Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maar ik zou morgen nog eens moeten kijken. Het is iig al wel een eind opgelost als ze over een tijdje opzij getikt kan worden, van de rechterkuit af. Wel rij/longeer ik haar liever juist wat lager om haar uit haar 'makkelijke houding', zoals Neonlight het noemde, te halen. Zij zelf vindt het makkelijk, dat hoge en opgekropte dus ik probeer haar waar mogelijk juist omgekeerd te trainen: laag en verlengd. Maar dat is echt nog waar mogelijk, eerste aandachtspunt is nog simpelweg: reactie op de hulp en een mooi constant tempo aanhouden met een actief achterbeen. Eerst daar wat sterker worden en dan verwacht ik dat de aanleuning wel gaat verbeteren. 
Juist omdat het tempo zo varieert zit ik iets naar voren, dan is het makkelijker op te vangen en belast ik haar rug niet als ze ineens versnelt en ik niet op tijd mee zou zijn. De handen zijn laag aan het zadel omdat het paard ook nog laag ingesteld moet zijn (de handen gaan hoger als het paard opgericht wordt maar dat moet ze nu nog helemaal niet zijn, tot haar grote spijt
) en omdat ik daar minder makkelijk ga flubberen met mijn handen als ze er ineens aan trekt door tegen de hand te gaan, te duiken, of ze opzij te trekken. Ze doet het al wel goed voor zo'n puppy, vind ik ook! Ze doet echt elke keer opnieuw haar best om het goede te doen en dat is heerlijk rijden. Bedankt voor je reactie!
Pas heb ik haar al eens laten vrijspringen maar dat was geloof ik haar ding niet zo, ondanks de springgerichte moederlijn. Ik wil ook zeker met haar naar buiten toe op termijn, maar het is zo'n ritselig dier af en toe dat ik wel graag wil dat ik haar iig onder controle heb, ook met oog op de veiligheid van het andere verkeer. Misschien dat ik eens een stalgenoot meevraag om naar de bossen in Herentals te gaan, dat is niet zo ver en daar maakt het wat minder uit als ze ineens aan de kletter gaat dan wanneer ze dat bij ons op de boerenweggetjes met om de 500 m een traktor doet. Maar goed, ook maar niet in het weekend want dan stikt het ook weer van de wandelaars en fietsers
Het zal wel beteren eer ze meer balans heeft ja

veder ziet het er goed uit
Alleen Future schudt niet, die rukt gewoon alle teugels los.