ik rij me nog STEEDS geregeld de kont open!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: ik rij me nog STEEDS geregeld de kont open!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 20:02

Ehhh.. die plekken bij mij zitten precies over het vlak van "je rij-botjes" oftwel, daar waar je op hoort te zitten volgens het boekje, maar dat eigenlijk uitlopend naar voren, niet naar achteren. Dus: vanaf mijn zitbotjes naar voren. Zit ik dan te veel voorover? Ik had dit "vroeger" (less: metmijn laatste paard een Fries, waar ik om de dag zo ongeveer een drie uur lange tocht in het veld mee maakte) helemaal nooit. Trouwens; In mijn hele leven nooit meegemaakt! Vandaar de vraag ook, eigenlijk.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:16

terpentijn schreef:
Tjeez, wat een tips allemaal, nee, het is wel waar, ik heb het alleen maar als ik "zit te dressuren", verder kan ik twee uren buiten rijden (op elk paard dan ook) dan hb ik het nooit. Zit ik dan gewoon te veel mijn best te doen met die lessen, of te krampachtig. Mijn instructeur weegt ook niks, die rijst vier Z2 paarden per dag minimaal, die heeft nooit ergens last van. Tsja, eerst dacht ik ook dat ik te veel "schoof" dus rijbroek met nepleren inzet gekocht, toen was het na de les (en die les duurt een half uur maar) nog erger dan ooit. Kon ik echt vier dagen niet eens normaal thuis op de bank zitten.... Ben ik nou raar bezig, of herkent iemand dit toch? En dan ook nog: ja natuurlijk smeer ik r dan wat op, maar daar blijft dan je onderbroek of boxer aan vastplakken als je even gezeten hebt, dus AUWW, geen optie, trek je de korsten er ook weer vanaf. Moet je daar nou gewoon doorheen, of wat? banketstaaf vraag misschien, maar tsja, ik heb er gewoon last van, je kunt dagenlang niet rijden, in mijn geval dus gewoon 4-5 dagen lang niet, Nou, zou dun ben ik nou ook weer niet. Bontje over je zadel? Dat schuift ZO enorm mee, dat lost niks op. Mogelijkerwijze toch, wat iemand al zei, te hard zadel? Instructeur vindt er echter niks mis mee?

ik had toch al antwoord gegeven, een gelpad.....die schuift niet mee...en eventueel babypoeder, dat is echt de oplossing hoor

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:28

gelpad helpt enorm, maar wat een andere oplossing is is op je zit gaan letten, helemaal als je het buiten niet hebt.
Zelf heb ik er alleen last van als ik in een spijkerbroek zonder zadel lang train omdat je dan ook meer schuift.
Gebruik anders een tijd een gelpad en probeer dan gedurende die tijd meer op je zit te letten (het werkt net iets prettiger als je niet door de grond gaat van de pijn vermoed ik).

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:50

Ik had er ook last van. Heb een gelpad, een bontje en een wielrenbroek geprobeert en het hielp allemaal niet. Zat wel lekker zacht, maar reed me nog steeds door. Alleen voor het rijden vaseline smeren hielp bij mij Lachen

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:47

Ik moet ook wat om m'n onderbroeken denken, iig niet die naad daar op de 'achterkant' .... ik heb er het snelste last van als ik met buitenrijden veel stap. Ik denk dat ik dan wat anders zit, wat meer onderuit gezakt (meer op de achterkant v/d bips zeg maar) ... en m'n paarden stappen ontzettend hard buiten, dus dat beweegt allemaal ook nog eens veel. En m'n zadel maakt uit: met m'n dressuurzadel heb ik het veel eerder dan met m'n veelzeidigheidszadel.

Als ik het open heb dan smeer ik er vaak wat uierzalf/vaseline oid op (1e paar keer zinkzalf/olie voor het sneller helen) ... dikke klodder s'avonds en 's morgens ... EN voordat ik ga rijden, ik ga geen dagen wachten voordat ik weer op een paard kan stappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:14

Zinkzalf erop! Het verzacht de pijn van de wondjes maar maakt ook je huid steviger en het plakt niet. Zinkzalf is voor een paar euro te koop bij de babyafdeling van je drogist of supermarkt. Ik smeer het ook op de paarden als ze singelwondjes of schuurplekken van het hoofdstel hebben en het werkt echt goed.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:50

Hihi... hier een echte prinses op de erwt... Maakt niet uit hoe ik zit, ik heb ook altijd mijn kont opengeschuurd (tot bloedens toe) als ik netjes zat ter plekke van mijn zitbotjes stuk en blauw en als ik fout zit, gewoon daar waar het drukt. Heb van alles geprobeerd. Beste tips:
- katoenen ondergoed, met zo min mogelijk naden
- als het stuk is sudocreme (voor babybilletjes eigenlijk Bloos ) smeren en wassen met badedas classic (goed voor sneller herstel huid)
- maar het meest geweldige: mijn gelpad. Ik heb een bontje nooit geprobeerd om dat ik daar van andere mindere verhalen over hoorde en ik die gelpad eens kon lenen. Echt wie dat uitgevonden heeft Lovers

(ik was trouwens allergisch voor dat spul dat je huid dikker maakt... ging mijn huid alleen maar kapot van)

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:43

ik heb hier dus ook last van, maar dan niet op mijn kont maar
aan de binnenkant van mijn knieen!!! misschien minder pijnlijk, maar
tevens zo lastig, omdat ook dat steeds weer open gaat met rijden.
ben vaak pleisters aan het plakken..
misschien iemand hiervoor tips?

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:45

jeetje nog nooit van gehoord mischien ander zadel dat is het erste wat in mij op komt of allergie voor spul in het zadel?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:54

Ik heb er ook verschrikkelijk last van gehad. Echt alle tips die hier gegeven zijn uitgeprobeerd, maar helaas echt niets hielp.
De "vellen" hingen erbij omdat ik de pijn negeerde en toch weer opstapte, wond of geen wond.
Totdat de huisarts meedeelde dat de huid niet meer zou helen als ik niet zou stoppen.
Ik heb een nieuw zadel gekregen, met een diepe zit, echt exact passend voor mijn kont.
Enne ja ik ben ook heeeeeel mager.
Daarna heb ik nooit een kapotte kont meer gehad in dat zadel. Zodra ik langere tijd met een ander zadel rijdt is het weer foute boel.

R_Westerhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:19

Misschien een gelzitting of bontje op je zadel doen?

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:20

Ik krijg als ik te gespannen ga zitten hele irritante bultjes rond mijn zitbeenknobbels. Ik smeer hier dan calendulan op en dan is het na een paar dagen weer weg. Begin er ook meteen mee te smeren als ik maar iets voel op komen. Maar merk het dus vooral als ik gespannen ga zitten oid.
Succes ermee!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:26

Laat iemand eens goed kijken hoe je zit. Probeer eens een zadel van een ander. Zorg dat je rijbroek niet te groot is. Goed naadloos ondergoed gebruiken, voor vrouwen heeft de hema hele goed, voor mannen weet ik niet. Insmeren met vaseline voordat je gaat rijden. Als het open ligt blarenpleisters gebruiken.

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:00

Je hebt inderdaad speciaal ondergoed hiervoor. Als je dit al geprobeerd heb zou je eens na je zadel moeten kijken of dit wel de goede maat is voor jou kont. Als het te klein of te groot is kan dit dit soort dingen veroorzaken. Het is misschien soms een investering maar geloof me het is het waard. En het kan ook verschillen of je een kunststof of een leren zadel heb. Ik vind leer prettig, maar anderen doen het goed op kunstof dus is moet je dan zelf ff uitproberen..

Suc6 met je kont

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:37

Ik rij ook wel eens mijn kont open en dat komt dan voornamelijk wanneer ik op een te groot zadel zit. Bij ons met de dienst hebben we 18 i zadels omdat er meerdere ruiters op moet. Dan gebruik ik een gelpad dan rij ik me niet meer open anders schuif ik in het zadel en zit niet op de goede plek in het zadel waardoor ik me open rij.
Een ander goed passend zadel is bij velen volgens mij de oplossing.

superkaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:08

hoi,
Ben niet zo van het bemoeien. Maar je schrijft zelf al dat je zit op je paard.........................het heet paardrijden en niet paardzitten. Ik denk dat je zoals iemand anders ook al schreef je zithouding moet veranderen. Je zit goed als je je beide zitbeenknobbels voelt. Mijn eerste reactie is dat je tijdens een bosrit aan het paardzitten bent en dus niet actief met je paard meerijd. Dan kun je je billen ook niet "afharden"want dan lijden ze niks om het zo maar te zeggen. Dat half uurtje in de week dat je echt fanatiek aan het rijden bent is dan funnest. En mede doordat je zo weinig weegt en dus ook geen reserve hebt krijg je gemakkelijker last. MIsschien proberen om ook tijden de bosritten actief met je paard samen te rijden.
Succes,
groetjes

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:14

Huidfix!!! te koop in elke goede ruitersportzaak.
Voelt vies aan maar werkt enorm goed!! Plakt niet aan het ondergoed vast!!
(Is vergelijkbaar aan bodylotion qua dikte)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:26

Toevallig een Kieffer of KN zadel? Er zijn namelijk heel veel ruiters die zich vooral op een kieffer open rijden, KN iets minder, maar komt ook regelmatig voor. Heb het zelf ook gehad met een Kieffer zadel, ik reed mezelf iedere keer weer open. Nu ik een ander zadel heb, heb ik nergens meer last van.. Haha!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 19:03

Nou, superkaat, dat is niet een half uurtje per week, dat is wel "iets meer" dan dat. Toch heb ik ook best wel veel aan de andere tips die op dit topic gekomen zijn. Zo schreven meerderen: ik heb geen zin om 4-5 dagen te wachten tot ik weer op m'n reet kan zitten en rijden, nee, ik ook niet, natuurlijk, dus daar werd het ook niet beter van. Verschillende broeken hielpen niet. Wat WEL inmiddels is gebleken: een ander zadel helpt dus wel, want mijn instructeur heeft me toch es een par keer op een ander paard en op andere zadels laten zitten (en dan dus ook gewoon lessen!) en dat was dus: niks aan de hand. DAT geeft te denklen... Nu ben ik toch mar naar een ander zadel aan het zoeken. Vandaag nog.... kwam ik voor de (prive) les, voopr het paard dan, hij rijdt mijn paard 1x per week, en ik rij het paard danm eerst los. Toen was het: Ja, nu gaan we even ruilen, kwam hij met een ik wet niet wat voor dressuurrruin aan, JIJ daarop, ik op de jouwe. Een schommelstoel van oma! Knietjes die geqwoon vanzelf aanliggen! Kuiten die eindelijk iets voelen! Ja, is dat 't paard, 't zadel? Natuurl;ijk was dat paard wel even een paar haren verder en beter dan mijn paard, maar wat een ervaring. Zo reden we dan samen door de bak. Dus nu zoek ik toch wel naar een iets meer dressuurmatig zadel (ik rij op een EXPERT-merk (dat is niet zo bekend, dus: samengesteld waarschijnlijk), dat al wat ingereden is. Ik moet wel even toevoegen: toen hij uitgereden was op mijn paard, gingen we wisselen, ik mijn paard uitstappen, hij "de moeilijke Z2 dingen" op het paard don, waar ik op had gezeten, nou, toen voelde ik wel even een verschil! Niet alleen qua paard (da's logisch, qua type en niveau), mar ook wel qua zadel! Ik heb dan ok mar heel bescheiden gevraagd of ik dat zadel over een half jaartje niet over zou kunnen nemen ..... HMMMMMM was het antwoord.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:26

hihi ik heb het ook weleens gehad, van die open schrijnende wonden. alsof je je verbrand hebt.
Ik heb het al een tijd niet gehad maar als ik het heb krijg ik het in de zomer als ik aan het dressuren ben en ik krijg een zweetnaad Haha! op een gegeven moment ging dat zweet denk ik branden en schuren, en had ik op beide billen aan de binnenkant van boven naar beneden grote schuurplekken.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:30

Als je er op andere zadels geen last van hebt lijkt het me toch duidelijk dat het aan je zadel ligt. Dan zou ik het wel weten telkens 4 of 5 dagen niet kunnen rijden of een nieuw zadel.Knipoog Tweedehands zadels zijn er overigens ook zat met een fijne zit. Let er dan op dat de zitting van het zadel bij jouw formaat kont past Knipoog en natuurlijk ook heel belangrijk dat hij goed op je paard past.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:12

Kun je niet een paar foto's / filmpje plaatsen van hoe je rijdt tijdens les? Misschien dat wij bokkers hier iets uit kunnen halen. Lachen
Ik heb hier zelf geen last van, dus ook geen tips.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:24

ik ben toch ook geneigd om in de richting van spanning of het zadel te kijken... als je er op buitenrit geen last van hebt... mss span je jezelf zonder het te beseffen vanaf dat je moet doorzitten, of mss gooit je paard wel erg op waardoor je gewoon moeilijk ontspannen kan meeveren in de draf...
probeer eens zonder beugels te rijden, zo voel je beter of je ergens spant.
probeer eens op een ander paard (als dat kan) en probeer eens een ander zadel (indien mogelijk).

ik had het met mn wintec vroeger ook (wel eerder aan de euh... voorkant ipv aan mn kont Vork ), tot ik weer netjes in balans gezet was en weer recht op mn zadel zat. nu zit ik muurvast en kan ik uuuuuren doorzitten...

edit: lees net dat een ander zadel beter was, eureka zou ik zeggen! Pling

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:42

hier een tip van nog een boktman. Persoonlijk heb ik hier nooit maar dan ook nooit last van gehad. Ik denk dat je onbewust toch schuift in het zadel, probeer daar op te letten. En geloof me, als er een de kont kapot kan rijden dan ben ik het wel, want heb echt maar dan ook echt maar een kippekont Bloos

ik rij dagelijks, zeker 3 tot 4 paarden, en drie op een dag zeer intensief dressuurmatig. Ik draag altijd standaart bjorn borg boxershorts of die van de c&a (idd een klein beetje dat wielrenner idee). zelf persoonlijk goed op je kont blijven zitten, en zorgen dat je kont vast zit in het zadel dus niet heen en weer schuift.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:30

Okee, vele tips gelezen, het een en ander uitgeprobeerd, en nog aan het uitproberen. Enige conclusies heb ik al wel weten te trekken. Heb nu ook bijv, nadloze boxershorts aangeschaft, en rij nu per sessie intensiever maar toch weer korter, en ja, ik schuif toch wel, het zadel is ook veel te groot, meer een schaal dan een kommetje, zeg maar, mijn instructeur is ook ca. 60 kg en rijdt ook meerdere paarden per dag zware dressuur, heeft nergens last van, is nota bene ook nog eens jonger dan ik. GRRR. Maar heb WEER in zijn zadel mogen rijden, op mijn paard EN op een van zijn zweef-dressuurpaarden....tsja, het maakt gewoon een groot verschil. Toen ik daarna weer een keer op mijn eigen paard (met eigen zadel) ging zitten, had ik het gevoel links en rechts rondschuivend op een houten, dan wel betonnen PLANK te zitten. Dus.... er moet toch een ander zadel gaan komen. Helas, dat gaat in de papiertjes lopen.... Heb je dat weer: past het zadel je paard perfect, pas jij niet op/in het zadel. Nu ja, met en omtrent paarden is het toch altijd wat.