Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

beantsje schreef:Vroeger heb ik geleerd om aan te springen in de galop;
binnenhand iets van de hals, goed begrenzen met buitenteugel
buitenbeen wakend achter de singel en dan in galop zetten met binnenbeen op de singel.
(de instructeur riep altijd "BUITENTEUGEL-BINNENBEEN")
Het binnenbeen is dus het been wat actief drijft.
Maar nu hoor ik ook steeds vaker dat je juist met je buitenbeen het paard in gelop moet zetten. Argument: het buitenachterbeen van het paard moet als eerste ver onder de massa worden geplaatst.
Waar zetten jullie je paard mee in galop?
Ik ben ook heel benieuwd naar de argumentaties!
anneliesdj schreef:beantsje schreef:Vroeger heb ik geleerd om aan te springen in de galop;
binnenhand iets van de hals, goed begrenzen met buitenteugel
buitenbeen wakend achter de singel en dan in galop zetten met binnenbeen op de singel.
(de instructeur riep altijd "BUITENTEUGEL-BINNENBEEN")
Het binnenbeen is dus het been wat actief drijft.
Maar nu hoor ik ook steeds vaker dat je juist met je buitenbeen het paard in gelop moet zetten. Argument: het buitenachterbeen van het paard moet als eerste ver onder de massa worden geplaatst.
Waar zetten jullie je paard mee in galop?
Ik ben ook heel benieuwd naar de argumentaties!
Dat is helemaal niet waar, binnenbeen gaat zowieso verder onder de massa en als je goed aanspringt gaat het binnenbeen ook altijd eerst.
Zelf spring ik voornamelijk aan op mijn binnenbeen maar mijn paard is heel licht op de hulpen en ik hoef eigelijk alleen aan galop te denken en dan spring ze al aan. Ik doe mijn buitenbeen 1cm naar achter en druk mijn binnenbeen 1cm aan en ze gaat.
__inge__ schreef:Binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals, binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel en je gallopeerd aan, dit vergeet ik noooit weer van mijn manege tijdwerd elke keer geroepen bij het aangaloperen, zo doe ik het dus nog steeds, alleen worden de hulpen steeds kleiner.
, en dan met mijn binnenbeen drijven. zo heb ik het geleerd
Kaka schreef:Halve ophouding > even opletten.
Iets meer gewicht op de binnen zitbeenknobbel plaatsen.
Buitenbeen geeft aan wat je wilt gaan doen. Buitenbeen daartoe achter de singel plaatsen, geen druk erop leggen (dan kom je later in de war als je travers e.d. wilt gaan rijden - wijken voor druk).
Binnenbeen geeft aan wanneer het paard in galop mag springen. Met een klein tikje met je binnenbeen geef je het moment aan. Aanleuning blijft precies hetzelfde, je moet dus iets ruimte geven om het paard te kunnen laten wegspringen.
Urielle schreef:Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden)
Ik vind het wel moeilijk omdat ik zelf altijd het binnenbeen deed.
Egni schreef:Urielle schreef:Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden)
In principe is je buitenbeen (oude binnenbeen) omleggen voldoende, daarvoor hoeft de galophulp niet op je buitenbeen te zijn. Werkt zelfs slingers in je series in de hand omdat je teveel gaat duwen met het buitenbeen.
Egni schreef:Kaka schreef:Halve ophouding > even opletten.
Iets meer gewicht op de binnen zitbeenknobbel plaatsen.
Buitenbeen geeft aan wat je wilt gaan doen. Buitenbeen daartoe achter de singel plaatsen, geen druk erop leggen (dan kom je later in de war als je travers e.d. wilt gaan rijden - wijken voor druk).
Binnenbeen geeft aan wanneer het paard in galop mag springen. Met een klein tikje met je binnenbeen geef je het moment aan. Aanleuning blijft precies hetzelfde, je moet dus iets ruimte geven om het paard te kunnen laten wegspringen.
Helemaal, zo doe ik het ook!Urielle schreef:Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden)
In principe is je buitenbeen (oude binnenbeen) omleggen voldoende, daarvoor hoeft de galophulp niet op je buitenbeen te zijn. Werkt zelfs slingers in je series in de hand omdat je teveel gaat duwen met het buitenbeen.
Urielle schreef:Buitenbeen leer ik, ivm de series later (mocht ik die ooit moeten rijden)