moeilijk te rijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: moeilijk te rijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:35

Geen slof, geen bitringen.
Ik snap dit echt niet, van alles wordt er bijgehaald, de fysio, ander zadel, tandarts.....
Imo als je paard niet aan de teugel wil, is dat gewoon een kwestie van goed leren rijden. Je moet helemaal geen hulpstukken nodig hebben, vind dat zo'n onzin!

Paard lekker aan het been maken (zónder sporen ja Boos! )gewoon met zweepje, geen reactie = tik. Dan er lekker ontspannen opzitten, rechtop, hoofd, schouders, heup en hak in 1 lijn, handjes stil en rijden. Zo simpel is dat.

Als dat niet werkt, en je hebt wel gruwelijk goede les, werkt niets.

En al die onzin met zadels en weet ik wat allemaal moet ook maar eens afgelopen zijn. Je moet sowieso eens in het halfjaar je zadelmaker laten kijken, je moet sowieso je paard regelmatig laten masseren, en een periodieke controle van de tandarts moet sowieso gebeuren.

@ DepjeDopje: het ontbreken van een klik is echt niet de reden waarom een paard niet aan de teugel wil, hoor. Ik heb allerlei paarden gereden, en had lang niet met allemaal een klik, toch liepen ze wel (op uitzonderingen na) heel fijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:36

Een instructeur die een pony niet even nageeflijk kan krijgen en dan ook nog moet gókken dat het aan het bit ligt? Ik snap dat even niet, weet je zeker dat je wel goeie instructeurs hebt? En ik had al een paar keer eerder gevraagd, welk nivo/klasse rij je?

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:39

DebjeDopje schreef:
JennyQuirini schreef:
ja dat heb ik allemaal geprobeert en toen hebben wij een ander zadel gekocht ( op maat laten maken )
op raad van dierenarts heeft ze 4 maanden op rust gestaan en daar na moeten beginnen met longeren ..
en de tandarts is geweest , fisioterapeut .... en nog veel meer

heb je wel een klik met je pony?
dat kan het natuurlijk ook zyn Knipoog
is er nog iets speciaals waar je mee ryd..?
waar het aan zou KUNNEN liggen

ik rijd voor de rest met niets speciaals , dus het enigste waar het volgens mij lesgevers aan kan liggen is het bid en die zeggen dat ik eens andere bitte moet proberen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:39

JennyQuirini schreef:
aan de longe loopt ze ook niet egt goed .. we gaan nu beginnen met zo een pessoa. of ja daar zijn we met bezig

Dus de basis is al niet goed. Dan zadel eraf, niet meer rijden totdat ze aan de longe lekker loopt, dan pas weer zadel erop. Als ze met behulp van de pessoa meer bespiering krijgt en dan nog niet goed loopt, zou ik eerder aan een da gaan denken dan aan een fysio. En een goede instructeur moet ook kunnen zien WAAR het paard niet goed loopt en daarop reageren. Is het paard scheef, ontziet het een of meerdere benen? etc etc etc.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:40

JennyQuirini schreef:
DebjeDopje schreef:

heb je wel een klik met je pony?
dat kan het natuurlijk ook zyn Knipoog
is er nog iets speciaals waar je mee ryd..?
waar het aan zou KUNNEN liggen

ik rijd voor de rest met niets speciaals , dus het enigste waar het volgens mij lesgevers aan kan liggen is het bid en die zeggen dat ik eens andere bitte moet proberen

Als mijn instructeur dat zegt zoek ik een andere instructeur. Als die niet kan inschatten waarom een paard zo loopt zoals ze loopt, zou ik eens navragen waar ze de opleiding hebben gehad....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:42

Jenny: Het ligt NOOIT aan het bit. En buiten dat heb jij niet de ervaring om voor je pony te bepalen wat het beste bit is, dus laat die gedachte nu eens los.
En idd Breghje..... zou eens gaan kijken naar de basis.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:43

een paard dat goed en los loopt, lekker door zijn lijf loopt zelfs zonder bit 'aan de teugel' (ik ben trouwens geen natural)
Dus aan een bepaald bit kan het niet liggen, want wanneer je paarden een sterker bit in de mond legt worden ze op den duur alleen harder van

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:43

suleilitha schreef:
Een instructeur die een pony niet even nageeflijk kan krijgen en dan ook nog moet gókken dat het aan het bit ligt? Ik snap dat even niet, weet je zeker dat je wel goeie instructeurs hebt? En ik had al een paar keer eerder gevraagd, welk nivo/klasse rij je?

die pony wil niet ! en neej zei krijgt die ook maar amper aan de teugel.. en omdat wij alles al hebben geprobeert kan het alleen nog maar aan het bit liggen .. of ja dat moet we nu dus proberen.
jaah ! ik rijd met deze pony nog maar in de B1 want ja als ze niet aan de teugel lopen en veel te gestrest zijn op wedstrijd dan kan het ook niet anders hè
en oohw jah ik rijd bij de LRV

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:46

JennyQuirini schreef:

Uhm.. Of misschien andere instructeur zoeken?

Wat is het toch met mensen dat als hun paard niet lekker loopt ze er maar van alles in en aan gaan hangen?

Daar bereik je niks mee.. Je basis moet goed zijn en vanuit de basis ga je verder trainen.

Ik zal niet ontkennen dat ik ook wel eens met een slofteugel heb gereden, maar niet om het paard er in te trekken. Dit paard had wat hulp nodig om door een moeilijk punt heen te komen met loslaten en daar ondersteunde de slof hem in.

Als ik jou was zou ik weer eens lekker bij de basis gaan beginnen en een goede instructeur zoeken die je daarbij kan helpen.

De pony wil niet is ook wel makkelijk gezegd. Ooit gedacht dat de fout misschien bij jou ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:46

Onzin, de pony wil best!
Ieder paard wil wel, het moet alleen de kans krijgen van de ruiter. Hij wil niet: is onzin.
Ik heb er een gereden die was voor de 6e keer onder het zadel, liep prachtig nageeflijk. Ja, met mooie boog in de hals en al. Stoer dat ze het vond!

Het paard hoeft niks te leren, die weet het allemaal wel, het is de ruiter die het gevoel moet ontwikkelen. Blijkbaar zit daar iets neit goed.

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:47

kunnen we niet gewoon nederlands typen? dat leest zoveel makkelijker en wekt minder ergenis op Schijnheilig

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:49

Breghje schreef:
JennyQuirini schreef:
aan de longe loopt ze ook niet egt goed .. we gaan nu beginnen met zo een pessoa. of ja daar zijn we met bezig

Dus de basis is al niet goed. Dan zadel eraf, niet meer rijden totdat ze aan de longe lekker loopt, dan pas weer zadel erop. Als ze met behulp van de pessoa meer bespiering krijgt en dan nog niet goed loopt, zou ik eerder aan een da gaan denken dan aan een fysio. En een goede instructeur moet ook kunnen zien WAAR het paard niet goed loopt en daarop reageren. Is het paard scheef, ontziet het een of meerdere benen? etc etc etc.

dat heb ik al 2 x gedaan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:49

Nanne schreef:
Wat is het toch met mensen dat als hun paard niet lekker loopt ze er maar van alles in en aan gaan hangen?

Daar bereik je niks mee.. Je basis moet goed zijn en vanuit de basis ga je verder trainen.

Omdat het natuurlijk NOOIT aan de ruiter ligt...... noit. Ruiters zijn heilig. Les is ook voor de paarden, niet de ruiters. En het gros van Nederland doet het perfect Ja

Nanne schreef:
De pony wil niet is ook wel makkelijk gezegd. Ooit gedacht dat de fout misschien bij jou ligt?

Nee, hoor, de pony is gewoon een eigenwijze stinkbok.
't Ligt niet aan TS, hoor. Haha! Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:49

Ohoh, dat gaat gewoon niet goed komen met jou en je pony op deze manier..

En het zou opzich ook prettig zijn als je je post voor het plaatsen even nakijkt op breezer/msntaal en spelfouten..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:50

JennyQuirini schreef:
suleilitha schreef:

die pony wil niet ! en neej zei krijgt die ook maar amper aan de teugel.. en omdat wij alles al hebben geprobeert kan het alleen nog maar aan het bit liggen .. of ja dat moet we nu dus proberen.
jaah ! ik rijd met deze pony nog maar in de B1 want ja als ze niet aan de teugel lopen en veel te gestrest zijn op wedstrijd dan kan het ook niet anders hè

Eeehmmm nee, dan kan het alleen nog maar aan de ruiter of aan de combi liggen, in combinatie met eventueel bespierings of rechtricht problemen. Als een pony niet wil, dan heeft dat een reden. Aan de teugel lopen doet een paard van achter naar voren, dus niet van voren in de krul trekken. Een instructeur die een paard niet van achter naar voor kan rijden mag nog eens opnieuw de opleiding doen van mij.... Niveau heeft hier niets van doen, alleen het niveau van de instructeur en daar twijfel ik sterk aan, of daar uberhaupt niveau zit.

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:50

Yamcha schreef:
Onzin, de pony wil best!
Ieder paard wil wel, het moet alleen de kans krijgen van de ruiter. Hij wil niet: is onzin.
Ik heb er een gereden die was voor de 6e keer onder het zadel, liep prachtig nageeflijk. Ja, met mooie boog in de hals en al. Stoer dat ze het vond!

Het paard hoeft niks te leren, die weet het allemaal wel, het is de ruiter die het gevoel moet ontwikkelen. Blijkbaar zit daar iets neit goed.

mijn ander paard is ook nog jong , 4 jaar rijd er al probleem loos mee ! en aan teugel dus het ligt ten eerste al niet aan mij !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:51

JennyQuirini schreef:
Breghje schreef:

2x?

Wat is nou 2x?

Een paar maanden trainen, elke dag. Paard's lijf is niet in 2x weer goed, daar gaan maanden overheen!

Geduld is een schone zaak!

Breghje

JennyQuirini schreef:
Breghje schreef:

Maar ik hoor niets of het paard in het spoor loopt, scheef is oid. Ik hoor alleen dat er van alle instructeurs een ander bit in moet en dat is koeiepoep.

DebjeDopje

Yamcha schreef:
@ DepjeDopje: het ontbreken van een klik is echt niet de reden waarom een paard niet aan de teugel wil, hoor. Ik heb allerlei paarden gereden, en had lang niet met allemaal een klik, toch liepen ze wel (op uitzonderingen na) heel fijn Lachen

dat weet ik heb ik ook maar miss wil ie wel niet voor je werken je weet niet wat er mee is gebeurt en op sommige kan ik op gaan zitten wat ik wil(voorbeeld half jaartje geleden op een pony gereden liep super mooi deed alles, in de tussentyd haast alleen nog maar mee gegaan in de beginnerslessen en deed niks meer) zelfs ondersteboven dr langs hangen weetik het allemaal niks werkt(niet dat ik dat heb gedaan ondersteboven en dr langs gaan hangen)

p.s dit is allemaal niet beledigend , dreigend of lomp bedoeld hoor.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:52

JennyQuirini schreef:
Yamcha schreef:
Onzin, de pony wil best!

mijn ander paard is ook nog jong , 4 jaar rijd er al probleem loos mee ! en aan teugel dus het ligt ten eerste al niet aan mij !

Nee, dan is het paard gewoon een stinkbok.

En jij bent perfect. Waarom was je neit in Hongkong eigenlijk?

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:52

maar als een pony ergens last van heeft kan de lesgever het ook niet
Laatst bijgewerkt door JennyQuirini op 11-11-08 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:52

JennyQuirini schreef:
suleilitha schreef:

Ik rijd ook in de b1 bij de lrv en daar verlangen ze zelfs nog niet eens dat je paard aan de teugel loopt, niet?
Hij moet toch gewoon netjes voorwaarts&over de rug lopen, maar niet in de krul zeker in deze klasse niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:54

JennyQuirini schreef:
Yamcha schreef:
Onzin, de pony wil best!

het kan ook aan de combi liggen he, niet elk paard is hetzelfde. En als jij in je hoofd hebt zitten dat het niet aan jou ligt, dan heb ik weinig hoop. Als de paarden die ik in de 28 jaar heb bijgereden, gecorrigeerd en ingereden niet goed liepen, dan lag dat namelijk Altijd aan mij. Het zijn geen robotjes, het zijn dieren.

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:54

je kunt niet tegen iemand op met een kei mooi paardje die super mooi aan de teugel loopt ! die van mij probeert er alles aan te doen om niet aan de teugel te moeten.. dus dan lukken de figuren en zo ook niet hè als ze heel de tijd aat lopen en trekken

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:54

Naar de slager ermee zou ik zeggen!!