Udo2001 schreef:Ik vind het prima dat je commetaar geeft, maar waaruit leidt jij uit dat het dier gespannen is?? Ik pak hem gewoon 10 minuten op, dit zonder druk het is voor mij dus niet zo zeer van belang of hij er net iets voor of achter loopt. Als hij maar begrijpt wat het oppakken betekent, de afwerking komt nog. Dus ik begrijp je commetaar niet over het opzoeken van een probleem als ik die niet heb???
De geopende mond, de enorm aangespannen kaakspier, de weggetrokken rug, de onderlijn van zijn hals.. Is niet zo moeilijk om te zien dat dit dier gespannen is.
Ik ben het eens met Sjonniej, je forceert je paard op het moment in een houding die je nergens voor nodig hebt en waar jouw paard nog niet aan toe is.
Udo2001 schreef:En daarbij heeft hij een hele fijne makkelijke hals, die veel mogelijkheden bied om in diverse houdingen te lopen zonder al te veel problemen, vandaar dat ik het ook meepak.
dat is net zo goed een nadeel als dat het een voordeel is. Doordat hij zo'n makkelijke hals is schiet hij misschien in houdingen waar de rest van zijn lijf nog niet klaar voor is.
Probeer je hand te ontspannen en hem daar naar toe te rijden ipv hem zo vast te houden. Imo hoeft hij met het losrijden niet zo achter de loodlijn te lopen (je rijd hem in een proef ook niet achter de loodlijn, waarom deze spieren dan wel verder oprekken dan nodig en goed voor hem is?). Probeer hem gewoon horizontaal te rijden met zijn koppie op de loodlijn zodat je hem in heel zijn lijf rustig bespierder krijgt.
Ik zou zeggen, ga hem eens rijden als een 4 jarige. Niet zo hoog