Paard blokkeerd alleen in de wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Paard blokkeerd alleen in de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:36

Ik denk dat je onbewust toch teveel verkrampt en gaat zitten de knijpen en te drukken.
Bij mij gaat het HC met zweep overigens ook beter.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:04

Ik heb niet bedoelt dat je beter geen wedstrijden meer start maar dat je een tijdje (of niet meer) wedstrijden rijdt tot het thuis weer goed gaat.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:27

Zou het niet onbewust een stukje wedstrijdstress zijn; nieuw paard, eerste keer in nieuwe klasse en M is nu eenmaal geen L2, er wordt toch wat meer verwacht.
Gewoon proberen onbevangen te rijden, net alsof je thuis rijdt. Die winstpunten komen later wel.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:17

Merk je ook verschil tussen binnen en buiten wedstrijden?

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:15

Ik heb ook precies hetzelfde probleem. Hoe lekker het ook met inrijden gaat, in mijn proef gaat het altijd 3x zo slecht en had tijden dat ik echt dacht dat ik zowat flauw ging vallen na de proef. Moest er veelte hard aan rijden, die van mij blokkeerd dan ook helemaal voor mijn hulpen en dan kan ik het ook wel vergeten. Koele kikker is op vele momenten handig, maar ik zou vaak genoeg hem eens wat heter willen hebben.

De ideale oplossing heb ik zelf eigenlijk ook nog niet echt gevonden. Gelukkig mag ik nog met zweep rijden (L1) maar daar kijkt die van mij ook niet van op of om.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van verstand op nul en rijden maar, relax jezelf, neem eens een wedstrijd waarbij je enige doel is dat hij fijn op je blijft reageren. Dan maar wat minder netjes rijden. Is het anders geen idee dat je instructrice met je meegaat? Op 1 of andere manier voel ik me dan net weer wat beter en merk ik daardoor ook dat pony beter blijft.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:17

Hoi.Mijn paard is idem.
Iemand van stal kwam op een wedstrijd kijken en wist niet wat ze zag Bloos
Thuis rijd je 10 x beter dan wat je hier laat zien.
Ik heb foto s bekeken en moet het inderdaad bekennen
Hakken omhoog,zat hem vooruit te duwen enz.
En wedstrijd moet leuk zijn en ik kon pas lachen als ik mijn proefen gereden had.pfff
Het ligt bij mij en ik moet een manier vinden dat we samen her leuk vinden.

Flegmatieke paarden (ieder geval die van mij )sluiten zich af en worden trager.Helaas.

Kan je verder geen tips nog geven want mijn paard staat met een peesblesure maar ik weet dat ik huiswerk heb voor ik weer op wedstrijd ga. Pling

Succes

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:42

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:29

Nobel01: Je hebt dus een pauze genomen, dat is goed! Dan is het enige wat je nog kunt doen: heel veel oefenen en zelf rustig blijven!
Wat ook kan helpen: een paar weken voor de wedstrijd het proefje rijden zodat hij dat een beetje van buiten leert en op wedstrijd gewoon rijden als of je thuis rijdt, denk gewoon dat je helemaal alleen bent en dat niemand naar je kijkt, misschien helpt het wat tegen zenuwen...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:57

-

AppaloosGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:08

Ik heb dit probleem ook..
Ik herken mijn paard helemaal in die van jou!

Dit is ook in het M1 begonnen.
Wat ik doe is heel kort losrijden en tijdens het losrijden alleen de hoognodige oefeningen rijden. Met losrijden met zweep rijden en wat scherpere sporen. Voordat ik de proef in rijd maak ik hem extra fel aan mijn been. Dit helpt bij mij goed. Het grootste gedeelte van de proef blijft hij lopen!

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:36

Een heel erg herkenbaar probleem!
Mijn paard is ook erg koel in de kop en niet gauw onder de indruk van iets. Tijdens training gaat het wel goed, al moet ik hem dan vaak wel ven wakker maken. Op wedstrijd gaat het tijdens het inrijden super, is hij soms echt hyper, maar zodra ik in de bak kom valt hij bijna stil. Daardoor ga ik zelf ook veel te veel werken en het helpt totaal niet.... Wat mijn grootste probleem is dat ik mijn bovenbenen ga aanknijpen. Dit doe ik niet als hij gewoon braaf zijn rondjes loopt, maar wel als ik een moeilijke of nieuwe oefening met hem moet doen, of op wedstrijd dus als hij niet meer wil lopen.

Door allerlei omstandigheden heb ik nu al bijna een jaar niet meer gestart. Ik heb de laatste tijd ontzettend hard eraan gewerkt om die bovenbenen te ontspannen, en ik hoop dus ook dat als ik straks weer ga starten dat ik die bovenbenen loslaat, ook al komt hij terug in tempo.

Het is vaak wel een ruiterfout, maar ik weet hoe frustrerend het is dat het tijdens het losrijden super gaat en zodra je aan je proef begint het allemaal weg is....

Heel veel succes met het oplossen van dit moeilijke probleem!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:02

-

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:13

Mijn proef afgelopen weekend ging iets beter dan de keren ervoor. Ik ben uit het hoofd gaan rijden en we hadden net een winstpuntje, 184. Een kleine opsteker, maar het moet nog heel veel beter worden. Lachen
Ik ben momenteel erg veel bezig met kort en snel schakelen. Ik hoop dat als ik hem thuis sneller en gehoorzamer heb, dat het dan in de proef ook beter zal worden. Als het nodig is dan start ik hem nog een paar keer HC.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 08:51

-

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:16

Het was trouwens 181. Lachen

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:47

-

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:52

Hoe is je paard onder het zadel in de aanleuning? Is hij goed los en nageeflijk?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:13

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:26

Ik heb je topic gevonden Haha! was ook niet zo moeilijk nadat je mij de link had gegeven Clown

Jou verhaal is heel herkenbaar, ook Cas is wat traag in zijn achterbeen en liever lui dan moe.
Ook wat jij doet in de proef heb ik ook gedaan, gelukkig ben ik dat thema al weer voorbij.
Als ik meer tijd heb besteeds ik wat meer aandacht aan je topic wbt de tips van de overige bokkers.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:39

Voor mijn friese merrie geldt hetzelfde. Wij rijden nu nog maar net L1, maar goed. Wat ik als opmerking van een kennis kreeg is dat ik waarschijnlijk zelf te veel bezig ben om de proef te 'overleven' en dan ben je niet genoeg bezig om je paard te 'rijden' zoals je dat bij het losrijden of thuis doet. Daarom is het belangrijk dat je je te rijden proef echt goed kent en daardoor beter op je paard kunt letten tijdens het rijden. En durf te rijden... Dan maar een keer een galopsprong in de middendraf en een laag cijfer, maar daardoor geef je wel aan dat ie het wél moet doen. En dus eventueel HC starten
Wees in ieder geval critisch op jezelf. Je geeft aan dat ie thuis echt wel aan de hulpen is, maar is dit zeer direct of "bijna direct". Neem geen genoegen met bijna, want dan wordt je beessie makkelijk Knipoog En o ja, voor velen is de M een struikelblok. Het lijkt een redelijke overgang vanuit de L2 met knap wat winstpunten, maar het werkt vaak in de praktijk toch anders...
Heel veel succes!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:47

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:02

Goh ook zo bekend Lachen
Ik had het in de L1. Ik reed mij puntjes wel, maar nooit spectaculair. De laatste keer dat ik reed, had ik eigenlijk helemaal geen zin, en was ik niet echt serieus omdat mijn paard constant liep te kreunen tijdens het rijden (hij heeft nog wat 'moeite' met verzameling Tong uitsteken). Maar toen reed ik dus 204 en 211 punten Haha! 5 wpen dus, terwijl ik de hele proef door aan het lachen was.
Dus, neem gewoon een grappig persoon mee, laat hem je een leuke mop vertellen vlak voordat je de proef in moet, dan komt het allemaal goed Haha!

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:14

Nobel01 schreef:
lorvxy schreef:
Ik heb de laatste tijd ontzettend hard eraan gewerkt om die bovenbenen te ontspannen, en ik hoop dus ook dat als ik straks weer ga starten dat ik die bovenbenen loslaat, ook al komt hij terug in tempo.

Het is vaak wel een ruiterfout, maar ik weet hoe frustrerend het is dat het tijdens het losrijden super gaat en zodra je aan je proef begint het allemaal weg is....

Heel veel succes met het oplossen van dit moeilijke probleem!

Ik ben blij dat er meer mensen zijn die dit probleem herkennen.
Een lastig probleem. Je denkt dat je eraan toe ben om te starten omdat het thuis goed gaat,
dan wordt je weer met je neus op de fieten gedrukt dat het probleem er nog steeds is.

Ik ben ook bezig mijn bovenbenen te ontspannen.Ik rijd iedere keer als ik rijd een poos zonder beugels, en dan mijn benen lekker laten hangen.
alleen gaat dat bij mij behoorlijk zeer doen aan de binnenkant van mijn bovenbenen.

lorvxy: wanneer ben jij van plan weer te gaan starten?

Beetje late reactie... Ik weet nog niet wanneer ik weer ga starten. Op het moment gaat het rijden nog niet helemaal zoals het moet. Hebben dit jaar nogal wat tegenslagen gehad in de vorm van blessures van mijn kant en van paards kant. Zijn nu dus weer gewoon rustig aan het opbouwen. Denk eigenlijk dat ik het binnen seizoen oversla en volgend jaar buiten weer ga starten. Dan is mijn paard over het algemeen wat fijner te rijden en misschien dat ik mij dan wat beter kan concentreren op mijn eigen houding, en dan dus vooral mijn bovenbenen.

Ik denk echt dat zelf ontspannen zijn al heel erg veel helpt. Dus inderdaad die benen proberen los te laten, maar ook in je schouders en handen/ polsen.

Nogmaals veel succes! Fijn trouwens dat het rijden laatst zo lekker ging!