[AC] Acapulco@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inactief

Re: [AC] Acapulco@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:47

Bets schreef:
Maar dan rijd een ruiter van voor naar achteren en dus niet zoals het moet het paard vanuit achteren naar voren rijden. Dus lopen de paarden in jouw voorbeeld op voorhand!
Maar dat is toch niet de bedoeling.

Ik begin het paard te rijden door middel van mijn been, voel ik dat hij naar voren trekt (hoeft nog niet eens hard over tempo te gaan maar voel ik enige druk vanuit achterhand komen) dan ga ik contact zoeken met mond en voel ik dat paard "te hard"gaat naar mijn zin, ga ik paard van voren begrenzen (lees dus NIET TREKKEN maar begrenzen) daardoor zal paard na gaan geven en kan ik paard in voorwaartse neerwaartse tendens gaan brengen.
Daarbij blijf ik het paard controleren door hele korte tempowisselingen en/of kort overgangen achter elkaar te rijden, dat paard scherp aan mijn benen staat maar met minimale hulp al vlug is voor mijn been en dat ik ten alle tijden naar mijn kan blijven rijden waardoor paard nageefelijk kan blijven.

Dan heb je het wel over een 'ideale' situatie he, jij hebt het dan waarschijnlijk over een paard dat zelf vlot loopt, als je mijn paard bekijkt is het heel wat anders. Tot haar 6 jaar heeft ze altijd gewoon lui op de voorhand mogen lopen en werd ze niet veel gereden.Maar toen ze bij ons kwam en ik er op een serieuse manier wedstrijden mee wou gaan rijden, kreeg ik daar dus problemen. Nu is zij helemaal nergens bang van en ook niet echt gevoelig dus gewoon flink doorrijden met je been, leidt meestal tot weinig of tot bokken.. Nu rijd ik voortaan ook eerst een half uur met losse teugel (als ik in die mogelijkheid ben) en daar wordt zij heviger van, zo leert ze haar eigen balans zoeken en krijgt ze het gevoel dat ze 'vrij' is, voortaan moet ik haar soms zelfs tegenhouden haha Clown . Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn paard wel meer rond naar beneden laat lopen als haar, maar misschien is dit gewoon een begin? Als ik mijn paard dan steeds meer ga oppakken, blijft ze meer voorwaarts en kan ik mijn oefeningen pas rijden van achter naar voren. (oja die korte tempowisselingen doe ik al als ik haar lang rond heb lopen) Hoop dat ik je juist heb geinterpreteerd en deze tekst dus niet voor niets was Knipoog

Voor de rest vind ik dat het paard misschien nog niet veel doet, maar ik zie toch liever dit dan iemand die zijn paard gewoon vastzet en in een bepaalde houding trekt. Ik ga er dan ook vanuit dat dit gewoon een begin is en dat je gaat opbouwen naar terug dat hoger niveau maar dan met het oog op een voorwaarts en ontspannen paard ipv die zelfinemende Z-houding die je zei Lachen.
Houding moet je inderdaad wel serieus aan werken, dit probleem heb ik soms ook wel als ik haar zo lang diep laat lopen omdat het voor jezelf dan ook moeilijker is om je evenwicht te houden. Wat dat betreft kan dit natuurlijk ook een goede oefening zijn Lachen.
Mag ik even vragen of je je paard op het einde nog een beetje hebt opgepakt (5 minuten ofzo) of ben je op deze manier ook geeindigd?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 09:24

Dit paard is in het L2 gestart en kent alle Z oefeningen. Zodra je de teugels oppakt en hem bij elkaar rijdt ziet het er voor het oog heel mooi uit maar het is niet goed. Hij laat zijn rug niet los en trekt zijn buikspieren totaal niet aan. Hij heeft ontzettend last van gehad van zijn rug , ik haalde de osteopaat erbij en die heeft hem tot 4 x toe behandeld ze vertelde me dat ze niet het gewenste resultaat had bereikt en advieseerde foto's ivm met kissing spines.Ik heb meteen een afspraak in de kliniek gemaakt, ik vreesde het ergste maar dat was nergens voor nodig want op de foto's was niks te zien, geen haken of vergroeingen een zeer mooie rug qwa structuur. Hij adviseerde mij mesotherapie (zal ik vast niet goed schrijven) Dan gaan ze met naalden in de rug om de zenuwen te verdoven voor een paar weken en dat je dan rijtechnisch de cirkel kan doorbreken. Ik heb overlegd met de VA de osteo en mijn geweldige instructrice dat we het eerst rijtechnische gaan proberen, want zo is het probleem onstaan. Het verschil met hoe ik begon en hoe het nu is, is echt enorm groot. Mijn paard is niet kreupel of onregelmatig dus dat is niet de reden dat ik bij AdB methode ben gekomen, maar wel omdat mijn paard geen plezier meer had in het rijden en liever stil ging staan. Ik heb wat gedaan met de signalen en dat werpt zijn vruchten af. Ik heb er alles voor over om dit fantastiche paard weer goed te krijgen en dat wil ik graag laten zien. Dat het er voor de meeste raar uitziet dat begijp ik maar het is ook anders als dat de meeste gewend zijn. Voor mij en mijn paard heeft het heel veel deuren geopend en onze band is nog sterker geworden. Ik heb zelf heel veel lessen gehad van verschillende instructeurs tot GP aan toe, maar nooit heeft iemand mij verteld wat nou werkelijk rechtrichten inhoud. Ik zou zeggen vraag het je instructeur gediplomeerd of niet en ik denk dat de meeste je geen duidelijk antwoord kunnen geven.
Voor de mensen die zich verder willen verdiepen in deze metode http://www.paardenrecht.org.

Edit. De tip die ik van verschillende krijg voor mijn beugels gaatje langer te doen... thanks ga ik zeker doen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:51

fury schreef:
@ bets, hoezo kan je niet voelen als het paard schrikt met losse teugels? Als je goed met je zit rijdt en goed kan voelen voel je het met je ogen dicht en zonder teugels ook.
on topic, ik vind het er heel ontspannen uitzien. Ik zou je beugels toch een gaatje langer doen. En probeer je benen en bekken goed te houden en vanuit je bekken/heupen mee naar voren te buigen. Nu zie ik je veel je benen optrekken en steunen op je knieen/klemmen met onderbeen.

Dan moet je je zitbeenknobbels kunnen voelen dat kan niet in deze houding. Zul je echt je bekken moeten gaan kantelen want anders kun je die zo niet voelen. Geloof me ik heb ook enige tijd in deze houding gereden en moet nu alles eraan doen om mijn houding te corrigeren omdat ik niet goed kon voelen en geloof me ik krijg nu veel meer info. Maar geloof ook iets wat je geleerd hebt en af moet leren en wat nieuws aanleren, dat is vele malen moeilijker.
Steunen met knieeen zie je inderdaad in deze methode maar dat kan niet anders, je moet ergens een "balans"zien te vinden als je zo moet zitten, maar dus knieeen en bovenbenen aanklemmen is ook een fout die eruit moet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:58

1Steffi schreef:
Dan heb je het wel over een 'ideale' situatie he, jij hebt het dan waarschijnlijk over een paard dat zelf vlot loopt, als je mijn paard bekijkt is het heel wat anders. Tot haar 6 jaar heeft ze altijd gewoon lui op de voorhand mogen lopen en werd ze niet veel gereden.Maar toen ze bij ons kwam en ik er op een serieuse manier wedstrijden mee wou gaan rijden, kreeg ik daar dus problemen. Nu is zij helemaal nergens bang van en ook niet echt gevoelig dus gewoon flink doorrijden met je been, leidt meestal tot weinig of tot bokken.. Nu rijd ik voortaan ook eerst een half uur met losse teugel (als ik in die mogelijkheid ben) en daar wordt zij heviger van, zo leert ze haar eigen balans zoeken en krijgt ze het gevoel dat ze 'vrij' is, voortaan moet ik haar soms zelfs tegenhouden haha Clown . Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn paard wel meer rond naar beneden laat lopen als haar, maar misschien is dit gewoon een begin? Als ik mijn paard dan steeds meer ga oppakken, blijft ze meer voorwaarts en kan ik mijn oefeningen pas rijden van achter naar voren. (oja die korte tempowisselingen doe ik al als ik haar lang rond heb lopen) Hoop dat ik je juist heb geinterpreteerd en deze tekst dus niet voor niets was Knipoog

Nee ik heb het niet over een ideale situatie. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik zelf ook paard gehad wat op voorhand liep. Ik heb deze methode ook gereden maar ben wat verder gaan kijken dan mijn neus lang is en heb daar mijn conclusies uit gehaald. Ik ben zeer bekend met dit systeem, ik pas het deels ook nog toe maar ben meer met mijn benen gaan werken om S-vorming in lichaam te voorkomen, werk niet meer met constrastelling en werk dus meer op korte tempowisselingen in plaats van paard constant hard voorwaarts te latne lopen, dan krijg je effect van bokken dus ook. Omdat paard zeker in begin het niet vol kan houden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:04

Alabaster schreef:
Ik heb zelf heel veel lessen gehad van verschillende instructeurs tot GP aan toe, maar nooit heeft iemand mij verteld wat nou werkelijk rechtrichten inhoud.

Ben ik helemaal met je eens, er is nog te weinig informatie onder de instructeurs helaas. Ik heb dat ook helaas moeten ondervinden. Maar nu eenmaal weet hoe rechtrichten in elkaar zit, neem je het altijd mee in je werk (wat eignelijk ook zou moeten) maar ook hier leer je weer van moet je maar blijven denken.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:20

Buiten alle discussies om (ik heb ook geen verstand van deze methode Knipoog ) valt mij op dat het lekker ontspannen oogt en vooral het orenspel van het paard, je ziet hem telkens opletten!
Verder nog veel succes met je manier van rijden, ben benieuwd naar meer foto's in de toekomst!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:25

Dank je Mendi. Ja ik blijf gewoon posten hoor Haha!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:32

acci loopt zeker lang en uit elkaar...maar ik zie hier ook een paard wat lekker los door zijn lijf loopt, wat zijn rug goed gebruikt en lekker voorwaarts neerwaarts loopt.

Diana, ik ben de ex- stalhoudster van stal plus! fijn om te zien dat ac zo goed terecht is gekomen! Pling

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:40

Hai,
Jij was al weg zeker dat wij er kwamen?? Plus heeft ons niks goeds gebracht alleen maar trauma's ongelooflijk dat die stal nog bestaat. Maar ik heb Accie er leren kennen en aan over gehouden en dat overtreft alle narigheid natuurlijk. Dank je voor je reactie.

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:59

Ga zo door! Ziet er goed uit. Blijf bij jezelf en het komt allemaal goed. Let op je benen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:29

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd. Op HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend rijtechnisch commentaar kunt plaatsen. Je bericht voldoet daar niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:54

Ik blijf de Antoine de Bodt rijmanier toch iets heel speciaal vinden Ja
Vind het er netjes uit zien. Paardje lekker over de rug.
Het beeld zou wat netter zijn als je je hakken wat meer uitdrukt, maar dat lijkt me lastig als je in zo'n houding moet gaan zitten.
Met lekker deze techniek aanhouden komen jullie er wel Ja
(Neem nou toentertijd yulan op Bokt, met Winnetoe. Die zijn door deze manier ook zoveel verbeterd).

Vind het heel slim van je dat je juist deze manier van rijden aanneemt ; over de rug en rechtrichten.
I.p.v helemaal in de houding terwijl je paard zijn spieren dan niet juist gebruikt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:07

[gast1122] schreef:
(Neem nou toentertijd yulan op Bokt, met Winnetoe. Die zijn door deze manier ook zoveel verbeterd).

Yulan is na de bodt ergens anders gaan lessen toen ze meer op wedstrijd ging, iemand die meer wedstrijd gericht trainde, je mag het haar zelf vragen hier op bokt Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:22

Bets schreef:
[gast1122] schreef:

Yulan is na de bodt ergens anders gaan lessen toen ze meer op wedstrijd ging, iemand die meer wedstrijd gericht trainde, je mag het haar zelf vragen hier op bokt Knipoog .

Even heel offtopic ; maar het was wel díe methode die een goede basis gaf Knipoog

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:56

Hoi Lachen
Teneerste, een leuk paardje!
Puur objectief gezien vind ik dat het paard er nog maar wat bij loopt, gezien er geen teugelcontact te bespeuren is.

Over AdB: Ik ben al te blij dat ik er vanaf ben gestapt. Ik rijd Winnie wel niet meer nu, maar A. was wel een doorstoken zakenfiguur. Hij praatte iedereen naar de mond waardoor iedereen hem ging ophemelen, incl. ik in de tijd. Hij heeft een paar punten waarbij ik zeg: Ok, dit klopt, maar ze waren erg miniem hoor. Ik denk dat de man ooit vertrokken is van een degelijke basis, maar doordat hij geld zag in de hele commerce, is hij maar 'wat' gaan doen, zolang het geld maar binnenkomt.
Toen ik ben overgestapt van lesgever, heb ik enorme sprongen gemaakt met Winnie. Ik reed al bijna een heel jaar bij Antoine, ik volgde lessen maar het liep toch altijd vast naar mijn mening. In die tijd startte ik ook net wedstrijdjes in de E ( = B). Maar m'n galop wilde nooit vlotten, logisch ook want ik galoppeerde amper in de lessen en Winnie was nooit lekker aan het been. Toen ik ben overgeschakeld moest ik veel meer van achter naar voor toe rijden, naar een aanleuning toe. Bij A. moest ik die aanleuning zelf gaan opzoeken door m'n handen zo keihoog te dragen. Nu, ik rijd jonge paarden ook vaak met wat hogere handen, maar dat is dan voor een 5tal minuutjes tot ze hun evenwicht gevonden hebben zonder op m'n handen te komen.
Conclusie: Ik had beter al mijn geld aan de huidige lesgever gehangen, dan het zo te verspillen aan A...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:42

(Dan heb ik het verhaal toentertijd verkeerd begrepen Lachen Dacht dat je er juist heel tevreden over was. Kloppen mijn posts hierboven ook niet meer Nagelbijten / Gniffelen )

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:26

Ik weet niet maar in mijn begin post staat duidelijk geen discussies over AdB !!! En lees graag alle post die ik gegeven heb lijkt mij duidelijk genoeg.
Bets @ jij bent zo tegen AdB dat je het er toch nog steeds over moet hebben prima maar niet in mijn topic graag Knipoog

MurloveFrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:42

fury schreef:
@ bets, hoezo kan je niet voelen als het paard schrikt met losse teugels? Als je goed met je zit rijdt en goed kan voelen voel je het met je ogen dicht en zonder teugels ook.
on topic, ik vind het er heel ontspannen uitzien. Ik zou je beugels toch een gaatje langer doen. En probeer je benen en bekken goed te houden en vanuit je bekken/heupen mee naar voren te buigen. Nu zie ik je veel je benen optrekken en steunen op je knieen/klemmen met onderbeen.

Haha jaa idd, je voelt echt wel ofje paard schrikt of niet want als je dat zonder
contact met de mond niet zal voelen is er wel iets mis met je rijden
En wat betreft over het AdB rijden vind ik dat door zijn trainingsmethode gaan paarden niet alleen beter lopen, ze worden veel beter in de omgang vind ik zelf maar goed dat is mijn mening !

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:34

Alabaster schreef:
Ik weet niet maar in mijn begin post staat duidelijk geen discussies over AdB !!! En lees graag alle post die ik gegeven heb lijkt mij duidelijk genoeg.
Bets @ jij bent zo tegen AdB dat je het er toch nog steeds over moet hebben prima maar niet in mijn topic graag Knipoog

Dat maak jij ervan. Ik mag toch mijn advies en mening geven, ik heb niet gezegd dat ik tegen methode van adbt ben, ik ben het verder uit gaan werken. Maar als mensen in deze topic dingen vragen, mag ik daar toch wederantwoord op geven, misschien hebben andere mensen daar wat aan gehad. Ik heb alleen maar rijtechnisch advies gegeven naar mijn weten, anders had een moderator wel mij op aangesproken.

Ik bedoel het echt niet verkeerd, misschien zie jij het zo maar is echt niet zo. Wil je alleen maar advies geven omdat ik jarenlang ervaring ermee heb gehad.

Ik wens je veel succes met je paard en dat je maar heel ver ermee mag komen, dat is echt wat ik je wens en iedereen wil wensen. als je maar plezier hebt. toch? Haha! Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:35

MurloveFrits schreef:
ze worden veel beter in de omgang vind ik zelf maar goed dat is mijn mening !

Dat kan ik wel beamen
Maar dat komt door rechtrichten. En rechtrichten kan op meerdere manieren, dat is wat ik hele tijd probeer te vertellen, ik heb het uitgewerkt het rechtrichtwerk. Knipoog

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:58

Ziet er netjes uit hoor, ik denk dat je doel van rechtmaken en het leren ontspannen wel bereikt hebt.
En dat je nu verder kan gaan met de aanleuning (krijg je dus ook meer contact met de mond).
Probeer je benen goed te ontspannen en recht te laten hangen.
Ga zo door, heerlijk om een paard zo in de ontspanning te zien lopen

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:08

Ik vind het er heel erg mooi ontspannen uit zien! je paard let goed op jou en ik heb het idee dat jullie al goed op elkaar in spelen. Ook vind ik het er erg vriendelijk uit zien Lachen Wel zou ik kiezen voor (iets) meer teugelcontact, natuurlijk is het super fijn dat hij zo 'licht' in de hand is maar ik denk dat iets meer contact ook jouw houding ten goede zal doen. Beugels zeker 2 gaten langer en rechtop gaan zitten. Naar voren kijken en hakken uitdrukken Lachen Ben benieuwd naar foto's over een tijdje!

ps. Jemig het lijkt hier idd wel een discussietopic...

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:07

Bets schreef:
[Nee ik heb het niet over een ideale situatie. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik zelf ook paard gehad wat op voorhand liep. Ik heb deze methode ook gereden maar ben wat verder gaan kijken dan mijn neus lang is en heb daar mijn conclusies uit gehaald. Ik ben zeer bekend met dit systeem, ik pas het deels ook nog toe maar ben meer met mijn benen gaan werken om S-vorming in lichaam te voorkomen, werk niet meer met constrastelling en werk dus meer op korte tempowisselingen in plaats van paard constant hard voorwaarts te latne lopen, dan krijg je effect van bokken dus ook. Omdat paard zeker in begin het niet vol kan houden.

Ik rijd zelf niet op deze methode hoor, ben zelf gewoon veel aan het uitproberen omdat ik niet denk dat er 1 juiste methode is.
Maar wat dat bokken betreft, dat doet ze juist NIET als ik haar voorwaarts laat lopen Lachen

Ofja met springen wel als ik haar in het begin paar kruisjes met losse teugel laat springen zodat ze zelf gaat kijken, doet ze dat soms wel , maar dat is omdat ze dan zo hevig is.

Zag dat er heel veel reacties komen op die methode, ken deze niet, maar voor het paard terug naar de basis te laten brenge, denk ik dat dit niet zo verkeerd is, het paard toont toch ontspannen niet? En de TS geeft aan dat het paard zich nu veel losser laat dan van te voren, ookal leek hij dat wel. Heb zelf ook een pony gehad die op het zicht heel goed toonde, maar het voelde niet goed aan, hij liet vaak helemaal niet los maar dat kon je niet zien. Dus ik snap wat de TS haar bedoeling is. Zolang je maar wat meer op je zit gaat letten, denk ik dat zo rond, diep en voorwaarts zeker geen slecht begin is. Heb het hier dus NIET over de methode voordat ik van alle commentaar ga krijgen Knipoog Want daar ken ik juist NIETS van Lachen.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:25

Hoi,

Ik rijd ook volgens DE methode...hahha
Maar toch mix ik het een beetje met mijn eigen dingetjes. Zo ben ik zoals Bets al aangeeft ook voor meer contact en van achter naar voor rijden, zonder dat het paard over zijn tempo loopt.
Ook doe ik meer met mijn benen, zodra ik inderdaad voel dat hij tegen 1 been aanhangt corrigeer ik dat met mijn been opv hem te sturen met mijn handen.
Ook dat voorover zitten vind ik niet zo prettig, je verliest het contact met je paard plus dat je hem toch meer dwingt op de voorhand te lopen.

Verder zie ik wel een super ontspannen paardje aan het werk!
Keep up the good work Haha!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:44

Ik rij sinds kort ook met deze methode. Mij bevalt het heel goed, mijn paard is ineens ontspannen, loopt over de rug en gebruikt z'n achterhand beter. Ook bij jou paard zie ik dat. Dat men zegt dat je geen contact hebt, ben ik het niet mee eens. Als ik het goed zie, volgt het paard je hand gewoon. Alleen met een lange hals..
Ik schik wel een beetje van het commentaar hier xD Is het dan echt zo'n slechte methode..?