Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Re: Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:26

ROFL een schaap is toch heel anders gebouwd.. schapen hebben hier echt niets mee te maken.

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:27

80 kilo is wel erg zwaar voor zoon ponytje

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:21

Ik denk persoonlijk dat de shetlander, fjord, ijslander het minst veranderd is.
Al die andere paarden worden maar doorgefokt, met vanalles gekruist. Maar de shets zijn nog gewoon shet. De sterke eigenwijze ponytjes die het heerlijk vinden om met vanalles rond te sjouwen en vooral om veel kattekwaad uit te halen.
Ik weeg zelf zo rond de 65kilo momenteel, en heb al weleens een rondje achterste voren op mijn shet gezeten, die mafketel deed zijn hoofd naar beneden en hop daar zat ik op zijn rug. Hij vond het helemaal geweldig en zo gauw ik er af stuiterde kwam hij naast me staan alsof hij wou zeggen "nog een x, nog een x"
Maar oh wee als hij op stal moet, of er gaat wat gebeuren wat hij niet leuk vind, dan krijg je hem voor geen mogelijkheid te pakken. (zelfs niet met wat lekkers)
Plezier in het werk vind ik belangrijk, een paard die het niet aankan heeft geen plezier, en zal je ook uren door de wei laten lopen voordat je hem te pakken hebt.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:20

Lusitana schreef:
En wat is dan volgens jou het grote verschil met de IJslander of Fjord en hoeveel mag die volgens jouw dierenartsen en rekensommetjes dragen? Daar gaan ze rustig met z´n tweeën op...

(en waar blijf je dan met je rekensommetje en een schaap, om maar wat te noemen?)

Verwacht je nou serieus dat ik hierop inga, moet ik ook maar uit gaan reken of onze zoon van 1 op onze kat kan rijden, het is wel zo'n echte ouderwetse, stevige huis-,tuin- en keukenkat???? Er is qua type mbt draagkracht geen groot verschil met de IJslander of Fjord behalve het feit dat shetlanders over het algemeen een stuk kleiner zijn Knipoog Ook voor IJslanders en Fjorden spreekt men(uiteraard wederom afhankelijk van specifieke bouw, conditie e.d.) van een verstandig, te dragen gewicht van 20% van het eigen optimum. Ik heb geen flauw idee wat een Fjord of IJslander weegt maar weet zeker dat er voldoende topics over zijn op bokt. We hebben het hier dus wel over 1/5 van het eigen gewicht dat is toch behoorlijk wat!!
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 24-10-08 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:29

20 % lijkt behoorlijk wat ja, een shetje weegt volgens mij ongeveer 200 kilo, dan is 20% dus maar 40 kilo..
20% is dus veel voor een shet, maar weinig voor ons. Ik denk dat veel mensen zich hierin vergissen..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:31

en ik denk dat je daarmee helemaal de spijker op z'n kop slaat Fem_daf!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:33

@nathalie2302: Ik meen het serieus, op schapen wordt gereden en er zijn schapenrodeos, dus er zijn mensen die ze wel degelijk gewoon met een paard vergelijken. Van skelet verschillen ze nauwelijks behalve dat ze even hoevig zijn... (ook even aan Lautje)

http://www.youtube.com/watch?v=OGXFdkAu ... re=related

een van de vele films van schapenrodeo...
http://www.youtube.com/watch?v=Ey3MfG_P ... re=related

En dit even totaal alleen als voorbeeld over zwaar onderschatte kracht.

http://www.youtube.com/watch?v=STNhyyd0 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Q-Xo9Cvh ... re=related

Een kat zit anders in elkaar.

In andere landen hebben ze niet zuke complexen als in Nederland over maat en gewicht op een pony.

Mooie skeletten vergelijkingen vind je hier:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05494.html
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-10-08 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:38

ik weet niet welke landen jij het over hebt maar bij de ranch in de VS waar ik geweest ben kon je boven de 90 kilo niet meer terecht.

En dat een shetlander een keer met een veel te zwaar en groot persoon kán rondhobbelen wil nog niet zeggen dat het goed is voor het dier zijn gestel op de langere termijn. Ik kan ook wel een paar keer veel te grote zware kisten tillen. Maar als ik dat elke dag doe en jarenlang ben ik wel mooi versleten, geblesseerd etc.

en het zijn geen comlexen, het is gewoon onderzocht. Het enige complex zit bij de ruiter die persé op een te kleine pony wil en zich in alle bochten wringt om maar te bewijzen dat het bij zijn pony toch echt anders ligt of dat bij zijn pony de osteophaat zegt dat het kan.
Waarom niet afvallen of een groter paard rijden? Zo complex is het niet hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:42

Mijn vriendin doet ruitervakanties en wil in principe ook geen klanten van meer dan 90 kilo op haar PAARDEN. Die gaan op haar Welsh Cob PONY. Die moeten uren de bergen in en dat is wel wat anders dan een paar rondjes draaien in een weitje.

Een ranch is niet de hele VS. Dikke dames op kleine (dressuur)paarden (bv) vind je met name in de VS.
Het hele western gebeuren gaat met kleine paardjes, loeizware zadels en volwassenen...

En als dat het enige land op de hele wereld is dat je kunt bedenken...

Tja, en dit is dan weer zo´n voorbeeld waar wetenschap en praktijk gewoon lijnrecht tegen over elkaar staan.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-10-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:44

Op het eerste filmpje zie ik iemand die uit (blijkbaar) joligheid op een schaap springt, het schaap zie ik moeizaam vooruitkomen en de jongen zie ik grotendeels meelopen....vind dit toch niet in de categorie "rijden" vallen (ken ook filmpjes waarin mensen op tijgers zitten (toch ook een katachtige) maar dit is toch niet rijden te noemen? en voor de duidelijkheid mijn opmerking over de kat was NIET serieus!)

Ik onderschat de kracht van een shet absoluut niet en ik vind de andere twee filmpjes persoonlijk getuigen van onnodige overbelasting en vind ze triest om te zien. Dat iets KAN wil toch niet zeggen dat het GOED is voor het dier?

Als jijzelf op handen en knieen gaat lopen kun je waarschijnlijk ook een volwassen persoon omhoog houden, kun je dan lekker een uurtje zo door het bos rijden?

Ik vind het jammer dat je dit onder het kopje "complexen" schaart en de opmerking over andere landen vind ik niet relevant....er zijn ook landen waar kinderen ellenlange werkdagen maken en het overleven dat maakt het nog niet goed...

Omdat een shetlander mij met mijn 75 kilo misschien zou kunnen dragen, hoef ik er nog niet op te zitten....het is gewoon niet verstandig en waarom zou ik mijn pony's aan risico's willen blootstellen (bijv. vervroegde slijtage, knie-, gewrichts-, rugproblemen)...rijden kan toch niet ZO vreselijk belangrijk zijn?

Daarbij komt ook nog dat de ruiter die substantieel te groot/zwaar is hier qua eigen houding toch ook niet mee uit de voeten kan (benen optrekken, extra kort zitten, armen niet in een normale rijhouding etc.)...het lijkt mij een loose-loose situatie!

edit: een voorbeeld waar ik zelf WEL naar kijk? Mijn neef is 32 en een gespierde, sportieve jonge vent. Hij werkt al vanaf zijn 16e in de bouw en als stratenmaker en is nog niet zo lang geleden afgekeurd vanwege versleten knieen...niet iets wat je bij zijn conditie, leeftijd zou verwachten...maar wel een resultaat van overbelasting!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:56

nathalie2302 schreef:
Daarbij komt ook nog dat de ruiter die substantieel te groot/zwaar is hier qua eigen houding toch ook niet mee uit de voeten kan (benen optrekken, extra kort zitten, armen niet in een normale rijhouding etc.)...het lijkt mij een loose-loose situatie!

ik bedoel maar! Ik snap gewoon niet waarom je het zou wíllen als zelfrespecterende ruiter. Voor jezelf niet en al helemaal niet waarom je het risico wil nemen dat het paardje eronder gaat lijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:59

Er is niet altijd meteen sprake van overbelasting als iemand op een Shetlander wil rijden. Men moet daar niet van uit gaan.

De filmpjes, als gezegd zijn als voorbeeld van KRACHT, niet als voorbeeld voor rijkunst of weet ik het wat. Als zo´n diertje daarmee wegloopt, heeft een veel groter, steviger en zwaarder dier echt geen moeite met hetzelfde gewicht.
Er bestaat gewoon geen dier dat zo´n compact skelet en spierenbundels heeft als een goede Shetlander en een aantal van jullie doen of ze van suiker zijn.

Versleten knieën door altijd met gebogen knieën te werken is natuurlijk niet te vergelijken met werken in je natuurlijke houding.

Paardenkwalen komen idd door overbelasting in voornamelijk SLECHTE FOKPRODUCTEN. Een en ander staat wel degelijk met elkaar in verband. En ik zou graag van versleten Shetlanders willen horen, want ik denk niet dat ze in de top tien staan van rassen die vroegtijdig ge-eutaniseerd moeten worden.

Het hebben van een complex is wel relevant. Alleen in Nederland kijkt men zo naar maat. Moet eerlijkheids halve zeggen dat men in Engeland een gewichtregel heeft voor de ponySPORT, maar dan hebben we het over dieren die dus moeten presteren in de ring, en dat vind ik wat anders dan een rondje door de wei. en in het dagelijkse leven doen ze niet zo moeilijk over een kerel op een pony.

En waar wil je dan Arabieren of Akhal Teke´s scharen? Die wegen ook maar heel weinig, daar zou dan geen volwassene op mogen?

Ik weet trouwens niet meer of die al of niet uitzonderingen maken voor Shetlanders.

Dat het niet handig rijdt heb ik ook genoemd, maar dat houdt niet meteen in dat het zielig is.

Overbelasting is slecht, maar een "groot" gewicht op zich is niet altijd meteen overbelasting!!!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:01

Lusitana schreef:
Er is niet altijd meteen sprake van overbelasting als iemand op een Shetlander wil rijden. Men moet daar niet van uit gaan.

nee, laten we er vooral van uit gaan dat je een shet nooit kan overbelasten. Dan weet je zeker dat het goed gaat.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:32

Maar ik vind een gewicht kunnen dragen van 20% van je eigen gewicht enorm! Ik vind het een behoorlijke prestatie!

Ik wil arabieren, kwpn-ers e.d. helemaal nergens scharen...ik heb nooit hierover navraag gedaan of informatie opgezocht en kan me hier dus niet over uitlaten.

De natuurlijke houding van een paard komt het beste onbelast tot zijn recht, lijkt mij, en wij vragen toch tegennatuurlijke prestaties als wij rijden?

Ik zeg ook niet dat er altijd sprake is van overbelasting tijdens het rijden, dat zou onzin zijn, onze kinderen rijden op onze shetlanders waarvan de oudste ongeveer 25 kilo weegt, maar ik hou mij wel degelijk aan de richtlijnen en het advies van mijn DA....ik zie gewoon niet in waarom ik het risico zou lopen???

De voorbeelden die jij geeft voor 'kracht', nogmaals...dat iets KAN betekent niet dat het goed is...en uiteindelijk zijn wij toch verantwoordelijk voor de dieren? Wij moeten toch grotendeels de keuzes maken over wat wij verantwoord voor hen vinden? In dat licht vind ik het dus onverantwoord om als volwassene op een shetlander te gaan zitten (erg lichte, kleine personen in combinatie met een grote shetlander daargelaten)

Uit joligheid op je shetlander springen voor een rondje hobbelen of de foto terwijl je te zwaar bent...ach...wat moet ik erover zeggen? Ik begrijp het niet maar het zal z'n nut wel hebben voor anderen.

Je hoort mij ook echt niet miepen over iemand die op het randje zit en eens een keer op een shetlander rijdt (mits er passend harnachement is en de pony netjes op conditie is)...het gaat mij om het structureel rijden op een shetlander als je te zwaar en te groot bent...daar hebben m.i. noch de pony noch de ruiter iets aan.

EDIT: @Lusitana - ik vrees dat wij in deze niet tot elkander zullen komen Knipoog, dus ik wil het van mijn kant hierbij laten anders ga ik in herhaling vallen met argumenten alleen dan in andere bewoordingen. Vond het hoe dan ook een leuke (en nette) discussie! Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:06