Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:als je een jong en onrustig dier hebt dat aan een bit moet wennen , komt het bit geregelt tegen de onder kaak en dat ervaart hij dus als pijn, l
.
.

) 

TinkerTreas schreef:@Ineke2: Ik ben met mijn 2 en half jarige nog nooit met bit op straat geweest en ze gedraagt zich beter dan menig "bit"paard. Zou dat ineens over zijn als ik erop zit denk je?
(niet die happy-mouth dingen,, maar die die volledig uit rubber gemaakt zijn)
midgie schreef:Er zijn ook heel veel paarden die niets zeggen van het zadel, hoe krijg je anders doorrij plekken,
Door de tong onder het bit tr houden rust het bit niet direct op de lagen, dat heeft het paard dus zelf al dedacht, maar ga jij eens 3 uur met je tong omhoog lopen??
Veel jonge paarden proberen het bit uit de mond te krijgen, doen ze niets voor niets, maar ja als je mond dan ook nogdoor een sperrriem strak vast getrokken word, dan kun je niet sanders dan je overgeven lijkt me??
Wees blij dat heel veel paarden het natuurlijk instinct nog hebben, want als ze menselijk zouden denken zouden de meeste het niet accepteren.
Silly_Woman schreef:midgie schreef:Er zijn ook heel veel paarden die niets zeggen van het zadel, hoe krijg je anders doorrij plekken,
Door de tong onder het bit tr houden rust het bit niet direct op de lagen, dat heeft het paard dus zelf al dedacht, maar ga jij eens 3 uur met je tong omhoog lopen??
Veel jonge paarden proberen het bit uit de mond te krijgen, doen ze niets voor niets, maar ja als je mond dan ook nogdoor een sperrriem strak vast getrokken word, dan kun je niet sanders dan je overgeven lijkt me??
Wees blij dat heel veel paarden het natuurlijk instinct nog hebben, want als ze menselijk zouden denken zouden de meeste het niet accepteren.
Ben niet zo van de discussies, maar even een opmerking, ik heb een jonge merrie (zelf beleerd verder) en daar heb ik gewoon een ijezren bitje in gehangen. Als ik haar los zonder halster laat staan en ik kom met het hoofdstel aanzetten(mét een ijzeren bitje) loopt ze naar me toe en reikt met dr mond naar het bit toe...
Ik denk dat hóe je het bit gebruikt heel belangrijk is en dat je idd heel goed naar het paard moet kijken en luisteren of het bit wel aangenaam zit.
En tevens ie het niet nodig een jong paard helemaal dicht te snoeren, eerst maar kijken wat hij doet bij een "normaal" lossig vastgemaakte neusriem(niet zo los dat het gaat klepperen enzo)
Citaat:Ben niet zo van de discussies, maar even een opmerking, ik heb een jonge merrie (zelf beleerd verder) en daar heb ik gewoon een ijezren bitje in gehangen. Als ik haar los zonder halster laat staan en ik kom met het hoofdstel aanzetten(mét een ijzeren bitje) loopt ze naar me toe en reikt met dr mond naar het bit toe...
Ik denk dat hóe je het bit gebruikt heel belangrijk is en dat je idd heel goed naar het paard moet kijken en luisteren of het bit wel aangenaam zit.
En tevens ie het niet nodig een jong paard helemaal dicht te snoeren, eerst maar kijken wat hij doet bij een "normaal" lossig vastgemaakte neusriem(niet zo los dat het gaat klepperen enzo)
Citaat:Mooi gezegd!
Heb 2 zelf beleerd,ben met eentje nog bezig en in het voorjaar voorzichtig beginnen met de derde.
'T is idd hoe je er mee omgaat.
Luister goed naar je paard!
Ik heb ze beleerd met een dubbel gebroken trens, en de tandarts idd ongeveer om het half jaar laten komen.
Heb nooit problemen gehad en ze nemen het bit ook graag aan.
. Dus wat mij betreft: ik zou gewoon beleren met een "normaal" bit, mits je er wel verantwoord mee om kan gaan
BrittKitt schreef:Ik heb nergens gezegd dat ze het dan niet raar vinden, een ijzeren bit, maar het is wel beter voor de ontwikkeling van de mond. Op die leeftijd zijn ze uitgewisseld en verandert de mond niet meer zoveel als op jonge leeftijd.
Natuurlijk moeten ze leren wat het is om een bit in te hebben, al is het alleen maar omdat een eventuele latere eigenaar wel met bit rijd.
Maar het scheelt wel wanneer een dier pas op latere leeftijd een bit inkrijgt dat hij al stabiel is en geen steun meer zoekt op de ruiterhand en dus niet op het bit gaat (proberen te) hangen. Scheelt een hoop druk in de mond
BrittKitt schreef:Maar het scheelt wel wanneer een dier pas op latere leeftijd een bit inkrijgt dat hij al stabiel is en geen steun meer zoekt op de ruiterhand en dus niet op het bit gaat (proberen te) hangen. Scheelt een hoop druk in de mond