Armando 6e keer erop!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Armando 6e keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:54

kippiekipp schreef:
WoodySan schreef:
Mijn instructeur heeft bij al zijn jonge paarden zo de longeer lijn gedaan. Als ik hem door het bit door de onderkant naar de andere kant doe dan kan de gesp in zijn vel prikken. Zo had ik het eerst wel zitten, maar hij zei dat ik het beter zo moest doen.

Is een longeerbitstukje geen uitkomst? Ik ben op dit moment ook een pony aan het inrijden en vind dit erg handig..
dan zit je ook niet met verwisselen van de longeerlijn als je de andere kant op wil stappen. Je zou dan ook een keer
zelf kunnen proberen van hand te veranderen zodat je pony een beetje went aan de teugels en aan sturen. Degene die
longeert moet natuurlijk wel opletten dat de longeerlijn niet te lang word dan.

GEEN longeerstukje gebruiken, dat zijn echt ondingen, dan is de manier van TS nog de beste maar zelf zou ik er een halster overheen doen en daar de longe aan maken, dan stoor je hem ook niet in de mond

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:57

femmefatale1 schreef:
Overigens zie ik een dier wat het nog niet snapt, maar waar absoluut geen spanning in zit..
Hou dit zo en maak er gebruik van..

Hij knijpt wat met zijn staart en dat is vrij typerend voor een jong paard wat het allemaal nog eng vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:02

Beetje met de staart knijpen is geen iets waarvan bij mij de sirenes afgaan Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:14

Nee maar duid ook niet op totale ontspanning Knipoog

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:22

Hartstikke bedankt voor jullie reacties allemaal!
Echt blij dat jullie hier zo open en eerlijk over zijn!
Ik ga zeker wat aan jullie tips hebben!

Nog meer reacties/tips/commentaar zijn natuurlijk nog altijd hartstikke welkom!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:15

Ik vind je er heel gespannen op zitten. Doe wat ademhalingsoefeningen als je erop zit, probeer bijvoorbeeld wat te fluiten. Verder ga ik met de rest van de reacties mee, behalve het bitstukje. Bitstukjes zijn nergens goed voor, de druk wordt ongelijk verdeeld en het paard heeft te maken met een notenkrakereffect in zijn mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:30

zweepje snap ik helemaal Ja deden wij ook, beter naar voren kunnen houden als het nodig is dan niks te zeggen hebben als je beenhulpen nog niet werken Knipoog regel 1 bij jonge paardn, naar voren rijden.

die touwtjes vind ik echt belachelijk ivm het op eigen benen lopen, maar je gaat ze eraf halen las ik, goedzo eindelijk iemand die tegen commentaar kan OK dan! en er wat mee doet.

het slecht passende zadel en het excuus dat je hard op zoek bent nar een nieuwe snap ik echt niet Verward zo lang je nog geen passend zadel hebt kun je dan toch beter nog even wachten met beleren? beter wat later beleren en nog even geduld dan een paard wat nooit meer over zijn rug durft te lopen omdat ie bang is voor de pijn?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:39

anneliesdj schreef:
femmefatale1 schreef:
Overigens zie ik een dier wat het nog niet snapt, maar waar absoluut geen spanning in zit..
Hou dit zo en maak er gebruik van..

Hij knijpt wat met zijn staart en dat is vrij typerend voor een jong paard wat het allemaal nog eng vind.

Ik zie em ook niet knijpen van angst.
Meer dat hij zijn staart niet draagd omdat alles nog onwennig is.

Ok, heb het misschien verkeerd verwoord, maar zie echt geen stress bij dit dier..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:16

Geen vreselijke stress nee maar 'absoluut geen spanning' is ook niet helemaal aan de orde.
Maar ik bedoel er ook niets mee, beetje spanning is normaal, zeker als je er voor de 6e keer op zit.

Waar ik bang voor zou zijn is dat hij ineens toch 'uit zijn bol' gaat, ik heb het al meerdere keren gezien bij paarden die eerst doodbraaf waren en op een goede dag ineens helemaal uit hun naad gingen. Als dat bij hem gebeurt wil je er echt geen touwtjes aan hebben zitten.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:30

vind het een leuk paard, ben het met het comentaar van de rest eens
maar het komt vast allemaal goed, succes verder

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 23:48

Nou even weer een update!
Ik ben gisteren weer gaan rijden. Touwtjes eraf gehaald en zelf ook zonder longeerteugel beetje rond gaan stappen in de afgezette longeerbak. Ik merkte zelf dat hij een stuk ontspannender liep. Nog niet op z'n top maar nou kon hij zijn hoofd beter plaatsen had ik het idee. Zweepje gebruik ik nog wel om hem echt vooruit te rijden. Nogal rustig van karakter.
Ben zelf beetje in de ronde recht over aan het steken en beetje bezig met het sturen geweest. Ook bezig met het halt houden door middel van mijn stem en van halt naar stap door middel van mijn stem.
Op stem reageert hij al heel goed.
Wat mij opvalt is dat hij ook heel erg goed zijn aandacht constant erbij houd. Zodra er langs de bak iets gebeurt, blijft hij op mij letten, wat ik doe en wat ik zeg.
Dat vind ik toch al wel een hele vooruit gang!

Oja, even voor de duidelijkheid, heb nou weer gewoon dat andere zadel die wel perfect ligt. Héél misschien als ik geen geschikt zadel kan vinden, dat ik die gewoon overkoop want die ligt dus wel super! (is een kieffer en die willen hun zelf ook niet zo heel graag kwijt bij hun paardje)

Ben weer klein beetje beter (had paar dagen de griep) dus zit zelf iets ontspannender erop, maar het kan beter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:33

Gelukkig dat het goed gaat, zweepje heb ik persoonlijk niets op tegen, beter 2 keer bijtikken dan dat je eeuwig blijft porren en nog niet vooruit komt.
Verder ben je best wel goed bezig, beetje sturen, halthouden, wegstappen ed, houd het gewoon simpel voor zo'n jong paard. Als hij erg traag is en je durft het aan kun je ook eens een stukje draven, lekker vlot, meestal knappen ze daar flink van op.

Dat hij zijn aandacht bij jou houd terwijl er van alles om hem heen gebeurt is netjes voor zo'n jong paard, beloon hem vooral goed voor dat soort dingen, zo vanzelfsprekend is dat niet.

Wat vind je hulp er nu van?

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 00:39

Morgen zie ik hem weer, dus hou jullie op te hoogte.

Voor onze les hebben de buurmeiden les. Dus hun instructrice komt ook kijken. Ben benieuwd wat zij ervan zegt.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:04

Fijn dat je de touwtjes er af hebt gehaald! Zoals je gisteren bezig bent geweest klinkt erg goed Ja

Wat ik altijd doe is de eerste paar keren er op zo snel mogelijk ook los van de longeerlijn (als het paard braaf genoeg is natuurlijk, en goed op de stemhulpen reageert) maar dan wel altijd iemand met de longeerzweep bij me in de longeercirkel/bak om het paard ten allen tijde voorwaarts te houden. (Die persoon grijpt dus alleen in als ik het paard niet voorwaarts krijg, om te voorkomen dat het paard in de staak kan gaan). Dan ga ik gewoon overgangen proberen te rijden (in het begin vooral op stem) en wat proberen te sturen. Ik heb daarbij echt maar heel licht contact met mijn teugels. Daar hou ik het de eerste paar keren ook bij, om ze het lekker uit te laten zoeken en daarmee hun balans wat beter te kunnen vinden.

Als ze hun balans een beetje gevonden hebben ga ik eens een paar keer longeren met touwtjes, dan leren ze "echt" contact te voelen op het bit. Mijn ervaring is dat 9 van de 10 paarden daarna zelf onder het zadel de hand wat gaat opzoeken, waardoor ze wat zakken met hun hoofd en ronder worden. Van daaruit werk ik dan gewoon verder, ik zoek iets meer contact maar blijf vooral veel overgangen en figuren rijden, daar blijf ik het meest mee bezig. Dat contact wordt dan vanzelf stabieler. Ik blijf ook regelmatig longeren om ook overgangen en dergelijke beter te bevestigen, ook de galop heeft vaak gewoon meer tijd nodig.

Om een lang verhaal kort te maken Clown
Ik zou dus lekker blijven longeren met touwtjes zonder dat je er op zit, en rijden zonder de touwtjes, met een goed passend zadel (als ik geen passend zadel heb rij ik niet, verpest ik meer mee dan ik ermee verbeter Knipoog), maar ik lees dat je nu ook weer met een goed zadel rijdt, dus ga zo door! Haha!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:11

ik longeer altijd met het halster over het hoofdstel en dan vastmaken aan 1 bitring en de ring van t halster, als ik m over de oren doe bokt en trekt ie alleen maar omdat ie dat niet prettig vind een bitstukje houdt ie vast in zn mond Vork dus dit was voor hem de beste oplossing

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:20

Ik snap dat niet he... en touwtjes en de longeer lijn achter zijn oren, of de longeerlijn of touwtjes of beter niets. Als je zo de longeer lijn bevestigd zit je het paard wel degelijk in zijn mond, het bit heeft een soort ophang effect in de mond, als je een mooie aanleuning heb op de lijn zal hij nageven in je hand door de druk achter zijn oren.
Ik ben blij dat je het anders gaat doen Ja

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 02:27

Dat nageven is zo lekker belangrijk als je een paard zadelmak maakt. Kom op zeg, hier kan ik zo pissig om worden. Gewoon op je paard zitten zonder al dat geleuter en laat hem gewoon zelf je hand opzoeken, en bouw dat heeeeeel langzaam uit.

De aanleuning komt vanzelf wel, maar dat kan nu nog je doel niet zijn, en een paard inrijden met een niet passend zadel al helemaal niet.

Je zadel vasthouden is ook erg goed voor je eigen evenwicht, laat staan voor het evenwicht van het paard... (not)

Het is niet mijn bedoeling om je af te branden, maar dit doet echt zeer aan mijn ogen en aan mijn paardenhart...

En sorry, maar ik heb echt mijn twijfels over degene die jou helpt. Als je zoveel ervaring hebt met jonge paarden, krab ik me echt achter mijn oren als het zo wordt aangepakt...

Please, zoek iemand die er echt verstand van heeft...

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:38

Zal kijken of ik iemand kan regelen die vanavond foto's maakt. Dan kunnen jullie het verschil zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:57

Over de manier van longeerlijn bevestigen: ik doe hem in het begin gedraaid rond de neusriem en dan pas aan het bit klikken. Zo trek je aan de neusriem en niet aan de mond. Misschien dat je daar nog iets aan hebt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:56

Je kunt ook een kaptoom gebruiken en daaronder een hoofdstel zonder neusriem bijvoorbeeld. Op die manier hoef je de longe in het geheel niet aan het bit vast te maken. Fijn dat je een passend zadel hebt gevonden. Veel plezier met dit leuke paard!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:57

Citaat:
zou ik er een halster overheen doen en daar de longe aan maken, dan stoor je hem ook niet in de mond

DIt vooral NIET doen. Zo heb ik ooit bijna mijn nek gebroken tijdens zadelmak maken Clown . Als je een complete halvezool hebt waar je echt niet mee los kan rijden, gewoon aan het hoofdstel of indd een kaptoom. Als er dan echt wat gebeurt heeft degene in het midden tenminste nog wat te vertellen. Als je geen complete halvezool hebt, gewoon zo snel mogelijk los, veel veiliger dan aan de longe Lachen

On topic: het lijkt me een heel erg fijn en braaf paard. Neem de tijd en hele goede begeleiding, dan kan je er denk ik veel plezier mee hebben Lachen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:22

meis begin even met je beugels langer te maken.. ik denk dat omdat je er erg bovenop zit nu je j paard snel uit ballans brengt. ook ag ik mee met de touwtjes Lachen..
en ik zou ook juist wat contakt met het bit houden.
verder zou ik misschien wel rijden aan longeer lijn maar vraag je instructeur mee te lopen terweil jij hem gewoon in de bak laat lopen als je het niet vertrouwt Lachen.

succes

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 01:43

Oké even een update..
Is ondertusen alweer bijna een week geleden Tong uitsteken

Touwtjes zijn er allang af! En rij zelf al los door de bak. Niemand houdt meer vast enzo..
Hij pakt het erg goed op! Alleen was hij laatst bezig met zijn hoofd omhoog te gooien. Dat is nou ook weer helemaal over en begint nu echt mijn hand op te zoeken.
Ben vooral bezig met sturen.. Ik merk dat hij heel erg gemakkelijk zakt met zijn hoofd. Hij is hier heel soepel in.

Foto's ervan zijn nog niet gemaakt..

Oja, en die beugels zitten ook tig gaatjes langer. Maar dat ging toen niet met dat zadel (ook al paar x gezegt Tong uitsteken )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:42

Goed zo, klinkt als een heel fijn paard.
En idd gaan de meesten vanzelf wel je hand opzoeken naarmate ze wat vertrouwder worden met bit en ruiter, daar heb je geen touwtjes voor nodig.
Ben benieuwd naar nieuwe foto's.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:39

Ja ikke ook !!!! Vind het een braaf ponytje.
Dat gezeur over die longeerlijn snap ik dan juist weer niet, bij mij op stage wordt bij paarden ook vaak zo gedaan, niet bij alle. En een bitstukje werkt echt niet prettiger.
Verder voor amazone; Ga zo door en je komt er wel.