luie zaniro @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Re: luie zaniro @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:26

Denk er wel om dat als jij je paard wil leren te reageren op je been hem ook de ruimte geeft om hem te laten reageren. Mijn paard was erg vergelijkbaar met die van jou (puur op stem ingereden zelfs, been kende ze niet). Hoe ik dat heb opgelost:

Been, geen reactie? Tik achter je kuit. Nog geen reactie? Tja dan komt er toch een flinke tik aan te pas, een paard moet leren reageren. Op het moment dat paard dan inderdaad reageerde en naar voren 'sprong' EERST belonen, dan pas terug nemen. En ja bij mij schoten we ook wel eens bokkend in galop, dat is prima, blijven belonen en terug nemen. Leer eerst maar eens je paard reageren, veel overgangen rijden kan alleen als je teminste een (lichte) reactie op je been krijgt Lachen

Verder een leuk paard zeg! Maar nog wel heel overbouwd, volgens mij gaat die nog wel wat groeien! Succes!

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 23:21

heey
bedankt voor je reactie jij gaf dus je paard een tik net achter je kuit? reageerde hij daarbeter op? want een tik op zijn kont reageerd die van mij maar nauwlijks op..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:25

Sowieso altijd je kuit. Je paard reageert niet op je been, door achter je kuit te tikken laat je hem zien waar je de reactie wil.

Die van mij reageerde helemaal niet als ik haar tikte, waar dan ook, ik kon bij wijze van spreken zelfs op haar hoofd tikken zonder reatie.. Ik heb de eerste 3 keer dan ook echt een flinke tik moeten geven, maar hou het bij 1 en beloon dus meteen na een reactie, meestal pakken ze het dan heel snel op.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:58

ja dat klopt ja dat je elke voorwaartse reactie moet b elonen en toestaan, al is het een rengalop. Het gaat er in hoofdzaak om dattie leert dat been "voorwaarts" betekent. Een paar keer doen en ze weten het

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:13

oke bedankt voor de reactie ik heb gister les gehad en het ging al een stuk beter we hebben veel overgangen gereden, en dit ging goed. het haver begint ook te werken! hij loopt nu tenminste op zijn eigen benen en hoef ik hem niet hele tijd naar voren te rijden. als ik nu mijn benen stil hou loopt hij nog door en eerst ging hij dan gewoon stil staan:)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:22

Nou ja, klilnk als een ernstig tekort aan energie Slapen , ik merk altijd heel goed het verschil tussen zomer (slooom) en winter. Beetje haver doet wonderen.

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:37

ja inderdaad, het verschilt ook of het savonds is in het donker of overdag in het licht. want als ik savonds rij let hij veel meer op mij. en reageerd hij ook veel beter.

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:38

hij krijgt nu 1 killo brok en 1 kilo haver en als hij gereden heeft krijgt hij nog 1 kilo brok erbij en een vitamine blok. en hij krijgt genoeg hooi en elke dag een heel brood. dus genoeg eten krijgt hij wel:P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:57

Japadour schreef:
Wat een gaaf paard!

Wat je misschien kunt doen ik heel veel overgangen rijden. Stap-draf-stap-draf-galop-stap-halthouden-stap etc. Dan gaat je paard actiever reageren op je been. Bij mij helpt het in ieder geval!

Doe ik ook met mijn paardje
Helpt gigantish!

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:38

ja we zijn nu ook begonnen met overgangen rijden. bedankt voor je reactie!!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:51

Lijkt me een leuke pony
alleen kom je wel heel ver uit het zadel tijdends lichtrijden.
Dat helpt ook niet zo veel om je pony aan het been te krijgen.
En zoals gezegd veel tempowisselingen doen, gewoon kleine beenhulp
en geen reactie gelijk tik. Dan leert hij het wel.

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:14

leeneliefje schreef:
Lijkt me een leuke pony

mijn beugels langer maken zal denk ik niet werken, want als ik ze nog een gaatje langer maak kan ik niet meer op ze steunen en zullen ze uitvallen. tempowisselingen zijn we mee bezig;)
bedankt voor je reactie!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:18

eefjuhhh schreef:
leeneliefje schreef:
Lijkt me een leuke pony

mijn beugels langer maken zal denk ik niet werken, want als ik ze nog een gaatje langer maak kan ik niet meer op ze steunen en zullen ze uitvallen. tempowisselingen zijn we mee bezig;)
bedankt voor je reactie!

Ze heeft het niet over beugels langer maken, gewoon zelf minder uit het zadel komen bij lichtrijden. Probeer maar eens zo klein mogelijk licht terijden. Je moet dan een langere tijd minder ver uit het zadel komen. Als je dit onder de knie hebt, kun je het ook gebruiken om je ophoudingen kleiner te maken. ALs je dan nl langzamer wilt, kun je korter gaan lichtrijden, hierdoor vertraagd hetpaard ook.

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:42

ow oke.. maar hij moet juist namelijk sneller gaan lopen.. dat van langzamer rijden weet ik wel hoe dat moet..
bedankt!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:50

Langzamer rijden is ook een kunst hoor, je moet een lager tempo rijden, maar het paard wel actief op de benen houden. Hierdoor blijft hij ook actiever naar voren toe.

Rijd je terug op je hand of op je zit? Als je dit op je hand doet, dan blokkeer je zijn benen eigenlijk en daardoor is het weer moeilijker om hem dan weer weg te rijden.

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 15:03

ik rijd hem op mijn zit en je hebt wel gelijk dat langzamer rijden ook belangrijk is maar dat doet hij goed en dan blijft hij wel gewoon goed zijn benen optillen, maar hij wil gewoon niet harder lopen.. maar tempowisselingen helpen goed!!
bedankt voor je reactie!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:41

Ten eerste: leuk paardje!
Hij "oogt" niet als een sloom paard. Hij komt eigenlijk meer over als een heel erg jong paard dat het gewoon nog niet snapt. Het ene paard gaat dan van nature onder je uit lopen, de ander valt dood. Houd het simpel. Zoals al gezegd hierboven heel consequent zijn met je hulp, voor je paard, maar ook op jezelf! Niet gelijk een schop geven voor je de goede hulp hebt gegeven bijvoorbeeld, je moet hem wel de kans geven het te verwerken.
Verder ook heel duidelijk belonen als wel de juiste reactie verkregen wordt. Vaak bereik je met positief stimuleren meer dan elke keer slaan als je niet de reactie krijgt die je wilde.
Overgangen rijden kan helpen, maar alleen als je ze juist rijd. Neem de tijd voor de overgang terug: steeds een pasje langzamer, en op het punt dat je voelt dat hij "afslaat" , rijd je hem snel weer naar voren..

eefjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:47

ja eerst werd ook veel te snel boos op hem maar nu ben ik hem bij elke stap die hij "goed" zet, beloon ik hem. boos worden op hem helpt niet weet ik! ik ben ook veel te snel van hem beginnen te gaan verwachten, niet banketstaaf bedoeld maar daar hielp mijn instructrice aan mee.. ben nu weer een stap terug gegaan en gewoon weer op stem laten reageren en inderdaad heel erg consequent blijven. heel erg bedankt voor je reactie!