Ik heb een paar problems!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Ik heb een paar problems!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:41

het enige wat je kan helpen is goed les halen........... waarom kan je niet lessen?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 17:44

Omdat m'n vader geen tijd heeft.

Ik ga eens nadenken over les thuis Lachen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:07

Moelijk om tips te geven. Het punt is dat je pony jou niet als leider ziet en je haar dus niet het vertrouwen kan geven dat ze lekker met je mee naar buiten kan.
Dat ze wel meeloopt met je vader en stopt wanneer je vader stopt betekent dat ze hem wél als de leider ziet. Is natuurlijk heel schattig maar daar heb je niets aan.

Misschien goed kijken hoe je vader met haar omgaat?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:13

Ik zie in je profiel dat je 11 bent, als ik jou was zou ik lekker nog voorlopig met je vader naar buiten gaan. ALs we wat gebeurt kun je niks.. voor je eigen veiligheid.

En wat betreft die hoeken, ga op les daar leer je wat of neem een prive lesgeefster die aan huis komt er zijn er immers zat !
jij hebt niet de voldoende overwicht om te laten weten dat jij de leider bent in het spel en dat heb jou pony donders goed in de gaten.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:16

femmiel schreef:
Zouw het ook kunnen aan de hand wandelen in de weide&Draven enzo...??? dan denk ik dat ze mij ook gaat vertrouwen

je zou ook kunnen gaan grondwerken met je paard, hier komt het leider schap erg aan bod en het is ook nog eens leuk om te doen.
Keer wat anders dan rijden.

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:28

MSophie schreef:
Ik zie in je profiel dat je 11 bent, als ik jou was zou ik lekker nog voorlopig met je vader naar buiten gaan. ALs er wat gebeurt kun je niks.. voor je eigen veiligheid.

ik ben het wel met je eens... MAAR ook al ben je ouder dan 11, in de 20 ofzo, dan kan het nog gebeuren dat je valt en je niks kunt. dus qua leeftijd maakt het niet uit eigenlijk.
xxx

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:37

Frizzer schreef:
MSophie schreef:
Ik zie in je profiel dat je 11 bent, als ik jou was zou ik lekker nog voorlopig met je vader naar buiten gaan. ALs er wat gebeurt kun je niks.. voor je eigen veiligheid.

ik ben het wel met je eens... MAAR ook al ben je ouder dan 11, in de 20 ofzo, dan kan het nog gebeuren dat je valt en je niks kunt. dus qua leeftijd maakt het niet uit eigenlijk.
xxx

Ik ben het met met je eens.
Maar als ik in de weide rijd maakt het geen probleem als ik alleen met haar ben of is dit om dat ze in vertrouwlijke ruimte is...???

bedankt voor de tips Haha!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:55

Waarschijnlijk heeft jou pony donders goed in de gaten dat ze in de wei rijd en daar niet uit kan en zal dan niet proberen uit te vreten.

buiten is dit wel degelijk anders, stuk meer vrijheid geen draden om haar heen.. OOk als is je pony heel mak hij heeft dat zeker in de gaten. dit is kwestie van vertrouwen opbouwen. En dat vertrouwen krijg je naar mij mening niet door alleen maar altijd op haar te rijden. Ga haar of hem eens lekker uitgebreid borstelen goed verzorgen lekker belonen etc..
Veel tijd daarin steken dat komt die band vanzelf !
je hebt overigens leuke pony:)

Vreemde is mijn pony heeft omgekeerd, in de weide kan ik niet op haar rijden terwijl ik buiten alles met haar kan.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:20

MSophie schreef:
Waarschijnlijk heeft jou pony donders goed in de gaten dat ze in de wei rijd en daar niet uit kan en zal dan niet proberen uit te vreten.

buiten is dit wel degelijk anders, stuk meer vrijheid geen draden om haar heen.. OOk als is je pony heel mak hij heeft dat zeker in de gaten. dit is kwestie van vertrouwen opbouwen. En dat vertrouwen krijg je naar mij mening niet door alleen maar altijd op haar te rijden. Ga haar of hem eens lekker uitgebreid borstelen goed verzorgen lekker belonen etc..
Veel tijd daarin steken dat komt die band vanzelf !
je hebt overigens leuke pony:)

Vreemde is mijn pony heeft omgekeerd, in de weide kan ik niet op haar rijden terwijl ik buiten alles met haar kan.

Hahahah Lachen
Dankjewel,ik doe haar elke dag poetsen enzo,dat vidn ze heerlijk.
Met rijden let ze ook al beter op,ik doe nu veel met over gangen werken Haha!
We gaan flink door oefenen .....!!!!!!!

En natuurlijk veel plezier samen hebben Bloos

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:19

Heej Knipoog
misschien wat tips;
zelf rijd ik ook vaak op een paard dat gewoon veel te hard gallopeerd. je kunt hierbij oefenen om veel voltes te rijden, verschillende figuren die je pony niet ziet aankomen, zodat ze wel MOET terugnemen in tempo. ook in de ene bocht aanspringen, andere terugnemen naar draf en dan volgende weer aanspringen kan helpen. gewoon veel onverwachte dingen die zij niet verwacht doen waardoor ze wel moet terugnemen.. misschien een idee! heeft mij veel geholpen Haha! Bloos

voor de put;
ik zou haar aan de hand nemen, dus gewoon lekker aan halstertouw er rustig heenlopen. mijn verzorgpony vind ook heel veel eng, maar is heel jong nog. bij haar helpt het als je er rustig heenloopt en hetgene wat zo eng is gaat aaien. klinkt heel vreemd om een put te aaien, maar een pony vertrouwt jou als eigenaar, en kan dan denken hee, als zij het aanraakt kan ik t ook!. mijn verzorgpony kijkt dan eerst 5 tot 10 min. de kat uit de boom kijken. daarna probeert ze zelf beetje te snuffelen, en dit gewoon vaak herhalen! kan je ook proberen! Pling

en naja,, voor de buitenritten;
ik heb geen flauw idee wat je daartegen kan doen! missgien gewoon lekker eerst wandelen, bijv. met trailer ergens heengaan en daar uitstappen en laten snuffelen enals je pony het na een paar keer of misschien al in een keer toelaat gaan rijden gewoon een klein rondje als oefening. dit gewoon vaker op hetzelfde gebied en dan langzaam iets meer richting huis
op het laatst dan helemaal naar huis rijden als je pony dat doet zonder meteen te rennen. hierna kan je proberen om bij je stal vandaan naar het bos te lopen aan halster of proberen al te rijden.

hoop dat ik je wat nuttige tips gegeven hebt!
laat je me anders ff weten of het helpt? ben wel nieuwsgierig ondertssen!! Tong uitsteken

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:56

Dankjewel.
Ik heb deze week maar 1X kunnen rijden,wegens slechte weer Boos!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:52

Veel buiten wandelen voor het puttenprobleem. Laat maar zien dat die put geen paardenvlees eet. Ga er zelf op staan, laat je paard er nieuwsgierig naar worden, dan gaan ze vanzelf wel kijken en ruiken en ontdekken dat het niet eng is. Mischien eerst aan een halster met longeerlijn (als paard wegspringt heb je wat meer tijd en ruimte hem weer bij je te krijgen zonder dat ie echt weg kan lopen)

Voor de rest is het al gezegd. Korte stukjes galopperen, paar pasjes galop en dan weer terug naar draf. En dat steeds langzaam uitbouwen. Maar bovenal: Zoek een manier om toch les te kunnen volgen! Zonder les kom je nergens!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 12:03

Dankjewel voor de tips...!!!!!!!!!!!!!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:15

femmiel schreef:
Dankjewel.

Voor de rest wel buiten gestaan? Anders is het niet zo goed. Je moet minstens 3 dagen in de week beweging geven hoor, mits je een gezonde pony hebt.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 12:55

intral schreef:
femmiel schreef:
Dankjewel.

Voor de rest wel buiten gestaan? Anders is het niet zo goed. Je moet minstens 3 dagen in de week beweging geven hoor, mits je een gezonde pony hebt.

Ja tuurlijk gaat ie ook nog naar de wei elke dag Bloos

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:11

femmiel schreef:
Zouw het ook kunnen aan de hand wandelen in de weide&Draven enzo...??? dan denk ik dat ze mij ook gaat vertrouwen

Heb je haar nog niet zo lang? Ik denk dat het zeker ook goed is om andere dingen met je pony te doen als alleen rijden.
Verder denk ik dat je er heel goed aan doet om les te gaan rijden. Ik zou niet gaan lessen op de manege want zoals je zelf ook al hebt onder vonden daar krijg je niet genoeg hulp met je probleem is ook niet mogelijk je rijdt daar meestal met veel mensen en iedereen moet een stukje aandacht. Ik zou lekker les gaan rijden bij jou thuis. Je pony mist denk ik {voor zover dat mogelijk is om via de computer te weten} een stukje basis. Mijn pony was ook altijd heel snel in de galop maar ik ben eerst heel goed bezig geweest met de stap en de draf. Ook in de draf wilde mijn pony nog wel eens onder me vandaan lopen. Toen dat veel beter ging ging de galop ook al veel beter. Je moet je niet te veel op de galop richten maar echt op de gehoorzaamheid en de lenigheid van je pony. Als je pony de hoeken afsnijd duidt dat op een balans probleem dat is wel heel moeilijk uit te leggen zo vandaar dat ik je echt adviseer om thuis te gaan lessen. Hoeft ook niet heel duur te zijn maar je kan zoveel meer uit je pony halen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:33

monsera schreef:
femmiel schreef:

Heb je haar nog niet zo lang? Ik denk dat het zeker ook goed is om andere dingen met je pony te doen als alleen rijden.
Verder denk ik dat je er heel goed aan doet om les te gaan rijden. Ik zou niet gaan lessen op de manege want zoals je zelf ook al hebt onder vonden daar krijg je niet genoeg hulp met je probleem is ook niet mogelijk je rijdt daar meestal met veel mensen en iedereen moet een stukje aandacht. Ik zou lekker les gaan rijden bij jou thuis. Je pony mist denk ik {voor zover dat mogelijk is om via de computer te weten} een stukje basis. Mijn pony was ook altijd heel snel in de galop maar ik ben eerst heel goed bezig geweest met de stap en de draf. Ook in de draf wilde mijn pony nog wel eens onder me vandaan lopen. Toen dat veel beter ging ging de galop ook al veel beter. Je moet je niet te veel op de galop richten maar echt op de gehoorzaamheid en de lenigheid van je pony. Als je pony de hoeken afsnijd duidt dat op een balans probleem dat is wel heel moeilijk uit te leggen zo vandaar dat ik je echt adviseer om thuis te gaan lessen. Hoeft ook niet heel duur te zijn maar je kan zoveel meer uit je pony halen.

Bedankt voor de tips. Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:38

Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe oud is je pony en wat heeft haar vorige baasje met haar gedaan qua rijden etc?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:45

Sientje schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe oud is je pony en wat heeft haar vorige baasje met haar gedaan qua rijden etc?

Bonny is 10jaar.
De vorige eigenaar heeft voornamelijk Recreatief gereden met buitenrittjes enzo Knipoog

Maar ik ben erachter gekomen dat Bonny erg slordig word als ik met haar galopeer,en daarom heb ik metmezelf afgesproken dat ze of 1x in de week of 1x in de 2weken dat ik met haar galopeer,en dan mag ze zich ook even laten gaan.

Omdat ik haar niet wil gaan belasten,met vanalles en zo.
Miss dat ik er over een jaartje nog eens op terug kom,natuurlijk als we galop doen word er ook even rustig geoefend en daarna pas als ik het zeg dat ze zich mag laten gaan.

Verder zijn tips voor de putten&Buitenritten alltijd welkom Haha!

Bedankt voor alle tips Vork

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:06

Hoii!
ik weet hier niet zo veel van hoor Bloos ,
maar zou het ook niet kunnen helpen om gewoon eens te gaan wandelen aan de hand met je paard? (buiten)
Zo krijgen paarden vertrouwen in jouw en kan je duidelijk maken dat je de leider bent enzo.

Succes in ieder geval Haha!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:32

Aaronsroos schreef:
Hoii!
ik weet hier niet zo veel van hoor Bloos ,
maar zou het ook niet kunnen helpen om gewoon eens te gaan wandelen aan de hand met je paard? (buiten)
Zo krijgen paarden vertrouwen in jouw en kan je duidelijk maken dat je de leider bent enzo.

Succes in ieder geval Haha!

Hallo Haha!

Ik ben laats met haar gaan wandelen Haha!

Dat is best wel leuk,maar soms denkt ze de clown uit te hangen Clown
En dan moet ik weleens boos worden,maar daarna is het weer gezellig Cool
Op het moment kan ik niet rijden Huilen omdat het gras veel te nat is&kans op uitglijden daardoor nog veel en veel groter is Huilen

Maarhu ik moet nu ophouden met praten ik lees dadelijk wel alles even terug,moet nu weer terug naar school Misselijk

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:44

Dat ze heel hard galopeerd is afteleren , mijn verzorgpony deed dit ook . Steeds al ze zo op de loop ging liet ik haar nog harder gaan en nog harder en dat elke keer opvangen , wou ze dit niet , dan moest ze nog harder. Als ze moe was gecrost dan zei ik en nu vooruit. Tot ik voelde dat ze makkelijk in de hand werd en dan mocht ze pas stoppen met galop. Dat gaan lopen heeft ze bij mij maar een paar keer gedaan en sindsdien galopeerd ze super rustig. Jij bent de baas en niet jou pony Lachen !

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:13

femmiel schreef:
Sientje schreef:

Bonny is 10jaar.
De vorige eigenaar heeft voornamelijk Recreatief gereden met buitenrittjes enzo Knipoog

Maar ik ben erachter gekomen dat Bonny erg slordig word als ik met haar galopeer,en daarom heb ik metmezelf afgesproken dat ze of 1x in de week of 1x in de 2weken dat ik met haar galopeer,en dan mag ze zich ook even laten gaan.

Omdat ik haar niet wil gaan belasten,met vanalles en zo.
Miss dat ik er over een jaartje nog eens op terug kom,natuurlijk als we galop doen word er ook even rustig geoefend en daarna pas als ik het zeg dat ze zich mag laten gaan.

Verder zijn tips voor de putten&Buitenritten alltijd welkom Haha!

Bedankt voor alle tips Vork

Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo'n goed idee. Hiervan leert ze dat ze hard mag galoperen. En hoe minder je galopeerd hoe heftiger ze zal reageren (als in dat ze nog sneller gaat of ongecontroleerder gaat galoperen). Je kunt de galop beter een paar keer per week oefenen en dan kleine stukjes en/of figuren rijden. Zodat steeds de aandacht bij jou moet blijven. Zelf netjes achterover gaan zitten en proberen zo min mogelijk druk op de teugel te zetten. (hoe meer jij aan de teugel trekt hoe harder ze zal willen)

En verder kan ik prive les bij je thuis erg aanbevelen. Iemand die erbij staat kan je veel beter helpen dan wij hier achter de computer.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:39

Hee Femke!

De laatste verzorgster van Bonny, Annick, kreeg prive-les op de manege. Daar had ze veel baat bij. Het ging dan voornamelijk om het continu bezig houden van Bonny, want ze was erg gauw afgeleid door vreemde paarden die de bak in en uit liepen.

Wat heel erg hielp, was het rijden van figuren figuren en nog eens figuren. Ze was dan zo bezig, dat ze geen tijd had om een loopje te nemen met Annick.
Annick was daarbij ook nog een beetje bang/gespannen en dat had Bonny heel goed door. Maar door continu links om/ rechts om te draaien had ze geen tijd om geintjes te bedenken en uit te halen.
Dus precies wat al meerderen hier gezegd hebben: veel figuren rijden, zoals slangevoltes, keertwendingen, voltes, gebroken lijnen e.d. Dan ontspant ze zich ook zienderogen.

Wat die putten betreft: die ben ik hier niet vaak tegen gekomen, maar idd, ze maakte altijd een boogje om de put in de straat. Ik heb er nooit zo'n probleem van gemaakt, aangezien de straat breed zat en rustig was en ze er in principe niet echt bij in de buurt hoefde te komen.
Snoepjes willen haar ook nog wel eens over de streep trekken Haha! . Ga maar eens op de put staan met een snoepje in de hand; wedden dat ze die komt halen Vork Haha! .

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:16

Isabonny schreef:
Hee Femke!

De laatste verzorgster van Bonny, Annick, kreeg prive-les op de manege. Daar had ze veel baat bij. Het ging dan voornamelijk om het continu bezig houden van Bonny, want ze was erg gauw afgeleid door vreemde paarden die de bak in en uit liepen.

Wat heel erg hielp, was het rijden van figuren figuren en nog eens figuren. Ze was dan zo bezig, dat ze geen tijd had om een loopje te nemen met Annick.
Annick was daarbij ook nog een beetje bang/gespannen en dat had Bonny heel goed door. Maar door continu links om/ rechts om te draaien had ze geen tijd om geintjes te bedenken en uit te halen.
Dus precies wat al meerderen hier gezegd hebben: veel figuren rijden, zoals slangevoltes, keertwendingen, voltes, gebroken lijnen e.d. Dan ontspant ze zich ook zienderogen.

Wat die putten betreft: die ben ik hier niet vaak tegen gekomen, maar idd, ze maakte altijd een boogje om de put in de straat. Ik heb er nooit zo'n probleem van gemaakt, aangezien de straat breed zat en rustig was en ze er in principe niet echt bij in de buurt hoefde te komen.
Snoepjes willen haar ook nog wel eens over de streep trekken Haha! . Ga maar eens op de put staan met een snoepje in de hand; wedden dat ze die komt halen Vork Haha! .

Bedankt voor alle tips Haha!

Het is zo'n slecht weer dat ik egt voor het raam zit van 'Wanneer schijnt het zonnetje weer'
En als de zon schijnt,is de weide te nat Huilen
Maar ik heb liever dat Bonny niet valt,maar ik hoop over een paard daagjes (zoals morgen) weer even rustig aan tekunnen oefenen Pling

Greetzz Femmieee Vork

IsaBonny:Het gaat trouwens heel goed met Bonny Vork