zonique rijden, gaat echt goed! 4 jarige e- pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

Re: zonique rijden, gaat echt goed! 4 jarige e- pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:30

dat bit: de eigenaar had een ander hoofdstel gehaald, en dara mest ik even mee rijden, ik zei al dat het bit te groot was,maar moest er 1 keer mee rijden.
als het dierenmishandeling is, ja dan kun je het ook gewoon zeggen hoor, alleen ik weet zeker dat het goed komt, en we hebben les, sinds kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:32

Wat voor bit gebruik je met rijden, Winxz-Bas?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:42

Ik zou het eerst eens rustiger aan gan doen met dit paard..Er zo weinig opgezeten hebben en hem dan zo hard aan het werk zetten, hij moet het wel leuk blijven vinden! Net zoals balkjes draven, dat je dat met longeren een keer mee pakt oke, maar hij is al zo bezig met balans vinden, en dat moet hij ondertussen ook nog balkjes draven, die levensgevaarlijk zijn als hij erop gaat staan. Waar denk je dat al die stukjes pvc in kunnen belanden? Zijn benen idd...

Weet niet of je al instructie hebt, maar ik zou maar even 10 stappen terug doen, goed bitje erin, en het is natuurlijk ook geen goede manier de hele tijd druk erop houden als hij fris is en gewoon wil lopen.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 08:54

er heeft de hele tijd een goed bit in gezeten. en dit keer moest!! ik met rijden, ik heb ook gezegdt toch dat dat eenmalig was. en balkjes draven doe ik altijd met een jong paardje 1 keertje. en er is nog nooit wat van gekomen, over de buizen ben ik het wel mee eens. dat was ook niet goed. er is niks gebeurd. en we doen rustig aan, we hebben 20 keer aan de longeerlijn gezeten. stap draf glop, en daarvan 10 keer in de kleine bak.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:06

Volgens mij valt niemand je aan, er wordt alleen gevraagd wat voor bit erin zit Knipoog

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:43

maar waarom zet je dan foto's op bokt als je weet dat je daar op aangesproken gaat worden??
want als je een topic start dan kijk je eerst goed naar je foto's toch??
en dan kun je je eigen commetaar erop geven en wat je ook idd deed en vertelde over het bit.
dan kun je beter een topic openen met foto's waarbij je een goed passend bitje heb.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:10

Ik heb je meerdere keren gevraagd wát voor bit het was, Winx-Bas en je geeft me geen antwoord.
Nog een poging, enkel- of dubbelgebroken?

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:46

Ziet er netje uit
ook dezelfde vraag

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:07

oww sorry overheen gelezen. het bit is een enkelgebroken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:14

Tip: schaf een dubbelgebroken bit aan. Zeer grote kans dat je paard dan een stuk minder rennerig is. Bij een enkelgebroken bit krijg je het beruchte notekrakereffect, als er druk op de teugels komt gaat het in een punt staan in de mond van het paard, en die punt prikt in het gehemelte. Niet echt prettig voor het beessie.

dit is wat een enkelgebroken bit dus doet:

Afbeelding

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:18

Je mag je voeten ook wel wat minder ver in je beugels doen.. Over het bit is hier al genoeg over gezegt en daar ga ik ook in mee..

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:22

oke. ik ga zo direct een ander bitje halen, die beugels heb ik zo, omdat zonique de hele tijd snel gaat, en dan ineens weer langzaam, dan schieten ze er in;) . ga er wle op letten

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:29

Is de bak niet wat zwaar of lijkt dat maar zo?
Verder ga ik mee in de commentaar van de rest, een beetje rustiger aan doen en les nemen. maar dat laatste doe je al dus

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:04

Ik vind het altijd zonde om te zien dat mensen zo graag
een jong dier in willen rijden zonder de nodige ervaring.
Rijdt je paard aan de longe als je hem niet kan houden wat je dus inpreciepe zegt.
leer hem eerst naar je stem te luisteren en je zit te luisteren!!
Als het paard de Ho, of wat jij besluit te gaan zeggen begrijpt aan de longe zal hij dit zeker
ook horen als je dr op zit, en ga terwijl je dat doet meteen naar je zit rijden.
Zodat hij later doorheeft ohw ze gaat zo zitten dat werd altijd gecombineerd met ho dus
moet ik wat rustiger doen.
Ik bedoel het totaal niet aanvallend hoor!!
Maar als je weet dat je bitje niet pas, rij dan gewoon een dagje niet en wacht tot je
een bitje heb die wel past!
Misschien is les bij iemand anders een idee?

Iedergeval veel succes in de toekomst Lachen

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:39

ik moest met het bit rijden van de eigenaar!!!!
even lezen graag, en wie zegt dat ik geen ervaring heb met het inrijden van paarden?.. en aan de longe luisterd zonqie wel naar ho.. zal een filmpje maken.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:44

Winxz_Bas schreef:
ik moest met het bit rijden van de eigenaar!!!!
even lezen graag, en wie zegt dat ik geen ervaring heb met het inrijden van paarden?.. en aan de longe luisterd zonqie wel naar ho.. zal een filmpje maken.

ik zeg ook niet dat je geen evaring heb, misschien zal je dr al 10 hebben ingereden
maar of je dat ook op de juiste manier doet en ook daadwerkelijk te NODIGE evaring heb
vraag ik me wel af, maar goed ieder zijn mening en rijkunsten natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:59

TS, als je werkelijk de ervaring zou hebben, wat doen die pvc buizen dan in de bak, die je als balken gebruikt? Als een paard op zo'n ding trapt, maakt dat een vreselijk geluid, genoeg reden voor een onervaren paard om rechtovereind te gaan of er van door te sjezen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:03

Dat is nog het minst erge dat je kan overkomen...heb je wel eens een pvc pijp zien breken, dan weet je ook wat voor scherpe punten daar aan zitten.
Wat ik dan weer niet begrijpTS is dat je ergens zegt dat ze een passend bit heeft. Waarom heeft de eigenaar dan ineens een niet passend bit ingedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:14

Omdat het om een jong kind gaat, heb ik maar gezwegen over de bloederige gevolgen van brekend pvc, Aerdenhout.......

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:17

aerdenhout1 schreef:
Dat is nog het minst erge dat je kan overkomen...heb je wel eens een pvc pijp zien breken, dan weet je ook wat voor scherpe punten daar aan zitten.
Wat ik dan weer niet begrijpTS is dat je ergens zegt dat ze een passend bit heeft. Waarom heeft de eigenaar dan ineens een niet passend bit ingedaan?

Ja precies, en nou kan ik niet spreken aangezien ik nooit een verzorgpaard heb gehad
maar vanaf dag 1 een eigen pony,
maar bedoel als JIJ tegen het rijden bent en JIJ weet dat het niet goed
is, waarom zou je het dan in godsnaam doen omdat de eigenaar het persee wilt?
dan gaat de eigenaar die dag zelf maar lekker rijden.
Zo zonde, als je kiest voor een jong paard en zelf wel kan rijden maar geen verstand heb
van het zadelmak maken,beleren laat dit dan aub doen door mensen die hier wel verstand van hebben.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:31

Sorry maar je wilde geen commentaar op je bit maar mijn vraag is: waarom rijd je dan? Ga dan niet rijden tot je een passend bit hebt gevonden. En het is nog een jong paard, waarom heb je er geen passend bit voor? Sorry maar ik vind dit gewoon pony verpesten. Nu mag ik hopen dat je niet altijd met dit bit rijd?

Verder mag je je schouders wat meer aan je lichaam houden en je beugels lijken wat te kort.

laura

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:43

een bitje kost de goedkoopste 10 euro of zo... desnoods koop je het zelf

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:37

Als je dan echt zoveel ervaring hebt en zo veel van je paard houdt, dan ga je toch niet met een te groot bit rijden. Al helemaal niet bij een nog zeer groen paard, ook niet al is het maar voor 1 keertje. Nee, lijkt me niet slim. Maargoed, is verder al genoeg over gezegd. Verder zou ik goede begeleiding zoeken en het meteen 'professioneel' aanpakken, zodat je een goede basis aanbrengt bij je paard. Gaat het met inrijden mis, dan komt het nooit meer goed. Succes ermee

mis_honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:04

bit veel te groot. maar succes verder

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:12

Meer zitten en niet je handen gaan vastzetten op de schoft. Ga eerst lekker bezig met schakelen en overgangen rijden en laat de rest daarna maar komen, want jullie zijn er allebei nog niet helemaal klaar voor in mijn ogen...

Dat met die manen is echt foei-lelijk, sorry Bloos