Pony rukt teugels uit handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaar

Re: Pony rukt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:44

Is zijn gebit in orde? Hij kan de teugels uit je handen trekken omdat hij de druk op zijn gebit niet kan verdragen omdat het pijn doet. Even naar laten kijken!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:35

ik herken dit probleem. Een pony die ik al een 3-tal jaar rij doet net hetzelfde. Tijdens het rijden geen enkel probleem, maar vanaf het moment dat je haar gaat uitstappen trekt ze erg plots en snel de teugels uit je handen. Dit ook op wandeling en als je tijdens het rijden even een pauze inlast. op het moment dat ze nu haar hoofd naar voor trekt geef ik meteen been en eventueel tikje van de zweep waardoor ze automatisch haar hoofd omhoog brengt. Het is ondertussen al veel beter geworden. Wanneer er echter een nieuwe verzorger op haar rug zit probeert ze het nog steeds. De nieuwe verzorger is soms nog wat traag in haar reactie hierop waardoor het probleem nog niet van de baan is Lachen

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:48

Proberen om je handen net iets voor het zadel neer te zetten, en als die begint te trekken proberen daar te houden. en anders rijd je hem eerst aan de teugel en laatje stukje voor stukje de teugel iets loser.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:36

ik ben nu aan het proberen als ze de teugels uit mijn handen rukt op dat moment benen te geven en een tik met de zweep in haar nek...
tot nu toe haalt het nog niet veel uit maar ik zal even doorbijten Lachen

edit: ik zal aan mijn moeder ook eens vragen om ons te filmen op wandeling... dan doet ze het altijd dus kunnen jullie eens bekijken wat ik bedoel...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:21

mijn paard heeft het ook een poosje gedaan, ik heb op ten duur maar een hulpteugel gepakt omdat mijn handen openlagen..
poosje mee gewerkt, nu al paar maanden mee gestopt en ze heeft het niet meer gedaan Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:33

Idd zoals al gezegd je handen sluiten, en geen centimeter meegeven. Dat is de enigste manier waarop je 't nog af zou kunnen leren.
Maar de kans dat het gebeurt, is minimaal.
M'n vzpaard blijft het met een lange teugel ook gewoon doen, hoewel niet al te heftig. Hem goed bezig houden helpt ook, zodra ik wat meer ga vragen vergeet hij het te doen.

Aardbijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:48

Ik weet niet hoelang je haar al hebt ? Het kan zijn dat je pony je in het begin wilt uitproberen, deed mijne ook!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:55

Aardbijtje schreef:
Ik weet niet hoelang je haar al hebt ? Het kan zijn dat je pony je in het begin wilt uitproberen, deed mijne ook!

7 jaar Tong uitsteken

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:28

Wat bij mij erg geholpen heeft is wat paardvriendelijker dan al die manier hierboven met een zweep enzo.
Ik ben begonnen met na het werken mijn paard voor te zijn, hem te laten halthouden en teugel lang maken en dan wegstappen met lange teugel, zodat hij de kans niet kreeg om de teugels uit mijn handen te trekken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:23

Yellomofoon schreef:
Ik stop geleidelijk aan met ze aan de teugel te rijden en dan krijgt ze idd heel de teugel voor uit te stappen, maar als ik ze dan om een of andere reden (zoals bijvoorbeeld iemand ontwijken of gaan wandelen) een stukje korter neem dan rukt ze ze terug uit mijn handen. Ze moet toch nog altijd goed doorstappen zelfs al ben ik aan het uitstappen.

Dus als ik het goed begrijp kan ze wel gewoon aan de lange teugel uitgestapt worden maar zodra ze lange teugel heeft en jij ze even oppakt om haar bv aan de kant te sturen dan trekt ze de teugels uit je handen?
Mijn kleine pony doet dit ook wel eens. Als ze lang zijn en ik pak ze dan 1 stukje korter ze zijn dan nog steeds lang maar dan wil hij ook weer meer teugel. Ik houd ze tegenwoordig gewoon lang en stuur zo dan maar aan de kant. of hou gewoon vol maar je moet dan wel zorgen dat je je pony voor blijft en meestal doen ze eerst hun hoofd een stukje naar voren en daarna geven ze een ruk je kunt het dus voor zijn. Ik denk zelf dat het laten doorstappen en het straffen echt niets helpt zeker omdat ze dit al 7 jaar doet.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:30

ik heb dit bij mijn vorige paard zo opgelost dat ik een riempje aan de voorkant van het zadel heb vastgemaakt die tegelijk met de teugel vast hield, zodat ze zodra ze trok zelf een correctie kreeg in d'r mond.
Dit is het zelfde als je hand sluiten en niet verplaatsen maar dan nog makkelijker omdat het riempje ervoor zorgt dat je niet weggetrokken wordt.

succes

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:53

been been ! Knipoog

roosjeroos93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:34

Ik had dat ook een keer op een pony op een camping, mr die trokken echt allemaal!! Dat was niet normaal, het deed echt pijn. Dat leren ze zichzelf aan denk ik, dus moet het ook af te leren zijn. Hoe? dat zou ik echt niet weten!

aGoodlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:08

Als je paard dat doet of nijgt te doen, gelijk been geven.
Draven maakt niet uit, dan kun je haar terug nemen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:01

Yellomofoon schreef:
Narya schreef:
Misschien toch maar eens de handschoentjes proberen? Dan wordt het in ieder geval minder makkelijk voor je paard om de teugels uit je handen te rukken. Flink vooruit rijden lijkt mij een hele goede, vreemd dat dat niet werkt Bloos

als ik met handschoenen rijd doet ze het nog hoor Tong uitsteken en ja dan laat ik haar goed doorstappen maar na 5-10 min doet ze het weer opnieuw

Lynn_Nikita schreef:
ze is gewoon gewend om met uitlopen lange teugel te hebben
niettoestaan, evt tik geven en weer even aan het werk zetten

Ik geef haar idd bij het uitstappen altijd lange teugel maar die gebruikt ze nooit helemaal op (ze loopt nooit met haar hoofd laag over de grond ofzo)
En als ik aan het wandelen ben is het moeilijk om haar dan aan het werk te zetten... Als ik ze dan eventjes aan de teugel rijd en haar dan terug een gestrekt nekje laat hebben rukt ze de teugels terug uit mijn handen
Oh en als ik haar gwn met een halstertje "rijd" of wandel dan doet ze dit ook niet

blijf je met lange teugels de bewegingen nog wel goed volgen?