Hoe krijg ik mijn pony aan de teugel,,??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Hoe krijg ik mijn pony aan de teugel,,??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:46

Eh aandrijven met beide benen, niet afwisselend Verward

Met kneepjes krijg je een pony niet aan de ECHTE aan de teugel, nageeflijkheid dus Knipoog

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:49

Knipoog
capopjekop schreef:
xPassion schreef:
Naar mijn mening wel.
Maar de mate dat ik been geef heeft erook mee te maken dat mn merrie de neiging heeft om hele korte passen te maken zodat ze net een typmachine lijkt Knipoog
Dus dit heb er eigenlijk blind in meegenomen.
Maar nu ben ik wel nieuwschierig hoe jullie je paard voorwaarts houden dan?
Je bent nooit uitgeleerd toch Knipoog ?

Gewoon been geven met 2 benen, wanneer nodig. Ik gebruik alleen maar een been als ik haar wil buigen of opzij wil zetten.

Okee, dat kan natuurlijk ook.
Ik maak buigingen zowieso altijd met mn benen omdat ze daar gewoon super op reageert en erg zacht in de mond is en ik dit zo wil houden. Knipoog
Ik denk opzich dat het niet heel veel uitmaakt of je het met 2 benen tegelijk doet of eerst links en dan rechts zegmaar.
Of vergis ik me hier nu in ? Knipoog

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:50

Even een vraagje want ik krijg nu van alle kanten te horen dat mijn aanpak niet de juiste is,
nu ben ik wel nieuwschierig waarom dan niet?
Want zo leer ik het ookmaar van mn instructrice. Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:51

Ik weet niet, er zijn natuurlijk altijd meer wegen die naar rome leiden, maar ik kan me voorstellen dat het verwarrend kan werken voor een pony. Al zal die van jou het nu wel gewend zijn, maar het lijkt mij dat ze wijken voor druk, dus ik kan me voorstellen dat je dan sneller miscommunicatie hebt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:52

Omdat je zo eenduidig mogelijk moet zijn naar je paard toe, niet dan het een en dan het ander, dan raakt het paard in de war en snapt ie helemaal niet meer wat je bedoelt.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:52

ik bedenk me nu net dat mij mijn aanpak ook logischer lijkt omdat je dan meer met de natuurlijke beweging van het paard meegaat,
of vergis ik me hier nu in? Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:54

Als het paard goed loopt, niet doorgaan met beengeven en handen verder gewoon stil/soepel/nageeflijk maar wel de achterhand er goed onderhouden. Verder heb ik liever dat je gewoon met beide benen een keer benen geeft en dan verder stil. Ik heb altijd geleerd dat je als je middenstap doet links/rechts/links/rechts benengeeft Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:54

Lijkt mij niet logischer, druk aan 1 kant betekend wijken.. nu vraag ik me af hoe jij de hulpen voor wijken geeft? Clown

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:55

x_Marr schreef:
Lijkt mij niet logischer, druk aan 1 kant betekend wijken.. nu vraag ik me af hoe jij de hulpen voor wijken geeft? Clown

Heb je het tegen mij? Lachen

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:55

capopjekop schreef:
Ik weet niet, er zijn natuurlijk altijd meer wegen die naar rome leiden, maar ik kan me voorstellen dat het verwarrend kan werken voor een pony. Al zal die van jou het nu wel gewend zijn, maar het lijkt mij dat ze wijken voor druk, dus ik kan me voorstellen dat je dan sneller miscommunicatie hebt.

het kan aan mij liggen maar ik denk dat mn paard wel snapt dat als ik naar links wil geen druk met mn kuit aan de linkerkant ga geven. Knipoog
Vertel maar hoe jullie het dan doen, want ben nu wel nieuwschierig!
Als ik een wending naar bijv. links maak dan geef ik rechts druk met mn kuit, leun ik in mn linkerstijgbeugel, en buig ik mn lichaam licht mee naar links terwijl ik wel rechtuit blijf kijken.
Nu jullie! Knipoog

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:57

Joceline schreef:
Als het paard goed loopt, niet doorgaan met beengeven en handen verder gewoon stil/soepel/nageeflijk maar wel de achterhand er goed onderhouden. Verder heb ik liever dat je gewoon met beide benen een keer benen geeft en dan verder stil. Ik heb altijd geleerd dat je als je middenstap doet links/rechts/links/rechts benengeeft Lachen

Maar hoe begrens je dan je paard zijn achterhand? Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:57

Joceline schreef:
x_Marr schreef:

Heb je het tegen mij? Lachen

Nee tegen xPassion *LOL*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:59

Het is maar net hoe je het ze leert he. Als ik jou manier op mijn pony zou doen, dan denk ik dat mijn pony daarna dronken lijkt Huilen van het lachen

Als ik een wending naar links maak dan kijk ik naar waar ik heen wil, buitenteugel tegen de hals, binnen teugel omhoog van de hals (we rijden western). Een beetje binnenbeen zodat ze ook soepel buigt. Mocht ze dan niet scherp genoeg draaien, dan doe ik er wat rechterbeen bij, maar dat is dus afhankelijk van haar wending.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 26-10-08 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:59

Jij moet echt op zoek naar nieuwe instructie Clown

Wending naar links; binnenbeen druk op de singel, buitenbeen druk op de beugel (lichaamsgewicht naar buiten verplaatsen om zo lengtebuiging te creeeren), bekken naar links indraaien en that's it.

Overigens op je andere vragen;
BrittKitt schreef:
Tja dan ben ik toch benieuwd hoe jij op je pony zit als je dan weer links en dan weer rechts been geeft...

Van achter naar voren en van binnenbeen naar buitenteugel rijden.. Niet zigzaggend door de bak heen bewegen Verward

Aangezien je steeds afwisselt met been, en wijken voor druk betekent aan de kant gaan voor je been dus als jij linkerbeen geeft hij naar rechts moet gaan en andersom.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:02

x_Marr schreef:
x_Marr schreef:

Nee tegen xPassion *LOL*

Poeh jullie zetten me wel aan het denken, het doen is het ene maar het uitleggen. Clown
Ik maak zegmaar een halve ophouding, en blijft haar wel voorwaarts drijven, dan leg ik zegmaar mn linkerkuit achter de singel, en mn rechterkuit op de singel en dan laat ik haar lichte buiging naar links geven.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:02

xPassion schreef:
Joceline schreef:

Je hebt nog steeds een soepele maar duidelijke verbinding met de voorkant, jouw armen en handen zijn een met de paardenmond en de teugels (samen 1 soepel bewegende nageeflijkheid). Dit kan niet worden verkregen als de achterhand er niet goed onder zit/actief is. Gewoon goed benen geven maar wel die belangrijke verbinding niet loslaten of te strak zetten/spannen. Als ze dan nageeflijk wordt en de achterhand zit er goed onder (is actief) dan weer ophouden met beengeven. Zakt ze weer wat in, weer een keer beengeven. Niet constant zegmaar beengeven. Een duidelijke hulp en daarna weer rust in de benen. Ze moet niet harder gaan lopen maar door de zeer lichte druk op de teugels rijdt je voorwaarts-neerwaarts. Zo zie ik het Lachen

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:04

Als ik een wending doorrijd, dan buig ik hem om m'n binnen been, en begrens hem met mijn buitenbeen, en ik doe mijn binnenhand LICHT naar de kant waar ik heen wil.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:04

capopjekop schreef:
Het is maar net hoe je het ze leert he. Als ik jou manier op mijn pony zou doen, dan denk ik dat mijn pony daarna dronken lijkt Huilen van het lachen

Als ik een wending naar links maak dan kijk ik naar waar ik heen wil, buitenteugel tegen de hals, binnen teugel omhoog van de hals (we rijden western). Een beetje binnenbeen zodat ze ook soepel buigt. Mocht ze dan niet scherp genoeg draaien, dan doe ik er wat rechterbeen bij, maar dat is dus afhankelijk van haar wending.

Het kan aan mij liggen maar kan je dressuur en western op de passie voor paarden na en het feit dat je erop zit wel met elkaar vergelijken? Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:05

xPassion schreef:
Ik maak zegmaar een halve ophouding, en blijft haar wel voorwaarts drijven, dan leg ik zegmaar mn linkerkuit achter de singel, en mn rechterkuit op de singel en dan laat ik haar lichte buiging naar links geven.

Ik vind je wel erg tegenstrijdig Nagelbijten / Gniffelen
Je geeft de hulpen voor rechterstelling en je verwacht dat je paard linksom gaat kijken? Tong uitsteken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:07

Hahah idd. ik doe het precies andersom Nagelbijten / Gniffelen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:08

xPassion schreef:
Het kan aan mij liggen maar kan je dressuur en western op de passie voor paarden na en het feit dat je erop zit wel met elkaar vergelijken? Clown

Zul je nog raar van op kijken hoor. De basis komt heel erg overeen Knipoog Ik gebruik mss neckreining, maar inprincipe komt het toch op het zelfde neer als engels hoor. Als ik vroeger een wending maakte, leerde ik om beide handen opzij te zetten. Buitenhand ook tegen de hals en de binnenteugel iets van de hals. En een westernpaard maak je op de zelfde manier nageeflijk. Dus van achteruit actief rijden. Achterhand erbij en van voor iets opsluiten. Enige verschil is dat je dan bij western de lichte druk ook wegneemt zolang het paard nageeflijk blijft lopen.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:08

xPassion schreef:
Joceline schreef:

Je hebt nog steeds een soepele maar duidelijke verbinding met de voorkant, jouw armen en handen zijn een met de paardenmond en de teugels (samen 1 soepel bewegende nageeflijkheid). Dit kan niet worden verkregen als de achterhand er niet goed onder zit/actief is. Gewoon goed benen geven maar wel die belangrijke verbinding niet loslaten of te strak zetten/spannen. Als ze dan nageeflijk wordt en de achterhand zit er goed onder (is actief) dan weer ophouden met beengeven. Zakt ze weer wat in, weer een keer beengeven. Niet constant zegmaar beengeven. Een duidelijke hulp en daarna weer rust in de benen. Ze moet niet harder gaan lopen maar door de zeer lichte druk op de teugels rijdt je voorwaarts-neerwaarts. Zo zie ik het Lachen

Maar je hebt dus de hele tijd druk op je teugels maak ik waar uit je beschrijving?
Lijkt me nou niet echt fijn als paardenmond zijnde.
Ik geef been en lichte druk tot ze voorwaarts neerwaarts loopt.
Dan ontspan ik met mn handen, en op het moment dat ze weer omhoog komt geef ik weer lichte druk.
Maar zoals hier al eerder gezegd werdt: er lijden meerdere wegen naar rome Knipoog

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:10

BrittKitt schreef:
xPassion schreef:

Ik vind je wel erg tegenstrijdig Nagelbijten / Gniffelen
Je geeft de hulpen voor rechterstelling en je verwacht dat je paard linksom gaat kijken? Tong uitsteken

Grapje. Clown
ik bedoel natuurlijk lichte buiging naar rechts. Bloos

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:11

Okee.. ik snap het probleem met nagevelijkheid/ aan de teugel lopen.
Ik vind me er zelf ook in, want ik hoor tijdens mijn lessen (3x per week minimaal) dat ik licht moet spelen,
veel stelling vragen, lekker los maken, maar meteen aan het begin van de les en na een kwartier/20 minuten
moet het paard nagevelijk lopen, in ieder geval na 30 minuten. Dat is bij mij dan echt nog niet,
na een uur rijden in een les is mijn paard helemaal los, maar ik snap nog niet hoe ik hem écht aan de teugel moet rijden..
Als hij even aan de teugel/ nagevelijk loopt, stop ik met spelen met de teugels en houd ik nog been zodat hij nagevelijk
blijft en wanneer hij omhoog komt met zijn hoofd mag ik streng zijn met benen en weer gaan spelen (volgens les),
maar dat doe ik en mijn paard loopt alsnog met hoofd recht omhoog.. Als ik een haf uur "warm" STAP
(alleen stappen met stelling en veruimen/verzamelen en voltes enz.) is hij eindelijk los, en de rest van het rijden ook, maar anders...
Dus ik snap het wel qua theorie, maar in de praktijk.. wil het niet. Hoe vaak instructeurs/trices het ook uitleggen, voordoen enz.
bij mij zelf wil het niet. Soms hebben wij samen dagen en dan wil het wel, en dan kom ik helemaal blij in de les en begin ik vol trots en
dan zegt mijn instructrice dat hij te weinig doet, hij dieper mag lopen, dat hij NIETS doet.. IK SNAP ER NIETS VAN!!!
(terwijl ik al wel heel lang rijd en volgens sommige nog wel aardig rijd... ik doe krijg andere paarden zo nagevelijk, maar mijn eigen knollie,
hij is zo sterk en doet zo koppig.. Verdrietig Terwijl ook mijn intructice zegt dat we wel een goed team zijn, met springen gaat het super en met
wijken, schouderbinnen- en buitenwaarts doet hij slapend alsof het niets is (zelfs met stelling, loopt dan wel aan de teugel, alleen dan)..
Ik word er soms helemaal gek van, maar goed, hou vol en werk harder, volg meer lessen en beetje bij beetje komt alles op z'n plek,
maar wel moeilijk hoor, word er soms ook gek van!! Heb hem ook nog maar een half jaar, moet nog closer worden denk ik...
(sorry voor langdradig verhaal, moest het ff kwijt!!)

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:12

capopjekop schreef:
xPassion schreef:

Zul je nog raar van op kijken hoor. De basis komt heel erg overeen Knipoog Ik gebruik mss neckreining, maar inprincipe komt het toch op het zelfde neer als engels hoor. Als ik vroeger een wending maakte, leerde ik om beide handen opzij te zetten. Buitenhand ook tegen de hals en de binnenteugel iets van de hals. En een westernpaard maak je op de zelfde manier nageeflijk. Dus van achteruit actief rijden. Achterhand erbij en van voor iets opsluiten. Enige verschil is dat je dan bij western de lichte druk ook wegneemt zolang het paard nageeflijk blijft lopen.

okee. Haha!
het verbaast me eerlijk gezegd al dat je meer doet dan met de beweging van het paard meegaan en stemcommando's Tong uitsteken
Dit beeld had ik altijd van westernrijden, of zit daar nog verschil in?
Wel leuk om te weten!
Zo leer je nog eens wat op bokt! Haha!