Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arabesk schreef:Het ligt niet aan het type ruiter of het paard.
Bij http://www.mansour.nl hebben ze een niet te hanteren dressuurpaard, hoge klasse, rustig gekregen door 'm eerst een paar maandjes in de groepshuisvesting te zetten. Daarna konden beginners op hem rijden.
Sportpaard, sportkarakter etc, maar erger nog sporthuisvesting, en dat betekent weinig buiten, veel op stal niet kunnen spelen met vriendjes etc en daar raakt een paard gestresst van.
Mijn andere paard schrok ook van 'enge' dingen en had vooral moeite met dingen die in de bak veranderen/anders zijn. (stond wel 24/7 buiten) Hij haalde zich ook erg op aan stoerdere paarden. Maar onder druk zetten werkte niet, veel geduld en ipv steeds langs de plek dwingen dat opbouwen. Dus bijvoorbeeld een steeds groter rondje rijden totdat je ineens zomaar langs de bakkabouter kan rijden. Ik geloof niet in aanstellen bij paarden, is een mensen ding, met geduld kom je een stuk verder. Arabesk schreef:Als mijn paard zó schrikkerig is dat ie dingen ziet in de bak die er niet zijn, ga ik me ernstig zorgen maken. Dat is nl niet normaal. Paarden die schrikken van een papiertje in de rijbaan zijn tussen hun oren niet gezond.
Arabesk schreef:90% is huisvesting, 10% is tijd steken in schriktraining, als je paard gewend raakt aan wapperend plastic zijn de bakkabouters peanuts
kaatje77 schreef:Stelling naar binnen vragen en zo door de hoek rijden.
Werkt in 99 % van de gevallen.
Sommige paarden moet je de "bakkabouter" laten zien en het volgende rondje is er niks aan de hand.
Paardverschillend dus.
. Ach, paarden zijn zo verschillend, denk niet dat er een eenduidig antwoord op te geven is... Arabesk schreef:Een paard denkt niet op die manier 'laat ik eens schrikken want dan hoef ik niet te werken'.

Arabesk schreef:90% is huisvesting, 10% is tijd steken in schriktraining, als je paard gewend raakt aan wapperend plastic zijn de bakkabouters peanuts
Kelly_ann schreef:Dat lijkt me overdreven... Wat dacht je van 30% huisvesting, 20% karakter van het paard, 20% invloed van de ruiter, 20% voer en 10% tijd steken in schriktraining (of gewoon je paard veel van de wereld laten zien).
Alleen schriktraining klinkt zo specifiek. Alsof je alleen aan schiktraining doet als je een paraplu in de bak legt. Veel op buitenrit gaan en nieuwe situaties opzoeken is net zo goed je paard braver maken.
Arabesk schreef:Als mijn paard zó schrikkerig is dat ie dingen ziet in de bak die er niet zijn, ga ik me ernstig zorgen maken. Dat is nl niet normaal. Paarden die schrikken van een papiertje in de rijbaan zijn tussen hun oren niet gezond.
Arabesk schreef:Als mijn paard zó schrikkerig is dat ie dingen ziet in de bak die er niet zijn, ga ik me ernstig zorgen maken. Dat is nl niet normaal. Paarden die schrikken van een papiertje in de rijbaan zijn tussen hun oren niet gezond.