Welk bit met buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Welk bit met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:20

Ja en waarom maakt het paard een extra huppel??
Een noodrem kan er ook heel goed op zitten zonder bit hoor;-)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:27

Een hackamore valt voor mij onder bitloos.
Andere manier van rijden.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:39

Een hackamore is alleen niet wat de rasechte naturals graag zien, vanwege de hefboomwerking en pijnprikkel. Het was enkel even een voorbeeld om aan te geven dat ze zich niet blind moest staren op 1 soort bit. Ik zou het ook niet onder vriendelijk bitloos willen zetten, het voordeel is dat de mond zacht blijft en gewend blijft aan 1 bitje.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 07:54

Utixo schreef:
Wat zijn we toch weer allemaal verantwoord. Kom op, een paard die op hol gaat langs een weg moet gewoon op zijn "ho" gezet worden, en niet op de zit teruggereden worden, daar heb je helemaal geen tijd voor.

Inderdaad!! T is dat ze zelf langzamer ging, dat ik de controle terug kreeg. maar anders waren we met een aardige vaart een drukke weg opgeschoten en daar wil ik niet eens aan denken!! Ik wil er gewoon een goede rem op hebben!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:59

ik rijd buiten met een kneveltrens

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:07

_Daniella schreef:
ik rijd buiten met een kneveltrens

Een kneveltrens geeft alleen meer zijwaartse druk en is dus duidelijker voor een paard tijdens sturen maar bij het remmen lijkt het mij alleen het bit op zijn plaats te houden bij druk op 1 teugel.

Ik rij mijn pony bitloos, puur omdat geen enkel bit werd geaccepteerd (laag gehemelte).

Neem je een strenger bitje let dan wel goed op je handen Knipoog

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 09:10

sethlover schreef:
Of helemaal ander bit dat je ook binnen gebruikt (in dat geval raad ik het dubbelgebroken heel erg aan) of gewoon je eigen bitje aanhouden, en niet meer bij koetsen proberen te rijden Bloos

Nou, geloof me.... ik heb al die jaren nog nooit mee gemaakt dat een paard en wagen gelijk aan ons bleef rijden. Normaal passeer je elkaar of zie er een in de verte ofzo... Ik heb nog nooit zo vurig gewenst dat die kar wegging!! Knipoog Vond t echt niet grappig... stond namelijk te paraderen op 1 plek.... Boos!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:20

Utixo schreef:
Een hackamore is alleen niet wat de rasechte naturals graag zien, vanwege de hefboomwerking en pijnprikkel. Het was enkel even een voorbeeld om aan te geven dat ze zich niet blind moest staren op 1 soort bit. Ik zou het ook niet onder vriendelijk bitloos willen zetten, het voordeel is dat de mond zacht blijft en gewend blijft aan 1 bitje.

Ik ben dan ook niet 'rasecht'! Clown

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:55

midgie schreef:
Heel fijn dat je instruteur zo fijn mee denkt en een pessoa aanraad, sorry ,maar hij zou een rijtechnische oplossing moeten geven inplaats van een scherper bit.

Ja helemaal mee eens. Als je paard op hol gaat en je kunt hem niet houden, dan moet je niet de weg opgaan. Lekker makkelijk om dan maar een scherper/pijnlijker bit erin te hangen. Ik zou schriktraining met het paard gaan doen en hem/haar leren om stil te staan als ze iets eng vindt. Als je dat consequent oefent heb je geen paard meer dat het op een rennen zet. Stuk veiliger.

Je kunt er nu een ander bit inhangen en als ze het weer op een lopen zet heb je even een noodrem (waar het bit volgens mij zowiezo niet voor bedoeld is), totdat ze aan dit bit gewend is, nog harder wordt in de mond en hem alsnog 'vastpakt' en dan kun je weer op zoek naar een scherper bit.
Zorg voor goede instructie en los het rijtechnisch op, dat is op lange termijn beter voor jezelf en voor je paard.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:02

Ik heb mijn pony geleerd te gaan stilstaan en kijken naar een eng ding.
Het heeft een tijd geduurd (bijna een jaar) maar haar rengedrag is zo goed als weg.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:14

"Ik wil het probleem gewoon gelijk aanpakken... buitenrijden vind ze super en ik ook! en ik rij 99% met lange teugel of losjes op maat en ik rij ook terug met mijn lichaam en zit niet constant in der mond te trekken ofzo. Maar ik heb gewoon geen zin dat ik volgende week er weer vandoor ga (gisteren 4x in 10 min tijd!! ze werd maar niet rustig... ) en wel de drukke weg bereik in vol galop."

Ik geloof niet dat je op deze manier een harde mond kweekt,met welk bit dan ook.Harde monden kweek je door er continu aan te hangen,zelf met het aller 'liefste' bit!

En buiten kan je nu eenmaal uitzonderlijke dingen tegen komen waar geen schriktraining tegenop kan Knipoog

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:17

waar de rijkunst op houd begint de zadelkamer.
waarom pak je het probleem niet gewoon aan. je zegt dat hij karretjes eng vind. nou, dat betekend dus, oefenen met karretjes! desnoods in een weiland. met iemand die aangespannen naast je komt rijden. wordt je paard te heet. gaat diegene met het karretje weer even weg.
ik snap dat je een rem wilt hebben, voor als het echt mis gaat. maar geloof me, als het ECHT mis gaat. kan je er desnoods prikkeldraad in hangen, ze stoppen echt niet.

ga volgende keer anders met een braaf ouder paard. en leer je paard dat buitenrijden niet eng is. (of in iedergeval de dingen die hij eng vind) ik denk dat dat een betere manier is om je brobleem op te lossen.

ik weet dat je dat niet wilde, omdat je wilde weten of dit bit goed was. maar ik geef je gewoon mijn mening met een beetje advies hoe ik het op zou lossen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:24

[quote="Utixo"]Wat zijn we toch weer allemaal verantwoord. Kom op, een paard die op hol gaat langs een weg moet gewoon op zijn "ho" gezet worden, en niet op de zit teruggereden worden, daar heb je helemaal geen tijd voor.

Ik ga overigens wel mee in het verhaal dat een enkelgebroken bit niet vriendelijk is, maar een dubbel of ongebroken wel.

Overigens heb ik een doordouwer die buiten prima op zijn ho te rijden is, hij doet er alleen een Je moet gewoon even zoeken. Ik vind het persoonlijk een fijner idee een noodrem te hebben, dan dat ik een "o zo lief bitje" in heb. In de juiste handen is ieder bit vriendelijk.

quote]

Helemaal mee eens. Een week geleden zou ik nog gezegd hebben dat een vriendelijk bitje of bitloos altijd te prefereren is, maar na zaterdag gigantisch aan de kletter te zijn gegaan als gevolg van een wielrenner (in knalgele jas), die vervolgens ook nog eens een km achter ons aan is blijven rijden denk ik nu: als een scherper bit, of een bit met hefboomwerking kan helpen op het moment van vertrek dan ga ik dat gebruiken. Dit paard heb ik nog maar een maand of twee en ze werd al gereden op een bijzonder hoofdstel/bit, weet niet eens hoe het heet. In elk geval zitten er twee ringen aan, maar ik had de teugels tot nu toe op de 'gewone' ring. En geloof me, ik had echt geen ene moer meer te vertellen. Ik ga nu dus een tweede teugel aan de onderste erbij nemen. Die zal ik niet gebruiken, tenzij er weer iets als zaterdag gebeurt. Ben er alleen nog niet helemaal van overtuigd dat ik haar daarmee wel enigszins onder controle kan houden in blinde paniek. Maar ik ga het wel proberen, want dit wil ik niet nog eens meemaken.

En voor degenen die zeggen: als je je paard niet onder controle hebt moet je niet buiten gaan rijden: ik rijd al 40 jaar buiten (ja ben al heel oud en heel jong begonnen met rijden) op verschillende paarden, en dit is de eerste keer sinds 35 jaar dat het gebeurde, ook het paard is niet piepjong meer, 15 en ervaren genoeg, maar ieder paard kan een keer in paniek raken en ik wil niet dat mij/haar of medeweggebruikers iets overkomt. Dus dan maar even wat minder vriendelijk, als het helpt. Of in het vervolg gekluisterd gaan rijden Tong uitsteken

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 10:33

diphranil schreef:
Ja helemaal mee eens. Als je paard op hol gaat en je kunt hem niet houden, dan moet je niet de weg opgaan. Lekker makkelijk om dan maar een scherper/pijnlijker bit erin te hangen. Ik zou schriktraining met het paard gaan doen en hem/haar leren om stil te staan als ze iets eng vindt. Als je dat consequent oefent heb je geen paard meer dat het op een rennen zet. Stuk veiliger.

Shyla25 schreef:
Ik heb mijn pony geleerd te gaan stilstaan en kijken naar een eng ding.
Het heeft een tijd geduurd (bijna een jaar) maar haar rengedrag is zo goed als weg.

Ze ging er niet vandoor omdat ze iets eng vond.... Ze vindt paard en wagen niet eng, dat kent ze wel. Ze kijkt wel even, maar verder nix. Er rijden genoeg karren bij ons op stal. T is meer dat ze aan kwamen DRAVEN op steen en ze werd verschrikkelijk heet van dat klik-klak-klik-klak en het feit dat er dan een karretje aan hangt, maakt t denk weer net ff iets anders dan wanneer een paard langs draaft zonder wagen... Bij haar gaat haar adrealine dan stromen en stopt dan kennelijk niet meer...

lijntje87 schreef:
waar de rijkunst op houd begint de zadelkamer.
waarom pak je het probleem niet gewoon aan. je zegt dat hij karretjes eng vind. nou, dat betekend dus, oefenen met karretjes! desnoods in een weiland. met iemand die aangespannen naast je komt rijden. wordt je paard te heet. gaat diegene met het karretje weer even weg.
ik snap dat je een rem wilt hebben, voor als het echt mis gaat. maar geloof me, als het ECHT mis gaat. kan je er desnoods prikkeldraad in hangen, ze stoppen echt niet.

ga volgende keer anders met een braaf ouder paard. en leer je paard dat buitenrijden niet eng is. (of in iedergeval de dingen die hij eng vind) ik denk dat dat een betere manier is om je brobleem op te lossen.

ik weet dat je dat niet wilde, omdat je wilde weten of dit bit goed was. maar ik geef je gewoon mijn mening met een beetje advies hoe ik het op zou lossen

Ik was met een ouder paard. Het paard waar ze dikke maatjes mee is, maar dat maakte niet veel uit Knipoog En mijn paard schikt dus maar van heel weinig dingen! Buitenrijden vindt ze dan ook ABSOLUUT niet eng! Het is oren naar voren en gaan! Ik denk dat ze gewoon niet langs moeten draven als ik daar rij... Haha! Knipoog

En ik rij niet streng met mijn handen buiten (ook niet binnen), want ik wil juist dat ze leert ontspannen buiten te lopen met lange teugel en niet altijd maar spanning op de teugels te hebben. Want daar raken ze ook alleen maar gestrest van. Ik wil alleen maar een goede rem hebben, want kennelijk rent ze door dit bit heen als ze heet is... Boos!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 10:37

mysa schreef:
Helemaal mee eens. Een week geleden zou ik nog gezegd hebben dat een vriendelijk bitje of bitloos altijd te prefereren is, maar na zaterdag gigantisch aan de kletter te zijn gegaan als gevolg van een wielrenner (in knalgele jas), die vervolgens ook nog eens een km achter ons aan is blijven rijden denk ik nu: als een scherper bit, of een bit met hefboomwerking kan helpen op het moment van vertrek dan ga ik dat gebruiken. Dit paard heb ik nog maar een maand of twee en ze werd al gereden op een bijzonder hoofdstel/bit, weet niet eens hoe het heet. In elk geval zitten er twee ringen aan, maar ik had de teugels tot nu toe op de 'gewone' ring. En geloof me, ik had echt geen ene moer meer te vertellen. Ik ga nu dus een tweede teugel aan de onderste erbij nemen. Die zal ik niet gebruiken, tenzij er weer iets als zaterdag gebeurt. Ben er alleen nog niet helemaal van overtuigd dat ik haar daarmee wel enigszins onder controle kan houden in blinde paniek. Maar ik ga het wel proberen, want dit wil ik niet nog eens meemaken.

En voor degenen die zeggen: als je je paard niet onder controle hebt moet je niet buiten gaan rijden: ik rijd al 40 jaar buiten (ja ben al heel oud en heel jong begonnen met rijden) op verschillende paarden, en dit is de eerste keer sinds 35 jaar dat het gebeurde, ook het paard is niet piepjong meer, 15 en ervaren genoeg, maar ieder paard kan een keer in paniek raken en ik wil niet dat mij/haar of medeweggebruikers iets overkomt. Dus dan maar even wat minder vriendelijk, als het helpt. Of in het vervolg gekluisterd gaan rijden Tong uitsteken

Jij had dus de pech dat ie nog een km achter je aan bleef fietsen... ik had dus de pech dat ie gelijk aan ons bleef rijden... wij op het fietspad en zij op de weg... Want op het moment dat de kar uit het zicht ging was ze inmiddels zo ontzettend heet dat ze alleen nog maar dribbelde en op 1 plek stond te paraderen.

1 ding weet ik wel zeker! Ik ben me dood geschrokken!! Ach gut Je zou toch verwachten na 2 uur rijden in de duinen en strand dat ze toch wel enigszinds moe zou zijn.... Knipoog

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:40

oh ik ga ook even een vraag tussendoor stellen aangezien jullie best veel weten over bitten hier Haha!

ik rij met mijn fjord alleen buitenritten dit doet ze echt super maar ik heb dr gekocht en toen reden de mensen met een enkelgebroken bit die ik dus ook nog steeds gebruik, lees dat een dubbelgebrokenbit beter is? aangezien mijn merrie met deze bit prima te rijden is.. welk bit kan ik dan het beste nemen als ik een dubbelgebroken bit wil?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:53

Vind het zo jammer dat je zo vaak leest dat het bit als noodrem gebruikt word en dat er niet over nagedacht word hoe het echt werkt in de mond,
Ach als het ene niet werkt dan doen we er maar even een scherper bit in, dat lost toch niets op?
Ook met een heel scherp bit gaan ze aan de kletter als ze echt willen gaan ze overal doorheen, maar wat is aan de kletter gaan?/
Echt op hol , of gewoon even geen controle meer??
En moet dat ene moment dan gelijk besloten worden om een ander bit in te doen??
Ik zou dan gewoon een andere oplossing doen.
Zelf heb ik ook een enorme heethoofd, die rij ik al bijna 8 jaar zonder bit en wat ik doe is aan de lange lijnen in menpositie naar buiten gaan , zodat ze zelfstandig voorop loopt en ik haar toch kan besturen vanaf achter haar, het geeft haar vertrouwen en dat werkt weer door als ik op haar rug zit.
Er zijn zoveel andere oplossing dan een scherper bit in, waar je ten alle tijden je paard mee pijn doet en er word vergeten dat een paard dan juist erg paniekerig kan reageren.
Is het niet zo dat als een ruiter schrikt dat ze gelijk aan 2 teugels gaan hangen?? als je nou eens je zelf gaat conditineren op schrik en teugel los, denk dat er dan minder paarden aan de kletter gaan dan schrik en hangen met 2 handen en kracht van je eigen lichaam aan het bit op het gevoeligste plekje in het lichaam van een paard, hoeveel kilo`s komen daarop te hangen dan, zou ik ook voor wegrennen.
Maar ja dat is mijn mening, paardrijden brengt risico`s mee en we willen geen van alle ons te pletter vallen, maar vind wel dat we dan wel eerlijk naar het paard moeten blijven, het dier weet niet beter , blijft zijn natuurlijk instinct gelukkig behouden en dat is nu eenmaal vlucht gedrag als de leider geen goeie leider is.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:54

even naar een goede ruiterzaak gaan en een (niet te goedkope) dubbelgebroken bitje halen. ik heb voorkeur voor een iets gedraait middenstuk. en ik vind 'goud ' prettiger (of in iedergeval, ik krijg het idee dat mijn paard het prettiger vind

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:59

Utixo schreef:
Wat zijn we toch weer allemaal verantwoord. Kom op, een paard die op hol gaat langs een weg moet gewoon op zijn "ho" gezet worden, en niet op de zit teruggereden worden, daar heb je helemaal geen tijd voor.

Eens. Als je er een scherper bit in hangt, hoeft dat helemaal niet onvriendelijker te zijn als je er gewoon mee rijdt. Alleen als het echt misgaat komt dat bit in actie, en als het goed is hoeft dat niet.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:00

"dat is nu eenmaal vlucht gedrag als de leider geen goeie leider is."

Vertaal:TS is waardeloze ruiter. Nors opkijken

???

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:00

uhh...met dit probleem rent ze door elk bit heen hoor. Ik ben zelf fanatiek buitenrijder..lange teugel,ontspanning en dwars door elk verkeer, maar ook mijn knollie heeft haar "beren" op de weg. Voor mij helpt maar 1 ding en dat is anticiperen op het dreigende gevaar. Je positie bepalen en vooruit kijken,zowel rijtechnisch als verkeerstechnisch.
En dat ik dan in het ergste geval bij een combain ff een akker induik, so be it. Ik ben ook een keer met paard en al aan dekletter geraakt. Heb alleen mezelf een aantal keer goed voor mijn hoofd getikt en bedacht hoe ik dit moet gaan aanpakken.
Er is namenlijk bij mij geen haar op mijn hoofd die angst met pijn gaat bestrijden...
succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:05

Ik rijd mijn KWPN-er sinds dit jaar buiten bitloos.
Ze had nl. de neiging om het bit vast te pakken als ze ergens bang voor was en besloot dan maar een andere route te nemen.
Omdat ze nu het bit niet vast kan pakken blijft ze bestuurbaar.

In de wei/bak rijd ik wel gewoon met bit.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:05

Tessaar schreef:
1 ding weet ik wel zeker! Ik ben me dood geschrokken!! Ach gut

En hier leg je zelf de vinger al op de zere plek. Doordat je zelf ook enorm bent geschrokken reageert je paard extra heftig op jou. Als je paard schrikt, moet je zelf ten alle tijden rustig blijven (ok dat is soms heel erg moeilijk) en zorgen dat je zo snel mogelijk je eigen schrikreactie onder controle hebt en heel rustig en diep ademhaalt. Zodra je paard voelt dat jij kalm blijft, zal zij ook kalmeren.

Er zijn wel testen gedaan waarbij een mens met een normale hartslag naast een paard werd gezet. Hartslag van het paard werd ook opgemeten. Mens werd weggehaald, kreeg een pilletje om de hartslag te verhogen en is weer naast hetzelfde paard gezet. Hartslag van het paard ging mee omhoog.

Kijk vooral heel kritisch naar jezelf. Natuurlijk kan een paard schrikken en het op een lopen zetten, maar wat deed je zelf? Schrok je? Voelde je dat je hart naar je keel ging en je hartslag en ademhaling flink versnelden? Als dat zo is, dan heb je aan je paard het signaal afgegeven dat het inderdaad een hele enge situatie was en dat ze vooral hard moest blijven rennen.
De hulp die je dan geeft door een ophouding te maken op het bit is dan helaas tegenstrijdig met wat jou lichaam aangeeft en het paard, zo gevoelig als het is gaat dan af op jou lichaam en niet op het bit in de mond.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:14

diphranil schreef:
Tessaar schreef:
1 ding weet ik wel zeker! Ik ben me dood geschrokken!! Ach gut

En hier leg je zelf de vinger al op de zere plek. Doordat je zelf ook enorm bent geschrokken reageert je paard extra heftig op jou. Als je paard schrikt, moet je zelf ten alle tijden rustig blijven (ok dat is soms heel erg moeilijk) en zorgen dat je zo snel mogelijk je eigen schrikreactie onder controle hebt en heel rustig en diep ademhaalt. Zodra je paard voelt dat jij kalm blijft, zal zij ook kalmeren.

Er zijn wel testen gedaan waarbij een mens met een normale hartslag naast een paard werd gezet. Hartslag van het paard werd ook opgemeten. Mens werd weggehaald, kreeg een pilletje om de hartslag te verhogen en is weer naast hetzelfde paard gezet. Hartslag van het paard ging mee omhoog.

Kijk vooral heel kritisch naar jezelf. Natuurlijk kan een paard schrikken en het op een lopen zetten, maar wat deed je zelf? Schrok je? Voelde je dat je hart naar je keel ging en je hartslag en ademhaling flink versnelden? Als dat zo is, dan heb je aan je paard het signaal afgegeven dat het inderdaad een hele enge situatie was en dat ze vooral hard moest blijven rennen.
De hulp die je dan geeft door een ophouding te maken op het bit is dan helaas tegenstrijdig met wat jou lichaam aangeeft en het paard, zo gevoelig als het is gaat dan af op jou lichaam en niet op het bit in de mond.

ik ben het zo enorm met jou eens!!!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:23

diphranil schreef:

Dat is dus juist. Mijn paard schrok NIET. Ze werd gewoon ontzettend heet van het geklik-klak van de dravende hoeven op steen. Doordat ze zo heet werd probeerde ik der te kalmeren. rustig praten, rustig zitten enz... zij bleef in eerste instantie paraderen op 1 plek. Maar de pech was dus, dat die kar een tijd naast ons bleef draven. Toen die verder was daarna werd ze iets rustiger zodat ik in ieder geval vooruit kwam. We zijn dus even blijven stappen tot ze weer redelijk gekalmeerd was (ze stapte inmiddels weer gewoon aan de lange teugel) en daarna wilden we dus nog een drafje doen. Toen kwam opeens het hete weer naar boven schuifde ze der hals naar voren en gooide de boeg erin en gas!

Ja... en daar schrok ik van, want ik ging in volle galop op een drukke weg af!! T was geen keiharde rengalop ofzo, maar harder dan een normaal handgalopje (wat we dus altijd doen) en ik had gewoon geen controle meer. Toen ik der weer onder controle had en terug had genomen was ik ook niet bang of angstig. We zijn weer rustig gaan stappen aan de lange teugel en na 2 pogingen verder en we bijna thuis waren vond ik het wel mooi geweest. Ze wilde dat kalme handgalopje of drafje niet meer, ze wilde gewoon zo hard als ze zelf wilde gaan! Hals uitschuiven en gaan....