Ik weet het echt niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Ik weet het echt niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:48

Het is niet dat de paarden geen zin hebben, maar de paarden hebben geen plezier in t rijden.. Juist jonge paarden moet je heel simpel en toch duidelijk rijden. Juist op ontspanning en niet te lang. Paard moet erover na kunnen denken en fris in t hoofd blijven, dan houden ze de lol erin.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:48

Winkie schreef:
Roos_s schreef:
Nou ik ken zat jonge paarden die geen zin in werken hebben.. Als ze de mogelijkheid krijgen gaan ze de ruiter lekker voor de gek houden. Vooral bij onervaren ruiters met jonge paarden is dit toch echt 9 van de 10 keer het geval.

Waarom hebben ze dan geen zin om te werken? Dat heeft toch een oorzaak? Als een paard plezier heeft in z'n werk, snapt wat er gevraagd wordt en niet wordt overbelast wil een paard heus wel voor je werken.

Als ze goed en consequent worden gereden zullen ze inderdaad wel zin krijgen in werken. Toen ik mij merrie overnam van mij zus kon ik nog niet goed rijden. Ik had veel spanning en dat voelde ze, ook was ik niet consequent. Ze hield me verschrikkelijk voor de gek met trucjes, slechte overgangen en ze liep niet nageeflijk. Me zus zag het duidelijk gebeuren. Ik kan nu stukken beter rijden en ik heb de ontspanning gevonden..ze loopt nu prima en doet alles wat ik vraag met plezier. Mijn merrie was niet eens jong, maar wel ontzettend slim want ze wist precies wie er op haar stapte..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:50

Ineke2 schreef:
Citaat:
Ik denk er anders over..
In een les rijdt ze ontspannen, omdat het daar wel goed gaat (mede door de hulp van instructrice natuurlijk). Daardoor ontspant het paard, en laat ze zich rijden.
Thuis is TS heel onzeker, gaat zichzelf aanspannen, paard voelt dat en voila.. de bom barst weer.

Feitelijk gewoon een cirkeltje.. en dat cirkeltje moet doorbroken worden.
Aan de TS dus om anders te gaan reageren op dr paardje.

Ja en hoe doe je dat? Met hulp van buitenaf!

Het is zo makkelijk gezegd dat je anders moet reageren. Zelf heb je vak niet eens in de gaten dat je anders reageert namelijk.

Klopt, met hulp van buitenaf.
Iemand kan jou zeggen wat je moet doen.
Maar als dat soms niet kan moet ze zelf héél bewust dingen doen..
Nadenken tijdens het rijden, en niet op de automatische piloot.

Nadenken.. wat voel ik, wat doet hij en hoe reageer ik daarop.. etc..
Dán ben je bewust aan t rijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:53

Je hebt er niks aan hoor, maar ik denk dat je gewoon zelf nog niet toe was aan zo'n jong paard. Het zadel lag al lang niet meer goed zei je; dat mag niet gebeuren. Vooral niet bij een jong paard. Ik denk dat het het beste voor het paard en het veiligst voor jou is dat je paard door een prof weer even goed wordt gecorrigeerd en dat je dan onder proffesionele begeleiding ook weer langzamerhand zelf gaat rijden. Balen dat het zo gelopen is en sterkte ermee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:56

Ja dat leer ik zelf ook met behulp van een goede instructrice, maar dan moet eerst je fout maken zodat je kan voelen wanneer het mis gaat en hoe je dat kunt voorkomen óf in het begin wanneer je het nog niet kunt voorkomen doordat je niet snel genoeg bent, het kunt oplossen op een goede manier.

Aan TS waarom word je zo boos? Als je merkt dat je boos word ga dan aan de lange teugel stappen en word weer rustig. Zodra je boos word ga je je zelf spannen en voel je niet goed meer wat er onder je gebeurd. dan ben je altijd te laat met het voorkomen van iets, want voor je het weet gaat je paard weer aan de haal.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:00

Roos_s schreef:
karakter??? Kan genoeg hengsten opnoemen die het karakter -> niet braaf/niet meewerkend/lastig/dominantie meegeven aan nakomelingen. Zo zijn nakomelingen van Jazz bijvoorbeeld vaak totaal niet geschikt voor recreanten. Kan nog een legio van andere hengsten opnoemen
Idd in sommige gevallen is er een andere oorzaak, maar zoals ik dat hier in dit geval lees is het de onervarenheid de oorzaak (trouwens geen aanval richting TS)

Tuurlijk kan karakter en onervarenheid meespelen maar ik vind constant bokken en rennen behoorlijk heftig gedrag voor 'enkeld geen zin hebben'. Daarnaast was het paard dat ze hem kocht wel werkwillig. Dus er is iets veranderd sinds de TS het paard gekocht heeft dat ze geen zin meer heeft om te werken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:05

Ik denk dat je te maken hebt met een heel sensibel en overgevoelig paard.
Hier staat er ook zo eentje in de wei, en het allerallerbelangrijkste is dat je nooit kwaad wordt en gaat roepen!
Gisteren stond de mijne perongeluk op mijn voet, ik roep au en duw hem (waarschijnlijk iets te bruut Frusty ) weg, en nou heeft ie bang van mij.. Tong uitsteken
Probeer overal de ontspanning te zoeken. Voor je rijdt aaien totdat zijn lipje hangt, poot op rust en hoofd omlaag is. Zodra je op het paard zit,probeer dan ook voor je te kijken en niet naar hem. Als het wat stress wordt, loslaten en stappen. Handig is ook als je eventjes alle ledematen checkt of je wel compleet ontspannen bent, zucht eens diep, aai wat en vertrek rustig in stap.
Dit zijn paarden die willen werken, maar nogal instinctief reageren.
Voor grondwerk kan ik parelli aanraden, omdat ik dit zelf ook doe met mijn paard en het is al onwijs verbeterd.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:06

Citaat:
Maar als dat soms niet kan moet ze zelf héél bewust dingen doen..
Nadenken tijdens het rijden, en niet op de automatische piloot.

Nadenken.. wat voel ik, wat doet hij en hoe reageer ik daarop.. etc..
Dán ben je bewust aan t rijden.

Het hoeft niet perse de automatische piloot te zijn... maar gewoon domweg geen oplossing kunnen bedenken... (overigens niet negatief naar TS bedoelt... ging meer over mezelf Haha! )

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:09

probeer een bitloos te rijden
dat heefd mijn paard echt geholpen

sucses er mee

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:16

Persoonlijk lijkt me dat bitloos rijden niet de oplossing voor TS.. Dan lijkt het me toch redelijk van belang dat het paard goed reageert op je been en je zit.. En ik krijg niet de indruk dat dit het geval is..

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:18

Joceline schreef:
Klinkt heel logish, maar toch ben ik het eens met femmefatale1. Een jonge pony van een meisje die ik ken is aan het puberen en zit ook zo rond de 3,5/4 jaar. Hij wordt niet overbelast, er word niks moeilijks gevraagd en hij vind zn streken erg leuk want hij krijgt zo precies wat hij wil. Pubergedrag dus. Het meisje kent niks van consequent zijn en pakt hem dan ook niet aan. Hij bokt haar er steeds vaker af en dat wordt beloont met stoppen. Als ze les heeft heeft hij deze streken ook wel maar minder omdat ze gelijk goed wordt aangepakt door dr instructrice. Ook op de grond heeft hij amper respect en slaat naar iedereen die bij hem in de buurt komt.

@ Joceline:

Wat jij niet moeilijk vindt kan een paard wel heel moeilijk vinden. Vooral een jong paard snapt veel niet. Het is allemaal nieuw voor hem dat een mens op zijn rug gaat zitten, dat hij z'n balans opnieuw moet zoeken, de hulpen die hij krijgt etc.
Dat de kennis van jouw niet consequent is komt er dus ook op neer dat het paard niet begrijpt wat er van em verlangt wordt en gaat daardoor streken uit halen. In de les zal de pony consequenter worden aangepakt waardoor hij begrijpt wat er van hem verlangt wordt. 1 x les per week tegen 3 x prutsen per week kan geen enkele instructrice weg poetsen.
Wat jij pubergedrag noemt lijkt mij dus dat de pony niet begrijpt wat er van hem verlangt wordt doordat hij telkens andere hulpen krijgt en daardoor geen plezier in het werk heeft.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:20

idd weet de pony niet wat verlangt wordt door onervarenheid en daardoor aan het uitproberen. Als niet niet oppast wordt zo'n pony straks niet meer te rijden... Plezier is niet zozeer het probleem. Paarden zijn erg slim ook op jonge leeftijd en zullen die slimheid overal mee gebruiken

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:28

Winkie schreef:
Joceline schreef:
Klinkt heel logish, maar toch ben ik het eens met femmefatale1. Een jonge pony van een meisje die ik ken is aan het puberen en zit ook zo rond de 3,5/4 jaar. Hij wordt niet overbelast, er word niks moeilijks gevraagd en hij vind zn streken erg leuk want hij krijgt zo precies wat hij wil. Pubergedrag dus. Het meisje kent niks van consequent zijn en pakt hem dan ook niet aan. Hij bokt haar er steeds vaker af en dat wordt beloont met stoppen. Als ze les heeft heeft hij deze streken ook wel maar minder omdat ze gelijk goed wordt aangepakt door dr instructrice. Ook op de grond heeft hij amper respect en slaat naar iedereen die bij hem in de buurt komt.

@ Joceline:

Wat jij niet moeilijk vindt kan een paard wel heel moeilijk vinden. Vooral een jong paard snapt veel niet. Het is allemaal nieuw voor hem dat een mens op zijn rug gaat zitten, dat hij z'n balans opnieuw moet zoeken, de hulpen die hij krijgt etc.
Dat de kennis van jouw niet consequent is komt er dus ook op neer dat het paard niet begrijpt wat er van em verlangt wordt en gaat daardoor streken uit halen. In de les zal de pony consequenter worden aangepakt waardoor hij begrijpt wat er van hem verlangt wordt. 1 x les per week tegen 3 x prutsen per week kan geen enkele instructrice weg poetsen.
Wat jij pubergedrag noemt lijkt mij dus dat de pony niet begrijpt wat er van hem verlangt wordt doordat hij telkens andere hulpen krijgt en daardoor geen plezier in het werk heeft.

Daar heb je gelijk in! Lachen Maar het is zo; Het meisje is erg verlegen en ze zijn van het niet-slaan of aanpakken. Het enige wat ze doet is dus rondjes lopen met hem in de bak en ze vraagt verder niets van hem. Hij is door andere mensen ingereden maar veel te jong voor een onervaren iemand die zelf bang is en 1x per week les heeft. Er wordt dus niets moeilijks van de pony gevraagd en de hulpen zijn duidelijk genoeg voor hem maar die geeft ze amper. Afentoe poogt ze tot een stukje slome draf, hij duikt achter de teugel en na een paar rondjes zie je hem een plannetje bedenken, spurt hij weg en ligt ze eraf. Elke keer weer hetzelfde..er mist dus consequentie inderdaad. Maar voor de pony is het niet te moeilijk..

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:29

Iemand die onervaren is maar wel consequent zal dit probleem niet hebben. ( komt waarschijnlijk niet vaak voor maar toch Lachen )
De basis is en blijft dat t paar niet meer bergijpt wat de bedoeling is. ( net mocht ik wel uit mezelf aandraven en nu krijg ik een ruk in m'n mond )

Krijgt de pony wel dezelfde instructies ( tijdens de les ) luisterd de pony opeens wel. ( oww ik mag niet aandraven uit mezelf alleen als ik een kuithulp voel ) Het heeft dus niets met het niet willen werken te maken.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:36

Oke ik begrijp je. Maar kijk nog eens, het meisje waar ik het over heb rukt niet in de mond, dat zou ze nooit doen. De pony in questie draaft ook niet zelf aan want hij is erg lui. Ze heeft amper druk op de teugels en loopt alleen sloom rondjes. Dan geeft ze hem zachte kuithulpen en hij reageert goed en draaft netjes aan en ze beloont hem vaak dan. Hij hoeft niks moeilijks te doen verder en ze zal hem niet meer aanraken of aan de teugels rommelen. Vanuit stap of draf heeft hij toch nog vaak dat hij wegspringt en gaat bokken.. Hij begrijpt dus bij het rijden prima wat er van hem wordt verlangt

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:37

Citaat:
Daar heb je gelijk in! Lachen Maar het is zo; Het meisje is erg verlegen en ze zijn van het niet-slaan of aanpakken. Het enige wat ze doet is dus rondjes lopen met hem in de bak en ze vraagt verder niets van hem. Hij is door andere mensen ingereden maar veel te jong voor een onervaren iemand die zelf bang is en 1x per week les heeft. Er wordt dus niets moeilijks van de pony gevraagd en de hulpen zijn duidelijk genoeg voor hem maar die geeft ze amper. Afentoe poogt ze tot een stukje slome draf, hij duikt achter de teugel en na een paar rondjes zie je hem een plannetje bedenken, spurt hij weg en ligt ze eraf. Elke keer weer hetzelfde..er mist dus consequentie inderdaad. Maar voor de pony is het niet te moeilijk..

Het niet geven van duidelijke hulpen is net zo verwarrend als het geven van constant verschillende hulpen. Als je een puber in een klas zet zonder hem instructies/begeleiding te geven gaat ie toch ook niet uit zichzelf zijn boek open slaan en zelf bedenken welke opgaven handig zijn om te leren.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:39

Winkie schreef:
Citaat:

Het niet geven van duidelijke hulpen is net zo verwarrend als het geven van constant verschillende hulpen. Als je een puber in een klas zet zonder hem instructies/begeleiding te geven gaat ie toch ook niet uit zichzelf zijn boek open slaan en zelf bedenken welke opgaven handig zijn om te leren.

Dat klopt hij doet dan ook niet uit zichzelf zijn best.. maar ik kan nog steeds het bokken en wegrennen niet verklaren want het meisje vraagt niks moeilijk aan hem en geeft geen verwarrende hulpen. Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:49

Joceline schreef:
Dat klopt hij doet dan ook niet uit zichzelf zijn best.. maar ik kan nog steeds het bokken en wegrennen niet verklaren want het meisje vraagt niks moeilijk aan hem en geeft geen verwarrende hulpen. Lachen

Ze geeft geen verwarrende hulpen, maar ze geeft het paard wel de tijd om zijn eigen plan te trekken! Een paard moet bezig gehouden worden, anders vinden ze het saai en is het tijd voor een lolletje.

Mijn pony doet precies zo als je hem niet bezig houd. Een keertje zo rijden kan best, maar probeer het geen week achter elkaar. Geheid dat je gaat vliegen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:55

Ineke2 schreef:
Joceline schreef:

Ze geeft geen verwarrende hulpen, maar ze geeft het paard wel de tijd om zijn eigen plan te trekken! Een paard moet bezig gehouden worden, anders vinden ze het saai en is het tijd voor een lolletje.

Mijn pony doet precies zo als je hem niet bezig houd. Een keertje zo rijden kan best, maar probeer het geen week achter elkaar. Geheid dat je gaat vliegen.

Ja ik weet waarom de pony het doet. Er wordt niet consequent gereden en hij is erg slim/puberig. Ik bedoelde alleen mijn reactie tegen Winkie die zei dat hij de hulpen niet begrijpt terwijl ik van mening ben dat hij deze wel begrijpt (de enige hulp die ze geeft is voor de overgang draf en weer terug). Deze gaan dan ook netjes.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:07

Bedoel je nu het paard van de TS of de pony van je kennis?

Bij de pony van jou kennis denk ik dat het niet geven van (consequente ) hulpen in dit geval het wegrennen en het bokken veroorzaakt.
( ik ken verder de pony niet, weet niet hoe het zadel ligt en wat de houding is van de ruiter etc)

Je zegt zelf dat ze amper hulpen geeft en nooit een tikje geeft met de zweep en niet consequent is. Dat is toch verwarrend voor het paard? Hij snapt toch niet wat de bedoeling is? En als ie stout is krijgt hij geen straf. Dus hij heeft misschien voor zichzelf al bedacht dat het niet uitmaakt of ie wel of niet luisterd? Je zegt zelf dat er niks van hem wordt gevraagd. Een paard is leergierig misschien helpt het om juist wel wat meer van hem te vragen? Dat ie merkt dat als hij op een bepaalde manier loopt dat zijn rug veel prettiger aanvoelt en dat het dus loont om te luisteren?

Misschien niet het beste voorbeeld. Maar die puber die geen idee heeft wat hij moet leren, wat het nut er van is en welke opgaven hij moet doen gaat toch ook doen waar hij zin in heeft. Op het bord tekenen, z'n vriendjes smsen of loopt gewoon uit het lokaal weg Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:11

Winkie schreef:
Bedoel je nu het paard van de TS of de pony van je kennis?

Bij de pony van jou kennis denk ik dat het niet geven van (consequente ) hulpen in dit geval het wegrennen en het bokken veroorzaakt.
( ik ken verder de pony niet, weet niet hoe het zadel ligt en wat de houding is van de ruiter etc)

Je zegt zelf dat ze amper hulpen geeft en nooit een tikje geeft met de zweep en niet consequent is. Dat is toch verwarrend voor het paard? Hij snapt toch niet wat de bedoeling is? En als ie stout is krijgt hij geen straf. Dus hij heeft misschien voor zichzelf al bedacht dat het niet uitmaakt of ie wel of niet luisterd? Je zegt zelf dat er niks van hem wordt gevraagd. Een paard is leergierig misschien helpt het om juist wel wat meer van hem te vragen? Dat ie merkt dat als hij op een bepaalde manier loopt dat zijn rug veel prettiger aanvoelt en dat het dus loont om te luisteren?

Misschien niet het beste voorbeeld. Maar die puber die geen idee heeft wat hij moet leren, wat het nut er van is en welke opgaven hij moet doen gaat toch ook doen waar hij zin in heeft. Op het bord tekenen, z'n vriendjes smsen of loopt gewoon uit het lokaal weg Lachen

Ik heb het over het paard van mijn kennis. Tja nu begrijp ik je wel. Ja ik weet wel wat er mis gaat en ik weet ook precies wat er moet gebeuren om dat gedrag af te leren maar ik wilde even met je discussieren over het feit dat de pony bokt volgens jou omdat hij de hulpen niet begrijpt Knipoog Aan de ene kant ben ik het met je eens en aan de andere kant ook weer niet. Ik denk dat het beestje inderdaad leergierig is maar zich verveeld en veel energie heeft waardoor het enorm aan de ren gaat.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:14

oww ok Lachen Nou das mooi. Volgens mij komen we op hetzelfde uit Haha!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:07

Hallo,

het kan zijn dat je met rijden de pony niet goed rechtricht, dat hij op zijn schouder valt en begint te rennen om zijn balans te houden, voor de aardigheid is het een idee om eens op de site van Antoine de Bodt te kijken, ik heb veel paarden gezien die na zijn lessen ontzettend opgeknapt zijn.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:24

Roos_s schreef:
Nou ik ken zat jonge paarden die geen zin in werken hebben.. Als ze de mogelijkheid krijgen gaan ze de ruiter lekker voor de gek houden. Vooral bij onervaren ruiters met jonge paarden is dit toch echt 9 van de 10 keer het geval.

Bij jonge paarden is het nooit onwil. Boos! Als je het op die manier benadert zal je er nooit samen uitkomen.

Jonge paarden zijn op zoek naar leiding. Puur een natuurlijke kwestie. Een jong paard zal in een kudde nooit een leidingrol krijgen, simpelweg omdat de andere paarden dit niet toestaan. Een jong paard heeft ook nog geen ervaring genoeg om in een leidinggevende rol te kunnen functioneren.
Als een ruiter echter niet in staat is om een leidinggevende rol aan te nemen, zal het paard zich genoodzaakt voelen om deze rol over te nemen. Dit is geen onwil!! Dit is gewoonweg gebrek aan kennis en vaardigheden van de ruiter. Het is eigenlijk heel eenvoudig; neem geen jong paard, tenzij je uit ervaring weet dat je dit aan kunt.

Voor de TS: Stop met rijden (houd alleen de les aan) en ga aan de slag met grondwerken. Je zegt in een van de eerste posts dat het tussen jou en je paard wel goed gaat als je er naast staat. Dit klopt niet (of in ieder geval niet helemaal). Als het daadwerkelijk goed ging tussen jou en je paard op de grond, zou het ook beter gaan als je op je paard zit. Knipoog
Jouw paard heeft geen vertrouwen in jou als leider. Dat is niet bedoelt als een belediging jegens jou als persoon, maar simpelweg een feit. Voor paarden is het erg jammer als ze verkocht worden als een brave (net ingereden) drie of vierjarige. Voor de volgende persoon is het namelijk belangrijk dat ze de leidinggevende rol voor het paard overnemen, al lijkt het alsof het paard uit zichzelf zo braaf is.

Ik weet zeker dat het goed zal komen tussen jullie, want je geeft zelf al aan dat de fout waarschijnlijk bij jou ligt (sterker nog, fouten liggen altijd aan de ruiter, tenzij het paard een fysiek gebrek heeft Knipoog ). Neem les in grondwerken en zorg dat je de leiding weer terug krijgt. Dan krijg je het vertrouwen van je paard ook spoedig genoeg terug. Heel veel succes! Haha!

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:56

Ten eerste echt heel erg bedankt voor alle reacties daar ben ik echt heel erg blij mee. De tandarts komt dinsdag. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik haar overbelast ik heb tot nu toe altijd heel erg rustig aan gedaan, met om de dag rijden rij ik niet altijd in de bak maar ook wel in het bos, waar we allebei ontspannen zijn en dat gaat dus goed. Ik had zelf ook bedacht om te gaan rijden alleen als ik les heb, maar mijn paard is voor mijn gevoel wel werkwillig, ze wil het wel. maar het komt door mij niet door haar. alleen zou ik haar het liefst niet wil verkopen, als ik haar aan de hand heb is er niks aan de hand. En ik hoop gewoon echt dat het goed komt tussen ons.