Goed paardrijden = tenen naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Goed paardrijden = tenen naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:28

kan me echt helemaal vinden in deze reactie.
Ben zelf jaren getergerd met de opmerking "tenen naar binnen", waarbij mijn instructeur pas tevreden was als mijn tenen verkrampt in de beugel naar binnen stonden en ik met pijn in mijn enkels van het paard kwam.

Mystictinker: ik heb altijd geleerd dat de juiste houding juist is, tenen naar boven, haha, ipv hakken naar beneden, juist omdat je bij hakken naar beneden een overdreven (en verkeerde) houding aan kan leren...

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 15:51

Marchador schreef:
Kir_Ples schreef:
Ach digitaal rijtechnisch commentaar geven gaat toch niet, als ik een foto plaats waar ik me handen meer moet dragen dan zie ik dat zelf ook wel. Lachen
Maarja waar moet je anders commentaar op geven?
Ik bedoel maar we moeten wel rijtechnisch commentaar geven, anders word je reactie verwijderd...

Dit wilde ik ook schrijven. Je moet bij HAW rijtechnisch commentaar geven anders wordt je reactie verwijderd.
In de lessen leer ik om mijn tenen naar voren te laten wijzen, zolang het geen kapstokken zijn en ik ontspannen zit is het prima.

En mods, dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest van de nieuwe forum regels?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:54

Ik snap dat ook niet, het is overduidelijk dat 90% van de bokkers dit niks vind.
En toch laten ze het zo, ik kom daar niet bij. Lachen

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:58

als ik met m'n tenen naar buiten rij (of een klein beetje) dan knal ik overal tegen aan en ik krijg last van mijn kuitspieren Bloos
maar als je echt bijna met je tenen dwars rijd dan staat dat idd niet mooi en heb je ook grote kans om ergens achter te blijven haken...
zelf reed ik ook met mijn tenen flink naar buiten, maar toen ik met mijn tenen naar binnen ging rijden (heb er 1 les echt op gelet en daarna als ik zelf reed ook Tong uitsteken) maar toen voelde het alsof ik met mijn hakken helemaal naar buiten reed Tong uitsteken
maar dus niet dwars en ook niet bijna, maar lichtjes kan wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:02

Ik ga met Urielle mee. Mijn tenen wijzen ook altijd iets naar buiten en voor de rest zit ik gewoon relaxed. Een tijd geleden was ik zo met teentjes naar binnen bezig, dat het me een zwaar geïrriteerde enkelband heeft opgeleverd!!!!!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:25

Ik kan niet drijven als mijn teen recht naar voren staat

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:41

Grappig die reacties. Heb er vanmiddag eens goed op gelet, en ook als ik ontspannen zit, zonder beugels, staan mijn teentjes netjes bijna helemaal recht naar voren. Ik krijg juist pijn als ik mijn tenen verder naar buiten probeer te doen!

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:20

haha ik vind het zalig van de topic starter om over die befaamde kapstokjes te beginnen! Ik vind het soms ook belachelijk hoe de bokkers hier gefixeerd zijn op die tenen.

Overlaatst las ik een boek waarin men over lichtrijden het volgende zei: "de kuiten zijn in contact met de flanken van het paard, de enkels blijven soepel en de tenen zijn iets NAAR BUITEN gedraaid, buig uw bovenlichaam iets naar VOREN zonder uw rug bol te maken zodat u het paardenlichaam ontlast (want dit is uiteindelijk het doel van lichtrijden)

Dus in theorie is het absoluut normaal wat naar voren te vallen en tenen iets naar buiten te steken. Tuurlij kbedoelen ze hier dan wle niet om extreme kapstokken te hebben die gevolg zijn van andere oorzaken en het naar voren vallen ook niets te maken heeft met het uit balans zijn. Of heeft het boek het zo mis?

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:21

Bloos Thanks, is heb die boeken ook gelezen.
Maar ook in bv de boeken van Tineke Bartels wordt de stramme been houding absoluut niet aangeraden.
In de laatste In de Strengen staat een mooi artikel over Talenten , zowel paard als ruiter, met foto's.
Check de teentjes maar!
Er zijn zoveel foto's van fantastische ruiters met rare houdingen (want ja, ze zijn nl in beweging....)
en dan moeten wij hier op bokt ineens allemaal strak in de houding Verward (want wij zijn óók in beweging).

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:42

eidelijk iemand met het juiste idee over de tenen!!!
het is juist heel ongezond voor je voet om zo verkrampt naar binnen te wijzen. voet wordt in een hele
onnatuurlijke positie gezet.
ook voor je paard minder goed. wil je benen geven.. dan kun je niet want je hakken wijzen naar buiten
Kijk maar eens bij vele springruiters. die houden hun voeten HELEMAAL niet naar binnen !!!

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:30

Onmogelijk voor mij om mijn tenen naar binnen te duwen!!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:21

Ik ben het met je eens.
Het lukt mij ook nooit om ze volgens 'de perfecte beenhouding' neer te leggen.. Bloos!
Met sporen aan vind ik het een ander verhaal, als je je tenen naar buiten hebt zit je dan de hele tijd te prikken..
Maarja je hoeft het inderdaad niet te forceren!

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:25

helemaal mee eens!

Altijd die commentaren!
laat mensen gewoon zoals ze zijn.

ja oke, als je opniveau rijdt, maar toch

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:16

ikzelf rij op het ene paard (de belg) ook enorm met kapstokken
dat beest is gewoon zo rond en breed, dat het vrij pijnlijk is om mijn tenen naar binnen te draaien
of dit afdoet aan mijn rijkunst? ik denk het niet
mijn benen hangen lang, en ontspannen naar beneden, hak ik altijd naar beneden, ik kan mijn benen zo bewegen (ja joh! Haha! ) dat ik zonder been contact rij, of met licht contact, lichte en zwaardere hulpen kan geven, etc, enkel met wat kapstokvoetjes.

het andere paard (kleine smalle fries van 1.52) rij ik met ietwat naar buiten gedraaide tenen, mijn beenligging is op haar veel mooier dan op de belg, maar ook op haar kan ik met subtiel contact rijden.
volgens mij is het gewoon het plaatje ...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:19

Het is inmiddels al genoeg gezegd, maar inderdaad, tenen naar binnen gedraaid, maar niet geforceerd.
Ik heb vorige week nog tegen mijn trainer gezegd dat ik mn tenen toch echt niet meer naar binnen kan draaien (links is meer naar binnen van rechts), omdat dat gewoon verkrampt is Clown Bovendien vind ik dat ik ze keurig heb Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:53

Commentaar over de tenen valt me wel op maar ik vind het zo weinig inhoud hebben dat ik er niet eens meer op let en het zelf ook nooit als commentaar geef. Ik let zelf liever op andere rijtechnische zaken die belangrijker zijn in het rijden al is dat vaak wel moeilijk uit een foto te halen.

Als ik trouwens naar mezelf kijk (wat wel weer lastig is als ik op een paard zit, maar even figuurlijk gesproken) hangen mijn benen langs het zadel en draaien mijn tenen automatisch iets naar binnen, tijdens halthouden en stap. Tijdens draf en galop gaan de tenen als vanzelf iets meer naar buiten wijzen. Het is fysiek gezien onmogelijk om je tenen dan naar binnen te laten draaien. Ik weet niet wie ooit verzonnen heeft dat dit volgens het ideaalplaatje zo zou moeten, maar diegene heeft denk ik niet net zoals ik ooit een gescheurde enkelband gehad. Feit dat ook mensen die een bijna perfecte houding zouden moeten hebben (oa grand prix niveau) met iets naar buiten wijzende tenen rijden zegt mij dat het er gewoon bij hoort om zo te rijden.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:49

of t nou goed of fout is; k kan er niks aan doen, m'n tenen gaan steeds vanzelf een beetje naar buiten Huilen van het lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:14

Ach, fotos zijn plaatjes terwijl paardrijden pas sport wordt als het beest in beweging komt.

Op bokt is het pas goed als iemand precies in de houding zit en er vooral geen flintertje spanning is.
Dat is inderdaad leuk voor de momenten dat je even niets hoeft te doen of wilt doen.
Zeker op jongere paarden heb je altijd momenten dat het niet zo perfect gaat en je helemaal niet in de buurt van het ideale plaatje zit, terwijl er toch veel goeds gebeurd.
Daar komt dan meestal ook van dat symptoomcommentaar op.

Er zijn ruiters met een echte bud-houding of gewoon een minder elegant lichaam die toch méé in de beweging zitten en hun inwerking zo timen en doseren dat het voor het paard allemaal duidelijk en comfortabel is.

Enneh.... kan er ook niet even iemand een topic openen over het strenge binnenhandje? Clown
Daar wordt ik soms ook zo kneuiig van...

Vraagt er iemand stelling, komt het bit 2 milimeter uit de mond: strenge binnenhand.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:33

Ik denk toch dat het belangrijk is om erop te blijven hameren van die tenen naar binnen te draaien.
Stel dat beginners dat nie aangeleerd krijgen, en leuk met een tenen ver naar buiten blijven rijden, en later met een spoortje gaan rijden. Arm paardjes, dat zit je toch constant te prikken...
En ik weet ook wel waarom ik met mijn tenen naar binnen rij. Als eens met je tenen achter een paal blijven hangen? Is nogal zeer pijnlijk...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:00

Goh, begon al te denken; zie ik het niet goed? Fixeer ik mij op de verkeerde dingen? In de HAW topics vliegen de handen, voeten en been houdingen je om de oren. Handen dragen is volgens mij de nieuwste trend. Maakt niet uit, dat zijn de dingen die men direct ziet, de dieper liggende worden niet gezien wat ook vrij lastig is op een foto. Helemaal als de serie maar 5 of 6 foto' s bevat waar de mooiste stukjes op staan en enkel van voren of schuin opzij. En tja, op een paar foto's zie je niet de langere momentopname. Hoe het zit met takt of iets als scheefheid of aan het been zijn (althans, meestal niet). En tja, die tenen die ziet iedereen.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:26

Het is even consequent doorzetten een weekje of 2, maar dan wen je vanzelf eraan dat je je tenen naar binnen moet draaien en heb je geen kramp meer. Dus zo slecht lijkt het me niet, je moet alleen jezelf even een andere houding aanleren en gewoon doorzetten, iets wat ik hier nog niet veel tegen ben gekomen op bokt.

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:14

Suzzy_3 schreef:
Ik denk toch dat het belangrijk is om erop te blijven hameren van die tenen naar binnen te draaien.
Stel dat beginners dat nie aangeleerd krijgen, en leuk met een tenen ver naar buiten blijven rijden, en later met een spoortje gaan rijden. Arm paardjes, dat zit je toch constant te prikken...
En ik weet ook wel waarom ik met mijn tenen naar binnen rij. Als eens met je tenen achter een paal blijven hangen? Is nogal zeer pijnlijk...

Ik denk ook niet dat dat is wat men wilt zeggen, aan beginners moet men wel degelijk uitleggen dat men moet proberen de tenen naar binnen moet houden , maar om dit tot in de perfectie (als die al bestaat) door te drijven gaat gewoonweg niet, ik denk niet dat het kwaad kan als je je tenen een kleeeeiin beetje naar buiten hebt, maar natuurlijk geen kapstok

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:41

Op mijn ronde Hafje is het ook echt onmogelijk consequent de tenen recht naar voren te houden. Met het boomloze zadel is het erger dan met mijn springzadel met boom. Ook neig ik op het boomloze zadel iets naar stoelzit als ik gewoon ontspannen op mijn paard een rondje aan het uit of instappen ben. Ga ik echt aan het sturen, is die stoelzit gelijk weer weg.

Ga ik op een rank paard zitten, dan gaat het allemaal moeiteloos, tenen netjes naar voren en nergens een stoelzit te bekennen.

Zag ooit een foto van mezelf (stilstand, niks aan het doen omdat iemand even een fotootjes schoot). Schrok enorm van mijn stoelzit op die foto en heb onmiddellijk (enigszins verwijtend) mijn instructrice er op aangesproken.

Die lachte zich een breuk, en zei mens er is niks mis met je zit, in tegendeel. Je zult met zulke korte pootjes als jij hebt nooit zo mooi kunnen zitten op zo'n rond beestje als op een slank rijpaard. Moet je je helemaal niet druk over maken, het gaat er over dat je goed in balans zit, met de beweging mee bent en de beenhulpen goed kan geven. Tsja, ze is GP ruiter, dan zal ze het wel weten hè. Maak me er dus absoluut niet druk over.

Als ik overigens mijn spoor wil gebruiken, dan moet ik mijn tenen wel naar buiten draaien en mijn hak/been optrekken, want door zijn rondheid, sluit mijn onderbeen echt niet helemaal aan bij mijn pony. Is fysiek ook onmogelijk of je moet O-benen als een hoepel hebben. Subtiele spoorhulpen kan ik dus wel vergeten, want m'n hele zit is natuurlijk waardeloos als ik dat doe. Gebruik mijn spoor dan ook enkel in noodsituaties (bijvoorbeeld buiten) of als hij echt heel stout is en mijn been volkomen negeert. Ik kan slecht dingen vasthouden, dus met zweepje rijden is er voor mij niet bij, gebruik dus mijn spoor eigenlijk i.p.v. een tikje met de zweep.

Ik hoef echt niet bang te zijn om mijn pony per ongeluk met de spoor te prikken, het is al lastig genoeg om hem met mijn spoor te bereiken.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:45

Volledig met je eens Merensje! Maar ja, het is makkelijk te constateren, en iedereen mag wat zeggen toch? Als je echt iets aan die voeten wil doen zul je je hele zit moeten veranderen, als je alleen je voet gaat veranderen krijg je verkramping in de rest van je lichaamen belemmer je je paard.

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:36

Tenen naar binnen staat mooier, maar het zit zoooo veel lekkerder als je ze wat meer ontspant...