Hoe kan ik verhelpen dat ik te hard in de mond trek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Hoe kan ik verhelpen dat ik te hard in de mond trek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:21

plak eens gekleurde tape op de teugels. Op die plek moet je je teugels vast blijven houden.
Ik moet vaak m'n teugels korter pakken, terwijl ik eerder los moest laten.
Les nemen (als je dat nog niet had) en je er vooral heel vaak op laten wijzen, zolang ze maar streng erop zijn dan komt het vanzelf goed Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:46

Probeer eens met je vingers het dekje vast te pakken terwijl je de teugels gewoon ook nog vast houdt. Dan merk je hoe je met je lichaam moet meeveren met het paardenlichaam om je handen stil te kunnen houden. Het probleem zit niet in je handen, maar in je lichaam. Succes. Pling

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:02

Bedankt voor alle reacties, heb weer les gereden en ging super! Had nog nooit zo ontspannen gereden, Bloos
Waarschijnlijk kwam het die ene keer dat ik aan de teugels ging hangen, door het paard, beetje raar om te zeggen, maar ze loopt ontzettend met haar hoofd omhoog en wil iets te hard lopen dan de rest van de pony's. Laatst reed er iemand anders op en de instructrice zei toen tegen haar dat ze iets meer los moest laten, en ik kreeg geen commentaar dus het was goed, Haha!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:07

Ik zeg altijd tegen mensen als ze het wil leren ik ze wel op buitenrit met mijn merrie stuur..
Bij haar betekend namelijk hoe strakker jij ze vast houd, hou harder zij protesteerd en dus steeds harder gaat lopen, laat je ze los is zij ontspannen, dat leer je dus heel snel Tong uitsteken
Veel paarden reageren trouwens op die manier alleen niet allemaal even heftig. Dat het paard niet weg kan als je de teugels vast hebt zit echt in je hoofd ( niet rot bedoeld maar zo heb ik het zelf ook geleerd ) heb vertrouwen in het paard en geef het de ruimte, daar wordt je dan ook dubbel voor beloond.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:09

Of je kunt altijd nog een keer proeflesje western nemen.. Daar mag je niet constant mondcontact houden namelijk en ontdek je hoe veel je te zeggen hebt over een paardje zonder hem constant vast te houden. Kan ook een flinke openbaring zijn!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:48

troi schreef:
Of je kunt altijd nog een keer proeflesje western nemen.. Daar mag je niet constant mondcontact houden namelijk en ontdek je hoe veel je te zeggen hebt over een paardje zonder hem constant vast te houden. Kan ook een flinke openbaring zijn!

Klinkt wel leuk! Ik ga eens kijken of er hier in de buurt westernlessen worden gegeven,
bedankt voor het advies!

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:13

ik zou gewoon weer bij de basis beginnen, dus een paar stappen terug doen. Als de basis goed is, kun je een stap verder gaan. Gewoon een paar keer de simpele oefeningen doen in een rustig tempo. Als je dat kunt zonder te veel druk te geven op de teugels kun je rustig een paar oefeningen in draf gaan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:16

_Undercover schreef:
troi schreef:

Klinkt wel leuk! Ik ga eens kijken of er hier in de buurt westernlessen worden gegeven,
bedankt voor het advies!

Dat is echt een aanrader Lachen mannnnn wat vond ik dat moeilijk zeg!!

Ik heb van 10 westernlessen meer geleerd dan 1 jaar dressuurinstructie Lachen

Ik raad het elke dressuurruiter aan..... Pik eens een westernlesje mee Lachen Lachen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:20

Enige risico dat dan wel loopt, en daar moet je wel rekening mee houden..

Is dat je zwaar verslaafd zou kunnen raken Haha! Haha!

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:54

Ik denk dat je moet gaan vertrouwen op jezelf. Vertrouwen dat je je teugels niet nodig hebt om je balans te vinden en je pony in bedwang te houden. Ik had er ook wat last van wat ik toen moest doen is expres in de galop en draf je handen naar voor te houden zodat er een heel klein boogje in je teugels komt. Dit is natuurlijk niet de goede manier om altijd te rijden. Maar mij hielp het om te zien dat hoe minder druk ik in de mond legde hoe ontspannender het paard liep. Nu hoef ik niet meer expres een klein boogje te maken maar vertrouw ik op mezelf en zit automatisch niet meer zo te trekken.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:14

troi schreef:
Enige risico dat dan wel loopt, en daar moet je wel rekening mee houden..

Is dat je zwaar verslaafd zou kunnen raken Haha! Haha!

Haha, zou best kunnen ja! *LOL*
Ik ga dan maar even op internet zoeken of er hier wat in de buurt zit die westernlessen geven,
lijkt me geweldig!
Een jaartje geleden reed er iemand in de bak naast ons western, ik zat met open mond te kijken Vork

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:10

Je zou even onder tabblad western algemeen kunnen kijken daar is een sticky met adressen van instructeurs/stallen in heel nederland. En als daar niks tussen staat kun je even een topic openen, krijg je vast veel reacties (nogal fanatiekelingen daar ha ha ha )

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:21

Ook leuk is centered riding. Grappige voorbeelden die helder maken wat belangrijk is voor een onafhankelijke zit. Probeer ook eens in draf in plaats van sta-zit lichtrijden sta-sta-zit lichtrijden, dus 2 keer staan en 1 keer zitten. Succes!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:29

Heel simpel. Met strotouwtjes rijden. Vervang je teugels maar een tijdje voor strotouwtjes. Wedden dat je 't trekken aan de 'teugels' dan vlot afgeleerd hebt.

Oh.. even over 'western' als oplossing. Vergeet niet dat 'losse teugel' een doel is bij 't westernrijden. Westernrijden is NIET 'gooi je teugels maar los'. Om met een losse teugel toch nageeflijkheid en verzameling te houden is VEEL training nodig. Meer training dan nodig is om jou nu gewoon je paard te leren loslaten.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 11:59

Ik zou wel met strotouwtjes kunnen rijden, maar het is mijn eigen paard niet, het zijn manege paarden.
Dus dat wordt wat lastig.

Over western oplossing, ja daar heb ik inderdaad veel training voor nodig Knipoog Ik ga misschien even rondvragen hier op bokt..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:06

probeer ook ontspannen op je paard te zitten dan wordt je hand ook vanzelf meer ontspannen.
Ik wil trouwens ook wel eens een westernlesje, lijkt me heel gaaf..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:04

_Undercover schreef:
Ik zou wel met strotouwtjes kunnen rijden, maar het is mijn eigen paard niet, het zijn manege paarden.

Verward Sorry hoor, maar ik zie het probleem niet. Teugels van't hoofdstel, strotouwtjes d'r aan, paardje zadelen, rijden, afzadelen, strotouwtjes weer van het hoofdstel, teugeltjes er weer aan, opruimen. Voilá. En het probleem is...?
Als jouw instructeur wil dat jij leert met je handen van de mond van't paard af te blijven, lijkt het me dat hij/zij er geen probleem mee heeft als jij voor jouw les even eigen 'teugels' gebruikt. Als ze slim is past ze die methode zelfs bij meer van d'r leerlingen toe, want gemiddeld doen de meeste ruiters te veel met hun handen. Deze strotouwtjestruuk werd 30 jaar geleden al op mijn manege toegepast en dat waren dus ook gewoon manege paarden...
Als je aan't eind van het strotouwtje een lusje knoopt en dan het touwtje om de bitring slaat en door dat lusje haalt, kost het verwisselen van teugels (há, míts jullie het tuig op de manege fatsoenlijk onderhouden natuurlijk) nog geen 2 minuten werk. Lijkt me dus niet zo'n probleem allemaal.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:13

Francis schreef:
_Undercover schreef:

Verward Sorry hoor, maar ik zie het probleem niet. Teugels van't hoofdstel, strotouwtjes d'r aan, paardje zadelen, rijden, afzadelen, strotouwtjes weer van het hoofdstel, teugeltjes er weer aan, opruimen. Voilá. En het probleem is...?
Als jouw instructeur wil dat jij leert met je handen van de mond van't paard af te blijven, lijkt het me dat hij/zij er geen probleem mee heeft als jij voor jouw les even eigen 'teugels' gebruikt. Als ze slim is past ze die methode zelfs bij meer van d'r leerlingen toe, want gemiddeld doen de meeste ruiters te veel met hun handen. Deze strotouwtjestruuk werd 30 jaar geleden al op mijn manege toegepast en dat waren dus ook gewoon manege paarden...
Als je aan't eind van het strotouwtje een lusje knoopt en dan het touwtje om de bitring slaat en door dat lusje haalt, kost het verwisselen van teugels (há, míts jullie het tuig op de manege fatsoenlijk onderhouden natuurlijk) nog geen 2 minuten werk. Lijkt me dus niet zo'n probleem allemaal.

Je hebt gelijk, stomme actie van me Clown
Dan zal ik het eens aan mijn instructrice vragen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:13

Francis schreef:
Oh.. even over 'western' als oplossing. Vergeet niet dat 'losse teugel' een doel is bij 't westernrijden. Westernrijden is NIET 'gooi je teugels maar los'. Om met een losse teugel toch nageeflijkheid en verzameling te houden is VEEL training nodig. Meer training dan nodig is om jou nu gewoon je paard te leren loslaten.

als je les krijdt op een goed doorgereden westernpaard is het echt een openbaring Lachen Dan kan je een keer voelen hoe het nou moet voelen OOK in de dressuur Haha! Haha!

en als je het eenmaal gevoeld heb, dan weet je ook waar je naar toe moet werken met je eigen paard Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:26

Maar dat geldt ook voor een goed doorgereden dressuurpaard (althans, dat zou zo moeten zijn)

't Ging mij er om dat men van het idee af moet dat 'western' een kwestie is van 'teugels los gooien'. Want helaas zijn er genoeg 'western' stallen waar beginners inderdaad aan een slappe teugel door de bak sloffen. Maar da's dus geen 'western'.
Ook een westernpaard moet de achterhand er bij, gedragen lopen, aanleuning en verzameling hebben. En dat krijg je niet als je je paard van voren maar helemaal los gooit. Daar moet je een paard naar toe trainen. Dat losse teugeltje is het ultieme doel, niet het middel.

Om te leren je paard niet in z'n mond te rukken hoef je dus geen westernles te nemen want doe je dat op je 'engelse' paard, dan zul je dat op een westernpaard dus ook doen. Niet voor niets is 'loslaten' voor de meeste 'engelse' ruiters die de overstap naar western maken het moeilijkst om te leren. (en dan heb ik het bij loslaten niet over 'teugels los gooien' maar leren van die mond af te blijven en je paard voornl. op zit en benen te rijden).
Maakt niet uit op welke manier je rijdt, jij maakt de fout, dat heeft niks met de rijstijl te maken. En dus zul je zelf iets aan die handen moeten doen. Een andere manier van rijden helpt daar niet bij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:28

dat klopt, alleen is een goed doorgereden dressuurpaard nog altijd "gewend" enige aanleuning c/q druk te hebben Lachen een westernpaard niet Lachen en daardoor kan het het gevoel van loslaten erg goed ervaren Lachen

loveangelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:05

teugels der af en aan de longe Vork

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:57

loveangelx schreef:
teugels der af en aan de longe Vork

Kan helpen Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:16

ik volg dit even..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:03

Aan de longe helpt om de zit te verbeteren (moet je ook je beugels uit doen), maar helpt niet om de neiging aan de teugels te trekken af te leren. Tenzij je de teugels echt gebruikt voor je balans, maar dan vraag ik me toch ernstig af waar he hebt leren paardrijden. Zie het helaas steeds vaker dat beginners maar zo op een paard gekwakt worden onder het motto 'zie maar dat je boven blijft', zonder eerst fatsoenlijk longe/zitlessen te krijgen. Als dat het geval is zou ik inderdaad eerst beginnen met zitlessen, want dan is er in je basis gewoon iets heel erg mis.
Is dat niet het geval en ben je gewoon 'te hard' met je handen, dan helpen longe lessen niet, want dan zul je die nijging toch weer hebben zodra je die teugels in je handen krijgt.
Dan moet je echt leren je kracht te doseren en meestal helpt 'bewustwording' dan meer. En met strotouwtjes word je je bewust van de kracht die jij uitoefend op de mond van het paard, omdat je zelf diezelfde kracht voelt.
Wat je ook nooit moet doen als je al hard in je handen bent is met handschoenen rijden. Dit verminderd het gevoel in je eigen handen nog meer waardoor de kans dat je harder wordt alleen maar groter wordt.
Verder... kijk eens of je es op een paard kunt rijden van iemand die een paard heeft die jouw getrek gewoon niet accepteert.

Ik zie dat je in Amersfoort woont, in Woudenberg zit Ed Gosen, westernstal waar je vast wel een westernlesje of twee kunt krijgen op lespaarden van hun, geheid dat hij er wel een tussen heeft lopen die het getrek echt niet accepteert, meeste westernpaarden worden toch vrij gevoelig gehouden in hun mond (let wel, ik bedoel dus niet dat je westernlessen moet nemen om te leren met een losse teugel te rijden, da's wat anders. Deze paarden zullen jouw getrek 'afstraffen' waardoor je je bewust wordt van wat je doet. Dit soort paarden zijn ook in de 'engelse' tak wel te vinden, ik noem alleen degenen waarvan ik verwacht dat hij wel zulke paarden heeft en aangezien ik nou eenmaal meer westernruiters ken dan engelse, kom ik daar op uit. Ik wed dat als je een oproepje doet voor een paar lesjes op een gevoelig paard wat zich niet in de mond láát trekken, dat er wel meer adresjes te vinden zijn).

Ander adresje wat ik je kan aanbevelen is een adres in Aalsmeer, Natural Western Riding Centre. Hier kun je beide dingen tegelijk aanpakken, omdat ze hier Centred Riding lessen geven (leren een goeie zelfstandige en meewerkende zit te krijgen) én mijn oude Paintmerrie staat daar. En als er een is die getrek in d'r mond NIET accepteert is zij het wel. Ze gaat niet gevaarlijk doen ofzo maar je leert op haar echt wel van die mond afblijven.

En zo zijn er vast wel meer adresjes te vinden.
Maar zo ver hoeft het misschien helemaal niet te komen als je eerst een poosje met strotouwtjes rijdt en jezelf bewuster wordt van wat je doet. Meestal is bewustwording de helft van het probleem. Pas als je weet wat en wanneer je iets doet, kun je aan de oplossing werken.