thiedeman teugel helpt niet wat kun je nog meer gebruiken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neutje

Re: thiedeman teugel helpt niet wat kun je nog meer gebruiken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 21:28

Nibbit schreef:
Ok storm, had niet in de gaten dat het om een kleine pony ging.
Maar dan lost dat het probleem denk ik nog niet op?

nou zo klein is hij niet hij is 1.48 Tong uitsteken Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:36

Citaat:
thiedeman teugel helpt niet wat kun je nog meer gebruiken???

Een goede instructeur zoeken en les nemen want dergelijke zaken los je niet op met hulpteugel.
Je moet werken aan de ruiter en er voor zorgen dat de ruiter rijtechnisch goed rijd en dan komt de rest wel Lachen.

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:17

mijn advies is een slof teugel. en als ie echt super hard gaat enz. dan miss. een martigaal..

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:04

in de bak gaat het een stuk beter we hebben gewoon een martingaal er op gezet.
en buiten merken we dat als we ind met zijn 2 gaan er niks aan de hand is maar als we met 3 of 4 gaan is hij gewoon erg opgefokt.
maar we gaan gewoon nu alleen met zijn 2 en nu het winter word veel oefenen in de bak,
volgende week een nieuwe instructeur.
bedankt voor de tips allemaal.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:18

mijn advies is je verdiepen in de psyche van het paard.
Een paar simpele voorbeeldjes:
-kijken naar de oren van je paard, wie let er dan op de omgeving
-als pony te hard gaat gaan trekken (=opsluiten en hangen) misschien beter naar voren drijven en dan op zit en lichte hulpen terug nemen als je weer contact hebt met het paard
-je ademhaling en jou houding
-etc

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:46

neutje schreef:
Nibbit schreef:
Ok storm, had niet in de gaten dat het om een kleine pony ging.
Maar dan lost dat het probleem denk ik nog niet op?

nou zo klein is hij niet hij is 1.48 Tong uitsteken Knipoog

Ok daar zou ik idd niet mee gaan fietsen, asfalt/tegels/grindpad schaaft lekker hoor als je er achteraan sleept....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:27

lailapri schreef:
mijn advies is je verdiepen in de psyche van het paard.
Een paar simpele voorbeeldjes:
-kijken naar de oren van je paard, wie let er dan op de omgeving
-als pony te hard gaat gaan trekken (=opsluiten en hangen) misschien beter naar voren drijven en dan op zit en lichte hulpen terug nemen als je weer contact hebt met het paard
-je ademhaling en jou houding
-etc

Helemaal mee eens!

Ik heb hier in dit topic vreselijk veel slecht advies gelezen!

Maar deze slaat de spijker op z'n kop!! Ja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:29

Opzetteugeltje, kan die zn kop ook niet naar beneden doen, en dan in combinatie met een slofje Clown
Nee, gaat het?

Als het paard niet onder controle is, niet buiten gaan rijden. Veel te gevaarlijk.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:31

Kreeg bijna een hartverknettering man!! Clown

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:36

ik rijd mijn haflinger ( drammer eerste klas ) met een hackamore. ik vind dit zelf een pezierige maniet van rijden. je rijd namelijk 98 % van de tijd zonder druk, maar als je aan de neuels trekt wordt er zowel in de neus " geknepen" rondom en druk achter de oren waardoor het hoofd naar beneden gaat. De klassieke trucs die lukken met een bit zoals: hoofd hoog, hoofd laag, kin op de borst. werken hierbij niet meer.
Wel is het aan te raden eerst in de bak te proberen met de hackamore omdat het niet altijd gelijk aanslaat. Ik rijd zelf met een simpele hackamore het kettinkje heb ik vervangen door een sperriempje en ik heb een bontje om het bovenste gedeelte gedaan. Dit is het soort waarmee je niet de neus kunt breken.
Veel succes.
ik vind de reacties van eerst in de bak rijden vrij makkelijk gezegd. paarden reageren buiten vaak heel anders zoals de TS ookal aangaf. vooral kinderponies zijn er braaf in de bak maar kunnen plotseling in een draakje transformeren

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:51

XAngel_ schreef:
mijn advies is een slof teugel. en als ie echt super hard gaat enz. dan miss. een martigaal..

Waar baseer je dit op en waarom dit advies vraag ik mij af.

Ik zou zeggen, geen slof er op. Zoals al geschreven goed oefenen in de bak. Natuurlijk elk paard is anders buiten als ik de bak dus het eerst in stap naar buiten en dit uitbereiden wat sommige zeggen vind ik een prima tip.
Meelopen of fietsen kan best maar ook dit moet je oefenen. Wij doen het regelmatig ook met de paarden. Vaak is het feit dat er iemand mee is al genoeg om niet gek te gaan doen of te gaan rennen.

Succes met oefenen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:34

Ik heb met mijn paard veel moeten stappen ivm blessure. Daardoor is ze buiten nu veel rustiger dan toen ik ook veel in draf en galop deed; ze rekent er niet meer op dat we sneller gaan Tong uitsteken

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:45

ik zou een slofteugel ernstog afraden voor buiten. een martingaal kan geen kwaad en kent ook geen inwerking als het paard zijn hoofd niet omhoog doet. Een slofteugel vind ik in de bak redelijk maar buiten echt gevaarlijk. een paard kan er makkelijk op staan als hij even uit je handen glipt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:49

martingaal vind ik ook niet een goed idee, je kan niet goed opzij sturen omdat je teugels 'vast' zitten

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:50

Ik zou zeggen elk paard heeft een aparte manier van aanpak nodig.
Maar mijn ervaring is dat hulpteugels echt niet helpen bij de meeste paarden
Je kan beter zelf oefenen gewoon door veel geduld.
Misschien zou het helpen om kleine ophoudingen te maken en voorlopig als je naar buiten gaat rustig aan doen zodat hij de kans er zowat niet krijgt om er van door tegaan,

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:30

ik weet dat ik me hierdoor niet geliefd zal maken, maar toch.. denk je nu echt dat TS écht niet meer naar buiten zal gaan rijden en de hele tijd in de bak rondjes rijden??
Als je een topic plaatst met een vraag over buitenrijden wil dat grotendeels zeggen dat er in de piste geen grote problemen zijn en je graag buiten wil gaan rijden..
Mijn paard rijd in de piste quasi perfect en is doodbraaf, maar is buiten één grote vuurbal op pootjes.
INDERDAAD (sommige) paarden leren er niets van bij als ze moeten worden ingehouden met een slofteugel.. maar endan? Als het nu écht niet anders kan moet je het dan toch maar doen? Op een verstandige manier weliswaar..
Mijn paard stond vandaag heel erg heet tijdens de wandeling, heb zonder hulp van een slofteugel gereden, maar had ik haar in galop laten gaan was ik haar kwijt.
Tijdens het buitenrijden valt er àltijd wel iets nieuws te zien, wat je in een bak niet hebt. Je kunt je paard -volgens mij- niet voorbereiden op het buitenrijden, door in de piste te dressuren...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:24

Maar je kunt wel je paard aan de hulpen zetten, en daar gaat het om Ja

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:17

misschien de slof?
of de martingaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:31

xMRGANx schreef:
ik weet dat ik me hierdoor niet geliefd zal maken, maar toch.. denk je nu echt dat TS écht niet meer naar buiten zal gaan rijden en de hele tijd in de bak rondjes rijden??
Als je een topic plaatst met een vraag over buitenrijden wil dat grotendeels zeggen dat er in de piste geen grote problemen zijn en je graag buiten wil gaan rijden..
Mijn paard rijd in de piste quasi perfect en is doodbraaf, maar is buiten één grote vuurbal op pootjes.
INDERDAAD (sommige) paarden leren er niets van bij als ze moeten worden ingehouden met een slofteugel.. maar endan? Als het nu écht niet anders kan moet je het dan toch maar doen? Op een verstandige manier weliswaar..
Mijn paard stond vandaag heel erg heet tijdens de wandeling, heb zonder hulp van een slofteugel gereden, maar had ik haar in galop laten gaan was ik haar kwijt.
Tijdens het buitenrijden valt er àltijd wel iets nieuws te zien, wat je in een bak niet hebt. Je kunt je paard -volgens mij- niet voorbereiden op het buitenrijden, door in de piste te dressuren...

Ik begrijp uit de begintekst dat het om een kind gaat, het is een kleine pony, vast wel een heet paardje en dat zal niet zomaar over gaan, maar ik denk dat het dan wel heel goed is om te zorgen dat het kind handig en vaardig is met de pony eer je er een slof aan gaat hangen en toch gaat buitenrijden.

Ik vind nog steeds dat het buitenrijden dan een stapritje moet worden en in de bak eventueel 2 x per week priveles om idd de pony de baas te worden, desnoods priveles MET slof om er mee om te leren gaan.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:48

Nibbit schreef:
martingaal vind ik ook niet een goed idee, je kan niet goed opzij sturen omdat je teugels 'vast' zitten

zulke onzin heb ik nog nooit gehoord !
je teugel zit door een ringetje, dus als een opaard zijn hoofd naar boven doen komt er ook druk naar onder, maar naar lnks en rechts blijven de hulpen gewoon gelijk

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:24

Laat idd die hulpteugels eraf!
Ik heb ook met hulpteugels moeten rijden op verzorgpaard!

en het werkt totaal niet!
je moet het zelf oplossen.

ik zou als ik jouw was stap voor stap weer beginnen.
totdat het ene weer goed gaat en dan pas verder.
en niet meer buitenrijden voorlopig