-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Re: Vemde's Thokki [Ijslander] @ Poging tot Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:19

Ezumii schreef:
(...) keuringsrapporten erbij halen lijkt me totaal irrelevant. Dat de pony een 6 heeft voor rij-eigenschappen betekend toch niet dat je er niet gewéldig plezier mee kunt hebben elke dag? (...)
Lezen is ook een kunst:
EricPrast schreef:
Ik dénk ook niet dat je wilt proberen om een goede prestatie uit Þokki te halen, in wat je in de openingspost met de foto's schrijft is daar ook geen enkele aanleiding voor. Integendeel, ik vind dat je op een goeie manier met hem bezig bent. Het is goed dat je al op de hoogte was van de inhoud van het keuringsrapport en je er daardoor van bewust bent dat je in de vooruitgang die je met hem kunt boeken waarschijnlijk al vrij snel tegen zijn fysieke grenzen aan zult lopen. Maar dat kon ik uit wat je eerder schreef niet opmaken, vandaar dat ik eea. wel even in dit topic ingebracht hebt.
Op dit moment is er zeker nog wel ruimte om vooruitgang met hem te boeken en er vanuitgaande dat je de grenzen van zijn kunnen dus in de gaten houdt, kun je daarbinnen heus wel veel plezier beleven aan het hem zo sterk en soepel mogelijk proberen te maken.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:19

Dat klopt inderdaad, ik heb dan ook prima gelezen wat je geschreven had. Ik zie geen enkele reden om haar op haar 'grenzen' met deze pony te wijzen simpelweg om dat dat compleet niet aan de orde is.
Waarom zou ze op de hoogte moeten zijn van een keuringsrapport waar de pony's fysieke grenzen in zijn beschreven? Dit is toch niet van belang voor een meisje wat recreatief met haar pony bezig is en totaal niet de ambitie heeft om de genoemde 'hogere prestaties' te leveren.

Dat zou wat zijn zeg, als in elk volgend HAW topic op bokt de keuringsrapporten erbij gehaald worden en op basis van dat rapport het paard al dan niet afgeschreven wordt voor de sport.. Verward of uberhaubt het rijden..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:23

Ezumii schreef:
Dat klopt inderdaad, ik heb dan ook prima gelezen wat je geschreven had. Ik zie geen enkele reden om haar op haar 'grenzen' met deze pony te wijzen simpelweg om dat dat compleet niet aan de orde is.
Waarom zou ze op de hoogte moeten zijn van een keuringsrapport waar de pony's fysieke grenzen in zijn beschreven? Dit is toch niet van belang voor een meisje wat recreatief met haar pony bezig is en totaal niet de ambitie heeft om de genoemde 'hogere prestaties' te leveren.

Dat zou wat zijn zeg, als in elk volgend HAW topic op bokt de keuringsrapporten erbij gehaald worden en op basis van dat rapport het paard al dan niet afgeschreven wordt voor de sport.. Verward of uberhaubt het rijden..
Net zoals uit haar beginpost niet met zekerheid is vast te stellen dat TS wèl ambities richting sport zou hebben, was het daaruit ook niet met zekerheid op te maken dat ze die (op de langere termijn) níet zou hebben. In geval van twijfel daarover, lijkt het mij in het belang van zowel het welzijn van de pony in kwestie, als het plezier dat TS eraan kan beleven om op hem te rijden, om daar duidelijkheid over te scheppen. Ik kon dat in dit geval, omdat ze toevallig beschikbaar zijn, doen mbv. de keuringsgegevens van deze pony en daarmee hetgeen ik schrijf onderbouwen. In méér dan genoeg andere HAW-topics worden paarden of ponies door het legertje zogenaamde "deskundigen" hier volledig met de grond gelijk gemaakt, met geen andere onderbouwing dan dat "zij dat vinden".

Verder schrijf ik dit paardje absoluut niet af. Dat je dat nog steeds uit mijn eerdere posts in dit topic opmaakt, staaft alleen maar mijn standpunt dat het met dat prima lezen van je nogal tegenvalt. Voor de zekerheid zal ik de betreffende passage dus nóg maar een keer quoten, hopelijk dringt deze dan nu eindelijk wel tot je door:
EricPrast schreef:
Op dit moment is er zeker nog wel ruimte om vooruitgang met hem te boeken en er vanuitgaande dat je de grenzen van zijn kunnen dus in de gaten houdt, kun je daarbinnen heus wel veel plezier beleven aan het hem zo sterk en soepel mogelijk proberen te maken.
Gelukkig is TS wèl in staat gebleken om uit mijn bijdragen aan dit topic te destilleren, dat ik er niet op uit was en/of ben haar onderuit te schoffelen, maar juist het beste met haar en haar pony voor heb.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:28

KCgirl schreef:
maradhja schreef:
leuke pony!
Hoop dat je rustig aan doet voor zijn pezen, want bij paarden op leeftijden en die op rust hebben gestaan is dat héél belangrijk, dus zorg voor zeker 10 tot kwartier stap voor en na het rijden, dressuurmatig of recreatief Lachen
Verder heb ik niks aan te merken, vindt sommige dingen hierboven beetje bot!
succes ermee Haha!

Dankje. Ik doe het zeker rustig aan. Ik laat hem van te voren ook gewoon even instappen zonder zadel en zonder dat ik erop zit.
Ben ik bot of de andere mensen?

Sorry ben er een paar daagjes niet op geweest Tong uitsteken Maar ik bedoelde de andere mensen Knipoog

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:35

-
Laatst bijgewerkt door Phen op 04-01-24 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:36

-

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:37

-

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:22

Leuk dat jullie Bangsi nog hebben, ik heb toen hij te koop stond in De Rijp ook nog bij hem gekeken. Leuk en lief paard is het!

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:22

Nen schreef:
Tja...inderdaad een poging tot dressuur en ik denk dat je het hier ook bij moet houden. Paard loopt totaal op de voorhand, pakt het bit vast (of kan dat dat lijkt op de foto's) en heeft helemaal geen stelling of buiging en de aanleuning is nou ook niet optimaal. Ga met dit beestje lekker recreatief rijden en neem af en toe wat dressuurmatige lesjes mee, maar ga er alsjeblieft niet fanatiek dressuurmatig mee rijden. Hier is je paardje gewoon niet geschikt voor qua bouw en ontwikkeling. Toch succes, want ik zie wel dat je er plezier in hebt en dat blijft natuurlijk het belangrijkste!!!!

Sorry hoor maar hier ben ik het absoluut niet mee eens...
Ik weet niet hoe jij hierop komt maar vind het onzin..
Ook ijslanders kunnen de dresuuroefeningen als het maar enthousiast is en goed word getraind. En als een paard natuurlijk geen lichamelijke beperkingen heeft Knipoog ) Dit heeft niks met de normale bouw en ontwikkeling te maken Verward
Zie hier bijvoorbeeld een ijslander wat getraint word via de klassieke dressuur EN OF deze de travers en de verdere oefeningen kan! Ziet er misschien niet zo spectaculair uit als een warmbloed maar zolang het paard en de ruiter er plezier in hebben en het paard zich er goed mee voelt, WAAROM NIET?! Dit paard is trouwens wel net begonnen volgens mij dus het ziet er nog wat stuntelig uit Knipoog
http://www.paardenbegrijpen.nl/images/stories/MasterclassII/MCIIdag4_8.jpg
http://www.paardenbegrijpen.nl/images/stories/MasterclassII/MCIIdag4_10.jpg
(foto's zijn eigendom van paardenbegrijpen.nl)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:40

Ezumii schreef:

Helemaal mee eens!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:04

Gulpje schreef:
Helemaal mee eens!
Fijn dat je de moeite genomen hebt het hele topic te lezen, alvorens je mening te ventileren.

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:18

Gulpje schreef:
Ezumii schreef:

Helemaal mee eens!

ben het hier ook mee eens! en ja heb het hele topic gelezen!
gewoon lekker bezig zijn dr mee... is dat niet het voornaamste?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:24

EricPrast schreef:
Gulpje schreef:
Helemaal mee eens!
Fijn dat je de moeite genomen hebt het hele topic te lezen, alvorens je mening te ventileren.

Ik heb het hele topic gelezen, maar ik ben desalniettemin zeer verheugd dat U me zo complimenteus bejegent.

Ach gut

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:06

Leuke kleur heeft Thokki, en voor zijn leeftijd ziet hij er goed uit!
Naar mijn mening rijd je hem keurig, en van wat basisdressuurwerk wordt geen enkel paard slechter, ook geen 25-jarige IJslander met een zespuntnogwat voor verrichtingen (snap overigens niet waarvoor dit hier voor het voetlicht gehaald moet worden, maargoed). Integendeel zelfs! Mijn stellige mening is dat het voor ieder paard dat (nog) gezond is, heel belangrijk is om goed gereden te worden. Dat houdt helemaal niet in een prestatie van hem verwachten of hem in het zweet werken, maar lekker ontspannen voltes rijden, buigingsoefeningen, wijken, veel tussendoor voorwaarts-neerwaarts laten stappen, dat soort dingen. Stukjes lekker tolten waarbij je werkt aan losheid en takt. Schouders losmaken, precies zoals je zegt. En veel belonen tussendoor. Veel plezier nog met deze fitte oude baas!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:10

De pony heeft op alle foto's zijn mond open. Hij loopt ook op de voorhand.
Mooie pony verder.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:19

Oh híer hangt het hele IJF uit! Cool
Thokkietak, die heeft toch heel veel paardengekken leren rijden? Zijn hart past bij zijn vacht, toch? Gouden kleurtje.

Oja rt commentaar moet...
Met lichtrijden kom je wat hoog uit je zadel, het lijkt wel alsof je zelf gaat staan ipv dat de pony jou omhoog gooit en je weer gaat zitten. Als je wat kleiner blijft, dichter bij je pony, is balans makkelijker.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:44

levitrol schreef:
De pony heeft op alle foto's zijn mond open. Hij loopt ook op de voorhand.
Mooie pony verder.

correctie; hij kauwt op het bit. is een heel ander verhaal.
en het topic doorlezen is ook een kunst btw.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:15

Moderatoropmerking:
Houden we het hier gezellig? Zoals uit de reactie van de TS blijkt weet ze heel goed waar haar pony toe in staat is en wat ze er van kan verwachten. Die discussie kan dus stopgezet worden. Graag rijtechnisch commentaar, TS heeft meer daar aan om haar te helpen de pony weer op conditie en soepel te krijgen dan een discussie over keuringscijfers, geschiktheid en manier van reageren in dit topic.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:33

Heeft Thokki vroeger in Hierden gewoond?
(dan ken ik m nog van vroeger, ongeveer 15 jaar geleden, toen liep er in de wei waar mijn pony stond ook een IJslander die Thokki heette, en die ook twee blauwe ogen en ongeveer deze kleur had)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:20

Leuke Ijslander zeg, een mooi oud baasje Haha!

Probeer hem beter aan je been te krijgen. Heel veel overgangen rijden. Met losrijden moet je hem proberen lekker actief te krijgen met een goede voorwaartse reactie op je been hulp en weer terug op je zit hulp. Daarbij is het dan nog niet zo van belang hoe zijn hoofdhouding is. Als hij maar actief naar voren gaat.

Pas wanneer dat het geval is zal je paard beter kunnen gaan dragen en stukjes nagevelijk worden zonder op de voorhand te vallen.

Ook na het losrijden steeds weer controleren of de voorwaartse reactie op je beenhulp nog goed aanwezig is. Op een volte kun je ook mooi een paar passen naar voren rijden en weer terug. Of afwenden, stappen en na een paar passen weer actief weg etc.

Succes ermee Lachen

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:54

-
Laatst bijgewerkt door Phen op 04-01-24 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:23

Thokkie!! Lovers Wat leuk..!! Hij was van een vroegere vriendin van mij Linda Tak. Ze hadden ook boy bassie vroeger. Die staat nu in bergen bij een onwijs pittige meid...! Wat leuk dat thok het ook zo goed heeft!! Echt onwijs leuk om te zien!! Ja

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:50

KCgirl schreef:
Kelan schreef:
Heeft Thokki vroeger in Hierden gewoond?
(dan ken ik m nog van vroeger, ongeveer 15 jaar geleden, toen liep er in de wei waar mijn pony stond ook een IJslander die Thokki heette, en die ook twee blauwe ogen en ongeveer deze kleur had)

Ik heb geen idee of Thokki in Hiersen heeft gewoond. Ik heb hem namelijk gewoon in Noord-Holland gekocht.

Ik heb even voor je in de "foto's uit de oude doos" gekeken.
En volgens mij is dit Thokki (in 1991)
Afbeelding

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 16:59

-