On-orthodoxe hulpmiddelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: On-orthodoxe hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:10

wat is hier wreed aan?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:11

stef schreef:
das echt zo'n onzin....
Op het moment dat je paard steigert, moet je naar je ei/zakje grijpen, en eer dat je dat hebt, staat het paard alweer op de grond, en ben je dus te laat....

Vroeger stond er bij een van mijn verzorgpony's een pony die verschrikkelijk beet zodra ze aan het halster mee genomen moest worden. Eigenaar pakte dan een wandelstok (met zo'n boog bovenaan) die hij door het halster haakte, en zo kon de pony niet bij hem...
Geniaal!

Die wandelstok gebruiken wij voor paarden die lastig hun achterbeen willen geven, even de haak er om en dan oppakken
Heel handig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:12

Toen de meeste paarden nog in stands stonden zat er natuurlijk ook wel eens eentje tussen die mepte als je in of langs de stand liep. Daar hingen ze dan een touw met een halve autoband achter zodat het paard iedere keer een tik terug kreeg als ie lelde.

Misty23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:19

newton schreef:
heb wel eens een verhaal gehoord dat ze vroeger als een paard beet hem een rauw stuk vlees voor hielden en hier in lieten bijten, dan zouden ze daarna niet meer bijten door de smaak van het rauwe vlees.

of het werkt... geen idee.

Heb ik ook wel eens gehoord, maar dan met zeep... Overigens nooit zelf geprobeerd Knipoog

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:25

Heb ook een keer gehoord dat als je vroeger op een nivo reed waarbij je geen spoortjes om mocht je gewoon een klein spijkertje door je laars prikte... Lijkt me ook niet erg lekker voor het paard...

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:41

of spring schoenen/peesbeschermer met scherpe punten

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:45

lol dat zijn wel ziekelijke gedachtes Ach gut

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:57

Vind de regenpijp, wandelstok en de autoband zo gek nog niet hoor, slim gevonden, niet onnodig pijnlijk en best effectief.

Ai dat spijkertje in de laars doet me aan iets denken, van die plastic zwarte sporen werden (toen ze nog gebruikt mochten worden) nogal eens bijgeslepen naar eigen wens heb ik wel eens begrepen.

Voerzakken midden in de stal ophangen bij een angstig/kopschuw paard wel eens gezien...
Kiezeltje gooien naar een paard dat iets doet wat niet mag en jij buiten bereik staat, ooit eens opgepikt bij handig paardenman, heb het zelf eens goed kunnen gebruiken Bloos
Heb wel eens van een bokker gelezen dat die de tuinslang in de box had geïnstalleerd bij een paard dat om 5 uur al stond te kappen om biks, paar keer op afstand de kraan openzetten en het was (iig voorlopig) over.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:03

De autoband snap ik niet xD

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:04

Paard mept naar achteren..de band dus weg. Band komt terug en mept paard tegen de kont.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:05

dan trapt hij er tegen aan en de auto band ketst terug, en het paard heeft een klap te pakken.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:11

wij hadden ooit een jong paard op stal die verschrikkelijk trapte met de achtervoeten geven. Een joekel van een beest, echt gevaarlijk. Wat deed men dan (idee van de wandelstok), een dik touw en daarmij de poot optillen. Uitgebreid belonen als het werd geaccepteerd dan. Zo hoefde je voor dat ze het trappen had afgeleerd iniedergeval niet in de buurt te komen Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:31

Ach er zullen best "enkele" handige dingen zijn, maar naar mijn bescheiden mening, waar het verstand ophoud.......
Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:40

Tja het is allemaal hele praktische 'boeren-wijsheid', ik hou daar wel van. Niet die tuttige mentaliteit die heel veel mensen tegenwoordig hebben, waarbij paarden behandeld worden alsof ze van glas zijn.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:43

zo had een vriend van me opa een paard wat niet wou lopen voor de kar, hij een fikkie onder zn buik aangestoken om hem naar voren te laten gaan. Paard zet 3 passen en stopt weer, gevolg, Kar in de fik Haha!

Mijn opa reed altijd met hele drukke paarden de zee in, een flink stuk, werden ze erg mak van Ja

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:44

Ik ben meer van de extreem harde aanpak bij stakende paarden
Afbeelding

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:53

@ splinter, nou dat van je fikkie zal je opa ook maar één keer gedaan hebben denk ik? Tong uitsteken

Dat van die wandelstok is inderdaad erg praktisch, alleen gebruikten wij een (lang) touw. In principe hetzelfde idee.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:55

Als een merrie een ontsteking onder de staart heeft peper in haar kont dan gaan ze de staart dragen en kan het genezen.

Best zielig heb het 1 x gezien maar het werkt wel.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:04

mirkip schreef:
@ splinter, nou dat van je fikkie zal je opa ook maar één keer gedaan hebben denk ik? Tong uitsteken

Dat van die wandelstok is inderdaad erg praktisch, alleen gebruikten wij een (lang) touw. In principe hetzelfde idee.

een vriend van me opa Knipoog mn opa zelf gebruikte die 'hulpmiddelen' niet Tong uitsteken gelukkig!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:17

o, sorry had eroverheen gelezen!

pfoe moet er niet aan denken als het paard in de fik was gegaan in plaats van de kar!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:18

dan had je gebraden paard, lekker met een knoflooksausje...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:23

Splinter schreef:
zo had een vriend van me opa een paard wat niet wou lopen voor de kar, hij een fikkie onder zn buik aangestoken om hem naar voren te laten gaan. Paard zet 3 passen en stopt weer, gevolg, Kar in de fik Haha!

Mijn opa reed altijd met hele drukke paarden de zee in, een flink stuk, werden ze erg mak van Ja

Mijn opa reed altijd een net omgeploegd maisland in, worden ze ook moe van.

Dat van het vuur kon mijn opa (83) ook nog herinneren dat dat bij sommige boeren gebeurde, maar ook het verhaal dat een paard van angst zich liet vallen in het vuur en dus verbrand is.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:00

Ja mijn opa kende ook allerlei van dat soort trucjes! haha Mijn opa werkte vroeger voor de Cavalerie.
Hierdoor had hij op zijn eigen boerderij in egmond niet altijd de makkelijkste paarden staan.
Helaas is mijn opa nu overleden.
Maar dat met de wandelstok is een hele bekende.
Maar ook met beleren gebruikte ze 2 zandzakken om de paarden aan
gewichtdragen te laten wennen enzo! Allerlei primitieve dingen! Wel gaaf om alles te lezen.
Ik volg hem!...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:24

Ik zet ook een stipje! Leuk om mee te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:02

Nog een creatieve, al ben ik daar geen voorstander van. Zoals iedereen wel weet is het gemberen van tuigpaarden niet meer toegestaan. Enkele "slimmerds" lossen dat op met donkere sambal, dat lijkt net mest. En de werking is net als die van gember.