Les geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Re: Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:55

KiWiKo schreef:
kleine aanvulling........ binnenhand is of je een koelkastdeur opendoet, dus niet naar je knie maar opzij (in ernstige gevallen Haha! ) daarnaast moet het gewicht verplaatst worden van zitbeenknobbel Lachen

oke die ga ik even onthouden, tegen mij zeiden ze altijd naar de knie als het ware Knipoog vandaar dat ik dat ook uitlegde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:56

xmarliez schreef:
ik dnek eerst wat ik wil zeggen, als ze bij E een volte moet rijden begin ik bij M al te zeggen dat ze bij E een volte moet rijden. (volgens mij M het kan zijn dat bij ons de bordjes verkeerd zitten namelijk) dan zeg ik het bij H?? nog een keer, en dan houd ik mijn mond totdat ze bij de pionnetjes is, als de eerste helft van de volte minder was, dan of laat ik haar even halthouden om het uitteleggen of ik geef snel even een hint, als ze de 2e helft van de volte niet goed doet dat laat ik haar halthouden en ga ik samen met haar de volten rijden, (ik loop er dan langs ) en dan laat ik zien hoe het moet en leg ik het haar uit.

goed de voorbereiding is goed, maar wat als het ergens verkeerd gaat op zo een volte, moet je dan nadenken of schreeuw je er een "buitenbeen!!!" uit?

je wil niet meelopen Lachen mensen moeten hun eigen fouten maken......... en jij moet ervoor zorgen dat ze die fouten kunnen herstellen, maar het liefst moet jij het van te voren aan zien komen en voorkomen Lachen

ondanks dat jij het aan ziet komen, moet je toch mensen die fouten laten maken.......... snap je wat ik bedoel?? anders weten ze namelijk niet waar en waarom het verkeerd gaat Knipoog

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:59

tuurlijk niet, dat kind is 10 die snapt dat toch niet? kan ik nog zo hard schreeuwen maar dan maak ik haar alleen maar bang, ik sta dicht in de buurt dus kan het gewoon rustig aangeven/zeggen, en ik denk al na als ze de eerste helft rijd .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:00

ik heb net mijn post aangevuld Marliez Lachen met waar ik naderhand nog over nadacht Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:02

KiWiKo schreef:
je wil niet meelopen Lachen mensen moeten hun eigen fouten maken......... en jij moet ervoor zorgen dat ze die fouten kunnen herstellen, maar het liefst moet jij het van te voren aan zien komen en voorkomen Lachen

ondanks dat jij het aan ziet komen, moet je toch mensen die fouten laten maken.......... snap je wat ik bedoel?? anders weten ze namelijk niet waar en waarom het verkeerd gaat Knipoog

in het begin liet ik haar ook die fout inzien en dat doe ik nog steeds, ik zeg altijd: en wat heb je nou verkeerd gedaan als ze me al een beetje onzeker aankijkt. en dan zegt ze of dit of dat, en dan zeg ik oke dat klopt, of als ze het niet goed doet zeg ik nee dat is niet goed. dan leg ik het haar eerst uit en laat haar de volte nog een keer rijden als die dan nog fout is loop ik mee om haar te helpen Knipoog.

mischien kwam het is een van me vorrige berichtjes onduidelijk over, mischien zo duidelijker?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:07

ik ben altijd heel impulsief bij mijn lesgeven.......... en dat houd in dat ik heel erg op het moment leef.......... en als het ergens niet goed gaat en het is een ruiterfout dan laat ik de ruiter dat merken door niet in te grijpen en achteraf te bespreken waar het verkeerd ging.......

is het een fout omdat het paard de mogelijkheid krijgt om die fout te maken (en daarmee benadrukkend dat het meestal NOOIT aan het paard ligt maar altijd aan de ruiter) dan kan ik wat luider inkomen naar de ruiter toe........

en als het echt een draak van een paard is dan kan ik ook nog wel eens inkomen bij een paard (vraag ineke2 daarnaar Haha! )

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:11

ik vertel toch ook dat ik het met haar naar de volte of wat dan ook bespreek? en ze heeft nog niet echt een erge fout gemaakt, dan bedoel ik niet iets van waar mij pony erg gaat opkijken of gek gaat doen.. ze kan echt wel rijden hoor Lachen anders was ik al niet zo ver.. en even over die foto's in mijn profiel, die link, dat was de 2e keer dat ze erop zat.

maar nog even over het wendingen rijden. Is het niet goed van mij dat ik haar aangeef dat je een pony niet zomaar bij A kunt omtrekken? iig heb ik het zo nooit geleerd, je berijd een wending toch voor? dan bedoel ik kleine lichte kneepjes in de binnenteugel en met je binnen been een beetje drijven, zodat de pony weet dat er dalijk een wending aankomt. Is dat fout dan?
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 19-10-08 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:13

uitbreken op de volte of naar binnenvallen op de volte is geen gekkigheid, maar moet wel gecorrigeerd worden Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:14

daar ben ik het helemaal mee eens! en dat doe ik ook corrigeren hoor Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:31

Het is echt heel belangrijk om in jip en janneke taal te kunnen vertellen wat de bedoeling is. Het is zo belangrijk dat je weet waar je over praat, dat je véél kennis in huis hebt. Van paardrijden, van mensen, van kinderen, van iemands denkniveau, leervermogen, gemoedstoestand en manier van leren. En van jezelf, hoe je iets over moet brengen en hoe je het beste in kan grijpen. Al deze dingen kosten ervaring en dus tijd, heel veel tijd.

Ik zou eens een heleboel uurtjes door gaan brengen bij iemand die leuke en goede kinderlessen geeft, kan je een hoop van opsteken.
En kijk of je in de toekomst een instructeurscursus kan gaan doen.

Tot die tijd het meisje gerust nog eens helpen, maar lesgeven zou ik aan een instructeur overlaten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:53

Misschien een raar iets van mij, maar mag ik het vreemd vinden dat je als je op papier al niet geheel duidelijk uit kunt leggen hoe je in theorie een volte zou moeten rijden of goed afwend inclusief een goede voorbereiding wel zou kunnen lesgeven?

Een duidelijke theoretische basis is toch op zijn minst wel belangrijk en daarbij komt dan het omgaan met verschillende personen en paarden nog. Als laatste nog een heel stuk ervaring.

Mijn schatje is een uitdaging voor de ruiter, maar zo af en toe ook een uitdaging voor degene die lesgeeft. Met een big smile on his face Clown

Maar ondertussen heb ik heel wat manieren gehoord en geprobeert om een mooie volte te rijden. Dit lukt de ene keer beter dan de andere keer. Vaak door fouten van mij, maar ook doordat Levi wel eens niet op let en wederom is dit eigenlijk een fout van mij, want ik moet hem bij de les houden *zucht* Tja nog maar eens opnieuw proberen dan maar...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:54

KiWiKo schreef:
ik ben altijd heel impulsief bij mijn lesgeven.......... en dat houd in dat ik heel erg op het moment leef.......... en als het ergens niet goed gaat en het is een ruiterfout dan laat ik de ruiter dat merken door niet in te grijpen en achteraf te bespreken waar het verkeerd ging.......

is het een fout omdat het paard de mogelijkheid krijgt om die fout te maken (en daarmee benadrukkend dat het meestal NOOIT aan het paard ligt maar altijd aan de ruiter) dan kan ik wat luider inkomen naar de ruiter toe........

en als het echt een draak van een paard is dan kan ik ook nog wel eens inkomen bij een paard (vraag ineke2 daarnaar Haha! )

Haha ik lees nu pas deze post goed Haha! Bloos

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 14:06

mensen ik snap best dat jullie denken dat ik niet kan lesgeven (mischien van wege mijn leeftijd, foto's, verhaaltje), maar jullie hebben het mij nog nooit zien doen? en ik heb vandaag nog complimenten gekregen van haar moeder die meeloopt op een manege en dus met de kinderlesjes, ik krijg ook aanwijzingen van haar, zij doet samen met de instructriese op de manege kinderlessen geven dus heeft daar verstand van. zij deelt haar kennis met mij dus ik weet best hoe ik dat moet aanpakken, zij geeft aanwijzingen aan mij maar doet dat niet veel omdat ik het al goed genoeg doe zegt ze, en het meisje begrijp heeel goed wat ik bedoel anders had ik dat wel gemerkt. ik vroeg hier om aanwijzingen om een les leuker te maken, dan bedoel ik eigenlijk, een leuke speelse les voor 2x in de maand. maar ik krijg hier berichtjes van mensen waar ik totaal niet omgevraagt heb en mensen gaan over mij oordelen terwijl ze mij niet kennen dat vind ik best jammer want foto's en een getypt stukje zegt niks over de persoon en haar lesgeven.

en mischien dat jullie nou eens kunnen stoppen met dat eindeloze commentaar, ik heb geen zin in een discussie over mijn lesgeven. Ik ken het lesgeven wel hoor en ik ga ook mee naar die manege om te kijken hoe het daar in zn werk gaat zodat het kind niet te veel in de war raakt en ik was benieuwd hoe hun daar te werk gaan, ik ben het ook een beetje zo gaan doen en ik merk al goede vooruitgangen. dus mensen, lesgeef commentaar heb ik nu genoeg gehoord, ik ga er niet meer op reageren want ben het wel een beetje zat, als je nog leuke ideeen hebt voor een speelse les hoor ik het graag. Lachen.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 20-10-08 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 14:39

Ineke2 schreef:
Misschien een raar iets van mij, maar mag ik het vreemd vinden dat je als je op papier al niet geheel duidelijk uit kunt leggen hoe je in theorie een volte zou moeten rijden of goed afwend inclusief een goede voorbereiding wel zou kunnen lesgeven?

Als je wat berichtjes terug kijkt zie je dat ik de volte ook op papier uitgelegt heb Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:41

Als moeders er dan bij staat en volgens jou precies weet hoe ze een kind les moet geven, begrijp ik niet dat die niet met ideeen komt om de les leuker/duidelijker te maken.Maar goed...komt ie....Laat je ruiter eens zonder beugels rijden ( terugkomend op de onafhankelijke zit) staart oren tenen pakken...lichtrijden zonder beugels,draaien in het zadel, dijen heffen enz. enz.
Leer dan eens aanleuning, dus doorlopend contact vanuit de hand naar de mond van het paard zonder te trekken, tussendoor leer je de juiste been en zit hulpen voor b.v wending, versnellen of juist langzamer gaan, met de daar bijbehorende teugel en zit hulp.Dan ga je een stapje verder en leer je de amazone stelling en hoe je dat moet aangeven...zo bouw je in weken/maanden op al gelang de ruiter vorderd.
Het balkjes draven wat hier word aangeraden is voor een verder gevorderde ruiter die het paard in elk geval niet in de weg zit.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 15:44

Ik had het nog niet aan de moeder gevraagt, ik kwam op het idee eigenlijk nadat hun weg waren dus, maar bedankt voor de tip Lachen

narf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:19

alleen vergeet niet dat de buitenteugel begrensd en de binnenhand niet mag belemmeren in de beweging (als de ruiter de binnenhand vast zet kan het paard het binnen achterbeen niet kwijt en kan deze niet een volte opkomen)

Sodeju als ik 10 was en ik kreeg dit te horen, dan was ik spontaan gestopt met paardrijden Huilen . Marlies, ik vind dat je goed bezig bent. Ga zo door en ga gewoon niet op al dat negatieve in.
Maar goed je wilde leuke ideeën. Een pilatesbal in de bak gooien en ermee spelen Haha! . Slaom om pionnen/ autobanden. Maak van vier balken een vierkant en maak er een klein cirkeltje in of erom. Leg een zeil op de grond (wel iets zwaars op de hoeken leggen, zodat het niet kan wegwaaien) en laat er overheen lopen. Laat een paraplu zien (open).
Zit oefeningen, zonder beugels, zonder zadel, knieën omhoog, verlichte zit, en er was al heel veel genoemd. Nou volgens mij kun je de komende weken wel vooruit. Goh dat wordt vast leuker dan de manegeles Knipoog .

Veel plezier en geniet er allebei van!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:20

tuurlijk......... waarom goed aanleren als fout aanleren makkelijker is Knipoog Lachen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:23

Sorrie KiWiKO bij deze valt het kwartje niet helemaal....Wat fout aanleren??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:25

gaat om de post van Narf Lachen

die vind dat je niet kan zeggen tegen een 10 jarige dat het blokkeren van de binnehand het binnenachterbeen blokkeerd Knipoog

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:42

KiWiKo, je bent wel erg negatief de heletijd op iedereen, snap je niet dat het vervelend over komt om zo hard te zijn? je kan dingen ook op een normale rustige manier uitleggen dan altijd zo hard.

@ narf: dat is nou wat ik wil horen, gewoon leuke makkelijke tips wat niet te moeilijk is voor een kind van 10 (en KiWiKo dit zeg ik niet om dat dit gunstig voor mij zou zijn omdat het positief is). met die tips kan ik wel wat Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:47

komt waarschijnlijk omdat ik behoorlijk wat ellende heb zien komen van dit soort dingen...........

ik ben niet negatief, ik ben slechts realistisch Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:47

dan zou je het toch best op een rustige (aardige) manier kunnen brengen?

komt waarschijnlijk omdat ik behoorlijk wat ellende heb zien komen van dit soort dingen...........

met welke soort dingen? Bloos met hoe ik de volte uitleg? en mijn manier van lesgeven? dus het proberen om de les wat leuker/speelser te maken? ik wist niet dat je daar echt een gigantische fout mee kon maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:50

aardig ............. dat stadium ben ik na 15 jaar paarden corrigeren iets voorbij zegmaar Knipoog

ik zeg gewoon waar het op staat......... misschien niet altijd even leuk, maar een ding moet je je realisren en dat is dat ik het beste met jou, het paard en je pupil voor heb........ aardig hoef ik dan niet te zijn. Wel duidelijk en simpel Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:50

KiWiKo schreef:
gaat om de post van Narf Lachen

die vind dat je niet kan zeggen tegen een 10 jarige dat het blokkeren van de binnehand het binnenachterbeen blokkeerd Knipoog

Ik denk inderdaad dat deze 10 jarige dat ook totaal niet zou begrijpen!
Als je nog niet een volte doorkomt hoe verwacht je dan dat zo iemand voelt waar een achterbeen geplaats wordt of wat blokeren van een binnenhand is en wat dat doet en hoe dat voelt??