Bakspoken? Doorrijden of laten kijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raggel

Re: Bakspoken? Doorrijden of laten kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:15

Mijn merrie "schrikt" al een half jaar (zo lang ik haar heb) van het hek in de bak. Iedere dag opnieuw. Gewoon het hek waardoor je naar binnen en naar buiten gaat.. In stap geen probleem, loopt er gewoon langs.. In draf soms kijkt ze bijna niet, soms wil ze er echt niet langs.. De ene keer rechtsom, de andere keer linksom..
Vraag me niet waarom, voor de rest super paardje heel braaf.. Dat is de enige kronkel in haar hoofd..
Moet gewoon erg duidelijk zijn, maar toch rustig en veel belonen.. En juist buitenstelling nemen, dan is het onder controle te houden.. Maar als ik 1 sec. niet oplet springt ze weer alle kanten op..

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:16

Het ligt niet aan het type ruiter of het paard.

Bij http://www.mansour.nl hebben ze een niet te hanteren dressuurpaard, hoge klasse, rustig gekregen door 'm eerst een paar maandjes in de groepshuisvesting te zetten. Daarna konden beginners op hem rijden.

Sportpaard, sportkarakter etc, maar erger nog sporthuisvesting, en dat betekent weinig buiten, veel op stal niet kunnen spelen met vriendjes etc en daar raakt een paard gestresst van.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:29

arabesk- ben het wel met je eens...ik denk zeker dat het helpt om een paard veel buiten te laten lopen ipv alleen maar op stal. (werkt nu ook best ok met mijn eigen paard). Het zal niet alles betekenen, maar DAT het helpt is wel zeker hoor...

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:30

90% is huisvesting, 10% is tijd steken in schriktraining, als je paard gewend raakt aan wapperend plastic zijn de bakkabouters peanuts

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:31

Arabesk schreef:
Het ligt niet aan het type ruiter of het paard.

Bij http://www.mansour.nl hebben ze een niet te hanteren dressuurpaard, hoge klasse, rustig gekregen door 'm eerst een paar maandjes in de groepshuisvesting te zetten. Daarna konden beginners op hem rijden.

Sportpaard, sportkarakter etc, maar erger nog sporthuisvesting, en dat betekent weinig buiten, veel op stal niet kunnen spelen met vriendjes etc en daar raakt een paard gestresst van.

Dit zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik denk dat de meeste ruiters hier geen dressuurpaard in de hoge klasse rijden..
Het ene paard is nu eenmaal schrikkeriger dan de ander, of ze nu buiten staan of niet.
Hier lopen er 6 en staan de hele dag buiten en toch is de een schrikkeriger dan de ander, de ene dag kan het erger zijn dan de andere en bij de ene ruiter schrikken ze sneller dan bij de ander.
Wel degelijk een verschilletje type paard of ruiter dus.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:33

Arabesk: niet helemaal met je eens.

Wij hebben een kudde van 17 merries, verschillende leeftijden, 24/7 buiten en de een ziet meer dan de ander en reageert daar ook anders op.

Het heeft naast huisvesting ook met karakter van het paard, het soort ruiter en een beetje met het weer te maken Tong uitsteken

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:35

Arabesk, ik snap wat je bedoeld hoor. Klopt ook zeker.
Maar helemaal kloppen doet het ook niet. Mijn haflinger schrikt regelmatig van dingen die ik in elk geval niet kan zien, ook als hij 24 uur/dag buiten in een groep staat.
Maar gaat inderdaad beter dan als ik hem veel binnen houd.
Overigens veel grondwerk en schriktraining mee gedaan, is voor de rest echt bomproof...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:40

Mijn paard loopt 1x als een banaan langs een enge bakkabouter, dat vind ik ook helemaal prima. De tweede keer mag ze iets nog wel spannend vinden en de derder keer .... dan is het niet meer eng Lachen Mijn andere paard schrok ook van 'enge' dingen en had vooral moeite met dingen die in de bak veranderen/anders zijn. (stond wel 24/7 buiten) Hij haalde zich ook erg op aan stoerdere paarden. Maar onder druk zetten werkte niet, veel geduld en ipv steeds langs de plek dwingen dat opbouwen. Dus bijvoorbeeld een steeds groter rondje rijden totdat je ineens zomaar langs de bakkabouter kan rijden. Ik geloof niet in aanstellen bij paarden, is een mensen ding, met geduld kom je een stuk verder.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:03

mijn vorige verzorgpony had dit probleem ook, een keer laten kijken daarna volte maken en er netjes langs.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:12

Arabesk schreef:
Als mijn paard zó schrikkerig is dat ie dingen ziet in de bak die er niet zijn, ga ik me ernstig zorgen maken. Dat is nl niet normaal. Paarden die schrikken van een papiertje in de rijbaan zijn tussen hun oren niet gezond.

niet oh, nou dan kan ik er denk ik een paar aflaten maken als dat zo is. alleen jammer dat ze voor de rest kern gezond zijn

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:14

Arabesk schreef:
90% is huisvesting, 10% is tijd steken in schriktraining, als je paard gewend raakt aan wapperend plastic zijn de bakkabouters peanuts

Het probleem met die bakkabouters is dat er niet echt iets is waarvan ze schrikken (vandaar de term 'kabouters'!). veel paarden zien het volgens mij als een techniek om onder het werk uit te komen: eventjes spoken om niks. Vooral als ze jolig zijn.

Het is gewoon een truc als een ander...

Ik rij dan ook altijd gewoon door. Ben daar streng in.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:16

Ik zou hem ook doorrijden, heb gezien dat mijn paard uiteindelijk overal liep en nergens last van had terwijl een paard van een vriendin, die wel altijd aandacht eraan gaf en m liet kijken, met de dag vervelender werd, doorrijden dus, het liefst de andere kant opkijken, nonfocus heet zoiets Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:25

kaatje77 schreef:
Stelling naar binnen vragen en zo door de hoek rijden.
Werkt in 99 % van de gevallen.
Sommige paarden moet je de "bakkabouter" laten zien en het volgende rondje is er niks aan de hand.
Paardverschillend dus. *LOL*

Mee eens.
Ik heb zo'n monster die overal bakspoken ziet (zag) en voor mij is de oplossing geweest.
Stelling naar binnen, binnenbeen eraan en voorwaarts..... niet zeuren.
En zelf niet gaan denken dat er spoken zijn.. anders blijft het een probleem....

Het is wel eens voorgekomen dat hij echt super heftig reageerde.... dan stop ik en laat hem kijken,
en de volgende ronde niet zeuren en miepen je heb het gezien... klaar.

Dat helpt voor ons in alle gevallen...

Zolang je er zelf ook geen aandacht aan besteed zal hij dat ook niet doen.
Bij mij was het op een gegeven moment zo erg dat als ik opstapte al dacht.. ow jee als hij maar niet achter in die hoek aan de kletter gaat (hij bokt daar nogal heftig altijd bij) en dan kon je er donder op zeggen dat we weer rodeo/vliegles kregen... maar in mijn lessen heb ik geleerd.. niets aan de hand, verstand op 0 en gewoon gaan.

Nu is hij daarin ook braaf op vreemd terrein.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:15

Ik denk ook niet dat huisvesting alles is hoor...wel eens naar mensen gekeken? De een schrikt al van een dichtvallende deur, de andere schrikt nog niet als je out of nowhere een hand op hun schouder legt....het zit er ook gewoon in of niet. En trainingen zijn superbelangrijk denk ik, maar ook hierbij weer, voor het ene paard zal het belangrijker zijn dan voor de ander. En daarbij ook de ruiter heh...als je paard een kabouter ziet, niet gaan zitten kijken naar waar de kabouter zou moeten zitten, want dan IS de kabouter er dus ook....zie je wel, baas kijkt ook....eeeennnnnggg Tong uitsteken. Ach, paarden zijn zo verschillend, denk niet dat er een eenduidig antwoord op te geven is...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:29

Arabesk schreef:
Een paard denkt niet op die manier 'laat ik eens schrikken want dan hoef ik niet te werken'.

Kweenie... je kent Charro zelf ook Sigaar

Ik straf hem trouwens pas echt, door na de 'schrik' nog 6 rondjes extra in galop te gaan Duivel
Hij wilde toch zelf ? Schijnheilig

Dit wil trouwens niet zeggen, dat het bij een ander paard ook zo werkt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:32

Arabesk schreef:

Dat lijkt me overdreven... Wat dacht je van 30% huisvesting, 20% karakter van het paard, 20% invloed van de ruiter, 20% voer en 10% tijd steken in schriktraining (of gewoon je paard veel van de wereld laten zien).

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:37

Kelly_ann schreef:
Dat lijkt me overdreven... Wat dacht je van 30% huisvesting, 20% karakter van het paard, 20% invloed van de ruiter, 20% voer en 10% tijd steken in schriktraining (of gewoon je paard veel van de wereld laten zien).

Maar is dat niet gewoon ook een vorm van schriktraining? Ik merk dat wel heel erg wat jij zegt ja...hoe meer mijn paard ziet en doet, hoe relaxter hij wordt....doen = leren heh....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:40

Is ook Ja Alleen schriktraining klinkt zo specifiek. Alsof je alleen aan schiktraining doet als je een paraplu in de bak legt. Veel op buitenrit gaan en nieuwe situaties opzoeken is net zo goed je paard braver maken.

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:50

nog zo'n held :p
nja, ik heb die van mij altijd eerst laten kijke, maar hij bleef schrikken en wegspringen enzo
dan mn instructrice er een keer mee laten rijden
en guess what: hij liep gewoon door zonder zn oortjes nog maar te draaien
bij mij was het dus pure komedie!
Dus doorrijden! Na een paar dagen consequent doorrijden deed hij het dan ook niet meer

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:09

Ik vraag gewoon een beetje extra stelling en rijd door, ik ben absoluut niet gedient van geklooi onder het rijden.. Clown

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:29

dat huisvesting gebeuren ben ik het niet mee eens. Sommige paarden hebben nou eenmaal het karakter kijkerig te zijn en heet.

Iig ik zou zeker niet gaan stoppen om het paard even te laten kijken. Als ze dit eenmaal kennen kunnen ze dit gaan gebruiken om onder het werk vandaan te komen. Net zoals hierboven paard aan werk zetten en niet de mogelijkheid geven erbij te gaan nadenken, dat doet tie dan maar weer na die 'enge'hoek Als je dit niet aanwend zal het paard tijdens (vooral indoor) vanalles op wedstrijden kunnen gaan proberen om te gaan mieren...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:15

Arabesk schreef:
Als mijn paard zó schrikkerig is dat ie dingen ziet in de bak die er niet zijn, ga ik me ernstig zorgen maken. Dat is nl niet normaal. Paarden die schrikken van een papiertje in de rijbaan zijn tussen hun oren niet gezond.

Een paard is een tensionseeker. Dat is heel normaal als het zich wat verveelt bijvoorbeeld. En het heeft groot gelijk, het kan niet anders op dat moment. Knipoog

Je kunt het dier idd door rijden als het niet echt bang is maar je kunt ook je paard dermate veel afwisseling geven dat het lol in zijn werk heeft waardoor dat ondeugende veel minder wordt.

Kortom: Boei je paard, dan wordt het minder! Cool
Enneh.. Negeren kan soms ook prima werken, althans, dat is mijn ervaring. Knipoog

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:32

de 1e keer zou ik hem/haar nog even laten kijken, maar daarna doorrijden, en zorg dat je paard op jou let! dan heeft ie minder interesse in de omgeving:)

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:21

Arabesk schreef:

Schrik je nu zelf nooooit een van iets wat helemaal niet eng is ?
Van een schaduw die lijkt op een grote hond of gewoon iemand die onverwacht tegen je praat ?
Als je al die mensen gek zou verklaren zouden er nogal gekke mensen op de wereld rondlopen hoor !

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:21

Als het gewoon miepen op iets is wat hij allang heeft gezien rijd ik gewoon door, geen gezeur en aan het werk, stelling naar binnen en gewoon erlangs, geen gedonder. Het ligt natuurlijk wel aan het paard dat je rijdt, mijn pony neemt er gewoon gebruik van en blijft de smoesjes houden om iets maar niet te hoeven doen. In het verleden vond ik alles wel best, als hij ergens bang voor was liet ik hem altijd kijken en gaf hem geen 'straf', maar dat was voor hem niet de juiste oplossing, hij bleef aan het spoken. Als hij gewoon door moet werken is het af met het gespook gelukkig. Lachen

Maar als het iets is waar hij echt bang voor is en we zijn buiten aan het rijden (buiten de hekken bedoel ik dan), mag hij wel even kijken, maar daarna moet het gedonder dan ook echt af zijn. Maar tijdens het rijden hoort de aandacht bij jou te zijn, even wegspringen kan best maar dan moet hij daarna niet doorgaan met vervelen.