Heel moeilijk te rijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baloo

Re: Heel moeilijk te rijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:46

Ladygiroc schreef:
@baloo, heb het er net even over gehad met mijn instructriese. Zou zelf nooit een ander willen hoor haha. Maar ze vond ook dat een slofje het paard net even op weg kan helpen.

Ze moet toch echt eerst het vw-nw gaan leren. En mijn ervaring is dat de slof daarbij kan helpen. Een slof heb ik niet nodig om haar bovenin voor elkaar te krijgen. Als het vw-nw goed is kan je vanzelf naar boven gaan werken.

dat is ook hoe iedereen hier het een beetje bedoeld. Dat is ook waar ik het volledig mee eens ben! Maar was benieuwd of het ook zonder slof kon, want wacht tot dit paard vanzelf gaan zakken heeft in dit geval echt geen zin. Dus dan maar een beetje helpen.

Ik ben het met je eens Knipoog mijn paard was ook nooit lekker over de rug los gereden. toen heb ik in de les een keer de slof er aan gedaan en hij loopt stukken beter Haha!

Succes ermee !!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:33

ik denk dat je mischien beter een tijdje met chambon of gogue kunt rijden en longeren(kan allebij met deze hulpteugels). dit zijn 2 hulpteugels die het voorwaarts/neerwaarts stimuleren.

Afbeelding
Gogue

Afbeelding
Chambon

ik denk dat Gogue beter is omdat die rondloopt en daardoor beter zorgt voor ontspanning

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:48

Ladygiroc schreef:
Nou weet je wat het is.. De eigenaresse rijdt haar ok nog 1 keer in de week maar ze rijdt zonder contact. (dus niet echt een lange teugel) En ze gaat dan in volle vaart de baan door.

Ik denk dat ik toch, met misschien heel veel gezeik van bokt, er een slofje om ga hangen.

Ik denk dat hier maar een juiste manier voor is. Beginnen bij het begin! Dus eerst terug aan de longe, alle commando's erop zetten vanaf de grond en dan daarna, als je zover bent dat je erop kunt eerst voorwaarts. Klinkt misschien gek, maar je paard moet leren op een normale manier voorwaarts te gaan. Als je aan de longe de stemhulpen er goed op zet en daarna als je erop zit de stemhulpen gaat combineren met de andere hulpen, dan moet het goed komen. Kost een hoop tijd, maar bij dit dier gaat een slof volgens mij niet werken. Als je gaat voor de korte-termijn oplossing (slof), dan pak je de oorzaak niet aan.
Begrijp me niet verkeerd want ik ben absoluut niet anti-slof maar hier is het geen uitkomst.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:49

een draver die galoprace doet?
hu?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:40

lijntje87 schreef:
een draver die galoprace doet?
hu?

TS heeft al een verklaring gegeven voor deze uitspraak.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:41

sorry, was te lui, alles door te lezen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:45

toch even de tijd genomen alles door te lezen, waar staat het dan?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 22:04

maikeltje schreef:
Ladygiroc schreef:
Nou weet je wat het is.. De eigenaresse rijdt haar ok nog 1 keer in de week maar ze rijdt zonder contact. (dus niet echt een lange teugel) En ze gaat dan in volle vaart de baan door.

Ik denk dat ik toch, met misschien heel veel gezeik van bokt, er een slofje om ga hangen.

Ik denk dat hier maar een juiste manier voor is. Beginnen bij het begin! Dus eerst terug aan de longe, alle commando's erop zetten vanaf de grond en dan daarna, als je zover bent dat je erop kunt eerst voorwaarts. Klinkt misschien gek, maar je paard moet leren op een normale manier voorwaarts te gaan. Als je aan de longe de stemhulpen er goed op zet en daarna als je erop zit de stemhulpen gaat combineren met de andere hulpen, dan moet het goed komen. Kost een hoop tijd, maar bij dit dier gaat een slof volgens mij niet werken. Als je gaat voor de korte-termijn oplossing (slof), dan pak je de oorzaak niet aan.
Begrijp me niet verkeerd want ik ben absoluut niet anti-slof maar hier is het geen uitkomst.

Voorwaarts is absoluut het probleem niet. Heb ze vandaag gereden met een slofje en ze liep super. Ze liep niet in de krul ofzo maar ze bleef wel onder me. Ook na de galop. Dat vind ik op dit moment even het belangrijkste.

@lijntje87, dacht dat het een draver was, maar schijnt volbloed te zijn. Heeft het toegevoegde waarde dat het geen draver is maar waarschijnlijk wat anders?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:09

nee, vroeg me af, wat een draver doet bij galopraces, dat is alles

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 22:11

Ik weet het ook niet zeker. Dat is het leuke als er een paard bij een handelaar vandaan komt. Dan moet je gissen en maar hopen op de waarheid. En eerlijk gezegt heb ik me nooit echt geintereseerd in het ras. Iemand van stal zei draver, dus ik dacht, prima. Nooit verder meer over nagedacht. Ben er ook totaal niet in thuis hoor..Lachen

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:24

Ladygiroc schreef:
Maar het probleem is dus dat ze op d'r mond gereden is en dus niet op je zit reageert.

Waarom dan een slof erom hangen, en haar nog meer in haar mond gaan zitten??
Begrijp me niet verkeerd ik heb er niks op tegen, mits goed gebruikt
Maar een paardje wat al zo op druk in haar mond reageert, waarom probeer je die niet eens bitloos te rijden
Wie weet ontspant ze juist wel goed door het ontbreken van die eeuwige druk in haar mond, veel paarden reageren hier heel goed op.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:37

Ladygiroc schreef:
maikeltje schreef:

Voorwaarts is absoluut het probleem niet. Heb ze vandaag gereden met een slofje en ze liep super. Ze liep niet in de krul ofzo maar ze bleef wel onder me. Ook na de galop. Dat vind ik op dit moment even het belangrijkste.

@lijntje87, dacht dat het een draver was, maar schijnt volbloed te zijn. Heeft het toegevoegde waarde dat het geen draver is maar waarschijnlijk wat anders?

Nee, het probleem zit 'm in de basis, er zijn in de basis wel essentieel dingen verkeerd gegaan dus dan ben ik van mening dat je beter opnieuw kunt beginnen ipv een slof eraan te hangen. Want die slof moet er ook weer een keer af en dan zit je waarschijnlijk nog steeds met het probleem. Ik denk lange termijn, jij wilt het NU lijkt wel.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 10:27

Nee hoor want had ze ook gewoon kunnen blijven rijden zoals ze al die jaren had gedaan. Maar dan had ze de verkeerde spieren gebruikt.
We zijn het blijkbaar even niet met elkaar eens maar ik sta er achter (ook mijn instructriese die echt niet zomaar zegt hang er maar een slof om) om het met een slof je te proberen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:15

Nou succes dan. Alleen snap ik niet waarom je tips vraagt als in je openingspost al te lezen staat dat je het met de slof wil gaan proberen. Ik heb niks tegen de slof maar krijg zo wel de indruk dat je niet open staat voor tips want alles wat hier aangedragen wordt is toch niet goed.
Ik hoop dat het goed gaat komen met het paard Lachen

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:21

maikeltje schreef:
Nou succes dan. Alleen snap ik niet waarom je tips vraagt als in je openingspost al te lezen staat dat je het met de slof wil gaan proberen. Ik heb niks tegen de slof maar krijg zo wel de indruk dat je niet open staat voor tips want alles wat hier aangedragen wordt is toch niet goed.
Ik hoop dat het goed gaat komen met het paard Lachen

Ik ben het helemaal met je eens

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:46

Ik ben het er ook mee eens. Als je toch al wat besloten hebt is het jammer dat je nog een topic opent en er dus mensen voor niets met je mee denken.

Maar goed ik ga het toch nog een keer proberen. Ik rij ook een draver en ben het met de mensen eens dat je gewoon even helemaal opnieuw moet beginnen bij de basis. Denk dat daar ook zeker de overgangen en schijnovergangen bij horen en dat die juist heel goed zijn om de aandacht bij jou te houden. Dat jij zegt dat dat niet geschikt is voor hete paarden maak ik eigenlijk uit op dat je paard er gewoon nog niet aan toe is. Ik kon dit de eerste tijd ook niet aan mijn merrie vragen maar nu wel en als ik dan verzamel en weer vertrek dan gaat ze automatisch nageven en komt los over de rug en heeft dan super achterbeen gebruik.
Ik rijd haar ook wel eens met de slof en ben daar dus ook helemaal niet op tegen mits dit verantwoord gebeurd maar denk dat je te snel wilt en te weinig tijd neemt om het op te lossen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:52

cNTR ALT DELETE en dan opnieuw beginnen met de basis Haha! Haha! Haha!

Bij verreden paarden is er geen weg terug naar de basis, bij verreden paarden moet je dealen met wat je op dat moment krijgt en hopen dat het goed uitpakt, dat het kwartje valt en dat het dier het weer gaat doen........ DAN pas kan je gaan denken aan het verbeteren van de basis Haha!

Slof is in een geval als dit een goed besluit denk ik! Zeker onder begeleiding van je instructeur.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:57

En ik vul nog even aan, dat dravers en renpaarden reageren op teugeldruk... met versnellen!!! Ik zou ook niet schromen om dit dier onder begeleiding een slof om te hangen, hoor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:59

Niets verkeerds aan een slof, mits op de juiste manier gebruikt. IK maak een klein beetje op uit jou verhaal dat je paard nu rustiger ging draven? En juist daar is de slof niet voor bedoeld. Dat wil n.l zeggen dat je hem aan hebt getrokken om meer druk in de mond te krijgen voor controlle. De slof is er eigenlijk om een paard even te helpen om b.v het nageven te leren en vooral het vw nw. Een slof trek je even aan en laat je dan ook direkt weer los. Je rijd ook met 2 teugels, je normale en de slof.
Maar tempo regelen met een slof...daar is hij niet voor bedoeld!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:04

KiWiKo schreef:
cNTR ALT DELETE en dan opnieuw beginnen met de basis Haha! Haha! Haha!

Bij verreden paarden is er geen weg terug naar de basis, bij verreden paarden moet je dealen met wat je op dat moment krijgt en hopen dat het goed uitpakt, dat het kwartje valt en dat het dier het weer gaat doen........ DAN pas kan je gaan denken aan het verbeteren van de basis Haha!

Slof is in een geval als dit een goed besluit denk ik! Zeker onder begeleiding van je instructeur.......

ahh, gelukkig eindelijk iemand die het snapt.
Mijn instructriese had het al eerder voorgesteld maar toen wilde ik er niet aan. En ze vertrouwd me ook wel alleen met de slof Knipoog
Heb ze nu 2 keer gereden en ze loopt super, slofje werkt precies waneer het moet, zodra te gaat lopen tanken kan ik ze bij me houden. Kan nu ook netjes overgangen rijden. Zelfs een middendrafje gedaan vandaag en weer netjes terug.

Ik hang er liever een slofje aan dan dat ik moet gaan zitten trekken om ze bij me te houden. NU kan ik gaan werken om ze steeds meer op mijn zit te gaan rijden. En als ze een beetje nagefelijk loopt wordt ook nog even extra op de feiten gedrukt dat ze scheef is. Werk aan de winkel dus.

En voor de gene die beweren dat ik teveel in een te korte tijd wil is onzin. Paard is 14, ben bezigf vanaf maart, en wordt al een paar jaar met lange teugel gereden met als resultaat onderhals. Mag ik dan eindelijk op mijn strepen gaan staan??

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:05

Hoe longeer je hem? Zag ergens bijzet staan geloof ik, maar heb je er wel eens een pessoa aangehangen? Is opzich voor de meeste paarden erg fijn!

Ik zie niet in waarom slof hier niets zou zijn. Jij zegt ermee om te kunnen gaan, kun je het altijd eens proberen. Voor veel paarden is het allemaal net wat makkelijker met slof.

Laat je het vervolg weten?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:08

aerdenhout1 schreef:
Niets verkeerds aan een slof, mits op de juiste manier gebruikt. IK maak een klein beetje op uit jou verhaal dat je paard nu rustiger ging draven? En juist daar is de slof niet voor bedoeld. Dat wil n.l zeggen dat je hem aan hebt getrokken om meer druk in de mond te krijgen voor controlle. De slof is er eigenlijk om een paard even te helpen om b.v het nageven te leren en vooral het vw nw. Een slof trek je even aan en laat je dan ook direkt weer los. Je rijd ook met 2 teugels, je normale en de slof.
Maar tempo regelen met een slof...daar is hij niet voor bedoeld!

Nee ze ging niet rustiger draven in tempo. Maar gewoon ontspannender. Ze denderde niet meer onder me vandaan, zoals in mijn vorige quote kon netjes mijn overgangen rijden.

Dit is niet het eerste paard wat ik met een slofje rijdt, dus weet hoe ik ermee om moet gaan. En nu loopt ze nog niet ' aan de teugel' hoor, maar wel richting vw-nw en daar gaat het mij op dit moment even om.
Hoe langer ik reed vandaag hoe losser ik de slof liet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:12

@ suleilitha; ja ik weet dat ze juist harder gaan op teugeldruk.
Vandaar ook dat ik even geen uitweg wist zonder hulpmiddel.

@ Pinacolada; ja heb ze ook wel eens aan de pessoa. Gaat ook goed.

zoals ik er nu over denk, denk ik dat het met behulp van die slof een aardig eindje op weg kan.

Heb 21 dec. voor onderlinge wedstrijd dus dan zie we het aan de protocol.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:14

Lady1969 schreef:
Ladygiroc schreef:
Maar het probleem is dus dat ze op d'r mond gereden is en dus niet op je zit reageert.

Waarom dan een slof erom hangen, en haar nog meer in haar mond gaan zitten??
Begrijp me niet verkeerd ik heb er niks op tegen, mits goed gebruikt
Maar een paardje wat al zo op druk in haar mond reageert, waarom probeer je die niet eens bitloos te rijden
Wie weet ontspant ze juist wel goed door het ontbreken van die eeuwige druk in haar mond, veel paarden reageren hier heel goed op.

Die eeuwige druk in d'r mond is wel erg overdreven. Zoals ik eerder al aangaf. De eigenaar rijdt ze met een losse teugel.

En ik weet niet hoe jij je slof gebruik maar ik gebruik 'm niet om in de mond te gaan zitten hangen.

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:19

ik heb het forum gelezen en ben het met bijna niemand eens , ik heb zelf 6 jaar in amerika gewoond en dus vnm met renpaarden gewerkt , een slof of andere hulpteugel gaat zon dier vaak steun op zoeken , ze lijken dan iets te verbeteren maar drukken in de wending de schouder naar binnen , dit word nooit gecorrigeerd omdat je met weinig been rijd anders gaat ie aan de loop door een hulpteugel te gebruiken geef je daar alleen maar meer aanleiding toe , als het ware bestrijd je dan namenlijk de symptomen maar niet de kwaal..

waneer ik zulke paarden kreeg om te rijden begon ik altijd met een halster onder het hoofdstel en ook aan de longe aan halster aanbinden niet aan het bit , op de baan leggen wij namenlijk een kruis over de hals en de neerwaartse druk op de hals (vlak voor de schoft) is het gaspedaal!!! dus het typische handen laag ed werkt bij renpaarden averechts , net zoals een volte verkleinen , de enige manier om op de baan een paard af te remmen en te laten ontspannen is een pull up dwz , in de beugels gaan staan met beide handen omhoog naar buiten sturen , houd dit in je dagenlijkse training in gedachten , waneer je een volte verkleind wil ie versnellen dat hoort zo ...

ook moet je hem heel veel voeren , de meest voorkomende fout is minder krachtvoer geven omdat een paard "heet" is , wel eens een snelle vetzak gezien? volbloeden reageeren slecht op mais en hebben een laag calcuim/azium gehalte van nature , voed hem wat calf manna bij (produkt voor kalfjes) en je zult zien dat de spieropbouw ook sneller gaat ,

succes met hem , en vooral lekker naar voren galoperen , een snelle gebalanceerde ontspannen galop is beter dan bij elkaar getrokken langzame 4 takt met rug eruit... alles naar voren oplossen is het enige wat helpt