Tess v.Manno dressuurwork in anky Terra

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tiso

Re: Tess v.Manno dressuurwork in anky Terra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:07

de andere geven het commentaar al. je hebt een mooi beesie:)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:13

xXIris schreef:
Als ik haar meer de ruimte geef, dan gaat ze erg hard, ze maakt er misbruik van,

Dat doet het paard van me lesgeefster ook; ofja deed.
Als je der lang laat in draf gaat ze zo hard lopen.
Maar dan moet je der gewoon terugnemen door je zit te gebruiken.
Als je trager gaat lichtrijden en bijna niet uit je zadel komt zou ze moeten gaan vertragen...
Succes!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:45

hey iris !! Super leuk paard heb je Haha! Ruilen ?? Kwijl
Maar omdat dit HAW is ;; Iets lager instellen, en op je zit letten Knipoog

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:45

los gezien van dat het een tuiger is, die ook best kunnen dressuuren Haha!

stoor ik me wel aan je houding, je lijkt je handen vast te zetten
en je zit is nou ook niet bepaald onafhankelijk ( altans zo ziet het er niet uit )

is wel zonde, want ik denk als jij in balans kan zitten zonder je paard te storen,
dat je ook veel beter aan je paard zijn houding kunt werken en je paard zowiezo al een stuk fijner zou lopen.

veel succes ermee, een tuiger is iig niet het makkelijkst om mee te dressuuren, ze hebben vaak ook die neiging om zo bovenin te gaan lopen en maar hard wegdraven Clown

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:03

het is een mooi dier, maar ik ga mee met mijn de vorige reacties.
probeer je handen meer te dragen, en probeer wat trotser te zitten.
succes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:20

rindin schreef:
Hoi! Ten eerste; dit is de eerste mooie rijpaardtuiger die ik zie, wat een gaaf dier!

Idd Super mooie merrie. Echt een manno super mooi. Wat is moeder kant ook tuiger?.Dit is het nieuwe type luxer en ronder. Heb je manno ook wel eens in het echt gezien?. Kan je zeggen AANRADER...blijft een top hengst.

Idd ik zou je benen eraan houden ze zal wel lekker voorwaarts zijn waardoor je de neiging hebt je benen af te steken en dat is juist wat je niet moet doen. Verder idd proberen wat lang en laag te rijden dus meer je handen mee te geven. Dit is erg moeilijk bij dit type maar gaat vast lukken. Desnoods meer met een losse teugel gaan rijden.

Dit is trouwens iets wat je ook goed met longeren kan oefenen dan lichtjes laag bijzetten met touwtjes. Dan hebben ze ook geen druk op de rug dus is het makkelijker ontspannen.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:24

Ik heb ook een voorwaarts paard. MAar dit betekent niet direct dat ze ook aan je been is. Hou contact dus laat haar niet los maar geef ruimte om je hand te volgen. Laat haar d'r nek uitschuiven en neem haar terug met je zit. Heeft mij heel erg geholpen! Gewoon rustig gaan lichtrijden, zelf tot 10 t ellen en heeeeel langzaam gaan lichtrijden. Je gaat staan, blijft wat langer in de lucht en doet alsof je op een bed met veertjes valt zeg maar. Heel luchtig in het zadel komen en weer staan. Dit werkte bij mijn paard erg geruststellend waardoor hij ging zakken, z'n achterhand in ging zetten en wat meer onder mij ging lopen, ipv onder mij vandoor.

Succes.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:30

Prisca schreef:
rindin schreef:
Hoi! Ten eerste; dit is de eerste mooie rijpaardtuiger die ik zie, wat een gaaf dier!

Idd Super mooie merrie. Echt een manno super mooi. Wat is moeder kant ook tuiger?.Dit is het nieuwe type luxer en ronder. Heb je manno ook wel eens in het echt gezien?. Kan je zeggen AANRADER...blijft een top hengst.

Zeker heb ik Manno in het echt gezien, zeer indrukwekkend. En ik wist al dat
ie erg mooie nakomelingen geeft! Veel voorop bij keuringen he?!

Maar dit is de eerste die ik onder het zadel zie en ik vind d'r fantastisch!

Als TS haar goed aan de hulpen kan rijden en een ontspannen proef kan
laten zien, gaat ze hele dikke punten scoren met dit dier!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:34

rindin schreef:
Zeker heb ik Manno in het echt gezien, zeer indrukwekkend. En ik wist al dat
ie erg mooie nakomelingen geeft! Veel voorop bij keuringen he?!

Maar dit is de eerste die ik onder het zadel zie en ik vind d'r fantastisch!

Als TS haar goed aan de hulpen kan rijden en een ontspannen proef kan
laten zien, gaat ze hele dikke punten scoren met dit dier!

Heb 15 jaar op de stal gestaan waar hij staat. Wow wat een dier.

Ik denk als de TS een naar een keurig gaat ze ook hoge ogen gooit. Ben alleen beniewd wat moederskant is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:42

In de beginpost staat Dieni (maar denk dat dat de merrie is, want ken geen hengst die Dieni heet Clown ). Ben ook wel benieuwd naar moederskant. Wanneer dat ook een tuiger is, zou ik haar direct naar de keuring doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:48

in ander haw topic van iris staat dat mv Theoloog is

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 12:51

Ja, ze is helemaal tuiger, ze staat ook onder TP op haar stamboek

Haar, vader is dus Manno,
Moeder Dieni mv theoloog (volgens mij was dat wel een dressuurhengst)

Ik wil heel graag met haar naar een keuring, maar ik heb er zo barre verstand van, en volgens mij moet je dan lid zijn van de KWPN en dat ben ik niet.

@n-fotografie, Tess is dus wel erg aan het been, daar reageerd ze fel op, dus probeer ik mijn benen zo stil mogelijk te houden.

Als mensen willen, dan maak ik een filmpje, van haar los en onder het zadel.

(misschien kan je dan zien dat ze toch niet zo gespannen loopt, ook al met mijn bagger houding vooral me handen en benen)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:16

Wat een ontzettend leuk paard!

Ten eerste vind ik het er helemaal niet gespannen uitzien, er zit gewoon veel actie in het paard, en zo te zien zit jij er ook niet op te slapen, maar durf je hem wel te lekker voorwaarts te rijden (lift je niet alleen maar mee Haha! ) en dat is alleen maar fantastisch. Trek je alsjeblieft niets aan van dergelijke reacties, en ga vooral niet truttiger rijden!!!!

Je foto's zijn rijtechnisch heel wat beter als veel van die suffe niets-zeggende rondhobbeleigenlijklijkthetnergensnaarfoto's die je hier veel voorbij ziet komen! (waarna heel bokt Oh en Ah roept en gilt dat het er zo ontspannen uitziet.... Koe Aan ontspanning zonder impuls, aanleuning en tact heb je helemaal niets!) Vooral de tweede galopfoto is heel erg mooi. Super mooie sprong, en heel mooi in de aanleuning!

Op zich is je aanleuning al erg mooi. Je paard heeft echt van nature al een mooi front! Maar ik kan mij voorstellen dat het paard, gezien het een tuiger is, zijn bovenlijn wat strak maakt en dat het voor jou af en te moeilijk is het tempo te controleren. Wat je zou kunnen doen is veel varieren in je aanleuning: wat lager en dan weer eens wat hoger instellen. (let op dat je dan wel tact en impuls blijft behouden!!!) Of eens wat naar links of rechts inbuigen. Met een dergelijke halsaanzet kun je hem gerust wel eens wat dieper en lager instellen, dat zal absoluut zijn ruggebruik (nog meer) verbeteren. Zolang je altijd maar controleert of je hem dan ook weer hoger in kan stellen. En als je hem hoog hebt ingesteld, altijd even controleren of je hem je hand weer naar beneden kunt laten volgen zonder verlies van aanleuning, tact en impuls. En daarnaast natuurlijk heel veel schakelen! (als je paard steeds onder je vandaan rent is hij dus NIET aan je been... Kunst is om hem schrep te maken voor je been, maar ook terug te laten komen op een ophouding... Dus als hij onder je vandaan rent mag je best wel eens een flinke korte ophouding geven, zodat hij meteen terugkomt. Daarna wel direct weer loslaten.)

Verder nog wat verbeterpuntjes qua houding... Maar dat komt vast wel goed Knipoog Aan je profielfoto's te zien hou je volgens mji je linker hand af en toe te veel vast.

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:27

Ik vind het er wat gespannen uit zien.
Veder geef je commentaar zelf al.
Veder staat het dekje der goed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:45

LouieDribbie schreef:
Ik vind het er wat gespannen uit zien.

Hoe ziet volgens jou een goed gaand paard er dan uit?

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 17:21

Bentofan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:58

Mooi beesie dekje staat heel leuk!!
Ik vind dat ie een hele mooie pas heeft, miss idd ietsjes lager voor iets relaxter beeld en miss iets je handen naar voren lijkt ietsje mooier...maar verder siet het er zeker goed uit!!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:00

Leuk dier heb je,
probeer hem niet te eng te maken in de hals, misschien kun je hem wat lager losrijden, zodat hij daar de ontspanning vind.
succes!

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:33

Oke Knipoog

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:04

Wat een leuke Manno-nakomeling! Chique type hoor!
Aangezien ik zelf op Zilfia's Hoeve rijd (de hengstehoudenrij en manege waar Manno zelf ook staat), ken ik zijn nakomelingen en de nakomelingen van Fabricius (Manno's vader, stond er eerst ook) ook OHZ. Zoals Prisca al zegt, het is erg leuk om een keer naar de hengstenshow te komen, altijd 2e paasdag. Maar ook op andere evenementen is deze topper wel eens aanwezig.

In je foto's herken ik je probleem. Het paard wil graag hoog en opgekropt lopen, maar verliest daardoor ontspanning.
Zoals anderen al zeggen is lager instellen een goede oplossing om wat meer de ontspanning op te zoeken. Belangrijk is dat je de activiteit onderhoud, gezien je paard wel ontspannen kan lopen, maar activiteit moet je 1e voorwaarde blijven. Je geeft zelf aan dat het paard dan hard gaat lopen, probeer in dat lang en lage wel contact te houden, dus met een lichte, verende druk, zodat ze je tempo niet kan overnemen.

Als je na je losrijden haar wat hoger in wil stellen is het belangrijk om altijd als voorwaarde de ontspanning te houden. Teveel spanning? Kom dan weer terug op het lang en lage. Zo kun je het steeds afwisselen, waardoor zij ook wat meer de rust erin vindt en steeds ontspannener gaat lopen.

Bij mij werkt het bovenstaande vaak goed, hopelijk heb jij er ook iets aan. Veel succes en plezier met deze leuke merrie!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:18

hee iris!

ziet er goed uit hoor!

je pony loopt mooi1, maar zorg ervoor dat die niet te gehaast loopt.
En dus ook niet zo strak.
Ik zie kapstokjes dus zorg ervoor, tenen meer na binnen(heb ik ook hoor!)
en je onderbenen wat meer naar achteren leggen.

verder ziet het er mooi uit!!

x

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:03

Hej Iris!
Ik vind het inderdaad ook nog wel wat gespannen maar misschien als je je handen hoger houdt en daardoor dus ook wat langere teugels hebt ziet het er ontspannender uit.. Ik heb er zelf ook ervaring mee dus als je tips wilt kan je me gerust PMen want iris van mij is soms ook zoals je beschrijft.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:51

als een paard laag loopt, betekend dat niet meteen dat hij of zij ontspannen is. je paard kan hoog in de houding lopen en toch ontspannen zijn. gezien de houding van jou paard zou ik me eerder daar oprichten dan en geforceerd naar beneden rijden.

ik denk dat je daar minder mee bereikt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:59

Het beeld komt zo gespannen over, dat paardje zich achter de schoft vast zet. Ik zou eerst werken aan wat lagere en rondere houding, vervolgens neusje eruit rijden naar het voorwaartse neerwaartse, dan komt de rest van zelf wel. Nu lijkt net of paardje de rug wegdrukt en komt gespannen over. Zet de nek erop en kropt op. zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:44

xXIris schreef:
Als ik haar meer de ruimte geef, dan gaat ze erg hard, ze maakt er misbruik van,

Prachtig paard. Ook ik zou proberen om haar zo nu en dan wat lager in te stellen, daarin meer te varieren (misschien doe je dat wel, maar zie ik niet op de foto's vandaar).
Over dat meer ruimte geven, mijn paardje heeft hier ook een handje van. Wat bij mij heeft geholpen om eindeloos veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Zodat ze leert om te wachten en niet zelf het tempo gaat bepalen.