one rein stop aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Re: one rein stop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:52

Bolieke schreef:
Ik zou dan eerder trachten zacht te bumpen om hem af te leiden van het gevaar en hopen dat hij stopt vooraleer ik aan de drukke baan ben Knipoog .

Zorg je er dan wel voor dat iemand dat op video vastlegt? Clown

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:32

storrum schreef:
Bolieke schreef:
Ik zou dan eerder trachten zacht te bumpen om hem af te leiden van het gevaar en hopen dat hij stopt vooraleer ik aan de drukke baan ben Knipoog .

Zorg je er dan wel voor dat iemand dat op video vastlegt? Clown

Nou jij lacht ermee, maar ons vorig paard wist altijd netjes te stoppen voor het einde van de dreef. Haha! Nou rende hij wel niet van schrik maar omdat hij dat leuk vond. Hij ging er als een speer vandoor, niet tegen te houden maar aan het einde stopte hij uit zichzelf (hij kende die dreven dan ook door en door dankzij m'n pa). Maar eng joh als je dat niet weet!

En dat bumpen... ik hoop dat ik het nooit moet uittesten. Als hij afgeleid is, kan ik zijn aandacht zo makkelijk weer bij me krijgen. Maar een rengalop in paniek is toch zo'n andere situatie. En ik hoop dat ik het niet te vaak hoef mee te maken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:03

Ik denk dat het een reflex is die je vooral jezelf moet aanleren ... zodat je op het moment dat het er toe doet (panieksituatie dus) automatisch 1 teugel grijpt en niet twee. Als je de ORS goed hebt aangeleerd kun je de vlucht van je paard hiermee in de kiem smoren. Gewoon de kop omtrekken lijkt me niet handig (dan krijg je een soort centrifuge-effect in de achterhand wieieiehhh); de heup moet mee om als reactie op de druk op 1 teugel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:58

De keer dat mijn paard op hol sloeg berg afwaarts naast een drukke weg heb ik ook eerst geprobeerd op twee teugels te stoppen, dit lukte echter niet en heb hem toen op één teugel flink gepakt om een ongeluk te vermijden, we vielen overigens niet want je zit zowiezo achter over als je probeerd te stoppen! In die situaties waneer zoiets nodig is doe je dat en heb je geen tijd om na te denken hoe je netjes je paard stopt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:33

Niet westernspecifiek, dus verplaatst naar RT-P.

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:13

Wij leren al onze jonge paarden bij het inrijden de ors. Dit leren ze heel snel en kan je ze daardoor al heel snel veilig mee het bos innemen. Je leert ze feitelijk geven op de druk van 1 teugel, inderdaad als een reflex.

Denk maar even terug aan de keren dat je paard een keer schrok en je vol aan beide teugels ging trekken. Werkte het naar behoren? In de meeste gevallen gaat in zo'n situatie de kop omhoog omdat het bit als een ware notenkraker de onderkaak in de tang neemt en het paard een dubbele reactie krijgt, dat van de schrik voor het object (o.i.d.) en de onverwachte heftige pijn in z'n mond. Gevolg? Hij rent langer door en is bij lange na niet zo snel bij je terug als bij een ors. Zoals Sunnygirl al schreef, bij de ors ontkoppel je de achterhand (de motor) en komt hij snel tot stilstand.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:21

Ik ga dit ook even volgen Haha! Kan wel eens van toepassing zijn op mijn paardje Haha! Dan moet ik hem dus nog wel ff de ors leren,... zal dat stuk eens doorlezen Knipoog