Tenen die naar buiten wijzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Tenen die naar buiten wijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:27

probeer niet je tenen naar binnen te doen, maar je hakken naar buiten te draaien (zodat ze dus achter je tenen belanden). Dit is een beweging die je vanuit de buitenkant van je been maakt, ipv van vanuit de binnenkant. Er komt dus ook geen spanning aan de binnenkant van je been.

Let er ook op dat je been in een mooie lijn naar beneden ligt, en niet naar voren of naar achteren ligt.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:59

ik heb al gezien dat ze het aanleren door een piepklein stukje stof tussen de beugel en de tip-(halve voet) te steken
dan moet je je tippen zodanig naar binnen duwen want anders valt het eruit Tong uitsteken
en als het er uit valt, dan betaal je een euro aan je lesgever/vriendin/...
maar als het er nog in zit, krijg jij euro Tong uitsteken

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:44

Citaat:
Om je benen op de goede manier tegen het zadel aan te leggen (want dat is vaak inderdaad het achterliggende probleem), ga op het zadel zitten, laat het paard stilstaan (eventueel iemand die hem voor je vasthoud) en doe je beugels uit. Trek dan je onderbeen naar je kont, zodat je hak tegen je billen aankomt (zoals je in de gymles je bovenbenen oprekt). Laat dan je onderbeen weer zakken, zonder je bovenbeen van positie te veranderen. Herhaal aan beide kanten en draai bij het wegstappen je hakken iets naar buiten (voel je aan de buitenkant van je benen!).

Dit werkt wel (voor eventjes) maar daar krijg je soms echt kramp van, whoei! (Overigens alleen op een paard, niet gewoon zo.)

@silly, een euro? Dan zou mijn instructrice miljonair geworden zijn ongeveer!

Proberen je knieen naar binnen te draaien ipv je tenen.
Lastig he...

Of gewoon gaat Westernrijden, dan valt het niet zo op, haha!

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:34

ik denk dat heel veel mensen hier wel last van hebben.
Wat helpt en wat je eigen houding en zit verbeterd zijn zitlessen.
Ik neem ook nog geregeld zitlessen.
Je leert om onafhankelijk te zitten. hierdoor ga je stiller zitten (dus vaak ook je handen worden stiller).
gr.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:14

@ TurdusMerula : een euro wil je niet zo snel kwijt he Tong uitsteken
is veel geld als je het op grote schaal ziet haha

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:22

Nou, als ik een tien-cent-regel had ingesteld was ze al rijk geworden... Ook als ik dat niet gewild had, haha.

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:30

Ik zou als je op les zit gewoon vragen of ze daar goed op wil leten en probeer er zelf ook goed op teletten!
Veel mensen hebben het miss kan je ze echt overdreven naar binnen doen dat je het na een tijdje automatisch doet

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:09

ik denk dat je voor je gevoel idd je tenen overdreven ver naar binnen moet doen..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:09

TurdusMerula schreef:
Citaat:
Om je benen op de goede manier tegen het zadel aan te leggen (want dat is vaak inderdaad het achterliggende probleem), ga op het zadel zitten, laat het paard stilstaan (eventueel iemand die hem voor je vasthoud) en doe je beugels uit. Trek dan je onderbeen naar je kont, zodat je hak tegen je billen aankomt (zoals je in de gymles je bovenbenen oprekt). Laat dan je onderbeen weer zakken, zonder je bovenbeen van positie te veranderen. Herhaal aan beide kanten en draai bij het wegstappen je hakken iets naar buiten (voel je aan de buitenkant van je benen!).

Dit werkt wel (voor eventjes) maar daar krijg je soms echt kramp van, whoei! (Overigens alleen op een paard, niet gewoon zo.)

Het werkt maar voor eventjes en het doet zo'n zeer omdat je waarschijnlijk al heel lang de verkeerde spieren gebruikt bij het rijden. Als je dit vaker doet, de spieren oprekt en soepel maakt, zal het uiteindelijk steeds gemakkelijker gaan. Het is wel de juiste manier. Dus gewoon vaak herhalen en na het rijden als je wat stijf bent een aantal km wandelen (werkt erg goed) en daarna in een lekker warm bad gaan liggen Knipoog Even doorbijten, het is zeker de moeite waard! Maar geef je lichaam de tijd om aan die nieuwe positie te wennen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:46

Citaat:
Het werkt maar voor eventjes en het doet zo'n zeer omdat je waarschijnlijk al heel lang de verkeerde spieren gebruikt bij het rijden. Als je dit vaker doet, de spieren oprekt en soepel maakt, zal het uiteindelijk steeds gemakkelijker gaan. Het is wel de juiste manier. Dus gewoon vaak herhalen en na het rijden als je wat stijf bent een aantal km wandelen (werkt erg goed) en daarna in een lekker warm bad gaan liggen Even doorbijten, het is zeker de moeite waard! Maar geef je lichaam de tijd om aan die nieuwe positie te wennen.

Ik kan helemaal volgen wat je zegt, je hebt ook gelijk.
Ik rijd sinds een tijdje Western en nog maar heel af en toe dressuur. Met Western loop ik wel tegen ongeveer dezelfde dingen op, maar heb ik daar veel minder last van, en gebeurt het minder vaak. (Al zijn er weer genoeg andere punten, zitten bijft een lastig iets!)
Mooi voorbeeld van 'je lichaam laten wennen aan een nieuwe positie': na mijn eerste Westernlessen had ik werkelijk overal spierpijn, zelfs in mijn armen (van het in een net andere positie vasthouden van de teugels)! Zat ook lang niet altijd ontspannen genoeg, en heb daardoor vaak last van mijn knieen na de les (hoort niet, ik weet het...). Merk nu wel dat het steeds iets minder word, en als ik kort rijd er soms nagenoeg geen last van heb.

Ik vind een heel interessant iets blijven, je zit verbeteren en hoe dat te oefenen. Lees topics als deze (met waardevollere reacties dan: ga op zitles/rijd zonder beugels/toch proberen) met veel plezier. Kan jouw bijdrages ook erg waarderen. Lachen

Maar goed, ga geloof ik wel een beetje offtopic zo, dit was het topic van de ts. Knipoog

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:10

De enige manier is denk dat je gewoon de hele tijd eraan moet denken om je tenen naar binnen te draaien, neem er elke keer dat je rijd even tijd voor om dat te oefenen. Knipoog

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:59

Je kan ook als je aan het galopperen bent in de verlichte zit gaan staan. Je handen doe je iets richting de oren van je paard, zodat je NIET je evenwicht gaat zoeken aan je teugels/met je armen.
Denk er dan om dat als je gaat staan (richting verlichte zit gaat) dat dit geheel vanuit je voeten komt. Dus je evenwicht moet op je beugels zijn.
In de verlichte zit zal je geen moeite hebben om je handen stil te houden en omdat je op je beugels staan, kan je je tenen niet zo makkelijk meer naar buiten draaien. Denk er wel om dat je in de verlichte zit je hakken naar beneden houdt en niet klemt met je benen!
Zodra je het goede gevoel in de verlichte zit hebt (en kan blijven staan zonder op je handen te leunen), ga je weer een keer gewoon in het zadel zitten. Je moet er dan aan proberen te denken dat je de positie van je benen/voeten niet veranderd. Het enige dat verandert, is dat je je benen langer naar beneden maakt, zodat je kan gaan zitten.

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:41

Wat goed helpt is proberen echt in het midden van je zadel te zitten en je hakken naar buiten draaien ipv je tenen naar binnen Tong uitsteken

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:35

Ik ben benieuwd of het idee van verlichte zit werkt. Ik kan me zo voorstellen dat je als je dat doet automatisch klemt met je kuiten om het paard. Ik zou in elk geval nog mijn benen afsteken/tenen uitsteken denk ik...

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:44

Ik heb idd, ook wel het probleem dat m´n voeten erg naar buiten staan, in de galop, gelukkig houdt ik mijn handen wel laag, en gaat het met mijn voeten ook beter,
Je moet er gewoon steeds op letten, en an andere mensen vragen of ze je er ook op willen wijzen,
Al moet je het voornamelijk zelf doen, want het is wel moeilijk;)

gr Alice

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:52

Ik had dit probleem ook en ik werd met mijn beugels vastgebonden aan mijn singel dmv een klein touwtje, ik doe het nooooooit meer, echt super!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:46

Alicia2u schreef:
Het werkt maar voor eventjes en het doet zo'n zeer omdat je waarschijnlijk al heel lang de verkeerde spieren gebruikt bij het rijden. Als je dit vaker doet, de spieren oprekt en soepel maakt, zal het uiteindelijk steeds gemakkelijker gaan. Het is wel de juiste manier. Dus gewoon vaak herhalen en na het rijden als je wat stijf bent een aantal km wandelen (werkt erg goed) en daarna in een lekker warm bad gaan liggen Knipoog Even doorbijten, het is zeker de moeite waard!

Fijn om dit even te lezen. Ik heb een nieuwe instructrice die één missie heeft en dat is mijn zit perfectioneren. Wat kost dat veel moeite zeg, hard werken om op een juiste manier weer een geheel nieuwe balans te vinden en het kost tijd.. Dus bovenstaande is zeer herkenbaar. En weet je, ik ga zo heerlijk in bad Haha! !!

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:58

zonder zadel gaan rijden en je balans proberen te vinden,
gymnastieken op je pony/paard!
ik zie je in gedachten al zitten...
je zal na het rijden dan ook last van je spieren hebben.... Verward

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:48

Ik heb precies dezelfde problemen. Het grootste probleem is dat ik er niet aan denk m'n tenen naar binnen te doen. Daarom zegt mijn instructrice wel 6x in de les: Tenen naar binnen! Maar ik moet zeggen, het helpt wel! Je gaat er dan vanzelf meer aan denken. En Ik heb ook wiebelhanden. dat is gewoon steeds maar blijven onthouden dat je ze stil moet houden! Als ik op m'n pony rijdt staat er haast altijd wel iemand aan de bakrand die me er telkens wat van zegt en ff helpt!