een volte rijden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:05

Ik heb zelf een nu 17 jarige merrie die ook altijd liever lui dan moe WAS, ik heb
haar op ander voer gezet en ben haar anders gaan trainen en nu heb ik een heerlijk te
rijden paardje Lachen Ik ben in de lessen begonnen met mijn zweep omhoog te houden en er
alleen mee te zwiepen, zodra daar geen reactie op kwam een flinke mep, dat heb ik echt
maar 2 keer hoeven doen toen begreep ze dat "zwiep" lopen is, dat was het begin, toen zijn we
begonnen met stap, draf, stap, draf en haar laten aantrekken, ook dit pakte ze goed op.
Wel elke keer dat ze wegging ook helemaal de hemel ingeprezen natuurlijk. Bij dit soort paarden is
het ook belangrijk dat je korte stukjes traint en zodra het goed gaat belonen met lange teugel en
stap. Als je dit een paar weken goed volhoudt zul je zien dat je paardje het werk echt leuk gaat
vinden. Ga gewoon niet meer dan 20 minuten per dag rijden en als je klaar bent naast je paard uitstappen
en niet erop. Mijn merrie is veranderd van flegmatieke merrie tot toch wel een fris paardje waar ik nu echt niet
zo maar meer iemand op laat rijden Nagelbijten / Gniffelen

Succes!

wendy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:07

meer brokjes voeren dan wordt ie drukker Vork

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:00

wendy777 schreef:
meer brokjes voeren dan wordt ie drukker Vork

Dat geldt helaas niet voor elk paard hoor, die van mij loopt daar geen pas harder
van en wordt er ook niet drukker van. Zelfs zwarte haver doet helemaal niks voor haar.

Nu krijgt ze granenbrok (Derby compact brok van Haven), granenmix (Kentucky Lite E van Havens)
en muesli (laatste eigenlijk alleen voor het lekkere) en een andere manier van trainen en dit werk
voor mijn paardje heel goed.

Het probleem is gewoon dat elk paard anders is en dus op andere dingen zal reageren, het
is dus uitproberen wat voor TS haar paard goed gaat werken Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:38

Jouw verhaal klinkt heel herkenbaar, ook wij hebben een wat ouder paard die je even aan de gang moet helpen. Maar die is na even losrijden echt wel wakker! Gewoon consequent aanpakken, been is reactie. Geen reactie is been met tik erbij. Hoef ik maar 1 of 2 keer te doen met een overgang. Hierna rijdt ik veel tempowisselingen en pak in het losrijden ook al snel de galop mee omdat hij in galop het makkelijkst te schakelen is in naar voren en weer terug rijden. Hiervan komt hij ook meteen meer op de achterhand waardoor hij nog actiever kan gaan lopen. Doe je dit niet dan blijft zijn achterhand er net als bij jouw paard een beetje bij hangen en zet hij zijn rug vast, en gaat na een tijdje zelfs wat onregelmatig lopen linksachter (heeft te maken met een oude rugblessure die dan weer opspeelt). Het is dus heel belangrijk dat hij actief gereden wordt.

Ik vind de eerder gegeven tip om kort maar wel heel actief te rijden een hele goede, zo werken wij ook. Liever een half uurtje gereden dat hij super aan het been is en zijn rug en achterhand goed gebruikt dan een uur doormodderen omdat je perse een uur wilt rijden. Zo blijft zijn werklust beter behouden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:02

Ik denk dat als je een half uur aan het drijven bent je paard niet goed aan je ben is. En kan me de reactie van je instructrice wel voor stellen dat je een keer goed kwaad op hem moet worden. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat je hem een pak slaag gaat geven maar wees conseqwent met je hulpen. Dus geef eens been en als je paard na een paar keer niet reageert een tik met de zweep en voorwaarts rijden. En dit steeds herhalen tot het kwartje valt.
Je legt in het begin al uit dat je eerst goed los stapt en draaft aan een lang teugeltje dit zou ik zelf zo blijven doen. Dan als je hem oppakt kan je zeker wel eens beginnen met de overgang stap- galop en weer terug. Ik denk dat het wijken ook wel een goede oefening is daarmee train je toch de achterhand. Als je in draf ook kunt wijken kun je na het wijken gelijk een overgang galop vragen. Ik zou wel steeds korte stukjes vragen en niet te lang door gaan. Ook als je tempo wisselingen rijdt dan 3 pasjes terug en weer weg rijden. Of 3 pasjes verruimen en weer terug vragen. Als je merkt dat je paard het over gaat nemen en na 3 pasjes zelf al weer terug komt dan eens 5 pasjes vragen. Wees alert en creatief. Niet een hele lange zijde doorgaan. En wat ik bij ons op stal bij sommige ruiters zie dan ze na de galop gelijk gaan stappen word je paard ook makkelijk van gewoon goed door laten draven en oefeningen rijden.

Ik ben het helemaal met je eens dat meer voer niet helpt en dat dat het probleem niet is. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:51

Puchje schreef:
Probeer je training te beginnen met stap-galop overgangen..
Réken maar dat je pit hebt daarna! Haha!

mm lijkt me geen goede oplossing. Zowieso is dat niet echt bevordelijk voor de spieren. Ze geeft ook aan dat hij in het begin in de galop niet fijn loopt.

Ik denk dat je zelf de fout maakt door te veel te drijven. Je drijft jezelf helemaal lam, maar er gebeurd niks. In principe moet hij meteen reageren als je been geeft.

Mijn paard is ook heel flegmatiek en toen ik hem kreeg was hij ook totaal niet aan het been. Nu schiet hij weg als ik hem een hulp geef.

Wat kun je doen. Het is een wisselwerking. Wanneer jij been geeft en hij reageert niet, probeer dan niet op dezelfde manier door te drijven, maar spoor hem een keer goed aan. Geef hem desnoods een goede tik met de zweep achter je been. Het is dan wel de bedoeling dat hij reageert.

Dit kun je het beste oefenen in stap en door overgangen van stap naar draf te maken.
Ook tempowisselingen in de draf en galop moet je hetzelfde aanpakken.

In principe heb je er geen spoortje voor nodig en kun je het op deze manier oplossen. Probeer wel consequent te zijn, dus geen reactie: Sterkere beenhulp of een tik.

Als je dit volhoudt zul je ook je zweep niet meer nodig hebben en is hij scherper aan je been.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:11

Ik zal nog even verduidelijken wat ik bedoel, ik moet toegeven dat het er erg paardonvriendelijk staat, haha!
Ik bedoel dat je wel eerst goed moet instappen, en daar wat oefeningen moet doen, zodat ie goed aan je been gesteld is. Dus, erg consequent zijn (vooral naar jezelf). Bewust 1keer been, niet reageren is wat hardere beendruk, nog niet reageren is tikje erbij.

Dan kun je na een minuutje of 10 beginnen met stap-galop overgangen maken.

Wat ik begrijp, is dat het paard op zich wel reageert op been, maar dat hij niet in hetzelfde tempo blijft. Dat zou kunnen wijzen op gebrek aan pit, en dát verkrijg je door stap-galop overgangen te maken.

Hoe gaat het nu, TS?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:38

ik heb ook zo paard staan wat liever lui is dan moe

ik merk dat mijn paard wel erg heet word van de stap-galop overgangen en draf-galop draf-galop-stap-stop galop

daar word die echt heet van en los
ik hoef meestal maar zo een 40 min te rijden dan heeft die het gehad

ik geef hem ook nu meer vrij dat doet hem ook erg goed
als ik iedere dag ga rijden heeft die geen zin meer om voor me te werken

die afwisseling dus goed erin houden
andere brok hielp bij die van mij geen fluit

die kreeg pavo explosive (50 % haver) 1 kilo
en 1 kilo haver

deed hem geen fluit