Poll: welke beenhulp voor galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poll: welke beenhulp voor galop?

(vooral) Met mijn binnenbeen
140 (35%)
(vooral) Met mijn buitenbeen
156 (40%)
Met beide benen even sterk drijven
58 (14%)
Ik doe het op een heel andere manier
25 (6%)
Nooit op gelet
11 (2%)

Totaal aantal stemmen: 390

Anoniem

Re: Poll: welke beenhulp voor galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 02:12

ik doe buitenbeen iets naar achter, mijn gewicht op mijn binnenbeen verplaatsen, doorzitten en in een hoek doormiddle van mijn benen iets aandrukken in de galopbrengen meetsal in combinatie met stemhulp..

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:24

Ik doe ook buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, binnenhand iets naar binnen.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:28

Ik leg altijd mijn buitenbeen naar achter, en daarme geef ik het meeste druk, mn binnenbeen gebruik ik bij het aanspringen nauwelijks

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:03

beantsje schreef:
Vroeger heb ik geleerd om aan te springen in de galop;
binnenhand iets van de hals, goed begrenzen met buitenteugel
buitenbeen wakend achter de singel en dan in galop zetten met binnenbeen op de singel.
(de instructeur riep altijd "BUITENTEUGEL-BINNENBEEN")

Het binnenbeen is dus het been wat actief drijft.

Maar nu hoor ik ook steeds vaker dat je juist met je buitenbeen het paard in gelop moet zetten. Argument: het buitenachterbeen van het paard moet als eerste ver onder de massa worden geplaatst.
Waar zetten jullie je paard mee in galop?
Ik ben ook heel benieuwd naar de argumentaties!

Dat is helemaal niet waar, binnenbeen gaat zowieso verder onder de massa en als je goed aanspringt gaat het binnenbeen ook altijd eerst.

Zelf spring ik voornamelijk aan op mijn binnenbeen maar mijn paard is heel licht op de hulpen en ik hoef eigelijk alleen aan galop te denken en dan spring ze al aan. Ik doe mijn buitenbeen 1cm naar achter en druk mijn binnenbeen 1cm aan en ze gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:13

anneliesdj schreef:
beantsje schreef:
Vroeger heb ik geleerd om aan te springen in de galop;
binnenhand iets van de hals, goed begrenzen met buitenteugel
buitenbeen wakend achter de singel en dan in galop zetten met binnenbeen op de singel.
(de instructeur riep altijd "BUITENTEUGEL-BINNENBEEN")

Het binnenbeen is dus het been wat actief drijft.

Maar nu hoor ik ook steeds vaker dat je juist met je buitenbeen het paard in gelop moet zetten. Argument: het buitenachterbeen van het paard moet als eerste ver onder de massa worden geplaatst.
Waar zetten jullie je paard mee in galop?
Ik ben ook heel benieuwd naar de argumentaties!

Dat is helemaal niet waar, binnenbeen gaat zowieso verder onder de massa en als je goed aanspringt gaat het binnenbeen ook altijd eerst.

Zelf spring ik voornamelijk aan op mijn binnenbeen maar mijn paard is heel licht op de hulpen en ik hoef eigelijk alleen aan galop te denken en dan spring ze al aan. Ik doe mijn buitenbeen 1cm naar achter en druk mijn binnenbeen 1cm aan en ze gaat.

Binnen voorbeen inderdaad, maar buiten achterbeen! Pling

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:14

__inge__ schreef:
Binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals, binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel en je gallopeerd aan, dit vergeet ik noooit weer van mijn manege tijd Clown werd elke keer geroepen bij het aangaloperen, zo doe ik het dus nog steeds, alleen worden de hulpen steeds kleiner.

precies zo als het mij ook is aangeleerd Nagelbijten / Gniffelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:15

Ik heb het over de achterbenen. Het buitenachterbeen moet als eerste opgetild worden maar het binnenachterbeen gaat het buitenachterbeen voorbij en wordt verder onder de massa gezet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:35

Als ik puur afga op de beenhulp dan leg ik mijn buitenbeen iets naar achter en mijn binnenbeen op de singel. Dat is zoals ik het al in de ponyles geleerd heb en heb in de 23 jaar dat ik nu rijd ook nog nooit een andere versie gehoord (natuurlijk hoort daar ook een juiste teugelvoering en netjes doorzitten bij). Argumentatie om dit zo te doen is omdat alle paarden die ik tot nu toe gereden heb op deze hulp (doorgaans) reageren door in galop aan te springen. Blijkbaar hebben zij het dus ook op deze manier geleerd.

Esther_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:39

ik doe mijn buitenbeen iets naar achteren, ongeveer achter de singel weet niet precies Knipoog, en dan met mijn binnenbeen drijven. zo heb ik het geleerd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:57

Ik heb verschillende dingen geleerd. Maar wat ik nu altijd doe is lichte binnenstelling, buitenbeen naar achter en daarmee aanzetten, en binnenbeen lang eraan houden.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:27

Ik zet mijn paard altijd met mijn buitenbeen in galop, binnenbeen houd ik op de singel maar die gebruik ik verder niet. Als ik die wel zou gebruiken zijlt mijn paard vreselijk weg met de achterhand.

Dus ik zet mijn paard gewoon in de juiste stelling, leg mijn buitenbeen een stukje naar achter, druk die even aan en mijn paard springt aan in de juiste galop. Als ze daar zelf ook zin in heeft tenminste Knipoog

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:05

Wij leren binnenbeen gewoon bij de singel, buitenbeen er wat achter. Daar reageert Patty op Ja

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:22

Kaka schreef:
Halve ophouding > even opletten.
Iets meer gewicht op de binnen zitbeenknobbel plaatsen.
Buitenbeen geeft aan wat je wilt gaan doen. Buitenbeen daartoe achter de singel plaatsen, geen druk erop leggen (dan kom je later in de war als je travers e.d. wilt gaan rijden - wijken voor druk).
Binnenbeen geeft aan wanneer het paard in galop mag springen. Met een klein tikje met je binnenbeen geef je het moment aan. Aanleuning blijft precies hetzelfde, je moet dus iets ruimte geven om het paard te kunnen laten wegspringen.

Helemaal, zo doe ik het ook!

Urielle schreef:
Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden Clown )
Ik vind het wel moeilijk omdat ik zelf altijd het binnenbeen deed.

In principe is je buitenbeen (oude binnenbeen) omleggen voldoende, daarvoor hoeft de galophulp niet op je buitenbeen te zijn. Werkt zelfs slingers in je series in de hand omdat je teveel gaat duwen met het buitenbeen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:57

Egni schreef:
Urielle schreef:
Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden Clown )

In principe is je buitenbeen (oude binnenbeen) omleggen voldoende, daarvoor hoeft de galophulp niet op je buitenbeen te zijn. Werkt zelfs slingers in je series in de hand omdat je teveel gaat duwen met het buitenbeen.

Idd, als je serieus serie's overweegt kun je je paard beter leren aanspringen op je binnenbeen, die hoef je niet te verleggen en kost dus minder tijd, bovendien ziet het er ook niet zo mooi uit als die benen heen en weer slingeren tijdens zo'n serie. En idd druk je de achterhand snel teveel opzij.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:52

Egni schreef:
Kaka schreef:
Halve ophouding > even opletten.
Iets meer gewicht op de binnen zitbeenknobbel plaatsen.
Buitenbeen geeft aan wat je wilt gaan doen. Buitenbeen daartoe achter de singel plaatsen, geen druk erop leggen (dan kom je later in de war als je travers e.d. wilt gaan rijden - wijken voor druk).
Binnenbeen geeft aan wanneer het paard in galop mag springen. Met een klein tikje met je binnenbeen geef je het moment aan. Aanleuning blijft precies hetzelfde, je moet dus iets ruimte geven om het paard te kunnen laten wegspringen.

Helemaal, zo doe ik het ook!

Urielle schreef:

Pfeh, toch goed aangeleerd dus Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:14

Urielle schreef:

Ik ook Huilen van het lachen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:53

Ik rijd western, dus dat gaat net effe anders. Ik leg alleen mijn buitenbeen iets achter de singel, maar geef geen druk. En maak een kusgeluidje met mijn mond. In principe gaat hij al alleen op dit geluidje in galop, maar voor de vorm ook even de beenhulp erbij dus.

xxdaphneexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:00

ik doe mijn buitenbeen iets naar achteren legge, en dan met mijn binnenbeen drijven.
en hem naar binne late kijke.
ta zo is het mij aan geleerd.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:37

Toevallig hadden we het hier gisteren in mijn manegeles ook over. Ikheb aangeleerd om met je binnenbeen te doen. Volgens mijn instructeur kun je het op iedere manier doen, maar is het het beste om het met beide benen te doen, omdat je anders lastig wordt bij andere oefeningen waar je met voornamelijk je binnen of je buitenbeen drijft.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:16

Ik heb altijd geleerd, Binnenbeen óp de singel, buitenbeen erachter, waarbij het binnenbeen aandrukt om aan te galoperen, en de buitenhand begrenzen en binnenteugel (eventueel) stelling vragen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:20

Ik heb geleerd buitenbeen naar achteren en binnenbeen op de singel, zoals de meeste het geleerd zullen hebben.

Maar Anouar en ik hebben nogal ons eigen manier van communiceren. Eigelijk heb ik helemaal geen specifieke hulpen, tenminste, niet iets wat ik kan benoemen. Als ik in galop wil ga ik blijkbaar op een bepaalde manier zitten en gaat hij in galop.
Als ik wil aanspringen op de manier zoals het hoort gaat hij echt niet galoperen Nagelbijten / Gniffelen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:38

Galop: buiten been wakend naar achter, binnen been aanduwen is galop.

Been activeert dat achterbeen (dus linkerbeen is linkerachterbeen en rechterbeen is rechterachterbeen), bij de galop moet het binnenachterbeen altijd verder onder de massa komen dan het buiten achterbeen, dus moet dat been geactiveerd worden en dus het binnenbeen is het drijvende/activerende been.

Veel zeggen dat dit dan problemen geeft bij wissels springen. Kan ik iets in vinden, maar een paard wat toe is aan wissels is ook op zodanig niveau dat op het wakende buitenbeen moet gaan reageren en duw je met je binnenbeen zijn lijf weg, waardoor het voor het paard makkelijker wordt om om te springen en de juiste buiging te hebben.

In beide hulpen kan je wat in vinden, maar het komt (voor mij) het logischte over zoals boven staat beschreven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:56

ik buig ze ook voor mijn binnenbeen zodat ze in de juiste galop aanspringen maar toch ook mijn buitenbeen er regelmatig bij.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:31

IK doe altijd mijn buitenbeen naar achter, en binnenbeen rond de singel.
Ik druk wel met allebei aan maar meer met mijn binnenbeen, want het paard moet om je binnebeen heen draaien en dan zit die bij mij altijd goed. Ook moet het paard stelling naar binnen hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:35

Wel, ik heb het geleerd als buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en met binnenbeen aandrukken... Maar ik merkte dat ik steeds meer op mijn buitenbeen ging rijden. Dezelfde beenhouding, maar dan dreef mijn buitenbeen. Onbewust blijf ik die hulpen geven... Ze werkten wel erg goed, want de eenvoudige wissels waren zo ongeveer de beste punten in mijn proef. Vork