Te snel willen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Re: Te snel willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:28

BrittKitt schreef:
Ik begrijp nooit zo goed waarom dat de oplossing is, uiteindelijk wordt het er alleen maar erger door Nagelbijten / Gniffelen
Als je je paard laat 'uitrazen' maak je hem alleen maar sterker in zn spieren, waardoor het naarmate de tijd vordert het alleen maar moeilijker is om hem vanaf het begin goed te rijden. Op een gegeven moment leert hij echt zn spierkracht wel kennen, moet je net een paard treffen wat daar ge-/misbruik van maakt Nagelbijten / Gniffelen Ook leert hij dat hij helemaal uit zn plaat mag gaan bij het longeren, weet niet of dat nou is wat je wil bereiken Nagelbijten / Gniffelen

het is niet zo dat hij aan de longe uit z'n plaat mag gaan, het gaat nieteens over de helft van de korte longeertijd en alleen voor dat je gaat rijden.

ik het dit zelf al vaak met succes toegepast

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:20

BrittKitt schreef:
Ik begrijp nooit zo goed waarom dat de oplossing is, uiteindelijk wordt het er alleen maar erger door Nagelbijten / Gniffelen
Als je je paard laat 'uitrazen' maak je hem alleen maar sterker in zn spieren, waardoor het naarmate de tijd vordert het alleen maar moeilijker is om hem vanaf het begin goed te rijden. Op een gegeven moment leert hij echt zn spierkracht wel kennen, moet je net een paard treffen wat daar ge-/misbruik van maakt Nagelbijten / Gniffelen Ook leert hij dat hij helemaal uit zn plaat mag gaan bij het longeren, weet niet of dat nou is wat je wil bereiken Nagelbijten / Gniffelen

Onzin!

Een dressuurpaard word ook steeds sterker in zijn spieren, maar dat wil je toch juist? Dat gaat hij toch ook niet tegen je gebruiken?
Een onstuimig paard mag je prima even uit laten razen, wel gecontroleerd en niet al skiende erachteraan natuurlijk, maar een paar bokkesprongen is niks mis mee. Als hij zijn energie een beetje kwijt is, is het een stuk fijner en makkelijker rijden, de eventuele bokkesprongen die hij in gedachte had, is hij immers al kwijt.
Ik longeer altijd als ik op een fris jong paard ga rijden, voor mijn eigen veiligheid en als het paard lekker uit geraast is, is hij braaf bij mij en dát wil ik juist bereiken, als ik niet zou longeren en hij bokt me eraf, dan ben ik een stuk verder van huis!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:22

Maar dan moet je toch blijven longeren voor je gaat rijden, want het paard wordt op die manier ook steeds sterker en krijgt meer energie. Dus hoe bouw je dat dan af zodat je er wel op kan rijden zonder eerst te longeren?

Ik bedoel het ook niet als bewust tegen je gaan gebruiken, maar wel dat hij alleen maar meer energie krijgt en dat je daardoor toch niet bewerkstelligd dat je er op kan gaan zitten zónder dat hij dat doet?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:29

Dan moet je langer longeren totdat je wel hebt bereikt wat je wil, dat je paard rustiger is en dus zijn teveel aan energie juist kwijt is.

En een paard word sterker van dressuurwerk dan van longeren.

Als de TS wat verder op niveau is, dan kan ze het longeren af gaan bouwen, of als het paard volgende zomer in de wei staat, als het ook beter zijn.
Ook zou ze goed les moeten nemen, een rij-instructrice kan haar beter helpen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:54

Ja maar er word hier helemaal voorbij gegaan aan het probleem. Probleem is volgens mij niet dat dit paard barst van de energie en wat bokke sprongen moet maken voor de ruiter er op kan. Probleem is dat paard nog geen goede balans heeft en daardoor gaat rennen.

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:20

misschien proberen langzamer te lichtrijden,
dat je paardje zich aan jouw tempo aanpast?
of is ze daar te drammerig voor?

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:10

Steeds als ze versnelt een heel klein rondje maken zodat ze wel moet stoppen, dit hielp bij mij wel al is het irritant om het constant te moeten doen.

succes ermee Haha!

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:45

Rij zelf nu 8 jaar op een draver, en wat mij soms heeft geholpen is om gewoon de teugels "los" te gooien.
Dravers die gekoerst hebben, hebben vaak geleerd dat ze hard mogen/moeten zodra ze druk op de teugels voelen.

Heb dit zelf ook een keer geprobeerd op advies van iemand, in het begin zal ze eerst gewoon in haar tempo doorlopen. Laat haar dan maar even, maar naar verloop van tijd zal ze doorhebben dat het haar niks uithaalt en zal ze terug komen in tempo.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:12

Het beste kan je gewoon op je zit rijden. Dus, zelfde tempo blijven lichtrijden, en niet sneller met hem mee gaan. Ook de teugels niet te strak houden, gewoon lichtelijk contact. Ik heb zelf ook op een ex-draver gereden (staat nog steeds op onze manege) En deze is er van opgeknapt. Ze loopt nu gewoon normaal in lessen en af en toe is ze zelfs tegen het slome aan. Vooral op je zit rijden en niet trekken. Proberen haar gewoon steeds iets langzamer te laten gaan, en zelfde tempo's te laten lopen. Een kleine mindering in tempo is al een begin. Succes!

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:49

Mijn pony loopt als hij naar huis moet van de les echt heel erg snel in stap, en moet hem dan echt inhouden maar aangezien ik ook nog met iemand anders naar huis rijdt, moeten we daar rekening mee houden logisch dat hij sne naar z´n warme stalletje en hooi wil!!
Maar ik vindt het neit zo leuk, dus wat kan ik er tegen doen?/

Gr ALice