wat doen jullie om je houding te verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriis__

Re: wat doen jullie om je houding te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:20

Als ik aan het rijden ben goed in de spiegels kijken hoe ik zit, en in de les let onze instructrice er ook goed op Tong uitsteken

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:34

Centered riding lessen gevolgd, en nu 1x in de maand om het te onderhouden. Heel kritisch steeds kijken/voelen hoe ik zit.

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:52

Ik vraag af en toe iemand om mij te helpen die alleen op mijn houding let dus dan gaat het voornamelijk zo : hakken naar benden, tenen naar binnen, handen omhoog, rug recht. En dat een uur lang, maar op een gegeven moment werkt dit wel!

hiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:19

yv0nnuh schreef:
Ik vraag af en toe iemand om mij te helpen die alleen op mijn houding let dus dan gaat het voornamelijk zo : hakken naar benden, tenen naar binnen, handen omhoog, rug recht. En dat een uur lang, maar op een gegeven moment werkt dit wel!

goedzo yvonne Haha!

ik ga woensdag ook even super goed letten op houding..Lachen en de houding van het paard waar ik dan op ga Tong uitsteken

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:15

Foto's en filmpjes laten maken door anderen, mijn lesgeefster attendeert mij ook vaak op mijn houding, of een vriendin die tips geeft. Helaas heb ik bijna geen ramen of spiegels in de buurt.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:20

Bij ons helaas ook geen ramen en spiegels. Ik probeer regelmtig foto's te laten maken tijdens het rijden.
Dan zie ik echt weer eens waar ik op moet gaan letten..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:24

Wegens een blessure aan mijn staartbotje, door een val van een paard zou ik nooit meer zo kunnen zitten als voor heen... Verder in de spiegels kijken er elke keer aan denken, en een goed oplettende instructrice. Lachen

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:52

kijk ook af en toe eens in ramen en elke les trekt m'n vriend foto's dus zie ik ook vaak naar de foto's.
Vroeger had ik een perfecte houding maar nu heb ik weer problemen met m'n armen mooi naast m'n, lichaam te houden. Daartussen heb ik 3j niet gereden en normaal zeggen ze dat je paardrijden niet verleert maar ik vind dat m'n houding echt naar achter is gegaan.

Xx;;

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:44

Tegen mijn moeder zeggen dat ze naar mij moet kijken of ik recht zit Nagelbijten / Gniffelen
En in de schaduw kijk ik ook vaak als de zon schijnt Tong uitsteken
In de bak met spiegels kijk ik in de spiegels Tong uitsteken en anders in de ramen of mijn isntructrice Haha!

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:47

mijn instructrice zegt het altijd, verder zit ik wel rechtop, maar me schouders stonden niet naar achter, dus toch wel een beetje in elkaar gedoken, dat heb ik nu afgeleerd Lachen

alleen nu me benen nog, elke keer hoor ik het weer, "tenen manon" Nagelbijten / Gniffelen

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:50

Mijn instructrice zegt altijd: borst breed maken. Heb een beetje de neiging om af en toe nog naar voren te vallen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:01

Ik heb een zitbal waar ik ook oefeningen op doe Lachen

Gaat erg goed moet ik zeggen, ik zit beter in balans op mijn paard Lachen
Verder vragen of mensen willen kijken en/of foto's willen maken.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:25

een zitbal? te grote van een skippy bal... of... ?

wat voorn oefeningen doe je dan?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:24

Ik heb een zitbal met een doorsnede van 65 cm.
Daar zit ik op, met mn voeten plat op de grond en dan gewoon evenwicht houden, en een beetje links, rechts, voor, achter bewegen met mijn bekken en heupen, zodat je die spieren soepel houdt. Ook veel evenwichtsoefeningen.
Er is veel te vinden op internet, zoek eens met Google op 'Fysiobal oefeningen'. Haal ik ook vaak leuke ideeën vandaan.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:24

Ik heb altijd dat ik iets te ver naar voren zit! En mijn rijintructriese die zei dan naar achteren zitten in je luie stoel, ik had echt een gevoel dat ik onderhand op haar billen lag, en dat zei ik dan ook, maar dan zat ik gewoon recht! Dus ik probeer dat gevoel gewoon aan te houden.
Maar het kost echt heel veel tijd.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:15

Ik geef mezelf 'les' om het zo maar te zeggen. Ik let er op hoe ik zit, zit ik niet goed, dan zeg ik dat hardop en blijf ik mezelf er telkens op corrigeren, helpt wel goed moet ik zeggen, alleen het klinkt nogal grappig.
Vooral als er meerdere mensen met je samen rijden en jij ineens zegt ''rechtop zitten, voor je kijken, hakken uitdrukken enz''

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:57

hiltsjuh schreef:
yv0nnuh schreef:

goedzo yvonne Haha!

ik ga woensdag ook even super goed letten op houding..Lachen en de houding van het paard waar ik dan op ga Tong uitsteken

Haha jaja, er werd trouwens wel extra op gelet dit keer bij ons in de les. Een goeie instructrice helpt ook goed!

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:32

Evenwichtsoefeningen, voltigeren en gewoon zonder teugels & beugels rijden enzo.

melanieolga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:34

Ik kijk ook heel erg vaak in de ramen en ik denk er onder het rijden soms ook gewoon aan, alleen zi ik vaak onder het uistapppen meestal helemaal onderuit gezakt haha..

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:35

Naar je schaduw kijken als je buiten aan het rijden bent, in spiegels kijken, zonder beugels rijden en natuurlijk goed blijven nadenken over hoe je zit. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 02:21

Ik vind het frappant hoeveel mensen 'zonder beugels' rijden telkens aanhalen als wondermiddel. Mijn ervaring is dat het een prima middel is om te leren klemmen en je hakken optrekken, maar ik zie zelden ruiters er beter door gaan rijden, tenzij ze al een erg goede zit hebben Vork

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:39

Olly_Jada schreef:
Ik geef mezelf 'les' om het zo maar te zeggen. Ik let er op hoe ik zit, zit ik niet goed, dan zeg ik dat hardop en blijf ik mezelf er telkens op corrigeren, helpt wel goed moet ik zeggen, alleen het klinkt nogal grappig.
Vooral als er meerdere mensen met je samen rijden en jij ineens zegt ''rechtop zitten, voor je kijken, hakken uitdrukken enz''

ik ook en idd werd regelmatig uitgelachen: kijk voor je en denk aan je binnenhand..
(nu rijd ik alleen of met mijn schoonzusjes en die zijn het wel gewend)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:34

En toch zeg ik ook, zonder beugels rijden..Door elke keer als ik rijd even 10 minuten zonder beugels te rijden merk ik echt dat ik een betere zit heb, benen goed op zijn plaats houden..
Ook foto's maken helpt goed..zoms zie ik een foto en dan schaam ik me echt...ben ik dat??...
Daar kun je dan weer goed mee aan het werk.
Op de pensionstal bij ons wordt 1 keer per week een uurtje zitles gegeven(op het paard). Ideaal! Elke week weer gegarandeerd spierpijn....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:20

Sja, ofwel heb jij dan al een goede zit, ofwdel ben jij dan zo'n ruiter die toch de hakken optrekt imo Lachen (niet persoonlijk hoor, maar ik zie het zovaak)

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 01:09

poes schreef:
Sja, ofwel heb jij dan al een goede zit, ofwdel ben jij dan zo'n ruiter die toch de hakken optrekt imo Lachen (niet persoonlijk hoor, maar ik zie het zovaak)

Nee, ik trek mijn hakken niet op, maar ik kan het ook niet goed uitleggen...
Als ik even zonder beugels rij, rij ik de rest van het uur veel bewuster met mijn houding en benen..

Ik weet niet hoe ik het goed uit kan leggen...is een gevoel..
Mijn zit is verders niet slecht hoor..eigelijk wel goed..