Jonge pony met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Re: Jonge pony met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:56

Nu zit ik toch te twijfelen.
Als je bewust met het bit te werk gaat.
Heeft het paard er dan ook echt last van?
Natuurlijk voor de eerste keer een bit is even wennen.
Maar doet het echt pijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:16

Als je een super getraint paard hebt die mooi netjes ontspannen loopt dan hangt het bit rustig in de mond en rust niet op de lagen, als je een jong en onrustig dier hebt dat aan een bit moet wennen , komt het bit geregelt tegen de onder kaak en dat ervaart hij dus als pijn, logisch als je gaat kijken hoe het in het skelet eruit ziet,
Heel veel ruiter srijdne alleen maar op het bit en kun je wel bedenken wat er in die mond gebeurd Verdrietig
Een leer bit verdeelt de druk en geef weinig tot geen pijn, ligt uiteraard ook weer aan je hand .
Zonder bit vind ik de beste manier om een paard te beleren, krijgen ze geen nare ervaringen en kun je uiteindelijk pure verfijning met het bit vragen, waar dus een bit ook voor bedoelt is, maar je kan heel veel paarden ook heel mooi zacht zonder bit krijgen, ik rij ook met een bit in, maar heb wel 6 jaar training achter de rug zonder bit en gebruik hem nu maar minimaal om nog net even het extra verfijn momentje te kunnen bereiken, maar dat is echt milimeter werk.
Mijn jonkie van 4 1/2 krijgt nooit een bit in ook geen leer bitje, zij accepteerd niets in haar mond , daar heb ik dan ook respect voor en ga dat ook niet dwingen dan.
Maar ja het is ieder zijn keus natuurlijk en ieder zijn eigen paard, maar bedenk wel dat je met een heel gevoelig stukje lichaam bezig ben en dat heb jij in handen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:51

Citaat:
als je een jong en onrustig dier hebt dat aan een bit moet wennen , komt het bit geregelt tegen de onder kaak en dat ervaart hij dus als pijn, l

Als je een jong dier op de juiste manier beleerd is dat niet zo. Voor onverwachte dingen bij een jong dier heb je een halstertouw of iets dergelijks om de hals, mocht het dier iets onverwachts doen kun je dat pakken en van het bit afblijven.

Verder ga ik er niet mee in discussie, want het blijft een wellus nietus spelletje. Bitloos rijden is prima, maar dan lekker in het bos ofzo niet op een drukke openbare weg.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:59

Wat zo ideaal is aan beleren zonder bit is dat het dier geen slechte ervaringen er mee krijgt.
Wanneer hij er vandoor spurt krijgt hij geen klap in zn mond bijvoorbeeld (natuurlijk moet je dan niet aan de teugels vasthouden, maar eerste reflex is dat wel). Ook is een pony in die tijd volop aan het wisselen en is je mond al vol en pijnlijk genoeg. Uiteindelijk met bit gaan rijden is niet persé verkeerd, al is het niet mijn manier van doen. Maar op latere leeftijd is het rooster mooi opgetrokken (als het goed is), zijn ze klaar met wisselen (vanaf 6) en hebben ze een mooie vaste aanleuning, zijn ze stabiel en hoeven ze geen steun meer te zoeken op het bit waardoor er geen negatieve ervaringen mee zijn en hoeven te krijgen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:33

Ik zou ook zeker wachten met een bitje tot je paard helemaal klaar is met wisselen. Ik ga mijn pony zelf inrijden met een side pull, dat is een soort neusriem met aan elke kant een ringetje.

@Ineke2: Ik ben met mijn 2 en half jarige nog nooit met bit op straat geweest en ze gedraagt zich beter dan menig "bit"paard. Zou dat ineens over zijn als ik erop zit denk je?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:38

ik heb mijn pony laten wennen met een rubber bitje.
overgens heeft ze daar zodanig op gekouwt dat ie nu wel kapot is.

daarom had ik een 2e handse voor haar gekocht Lachen.
overgens wil ik niet verder met het bit Lachen .
maar wilde wel dat ze het begrip bit kende.
nu ook als ik er een ijzerbitje in doe houdt ze dr mondje gewoon gesloten, en kauwt er niet meer op uit onwennigheid maar staat gewoon netjes stil Lachen

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:51

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:52

Dat is net zo goed rubber Vork

Wat vond je van mijn redenering?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:00

Heel erg leuk ben er wel mee opgschoten (alle reacties trouwens)
Maar alleen heb ik nog steeds wel een vraag teken bij of een bit nou echt pijn als je er juist mee omgaat.
Ik denk dat ik mijn pony bitloos zadelmak maken.
En dan kijk ik weer verder.
Vooral ook omdat ze 3,5 is en dus aan het wisselen is. (hoop dat ik een tand vind Bloos )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:02

Zoals ik dus ook al aangaf hebben veel jonge paarden hangende roosters, dus daar moet je goed naar kijken.
Dat moet altijd natuurlijk wanneer je een bit gaan aanschaffen; past het in mond, heeft de mond voldoende ruimte voor een bit enz. Zeker wanneer ze gaan wisselen hebben ze vaak al veel pijn in de mond en een bit erbij heeft ongeveer het effect dat jij drie kiezen hebt los zitten en er een pingpongbal bij stopt, meestal niet echt prettig dus Vork
Tanden slikken ze meestal in Knipoog

Een bit hoeft niet persé zeer te doen hoor, als je er maar afblijft en er niet aan komt haha, maar dat is meestal niet de bedoeling Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:21

TinkerTreas schreef:
@Ineke2: Ik ben met mijn 2 en half jarige nog nooit met bit op straat geweest en ze gedraagt zich beter dan menig "bit"paard. Zou dat ineens over zijn als ik erop zit denk je?

Dat ligt meer aan de overige weggebruikers op straat. Heel veel mensen zeggen wel dat je zonder bit net zoveel te zeggen hebt als met bit en dat ze met bit in ook wel aan de kletter gaan etc... Als ze echt schrikken.

Wanneer ze braaf zijn gaat het ook allemaal prima, maarja die ene keer dat ze niet luisteren én je te maken hebt met veelal niet paardvriendelijke weggebruikers tja... Dan heb ik toch liever iets meer zekerheid voor mezelf.

Wanneer je een bit gewoon normaal gebruikt en niet met ruk en pluk werk aan de slag gaat zie ik geen reden om zonder bit te rijden, want ook bitloze optomingen zijn zeker niet altijd paardvriendelijk.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:13

Bedankt Haha!

Had ik nog een vraagje kun je een pony zadel mak maken met een redelijk passend zadel?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:23

Rubberen bitjes zijn gevaarlijk Lachen (niet die happy-mouth dingen,, maar die die volledig uit rubber gemaakt zijn)
Als je paard/pony op hol slaan en je ziet als enige oplossing om 'm nog te kunnen stoppen aan het bit gaan hangen kan zo'n rubber bitje breken, schiet het door het gehemelte (dat absoluut niet sterk is!) heen en dagdag paardje, want dan zit ie wel met een bit is z'n neus.

@hierboven: Ik zou geen zadel gebruiken dat niet volledig past. Vergeet niet dat het de allereerste ervaring is met een zadel en je wil niet dat het pijn gaat doen als je erop gaat zitten nietwaar. Binnen de kortste keren geraak je er dan gewoon NIET meer op. Daarnaast heb je met een slecht passend zadel ook kans dat het gaat schuiven en dat is dan weer absoluut niet handig voor de ruiter.
Allereerste gewenning zonder gewicht kan wel lijkt me als je er een dik dekje onder legt en niet te strak aansingelt zodat het niet kan gaan drukken.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 06-11-08 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:25

Een zadel moet vanaf het begin af aan goed passen. Anders krijgt je pony last ervan en gaat protesteren. Zo leert hij al snel allerlei dingen die hij niet moet doen en dat is lastig weer af te leren.

Dus beter is gewoon direct een goed passend zadel en dat bij een jong dier zeker ieder half jaar laten controleren. Als het paard uitgegroeit is kan dat jaarlijks... Althans ik doe dat wel Lachen

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 07:55

Oke bedankt.
Maar er komt nog niemand op hoor.
Het is meer voor het zadel gevoel.
Als we echt er op gaan zitten dan kopen we goed passend zadel.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:05

midgie schreef:
Er zijn ook heel veel paarden die niets zeggen van het zadel, hoe krijg je anders doorrij plekken,
Door de tong onder het bit tr houden rust het bit niet direct op de lagen, dat heeft het paard dus zelf al dedacht, maar ga jij eens 3 uur met je tong omhoog lopen??
Veel jonge paarden proberen het bit uit de mond te krijgen, doen ze niets voor niets, maar ja als je mond dan ook nogdoor een sperrriem strak vast getrokken word, dan kun je niet sanders dan je overgeven lijkt me??
Wees blij dat heel veel paarden het natuurlijk instinct nog hebben, want als ze menselijk zouden denken zouden de meeste het niet accepteren.

Ben niet zo van de discussies, maar even een opmerking, ik heb een jonge merrie (zelf beleerd verder) en daar heb ik gewoon een ijezren bitje in gehangen. Als ik haar los zonder halster laat staan en ik kom met het hoofdstel aanzetten(mét een ijzeren bitje) loopt ze naar me toe en reikt met dr mond naar het bit toe...
Ik denk dat hóe je het bit gebruikt heel belangrijk is en dat je idd heel goed naar het paard moet kijken en luisteren of het bit wel aangenaam zit.
En tevens ie het niet nodig een jong paard helemaal dicht te snoeren, eerst maar kijken wat hij doet bij een "normaal" lossig vastgemaakte neusriem(niet zo los dat het gaat klepperen enzo)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:54

Inderdaad ik heb nog nooit de sperriem vastgesnoerd. De sperriem zit er om het bit stabiel te houden in combinatie met de hoge neusriem. Daar gebruik ik hem dan ook voor. Niet omdat mijn pony zijn tong naar buiten wil steken of zijn mond opent etc...

Als dat wel geval is, moet je als ruiter zijnde eens kritisch naar jezelf kijken of je je eigen rijden kunt verbeteren.
Dat niet iedereen dat doet....Tja dat is jammer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:03

Idd naar je paard kijken en luisteren , maar dat word best vaak vergeten en daarom word een bit toch redelijk vaak heel erg fout gebruikt, ook door hoog in de sport ruiters , die toch beter zouden moeten weten.
De sperriem dichtsnoeren is so ie so niet erg prettig lijkt, is ook weer een riempje wat er eigenlijk niet zou moeten zitten als je naar je paard kijkt en luisterd, het bit zou dan ook zonder sperriem stabiel moeten kunnen hangen in de mond.
Ja en kritisch zijn op je rijtecniek is altijd goed, maar denk dat je vooral heel kritisch naar het paard moet kijken,

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:11

Silly_Woman schreef:
midgie schreef:
Er zijn ook heel veel paarden die niets zeggen van het zadel, hoe krijg je anders doorrij plekken,
Door de tong onder het bit tr houden rust het bit niet direct op de lagen, dat heeft het paard dus zelf al dedacht, maar ga jij eens 3 uur met je tong omhoog lopen??
Veel jonge paarden proberen het bit uit de mond te krijgen, doen ze niets voor niets, maar ja als je mond dan ook nogdoor een sperrriem strak vast getrokken word, dan kun je niet sanders dan je overgeven lijkt me??
Wees blij dat heel veel paarden het natuurlijk instinct nog hebben, want als ze menselijk zouden denken zouden de meeste het niet accepteren.

Ben niet zo van de discussies, maar even een opmerking, ik heb een jonge merrie (zelf beleerd verder) en daar heb ik gewoon een ijezren bitje in gehangen. Als ik haar los zonder halster laat staan en ik kom met het hoofdstel aanzetten(mét een ijzeren bitje) loopt ze naar me toe en reikt met dr mond naar het bit toe...
Ik denk dat hóe je het bit gebruikt heel belangrijk is en dat je idd heel goed naar het paard moet kijken en luisteren of het bit wel aangenaam zit.
En tevens ie het niet nodig een jong paard helemaal dicht te snoeren, eerst maar kijken wat hij doet bij een "normaal" lossig vastgemaakte neusriem(niet zo los dat het gaat klepperen enzo)

Mooi gezegd!

Heb 2 zelf beleerd,ben met eentje nog bezig en in het voorjaar voorzichtig beginnen met de derde.
'T is idd hoe je er mee omgaat.
Luister goed naar je paard!
Ik heb ze beleerd met een dubbel gebroken trens, en de tandarts idd ongeveer om het half jaar laten komen.
Heb nooit problemen gehad en ze nemen het bit ook graag aan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:16

Altijd een passend zadel beginnen, precies om de reden waarom ik aangeef bitloos te beginnen. De eerste aanraking mag niet negatief zijn, want dat onthoud hij zn hele leven.

Altijd passend tuig, zéker wanneer er iemand op gaat zitten omdat de drukverdeling gewoon optimaal moet zijn.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:24

Citaat:

Citaat:
Mooi gezegd!

Heb 2 zelf beleerd,ben met eentje nog bezig en in het voorjaar voorzichtig beginnen met de derde.
'T is idd hoe je er mee omgaat.
Luister goed naar je paard!
Ik heb ze beleerd met een dubbel gebroken trens, en de tandarts idd ongeveer om het half jaar laten komen.
Heb nooit problemen gehad en ze nemen het bit ook graag aan.

Ik sluit me aan bij jullie. Ben ook niet van de discussies, maar dingen die hier worden gezegd kloppen niet allemaal in mijn ogen. Waarom zou je een paard niet met een ijzeren bit beleren? Je bent er zelf bij, en als je er voorzichtig mee bent is er niks aan de hand!

Er wordt gezegd "bitloos is beter". Daarna kan je altijd nog een ijzer bitje in doen. Nou stel, hij is beleerd, bitloos, en dan het ijzeren bitje. Denk je dan dat ze het niet gek vinden, zo'n bit in het mond? Of het paard nu 4 jaar is, of 10 jaar en het heeft nog nooit een bit ingehad, vreemd vinden doen ze het toch wel hoor. En dan proberen ze het 3 x lang eruit te krijgen, maar daarna accepteren ze het, en is het "normaal". In dat opzicht vind ik het dus onzin om een paard van 4 niet te beleren met een bit, maar wel als die straks 6 is. Als die 6 is en een bit in krijgt zal die het nog steeds vreemd vinden hoor Knipoog . Dus wat mij betreft: ik zou gewoon beleren met een "normaal" bit, mits je er wel verantwoord mee om kan gaan Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:33

Ik heb nergens gezegd dat ze het dan niet raar vinden, een ijzeren bit, maar het is wel beter voor de ontwikkeling van de mond. Op die leeftijd zijn ze uitgewisseld en verandert de mond niet meer zoveel als op jonge leeftijd.
Natuurlijk moeten ze leren wat het is om een bit in te hebben, al is het alleen maar omdat een eventuele latere eigenaar wel met bit rijd.

Maar het scheelt wel wanneer een dier pas op latere leeftijd een bit inkrijgt dat hij al stabiel is en geen steun meer zoekt op de ruiterhand en dus niet op het bit gaat (proberen te) hangen. Scheelt een hoop druk in de mond Knipoog

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:40

BrittKitt schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ze het dan niet raar vinden, een ijzeren bit, maar het is wel beter voor de ontwikkeling van de mond. Op die leeftijd zijn ze uitgewisseld en verandert de mond niet meer zoveel als op jonge leeftijd.
Natuurlijk moeten ze leren wat het is om een bit in te hebben, al is het alleen maar omdat een eventuele latere eigenaar wel met bit rijd.

Maar het scheelt wel wanneer een dier pas op latere leeftijd een bit inkrijgt dat hij al stabiel is en geen steun meer zoekt op de ruiterhand en dus niet op het bit gaat (proberen te) hangen. Scheelt een hoop druk in de mond Knipoog

Daarom moet je juist altijd iemand je paard in laten rijden (iig er op ziiten) die weet dat een jong paard geen evenwicht en geen vast tempo heeft die niet bij de eerste beste actie de tandjes probeert te "poetsen" als het paard een x een jolige bok geeft of ineens harder/zachter gaat.

Maarja er zijn heel veel mensen die helaas denken dat ze anky zijn en het paard wel even inrijden... en zo krijg je de problemen. Ook als het paard is ingereden moet je namelijk regelmatig controleren of alles goed zit/hangt staat etc. En ook dat je les krijgt (ook voor de gevorderde ruiter) want iemand er naast zal altijd andere dingen zien dan dat jij denkt te doen/voelen.

ps wat t wisselen betreft; het zou niet uit moeten maken, het bit raakt de kiezen niet en mag de voortanden ook niet raken, waar je wel rekening mee moet houden is dat het paard soms onrustig/gevoelig met het hoofd kan worden op het moment dat hij/zij de kies/tand eruit probeert te werken. En het is dan aan de ruiter dat op te merken. er erop in te spelen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:42

En hoeveel mensen zijn er die ook daadwerkelijk weten wat ze doen? Knipoog
Dan kan je toch beter het zekere voor het onzekere nemen? Zeker als het om je eigen paard gaat..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:46

BrittKitt schreef:

Ben ik het niet helemaal met je eens.
Er zijn paarden die altijd wel wat gaan uit proberen.
En er zijn altijd paarden die het ineens vervelend vinden dat er wat in de mond ligt wat er eerst nooit was.
En dan kun je nog door verkeerd gebruik het verpesten.