Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:38

Nou je zegt dat je controle hebt over je paard, maar alleen niet als hij schrikt of in rengalop zit, dan heb je geen totalen controle lijkt me.
Ik zou toch wat anders te werk gaan, wat doe je allemaal met de pony behalve buitenrijden?
Je kan op het rijtechnische vlak heel veel doen , ook grondwerk is goed en vooral op je eigen lichaamstaal gaan letten, hoe pakt de pony dat op.
One rein stop kun je heel goed gebruiken, maar als je pony zijn nek vast zet ben je ook nergens meer, dan werkt die echt niet.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:17

De one-rein stop lijkt me moeilijk op een bospaadje, met die snelheid beland je in de bosjes lijkt me?
Je kunt ook proberen om een beetje naar de zijkant te sturen, zodat ze niet meer alle ruimte heeft om te gaan, moet je wel uitkijken dat je zelf niet tegen een boom knalt.
Ik denk dat er ook wel een verschil is of je paard schrikt of het gewoon leuk vind om te rennen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:26

Ni_Ni schreef:
De one-rein stop lijkt me moeilijk op een bospaadje, met die snelheid beland je in de bosjes lijkt me?

liever in de bosjes dan op de weg Knipoog

Ik ben het helemaal met midgie eens, je kunt enorm veel voorwerk doen dat voorkomt dat je in zo'n situatie zit. Ik heb zo'n neuroot gereden, die van alles en niets in paniek raakte, maar er als een blinde vandoor gaan, gebeurde dus niet of hooguit een paar galopsprongen. Maar daar is wel heel veel trainingswerk en opbouwen van vertrouwen aan vooraf gegaan.

De enige keer dat ik op een paard zonder rem heb gezeten, was op het strand met een leenpaard. Hij had het bit tussen zijn kiezen, en was niet van plan om te stoppen, maar met links van me de zee, voor me een groep mensen en daarachter een metershoge pier van rotsblokken en rechts een grinthelling, moest er toch iets gebeuren. Ik heb hem uiteindelijk wsl de kiezen uit zijn mond getrokken maar wel rechtsom op een volte weten te krijgen, waarna hij weer te controleren werd. Het moge duidelijk zijn dat ik daarna niet meer heb gegaloppeerd; het bleek trouwens een bekende truc van dat paard, mijn mederuiter zei nog terloops "wow, jij kreeg hem wel echt snel stil; bij anderen loopt die een paar km door" Lips are sealed

In dat soort situaties ben ik het met Mick75 eens: het doel heiligt de middelen. En dan maar een au mondje, beter dan te pletter lopen tegen de rotsen. Maar als je dat reglematig overkomt, moet je thuis je huiswerk gaan doen, want dan ontbreekt er iets in de basisopvoeding.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:30

Wat voor oefeneningen kun je van te voren doen zodat ze niet gaan rennen? Ik hoor ze graag Haha!
Alleen mijn verzorgpaard schrikt niet, maar wil gewoon gaan..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:33

zorgen dat ze onherroepelijk stil staan of langzamer gaan als jij dat wil. Daar mag niet over getwijfeld worden, dat moet een reflex zijn. Dressuurwerk dus Haha! en zorgen dat je paard je blindelings vertrouwt, zodat hij zich niet afsluit.

Als jouw verzorgpaard gewoon wil gaan, is hij dus ongehoorzaam. Terug naar je basis, en heel veel gehoorzaamheidsoefeningen. Dat begint al op de grond, stilstaan is stilstaan en geen voetje naar voren. Idem met opstappen. Met rijden, heel veel overgangen, en schakelen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:37

Racheltjuh13 schreef:
Wat doe je als je paard echt niet meer stopt als je in (ren) galop zit ?

-dan denk ik eerst aan mezelf en zorg dat ik goed in balans zit
-vervolgens even helemaal NIETS geen teugeldruk, geen stem, geen been, alle prikkels weg..
-en dan hetzelfde als wat je zou doen als je om galop had gevraagd en wil stoppen. Teugel aannemen, gewicht terugleggen, stem als dat je gewoonte is
-meestal lukt dit, en komt het paard terug. Als het geen schrikreactie maar opzettelijke ongehoorzaamheid was, gaan we vervolgens zo snel mogelijk (deze keer op mijn vraag Knipoog ) weer in galop, en wel tot zijn/haar tong tegen de grond hangt.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:46

Okee bedankt ik ga gelijk aan haar gehoorzaamheid op de grond werken, in de bak is ze overigens heel erg braaf.
Maar in het bos komt de energie vrij, misschien omdat we het niet zo regelmatig doen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:21

Carin79 schreef:
P_A_R_Love schreef:
Wat ik weleens heb gehoord is dat je dan de neus gaten heel even dicht moet drukken ofzo
Was op Animalplanet dacht ik
Maar ik probeer haar altijd gewoon te kalmeren zelf rustig blijven

Lijkt me een beetje lastig als je paard in volle galop door het bos dendert... Clown

ja mij ook, als het dan een smal bospadje is dan zou ik liever niet tegen volle vaart naar links of rechts gaan tussen bomen of weet ik veel wat...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:22

oei verkeerd berichtje toegevoegd

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:24

P_A_R_Love schreef:
Wat ik weleens heb gehoord is dat je dan de neus gaten heel even dicht moet drukken ofzo
Was op Animalplanet dacht ik
Maar ik probeer haar altijd gewoon te kalmeren zelf rustig blijven

Dit lijkt me moeilijk om te doen als je er op zit en je paard gaat in ren galop.. Bloos

Maar ik probeer altijd heel rustig te blijven en naar wel naar achter leunen maar vooral veel met je stem..

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:32

Ik ken ook een methode, maar die is echt alleen te gebruiken als noodrem. je werkt namelijk erg fors in, maar ze stoppen er wel door...

Als je paard echt aan de klater gaat en je bijv. MOET stoppen omdat je een een drukke weg nadert.

Breng je linkerhand met teugel over de hals naar de rechterkant van de hals en duw die teugel zo hard mogelijk voren en beneden. De rechterhand trek je zo hard mogelijk terug. Op die manier kan je veel kracht zetten zonder dat je uit het zadel getrokken kan worden, omdat je met ene hand een duwende en mat de andere hand een trekkende beweging maakt.

Op deze manier stopt hij en val je er niet af.

Dit methode is niet erg vriendelijk of mooi om te zien, maar in noodsituaties kan je je paard iig wel stil krijgen.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:43

op een hele lage stem hooooooo zeggen x) helpt bij de meesten en diep in je zadel zitten.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:43

hoi,

Voordat ik op buitenrit ga of ergens anders heen. Rijd ik mijn paard eerst even in de bak. Dan is de frisheid er een beetje af. Meestal doe ik even een martingaal om. Stel je voor dat ze er dan al vandoor gaat, dan praat je met dr en probeer je de aandacht van jou te maken.

Zo doe ik het altijd, en dat werkt bij mij super!

Ineke

shirehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:59

Wat vinden jullie van oefenen met halt houden tijdens een buitenrit? (dan gaat het meer over het voorkomen van natuurlijk)
Sommige paarden worden daar namelijk alleen maar heter van dus dan werkt het niet maar aan de andere kant kun je zo wel je paard leren luisteren in dat soort situaties.

Heb het laatst met de mijne geprobeerd maar toen was hij al erg druk (dribbelen enzo) en ik wilde er zeker van zijn dat hij zou luisteren (in de bak staat hij overigens meteen stil dus met die dressuur moet het wel goed zitten denk ik..). Normaal gesproken is hij trouwens heel braaf maar eens in de zoveel tijd heeft ie zo'n bui als ik alleen met hem naar buiten ga.

Linnaapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:41

Misschien moet je niet steeds harder trekken, maar gewoon in 1 keer wel zo hard trekken dat hij niet meer vooruit durft.
Klinkt hard misschien, maar als je een ophouding maakt met je hand betekend dat terug. Als hij daar niet op reageerd dan moet je hem wel zo hard pakken dat hij wel reageert, en dan wel in een keer. En niet eerst 20 keer proberen.
En dat lukt het beste door je beugels kort te maken, en dan achterover gaan hangen dan kun je nog harder trekken maar dan zo in een keer, dat hij als het waren echt een snuk krijgt. Sorry het klinkt misschien heel grof maar we spreken nu ook wel echt over het uiterste dan he.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:44

Ik laat een teugel los en pak met 2 handen de andere en trek hem om.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:49

Lielle schreef:
De enige keer dat ik op een paard zonder rem heb gezeten, was op het strand met een leenpaard. Hij had het bit tussen zijn kiezen, en was niet van plan om te stoppen, maar met links van me de zee, voor me een groep mensen en daarachter een metershoge pier van rotsblokken en rechts een grinthelling, moest er toch iets gebeuren. Ik heb hem uiteindelijk wsl de kiezen uit zijn mond getrokken maar wel rechtsom op een volte weten te krijgen, waarna hij weer te controleren werd. Het moge duidelijk zijn dat ik daarna niet meer heb gegaloppeerd; het bleek trouwens een bekende truc van dat paard, mijn mederuiter zei nog terloops "wow, jij kreeg hem wel echt snel stil; bij anderen loopt die een paar km door" Lips are sealed

Echt een schande dat ze zo'n paard aan mensen meegeven!!! Dat is vragen om ongelukken...
(Daarom kruip ik ook niet meer zo maar op een vreemd paard... En als ik ergens ga buiten rijden op een vreemd paard vraag ik altijd het braafste paard en zeg ik dat ik veel schrik heb Bloos.).

Als je in zo een situatie zit moet je inderdaad heel stevig optreden...
Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen Lachen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:26

dat was een stal waar ik jarenlang gereden heb, en waarvan ze wel wisten wat ik aankon. Op zich dus niet erg, alleen had ik het wel graag vooraf geweten. Ik had trouwens zelf om een pittig paard gevraagd Bloos!

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:15

knop van westernzadel goed vast houden,kruisje slaan,links en rechts om benen in,soms bukken en dan op de terug weg (in de auto) denken tjee wat is dit makkelijk auto rijden...!!

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:57

je stem gebruiken, en als dat niet lukt proberen de bosjes in te rijden of (het is niet vriendelijk maar als het moet moet het maar 1 keer) proberen om te trekken zodat die een scherpen bocht maakt, dan moet die wel ze vaart minderen

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:16

Soms krijgt mijn bijrijdpaard het ook op haar heupen als er bijv. een andere pony vandoor gaat (Heel begrijpelijk dus) Wat ik dan doe is haar naar 1 kant laten kijken, en met me been haar omdrukken zodat ze dus haar kont naar buiten moet draaien en dus ook op de rem moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:20

Wat ik doe?
De vrije teugel geven en nog even extra aansporen om nog ietsje te versnellen, mits ik de ruimte daarvoor heb, dan is het binnen vijftig meter wel afgelopen.
Heb ik die ruimte niet, tegen een boomwal aansturen.
Nooit een one rein stop zoals Arabesk aanraadt, je kunt je paard daarmee omver trekken en met de nek dubbel op de grond laten vallen. Meestal is dat dodelijk voor het paard.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:23

Hem laten gaan werkt bij mijn bijrijdpaard echt niet, die rent gerust door tot dat die er dood bij neervalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:25

Romytjuuh schreef:
Hem laten gaan werkt bij mijn bijrijdpaard echt niet, die rent gerust door tot dat die er dood bij neervalt!

Echt niet, zodra de aanleuning weg is, stopt hij wel. Je moet het alleen zelf even aandurven.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:27

Ik heb een merrie die voor de koets loopt, en die heeft vaak teveel energie. Ik kan dan kiezen: Of constant in dr mond hangen, wat ik dus niet doe. Dus dan maar t andere, ze mag op t terrein rondkneuren tot ze klaar is, en dan gaan we ipv stukjes mennen zeg maar gewoon stappen met de kar dr achteraan, desnoods gaat ze even de stapmolen in, maar ze mag van mij iig dr energie kwijt.