Bets schreef:Maar dan rijd een ruiter van voor naar achteren en dus niet zoals het moet het paard vanuit achteren naar voren rijden. Dus lopen de paarden in jouw voorbeeld op voorhand!
Maar dat is toch niet de bedoeling.
Ik begin het paard te rijden door middel van mijn been, voel ik dat hij naar voren trekt (hoeft nog niet eens hard over tempo te gaan maar voel ik enige druk vanuit achterhand komen) dan ga ik contact zoeken met mond en voel ik dat paard "te hard"gaat naar mijn zin, ga ik paard van voren begrenzen (lees dus NIET TREKKEN maar begrenzen) daardoor zal paard na gaan geven en kan ik paard in voorwaartse neerwaartse tendens gaan brengen.
Daarbij blijf ik het paard controleren door hele korte tempowisselingen en/of kort overgangen achter elkaar te rijden, dat paard scherp aan mijn benen staat maar met minimale hulp al vlug is voor mijn been en dat ik ten alle tijden naar mijn kan blijven rijden waardoor paard nageefelijk kan blijven.
Dan heb je het wel over een 'ideale' situatie he, jij hebt het dan waarschijnlijk over een paard dat zelf vlot loopt, als je mijn paard bekijkt is het heel wat anders. Tot haar 6 jaar heeft ze altijd gewoon lui op de voorhand mogen lopen en werd ze niet veel gereden.Maar toen ze bij ons kwam en ik er op een serieuse manier wedstrijden mee wou gaan rijden, kreeg ik daar dus problemen. Nu is zij helemaal nergens bang van en ook niet echt gevoelig dus gewoon flink doorrijden met je been, leidt meestal tot weinig of tot bokken.. Nu rijd ik voortaan ook eerst een half uur met losse teugel (als ik in die mogelijkheid ben) en daar wordt zij heviger van, zo leert ze haar eigen balans zoeken en krijgt ze het gevoel dat ze 'vrij' is, voortaan moet ik haar soms zelfs tegenhouden haha
. Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn paard wel meer rond naar beneden laat lopen als haar, maar misschien is dit gewoon een begin? Als ik mijn paard dan steeds meer ga oppakken, blijft ze meer voorwaarts en kan ik mijn oefeningen pas rijden van achter naar voren. (oja die korte tempowisselingen doe ik al als ik haar lang rond heb lopen) Hoop dat ik je juist heb geinterpreteerd en deze tekst dus niet voor niets was 
Voor de rest vind ik dat het paard misschien nog niet veel doet, maar ik zie toch liever dit dan iemand die zijn paard gewoon vastzet en in een bepaalde houding trekt. Ik ga er dan ook vanuit dat dit gewoon een begin is en dat je gaat opbouwen naar terug dat hoger niveau maar dan met het oog op een voorwaarts en ontspannen paard ipv die zelfinemende Z-houding die je zei
.Houding moet je inderdaad wel serieus aan werken, dit probleem heb ik soms ook wel als ik haar zo lang diep laat lopen omdat het voor jezelf dan ook moeilijker is om je evenwicht te houden. Wat dat betreft kan dit natuurlijk ook een goede oefening zijn
.Mag ik even vragen of je je paard op het einde nog een beetje hebt opgepakt (5 minuten ofzo) of ben je op deze manier ook geeindigd?
)