Wanneer een scherper bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Re: Wanneer een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:49

Nooit!!!
Dan pak ik nog liever een thiedeman teugel

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:26

Alicia2u schreef:
mensen vinden het sterk omdat er wel een heftboomwerking op zit, het een dun mondstuk is en het inwerkt achter de oren en op de kin. Ikzelf denk juist dat verdeling van de druk op meerdere plekken het bit zachter maakt, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Daar zijn de meningen zeker weten over verdeeld!
Ik rijd zelf sinds een paar weken ook met een myler, de MB04 level 2, kleine tongboog. Op stal rijd er nog iemand met een Myler, en laatst zei iemand tegen me: Waarom rijd je met een scherper bit? Ik vertelde haar dat dit juist een ZACHTER bit is! Juist omdat de druk beter verdeeld wordt Lachen
Mijn merrie reageert super op dit bit.
Op buitenrit is ze lang niet zo drammerig meer, maar het is nu nog geen winter.. In de winter is(was?) ze altijd knetter op de terugweg, heel drammerig, en haast niet te houden.
Daarom rij (reed?) ik in de winter ook met een pelham, op dezelfde manier als hier al beschreven is (Alleen op de bovenste teugel, onderste teugel los, en die er alleen bijpakken als ze even op de 'rem' moet!)
Misschien kan ik van de winter OOK wel met de Myler blijven rijden buiten!! Duimen maar Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:56

Met een te dik bit kun je niet fijn rijden. Ik reed daar ooit een volbloedje mee omdat zij tijdens haar trainingen ook op een dik bit getraind werd.
Toen dat bit ooit kapot was had ik alleen een iets dunner bitje op stal liggen. Dunner is meestal toch wel scherper. Maar opeens had ik een heel ander paard onder mijn kont.
Omdat zij een heel fijn mondje had kwamen de hulpen met dat dikke bit niet goed door. Daarom moest ik er veel meer aan rijden.
Met het dunnere/scherpere bit hoefde ik veel minder te doen. De hulpen kwamen fijner door en ik kreeg een veel stillere aanleuning.

Evatjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:20

Ik zou zulke problemen eerst rijtechnisch proberen oplossen,
een scherper bit zou ik enkel nemen als het nodig is voor de veiligheid.
Ik ben zo eens gaan wandelen met een trensje en de pony was gewoon van met een pessoa te rijden en zo heeft dat dier met mij een brug afgerent en een straat overgegaloppeerd.
Dus voor veiligheid kan het echt wel nodig zijn. Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:13

De hele discussie gaat niet om scherpe/zachtere bitten. Gebruik een bit dat bij de mond van het paard én de hand van de ruiter past. Niet alle paarden hebben evenveel ruimte in hun mond, dus moet er gekeken worden naar wat er het beste past. En niet iedere ruiter kan z'n handen even stil houden. Wanneer je dit van jezelf weet, neem dan vooral een bit wat niet meteen scherp inwerkt, en ga daarmee aan de slag om een betere handhouding / techniek te krijgen.

Citaat:
Als je je paard niet kan houden in het bos op je 'gewone' bit, dan ben je wat mij betreft gewoon nog niet klaar om naar het bos te gaan.

Hier ben ik het overigens niet mee eens. Mijn paard is prima te rijden in de bak. Ook buiten zolang ik maar blijf stappen. Maar ze is gewoon superenthousiast / sterk, zodra ik harder dan stap ga. Moet ik dan maar binnen blijven? Dan leert ze het natuurlijk nooit. Ik ga dus lekker naar buiten, soms met een ander bit, soms met een martingaal of thiedemann. En blijf vooral veel werken aan wat nog niet goed gaat. Dan zal het op termijn vast beter worden, en misschien wel met een gewoon bit kunnen.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:13

diphranil schreef:
Wanneer een scherper bit? Nooit (althans ik niet) Ik rijd zelf bitloos. Juist omdat mijn paard heel erg gaat protesteren als je iets in zijn mond wil doen. Misschien dat het bij sommige paarden werkt scherper/meer pijn, maar mijn paard wordt juist opstandig als je hem pijn doet, dus zoek ik juist datgene wat zo zacht mogelijk is en dan is hij hardstikke braaf en gelukkig en ik ook Haha!

Overigens geld dat niet alleen voor een bit, maar ook voor een bitloze optoming. Heb vandaag een andere bitloze optoming geprobeerd die meer inwerkte dan hetgeen ik normaal gebruik en mijn paardje kwam in protest. Begon erg te schudden met zijn hoofd, vond het dus niet fijn. Less= More denk ik..

Precies. Ik ben het helemaal met je eens. Waarom zal je een paard pijn gaan doen. Volgens mij ligt het aan de ruiter die erop zit?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:22

nooit.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:41

Bij mijn paard kreeg ik een dubbelgebroken trens mee, normaal qua dikte. Op aanraden van instructrice overgestapt op een dun enkelgebroken, mijn paard loopt er zoveel beter mee, hij heeft een laag gehemelte dus dan is een dun bitje prettiger voor hem.
Normaalgesproken is een dun enkelgebroken dus scherper, maar dit is dus relatief.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:00

Mijn paard word in 2 diciplines gereden dressuur en western....
Wel recreatief maar dat maakt geen verschil voor mij.
Als we naar buiten gaan heeft hij shanks in anders is hij nit tehouden deze hangen echter wel los en hij wordt dan met neckreinig gereden,dus teugels voornamelijk los.
Dit moet ander is hij niet houden en gaat hij er vandoor....
Dressuur doen we alleen in de bak en dan heb ik een d trens met koperen rollers erin dit bit werkt het beste...
Bij mn draver heb ik ook een d trensje met koperen rollers zowel in de bak als buiten op dit bit is ze super terig te nemen.
Mijn verzorgster van mn shet rijdt met een liverpoolstangetje anders vliegt de pony er steeds vandoor niet niet meer....

Gr Gemma

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:50

Mijn instructeur zei altijd; "daar waar de ruitersport ophoudt, begint de ruitersportwinkel"
Vond ik altijd wel een mooie en daarmee ook een goede stimulans om bij problemen toch eerst nog eens even kritisch naar mijn eigen kunde te kijken alvorens het op te lossen met hulpmiddelen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:55

het is niet zo zeer wat voor bit je er in hangt, maar meer hoe je er mee omgaat.
zo kan een dubbel gebroken bit door hard te trekken scherper inwerken, dan bijvoorbeeld een stang met weinig contact.

het probleem is juist vind ik, de mensen die hier zeggen, zal iker maar een scherper bit in hangen? dat zij niet kunnen omgaan hiermee, en het daarom niet prettig maken voor het paard

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:58

En dat geldt dan helaas vaak niet alleen voor het bit.....

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:59

ik ga me niet uitten over slofteugels, dan wordt ik ietsie pietsie agressievo

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:00

uiten

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:01

Niet.
In elk geval never nooit een pessoa, alleen al (heb ik in een ander topic al uitgelegd) omdat er geen kinketting aan zit. Ik vind een pessoa bit gewoon een eng bit.. Beter hang je er dan een pelham oid. met dubbele teugel aan zodat je die er voor de zekerheid bij kan pakken op momenten waar dat 'nodig' is, en verder kun je hem dan gewoon los laten hangen..

Maar in principe gewoon helemaal nooit...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:01

Miss_Malfoy schreef:
aerdenhout1 schreef:
MMM...eigenlijk nooit, dan nog liever even een hulpteugel eraan.

Dat heeft hij ook nog, maar daar heb ik niet genoeg aan.
Hij is gewend aan 2 hele sterke eigenaren, die kunnen hem nog omtrekken als hij wat probeert.
Helaas ben ik een lachtertje voor hem...

Paardrijden is geen krachtspel... Jammer dat de eigenaren hun kracht gebruiken om het paard in het gareel te houden... Ik denk dat er veel op het rijtechnische gebied moet verbeteren.

Als je echt een veiligheid wil, gebruik dan een pelham (met 2 teugels). Deze werkt enkel sterk in op momenten dat je het echt nodig vind... Neem daarnaast ook lessen om het rijtechnisch allemaal goed op een rijtje te hebben Lachen.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:06

Jammer is alleen dat het vaak de lesgevers zijn die het adviseren. helemaal nu we allemaal zo rond en diep moeten.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:08

hoe schrijf je uiten ook alweer????
uitte?
uiten?
uitten?

ik ben de weg kwijt

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:08

Sorry nog eentje, ook altijd leuk de discussie er na: "mijn paard wil niet (is niet) voorwaarts. Verrassend!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:10

loopt met de handrem er op, je meent het

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:11

Volgens mij is uiten een werkwoord, toch? Ik uit mij, wij uiten ons, ik ga mij uiten en daarna in verleden tijd ik uitte mij zo iets? Niet te lang over nadenken wordt het veel te lastig van Haha!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:46

uitenuitenuiten, ja schrijft het lekkerste

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:49

Ontopic blijven a.u.b....? Knipoog

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:51

sorry, ben aan het werk verveel me.

dus nog even on-topic

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:54

Het bit is niet voor veiligheid, maar voor verfijning.
Dat je meer controle en dus veiligheid zou hebben met een scherper bit, is simpelweg een illusie, als zo'n 'zoveel kilo' wegend paard er met je vandoor wil, dan doet hij dat toch wel, of jij nou in zijn mond zit te rukken of niet Knipoog
ik zou aanraden op een scherper bit over te stappen als zowel jij en je paard er klaar voor zijn. Rijden jullie al zo goed met het oude bit? nou, prima toch, dan neem je het volgende om het weer wat te verfijnen