Met kneepjes krijg je een pony niet aan de ECHTE aan de teugel, nageeflijkheid dus
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

capopjekop schreef:xPassion schreef:Naar mijn mening wel.
Maar de mate dat ik been geef heeft erook mee te maken dat mn merrie de neiging heeft om hele korte passen te maken zodat ze net een typmachine lijkt![]()
Dus dit heb er eigenlijk blind in meegenomen.
Maar nu ben ik wel nieuwschierig hoe jullie je paard voorwaarts houden dan?
Je bent nooit uitgeleerd toch?
Gewoon been geven met 2 benen, wanneer nodig. Ik gebruik alleen maar een been als ik haar wil buigen of opzij wil zetten.
x_Marr schreef:Lijkt mij niet logischer, druk aan 1 kant betekend wijken.. nu vraag ik me af hoe jij de hulpen voor wijken geeft?
capopjekop schreef:Ik weet niet, er zijn natuurlijk altijd meer wegen die naar rome leiden, maar ik kan me voorstellen dat het verwarrend kan werken voor een pony. Al zal die van jou het nu wel gewend zijn, maar het lijkt mij dat ze wijken voor druk, dus ik kan me voorstellen dat je dan sneller miscommunicatie hebt.
Joceline schreef:Als het paard goed loopt, niet doorgaan met beengeven en handen verder gewoon stil/soepel/nageeflijk maar wel de achterhand er goed onderhouden. Verder heb ik liever dat je gewoon met beide benen een keer benen geeft en dan verder stil. Ik heb altijd geleerd dat je als je middenstap doet links/rechts/links/rechts benengeeft
Joceline schreef:x_Marr schreef:Lijkt mij niet logischer, druk aan 1 kant betekend wijken.. nu vraag ik me af hoe jij de hulpen voor wijken geeft?
Heb je het tegen mij?

BrittKitt schreef:Tja dan ben ik toch benieuwd hoe jij op je pony zit als je dan weer links en dan weer rechts been geeft...
Van achter naar voren en van binnenbeen naar buitenteugel rijden.. Niet zigzaggend door de bak heen bewegen![]()
x_Marr schreef:x_Marr schreef:Lijkt mij niet logischer, druk aan 1 kant betekend wijken.. nu vraag ik me af hoe jij de hulpen voor wijken geeft?
Nee tegen xPassion
xPassion schreef:Joceline schreef:Als het paard goed loopt, niet doorgaan met beengeven en handen verder gewoon stil/soepel/nageeflijk maar wel de achterhand er goed onderhouden. Verder heb ik liever dat je gewoon met beide benen een keer benen geeft en dan verder stil. Ik heb altijd geleerd dat je als je middenstap doet links/rechts/links/rechts benengeeft
Maar hoe begrens je dan je paard zijn achterhand?
capopjekop schreef:Het is maar net hoe je het ze leert he. Als ik jou manier op mijn pony zou doen, dan denk ik dat mijn pony daarna dronken lijkt
Als ik een wending naar links maak dan kijk ik naar waar ik heen wil, buitenteugel tegen de hals, binnen teugel omhoog van de hals (we rijden western). Een beetje binnenbeen zodat ze ook soepel buigt. Mocht ze dan niet scherp genoeg draaien, dan doe ik er wat rechterbeen bij, maar dat is dus afhankelijk van haar wending.
xPassion schreef:Ik maak zegmaar een halve ophouding, en blijft haar wel voorwaarts drijven, dan leg ik zegmaar mn linkerkuit achter de singel, en mn rechterkuit op de singel en dan laat ik haar lichte buiging naar links geven.

xPassion schreef:Het kan aan mij liggen maar kan je dressuur en western op de passie voor paarden na en het feit dat je erop zit wel met elkaar vergelijken?
Ik gebruik mss neckreining, maar inprincipe komt het toch op het zelfde neer als engels hoor. Als ik vroeger een wending maakte, leerde ik om beide handen opzij te zetten. Buitenhand ook tegen de hals en de binnenteugel iets van de hals. En een westernpaard maak je op de zelfde manier nageeflijk. Dus van achteruit actief rijden. Achterhand erbij en van voor iets opsluiten. Enige verschil is dat je dan bij western de lichte druk ook wegneemt zolang het paard nageeflijk blijft lopen. xPassion schreef:Joceline schreef:
Maar hoe begrens je dan je paard zijn achterhand?
Je hebt nog steeds een soepele maar duidelijke verbinding met de voorkant, jouw armen en handen zijn een met de paardenmond en de teugels (samen 1 soepel bewegende nageeflijkheid). Dit kan niet worden verkregen als de achterhand er niet goed onder zit/actief is. Gewoon goed benen geven maar wel die belangrijke verbinding niet loslaten of te strak zetten/spannen. Als ze dan nageeflijk wordt en de achterhand zit er goed onder (is actief) dan weer ophouden met beengeven. Zakt ze weer wat in, weer een keer beengeven. Niet constant zegmaar beengeven. Een duidelijke hulp en daarna weer rust in de benen. Ze moet niet harder gaan lopen maar door de zeer lichte druk op de teugels rijdt je voorwaarts-neerwaarts. Zo zie ik het
BrittKitt schreef:xPassion schreef:Ik maak zegmaar een halve ophouding, en blijft haar wel voorwaarts drijven, dan leg ik zegmaar mn linkerkuit achter de singel, en mn rechterkuit op de singel en dan laat ik haar lichte buiging naar links geven.
Ik vind je wel erg tegenstrijdig
Je geeft de hulpen voor rechterstelling en je verwacht dat je paard linksom gaat kijken?
wil het niet. Hoe vaak instructeurs/trices het ook uitleggen, voordoen enz.
Terwijl ook mijn intructice zegt dat we wel een goed team zijn, met springen gaat het super en met capopjekop schreef:xPassion schreef:Het kan aan mij liggen maar kan je dressuur en western op de passie voor paarden na en het feit dat je erop zit wel met elkaar vergelijken?
Zul je nog raar van op kijken hoor. De basis komt heel erg overeenIk gebruik mss neckreining, maar inprincipe komt het toch op het zelfde neer als engels hoor. Als ik vroeger een wending maakte, leerde ik om beide handen opzij te zetten. Buitenhand ook tegen de hals en de binnenteugel iets van de hals. En een westernpaard maak je op de zelfde manier nageeflijk. Dus van achteruit actief rijden. Achterhand erbij en van voor iets opsluiten. Enige verschil is dat je dan bij western de lichte druk ook wegneemt zolang het paard nageeflijk blijft lopen.