Mijn pony bokt in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loves_xyoup

Re: Mijn pony bokt in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:09

Als ze het echt heel vaak doet heeft ze michien last van der rug?
Of ze vind het gewoon heel leuk! Haha!

Loves_xyoup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:09

Wie weet

WendyxSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:53

Ja, ik ga jullie advies gewoon opvolgen.. eerst kijken of ze vrolijk is en daarna naar haar rug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:16

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:13

Als ze last van haar rug heeft...gaat ze toch niet bokken?
juist niet, het lijkt mij juist pijnlijker om te bokken met pijn in de rug Boos! ?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:21

Jawel, beetje stom van ze, maar ze gaan wel bokken als ze pijn in hun rug hebben. Druk van het zadel/ruiter zorgen ervoor dat ze meer last van hun rug krijgen en dit willen ze kwijt raken, vaak raken ze ook geirriteerd en gespannen, resulteerd in bokken.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:42

Mijn pony deed dat ook. Alsof er een horzel op zijn been zat ofzo. Ik heb geen idee heo het kwam, maar het is wel overgegaan na een paar dagen. Ik begon me ook nog zorgen te maken over mijn zadel, maar daar lag het echt neit aan. heb je daar al naar gekeken? dat kan ook voor rugproblemen en pijn zorgen bij je pony...

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:12

Ons welshje geeft ook weleens een vreugdebokje in het bos bij het aangalopperen. Tis echt dat ze het leuk vind dan,maar moeten we dat goed vinden ? Of kunnen we haar leren dit toch maar niet te doen?
Misschien een stomme vraag,maar ben toch benieuwd.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:05

als jij het niet erg vind, dan kun je het gewoon laten gebeuren. Paardje dat ik reed gaf ook af en toe een vreugedebok in galop als we in het bos reden. Ik kon me daar op voorbereiden en het waren geen gemene bokken, dus ik liet het gewoon zo. Maar als je het vervelend vind en je merkt dat ze het steeds vaker gaat doen, zou je een poging kunnen doen om het af te leren.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:12

Marsan schreef:
Ons welshje geeft ook weleens een vreugdebokje in het bos bij het aangalopperen. Tis echt dat ze het leuk vind dan,maar moeten we dat goed vinden ? Of kunnen we haar leren dit toch maar niet te doen?
Misschien een stomme vraag,maar ben toch benieuwd.....

Tja ieders eigen mening. Maar ik zou het zelf niet toe staan..het kan namelijk uit de hand lopen en dat heb je liever niet in het bos. Ik zou toch een klein tikje geven en lekker voorwaarts drijven. Zo doet ze eigenlijk toch iets wat ze zelf bepaald, over een tijdje schiet ze na dit bokje door in rengalop o.i.d. Als het een mini-vreugde bokje is vind ik het niet zo'n probleem. Maar ze kunnen ook vreugde uiten in de oortjes naar voren en lekker draven en galopperen in het bos.. Ik ben het ook eens met een stukje hiervoor over dat ik die vreugdesprongen niet altijd vreugdesprongen vind, soms wel van frissigheid maar vaak uit protest/ onduidelijke hulpen of verkeerd zittend tuig..

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:50

Als er geen lichamelijke klachten zijn en je pony blijft in de galop bokken dan kun je hem beter in de galop hard laten werken.. bv op een volte galopperen en de volte vergroten en verkleinen. En niet vergeten heel zwaar te gaan zitten. Als je pony dan merkt dat er niet met je te spelen valt zal het hopelijk van zelf ophouden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:33

die van mij doet dat alleen als ze op de manege is..
thuis doet ze dat helemaal niet..!
met concour deed ze het ook...
dus vraag me af waarom ze dat doet..?

(binnen in galop wel bokken en buiten niet)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:54

LiiNd_Y schreef:
die van mij doet dat alleen als ze op de manege is..
thuis doet ze dat helemaal niet..!
met concour deed ze het ook...
dus vraag me af waarom ze dat doet..?

(binnen in galop wel bokken en buiten niet)

Kan of door de spanning daar komen en dan ben jij niet streng genoeg of niet consequent door haar niet gelijk aan het werk te zetten zonder flauwekul, of ze moet juist binnen wel flink aan het werk en verzet zich hier tegen omdat de hulpen misschien onduidelijk voor haar zijn, de ruiters handelingen niet juist zijn of haar tuig zit niet goed.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:23

Ons welshje doet het alleen als we naar het bos gaan,dus aan het werk zetten op de volte gaat niet.

Ik vind het ,zoals Joceline schrijft wel hinderlijk als ons welshje het doet,(ik zit niet zelf op haar maar mijn dochter trouwens)
Het zijn niet veel bokkies (meer alleen bij het aanspringen),maar toch,ik vind dat niet mogen eigenlijk.
Was benieuwd wat jullie vonden.
Dus misschiem een tikje geven op haar schouder ofzo? Of ophoudinkje?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:58

Ik zou voor of een flinke trap (enkel alleen zonder sporen) of een tikje op de bil gaan. Ik heb het zelf niet zo van op de schouder tikken en ophoudingen..een paard van een meisje ging ooit over op steigeren door tikken op de schouder. Verder haar heel goed bezig houden en veel overgangen. Begint ze met bokken, een trap/tik en naar voren met die hap..draai dan een volte of slangevolte in en neem haar weer rustig terug. Zo lekker overgangen blijven rijden en veel oefeningen, zet haar aan het werk! En houd haar flink actief, bij het aanspringen vooral. Eerst goed voorbereiden en dan weg naar voren. Maak haar maar eens goed moe. Let ook goed op de reacties die je krijgt voor het been. Amper reactie of duurt het lang? Schop naar voren en maak er gelijk maar eens een flinke middendraf van.Als je dan weer overgaat naar de basisdraf houd er dan ook tempo in en laat je niet foppen als ze steeds iets zachter gaat. Na een tijdje heb je een zeer actief gebruikende achterhand en een oplettend paard wat een lekkere losse rug heeft doordat ze ook vanzelf lekker gaat zakken als jij je handen rustig hebt. Lachen

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:04

Zodra ze haar hoofd naar beneden duwt, moet jij die proberen net zo hard weer omhoog te trekken, en trappen! laat haar goed doorlopen dat geeft haar minder nadenk tijd om te bokken. zo los ik dat altijd op met mijn bokpony Bloos

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:09

het komt meestal door dat haar iets niet lekker zit of je moet is proberen om hem heel lang en goed in te rijden veel succes!