Ik moet vaak m'n teugels korter pakken, terwijl ik eerder los moest laten.
Les nemen (als je dat nog niet had) en je er vooral heel vaak op laten wijzen, zolang ze maar streng erop zijn dan komt het vanzelf goed
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

troi schreef:Of je kunt altijd nog een keer proeflesje western nemen.. Daar mag je niet constant mondcontact houden namelijk en ontdek je hoe veel je te zeggen hebt over een paardje zonder hem constant vast te houden. Kan ook een flinke openbaring zijn!
_Undercover schreef:troi schreef:Of je kunt altijd nog een keer proeflesje western nemen.. Daar mag je niet constant mondcontact houden namelijk en ontdek je hoe veel je te zeggen hebt over een paardje zonder hem constant vast te houden. Kan ook een flinke openbaring zijn!
Klinkt wel leuk! Ik ga eens kijken of er hier in de buurt westernlessen worden gegeven,
bedankt voor het advies!
mannnnn wat vond ik dat moeilijk zeg!!
troi schreef:Enige risico dat dan wel loopt, en daar moet je wel rekening mee houden..
Is dat je zwaar verslaafd zou kunnen raken![]()
Ik ga misschien even rondvragen hier op bokt.. _Undercover schreef:Ik zou wel met strotouwtjes kunnen rijden, maar het is mijn eigen paard niet, het zijn manege paarden.
Dus dat wordt wat lastig.
Sorry hoor, maar ik zie het probleem niet. Teugels van't hoofdstel, strotouwtjes d'r aan, paardje zadelen, rijden, afzadelen, strotouwtjes weer van het hoofdstel, teugeltjes er weer aan, opruimen. Voilá. En het probleem is...? Francis schreef:_Undercover schreef:Ik zou wel met strotouwtjes kunnen rijden, maar het is mijn eigen paard niet, het zijn manege paarden.
Dus dat wordt wat lastig.
Sorry hoor, maar ik zie het probleem niet. Teugels van't hoofdstel, strotouwtjes d'r aan, paardje zadelen, rijden, afzadelen, strotouwtjes weer van het hoofdstel, teugeltjes er weer aan, opruimen. Voilá. En het probleem is...?
Als jouw instructeur wil dat jij leert met je handen van de mond van't paard af te blijven, lijkt het me dat hij/zij er geen probleem mee heeft als jij voor jouw les even eigen 'teugels' gebruikt. Als ze slim is past ze die methode zelfs bij meer van d'r leerlingen toe, want gemiddeld doen de meeste ruiters te veel met hun handen. Deze strotouwtjestruuk werd 30 jaar geleden al op mijn manege toegepast en dat waren dus ook gewoon manege paarden...
Als je aan't eind van het strotouwtje een lusje knoopt en dan het touwtje om de bitring slaat en door dat lusje haalt, kost het verwisselen van teugels (há, míts jullie het tuig op de manege fatsoenlijk onderhouden natuurlijk) nog geen 2 minuten werk. Lijkt me dus niet zo'n probleem allemaal.

Francis schreef:Oh.. even over 'western' als oplossing. Vergeet niet dat 'losse teugel' een doel is bij 't westernrijden. Westernrijden is NIET 'gooi je teugels maar los'. Om met een losse teugel toch nageeflijkheid en verzameling te houden is VEEL training nodig. Meer training dan nodig is om jou nu gewoon je paard te leren loslaten.
Dan kan je een keer voelen hoe het nou moet voelen OOK in de dressuur
een westernpaard niet
en daardoor kan het het gevoel van loslaten erg goed ervaren
loveangelx schreef:teugels der af en aan de longe