Help probleem met 4-jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Contigo

Re: Help probleem met 4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:28

Ja ze is gekeurd bij aankoop en omdat ik eerder een paard heb gehad met rug/hals problemen is dat ook allemaal op de foto geweest ze was helemaal goed betekend nu natuurlijk dat ze op dit moment wel wat zou kunnen hebben in rug/hals.
Osteo is niet aan de gang geweest met hamers oid.
Ik denk dat ik haar toch maar eerst oplaad en naar een kliniek ga misschien dat er toch wat uitkomt want ik weet het allemaal niet meer en de lol gaat er knap vanaf op deze manier

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:36

Ik zie in je profiel dat je op paardencentrum Santpoort staat??
Misschien een idee om een stal te zoeken waar je paard meer naar buiten kan overdag? Dat geeft al een heel stuk minder stress voor een jong dier.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:44

Ik ben al verhuisd Aerdenhout

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:05

En ze staat nu veel buiten met andere paarden?
Goede beslissing trouwens, om te verhuizen. ( oeps..sorrie mag ik misschien niet zeggen he?)

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:18

hahahaha van mij mag je alles zeggen. Helaas kan ze op deze stal nu ook niet meer op de wei ze staat nu alleen in een paddock ik probeer wel zo veel mogelijk met een ander paard

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:28

En heb je ook iemand die je een beetje helpt met je paard?
En dan bedoel ik iemand die meer "probleempaarden" heeft geholpen?
Het kan n.l een wereld van verschil geven als je iemand naast je hebt staan die een beetje begrijpt wat er mis gaat met je paard en het rijden. Vaak kan de verandering van de manier waarop je rijd al een hele verbetering geven en meer rust in je paard.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:32

ja ook die heb ik maar dat werkt niet voldoende en zij is nu ook een beetje door ideeen heen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:35

Probeer eens iemand anders te zoeken. Een frisse wind doet soms wonderen. Net even dat ene andere dingetje en die andere insteek.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:07

Jouw verhaal klinkt mij bekend. Ik heb in februari dit jaar een ruim 3.5 jarige ruin gekocht. Werd ook geheel goedgekeurd. Hij was wel tamelijk rillerig en lastig met opstappen, maar ik vond 'm leuk en zag er wel wat in. De toenmalige eigenaar gaf aan 'm iedere dag even te rijden.

Zelf heb ik niet de tijd om iedere dag te rijden, maar ik vind dat ook teveel voor een jong dier. Nadat ik m'n paard 1 rustdag gegeven had begon de ellende. Rodeo en dan ook echt gemeen bokken. Energie teveel kon 't niet zijn, want hij stond 10 uur per dag buiten en kreeg ook niet teveel krachtvoer.
Het bokken hield aan, maar nagenoeg alleen met wegstappen. Verder was hij wel braaf. Zwepen was hij wel heel bang voor, daar moest je niet mee aankomen. Ik bleef 4x per week rustig met 'm werken. Ondertussen begon hij te groeien en te wisselen en werd steeds schever en opstandiger.

In mei alleen nog maar stapwerk gedaan. Verder laten checken op de dierenkliniek. Die konden op gevoelige spieren na niets raars vinden. Toch was hij vaak onregelmatig. Begin juni een erkend ostheopaat erbij gehad. Zij constateerde dat hij heel erg vast zat in z'n lijf en heel veel pijn had. Ik heb 'm van eind mei tot midden september niet meer gereden. Wel 2x per week gelongeerd, aan de hand gestapt en af en toe wat balkjes laten lopen en lage in-uitjes laten springen.

M'n paard is inmiddels 3x door de ostheopaat behandeld en ik mag 'm weer rijden. 't gaat met ups en downs. 2 dagen er niet op zitten en 't kan lijken alsof hij opnieuw zadelmak gemaakt moet worden. Wel hij is niet kreupel meer, veel stabieler qua karakter en ook heel lief. 'T rare aan mijn paard is, dat hij prima stapt en geweldig galopeert. Je hebt dan 't gevoel dat je al een heel eind bent met veel balans en sprong, dat is dan echt genieten. Ga je draven, dan is 't vaak een ramp. Scheef lopen, kantelen, de schouder eruit drukken, geïrriteerd zijn.

Buitenrijden gaat heel goed. Braaf paard, fijn en actief. Een hindernisje pakken gaat ook heel goed. Z'n aandacht is van z'n lichaam af en hij is geweldig. Op dit moment krijgt hij sportmassage om losser in z'n spieren te worden.

Ik denk dat je inderdaad er goed aan doet om 'm bij een kliniek te laten controleren. Je kunt dan toch zaken uitsluiten. Sommige paarden houden pijn heel lang vast tussen de oren, waardoor ze ook niet ontspannen en je zo in een het bekende cirkeltje blijft zitten. Bij mijn paard helpt homeopathie goed, maar vooral ook 't focussen op leuke en afwisselende dingen.
Wees niet te lief, want een onzeker paard heeft zeker behoefte aan duidelijkheid. En ik zou ook hulp vragen aan iemand die ervaring heeft met probleempaarden. Een ander kan inderdaad net een ander idee of gevoel ergens over hebben. Ik heb regelmatig hulp van 2 verschillende mensen en dat is erg prettig.

Veel succes! Leuk paard trouwens in je profiel.

Cathy144

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:38

aerdenhout1 schreef:
En ze staat nu veel buiten met andere paarden?
Goede beslissing trouwens, om te verhuizen. ( oeps..sorrie mag ik misschien niet zeggen he?)

Ik ben op zoek naar een stal in de buurt van Haarlem voor mijn paardje. Ben laatst even wezen kijken bij Paardencentrum Santpoort en ik moet zeggen dat ik het er wel goed uit vond zien. Beetje kleine binnenbak, maar voor de rest... Heb ook met een aantal pensionklanten gesproken en die waren best positief.

Uit bovenstaande tekst begrijp ik dat jij iets minder positief bent, Aerdenhout. Waarom niet? Ik zou graag horen waarom niet, zodat ik misschien een reëler beeld van de stal krijg.

Ik ben er nog lang niet uit welke het gaat worden, daarom hoor ik graag ervaringen die mensen met bepaalde stallen hebben, zodat ik een weloverwogen beslissing kan maken. Alvast bedankt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:07

Hoi Marjolein,

Wat vervelend dat je paard nog niet opgeknapt is. Ik zou toch ook voor een kliniek gaan en als daar niets uit komt stilzetten. Eerlijk gezegd zou ik haar ongeacht een uitslag gewoon nog een jaar op het land zetten. Het is misschien niet wat je voor ogen hebt, maar misschien kan ze nog wel een jaar ergens in de opfok weer even paard zijn.

Ik ben wel benieuwd waar je nu staat, PC Santpoort kwam op mij niet positief over dus dat is al een stap voorwaarts dat je daar weg bent.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 07:29

Tja we blijven bezig he met haar maar ooit komt het goed ze blijft wel heel braaf aan de hand dus ben nu daar mee bezig en moet zeggen het gaat.
Ik sta nu op de Liedehof.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 07:42

Hallo, ik denk probeer eens te werken met balken in de bak en of tonnen, waardoor zijn aandacht een beetje word afgeleid, daardoor ook meer aandacht in je hulpen, om er overheen of langs te sturen, of los er tussen te laten lopen om zijn benen en zijn spieren te laten gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:12

Persoonlijk zou ik een bloedmonster laten nemen en na de magnesium/calcium verhouding laten kijken.
Als ie verhouding niet klopt kan dat veel problemen in spieren geven wat zich kan uiten in flinke spierpijn bij werk.