pony reageert niet op been, wat nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lijntjuhhh

Re: pony reageert niet op been, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:51

Wegens wat omstandigheden ben ik een tijdje niet op bokt geweest, maar nu kan het weer Haha! en zal ik zo veel mogelijk antwoorden/reageren op jullie berichten.
Wat ik allereerst wil zeggen is dat ik (zoals je in mijn beginpost kon lezen) sowieso al veel overgangen rijd en dat voorwaarts dan ook niet het probleem is. Maar zoals Lise81 reageerde hij reageert niet als ik opzij wil (hij loopt dus gewoon door zonder ook maar iets van mijn binnenbeen aan te trekken).
Verder ben ik niet iemand die als het na 2 keer niet goed gaat met rijden direct naar hulpmiddelen grijpt, ik heb het eerst een jaar geprobeerd zonder sporen maar met alleen een zweepje en omdat het nog steeds niet goed gaat heb ik dit topic geopend om tips te krijgen. 1 hiervan was een klein spoortje, dit leek mij een goede tip, die ik met de eigenaar van dit paard heb overlegd. De eigenaar vond dit het proberen waard maar had zelf geen mini-spoortjes meer liggen en is nog speciaal hiervoor naar de winkel gegaan.
Vervolgens heb ik de sporen voor het eerst gebruikt in mijn les(jaja ik heb les) eerst was dit ongeveer een kwartier privéles en vervolgens de normale groepsles gereden.
Ik zie ook in dat sporen niet DE oplossing zijn. Ik zal ook niet onnodig gaan gebruiken bij buitenritten bijvoorbeeld laat ik ze af. Maar ik de bak gebruik ik ze wel, maar ook dit wordt zodra het mogelijk is weer afgebouwd.

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:16

Ik vind het wel verstandig dat je met een klein spoortje bent gestart, continu aansporen dat stompt je paard juist meer af dan rustig een keer aantikken met een spoor, dan komt je hulp veel beter door. wat wel belangrijk is, is dat je zodra je paard naar voren is ook je been weer rustig op de plek houdt.
Dus geef eerst kuithulp, indien die niet doorkomt spoortje, indien dit niets doet (evt.) zweepje eraan, en daarna rust. Als je dit consequent blijft volhouden dan moet het goed komen Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:46

Noortje_E schreef:
Ik vind het wel verstandig dat je met een klein spoortje bent gestart, continu aansporen dat stompt je paard juist meer af dan rustig een keer aantikken met een spoor, dan komt je hulp veel beter door. wat wel belangrijk is, is dat je zodra je paard naar voren is ook je been weer rustig op de plek houdt.
Dus geef eerst kuithulp, indien die niet doorkomt spoortje, indien dit niets doet (evt.) zweepje eraan, en daarna rust. Als je dit consequent blijft volhouden dan moet het goed komen Knipoog

Toch vind ik het best erg, dat als een paard niet eens naar het gewone been luistert..wel aan een spoortje moet gehoorzamen. Dat zal betekenen dat je nooit zonder hulpmiddelen kunt rijden..wat komt er na de spoor en de zweep? De kuithulp moet voldoende zijn..de spoor is voor de kleine afwerkingen en de hogere oefeningen. Als je het paard afentoe een kuithulp geeft stompt dat helemaal niet af,..juist als je het paard onnodig zit te prikken zal het minder naar je spoor gaan luisteren en juist afstompen.

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 11:16

Joceline schreef:
Noortje_E schreef:

Toch vind ik het best erg, dat als een paard niet eens naar het gewone been luistert..wel aan een spoortje moet gehoorzamen. Dat zal betekenen dat je nooit zonder hulpmiddelen kunt rijden..wat komt er na de spoor en de zweep? De kuithulp moet voldoende zijn..de spoor is voor de kleine afwerkingen en de hogere oefeningen. Als je het paard afentoe een kuithulp geeft stompt dat helemaal niet af,..juist als je het paard onnodig zit te prikken zal het minder naar je spoor gaan luisteren en juist afstompen.

in het geval van niet voorwaarts willen gaan ben ik dit met je eens, maar in mijn geval niet. dit paard reageert goed op het been in het geval hij voorwaarts moet, maar hij valt naar binnen en reageert dan niet meer op mijn (zijwaarts)terug rij hulpen.
een spoortje helpt mij hier bij, zodra hij dit snapt ga ik proberen het spoortje weer aftebouwen.

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:42

Joceline schreef:
Noortje_E schreef:

Ik heb het hier ook niet over onnodig prikken

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:30

Toch vind ik het best erg, dat als een paard niet eens naar het gewone been luistert..wel aan een spoortje moet gehoorzamen. Dat zal betekenen dat je nooit zonder hulpmiddelen kunt rijden..wat komt er na de spoor en de zweep? De kuithulp moet voldoende zijn..de spoor is voor de kleine afwerkingen en de hogere oefeningen. Als je het paard afentoe een kuithulp geeft stompt dat helemaal niet af,..juist als je het paard onnodig zit te prikken zal het minder naar je spoor gaan luisteren en juist afstompen.[/quote]

Ik heb het hier ook niet over onnodig prikken[/quote]

Als een paard niet op de kuithulpen reageert waarom dan wel opeens voor een spoortje? En als je constant aansporen storend vind waarom zou je met een spoortje opeens wel 1x hoeven aan te sporen? Dan zul je met het spoortje alsnog hard moeten schoppen wat dus niet te bedoeling is. Ik zie dan liever dat je hem flink overgangen laat lopen en hem bij geen reactie een rotschop geven. Dan kan je hem de rest van de training gewoon aan de kuithulp rijden als je consequent rijdt. Eerst op de kuithulpen laten lopen, sporen zijn niet voor het voorwaarts lopen. Als je nu sporen gaat gebruiken omdat het paard niet genoeg luistert naar de kuithulpen zal je later in de problemen komen.

@Ts oke ik snap t Knipoog

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:03

ik denk dat het voor bartje zeker een goede oplossing is in zijn geval Haha! en weet zeker dat de ts veel heeft geprobeerd voor ze met sporen ging rijden , en het is gewoon een sterk paard dat met een kleine hulpmiddel weer op het rechte pad gezet word. ben benieuwd naar je punten van je onderlinge wedstrijd Knipoog

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:23

eerst 2 keer aansporen geen reactie klein tikje achter je kuit geen reactie weer 2 keer aaansporen geen reactie tik op zijn kont

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:46

ik had geleerd
1e keer been, niet reageren dan 2e keer been behoorlijk hard en dan moet die maar gelijk loei hard gaan, maar als je dan nog geen reactie hebt, been geven en tik met zweep. niet te snel je zweep gebruiken, zweep is toch wat anders dan je been.
en tijdens het stappen draven of galopperen (niet in overgang) niet teveel been bij geven dat hij blijft lopen, maar boos worden als hij terug valt naar stap draf of als die stil gaat staan, en dan gewoon boos worden
en idd zoals ze hier al zeggen : consequent zijn!;)) suc6!

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:33

veel overgangen rijden.
& dan 2 keer drijven, luisterd hij niet?
tikje met de zweep.